Jump to content

Recommended Posts

Posted

Van Rasurpurkocht ik een paddlestrop met 0,25 mu diamantpasta.

Volgens gebruiksaanwijzing 12 druppels uit de dispenser op het leer,( napped clear) aangebracht.

De pasta trekt echter snel in het leer en laat zich moeilijk verdelen.

Zie hier het resultaat :

http://imgur.com/JIn4YUw

Ik vraag me af of dit zo in orde is .

Iemand ervaringen hiermee ?

Posted

Ik zou het zo laten voor het moment, volgende keer gewoon op je vinger doen en dan strepen trekken over de smalste kant.

Instructies

Opgelet want 0,25 neemt meer metaal af van de snede dan je verwacht, 3-5 heen en weerbewegingen zonder druk op je strop zijn meer als voldoende, daarna heel netjes afvegen en over schoon leder. (sommigen gaan rechtstreeks van de 0,25 over naar het scheren zonder tussenstop naar het leder. Zelf uitproberen!

• 1 month later...
Posted

Diamantpasta neemt meer metaal af....

Hierbij aansluitend: ik scheer een tweetal maal per week met een Kai kamisori en aanvullende met DE. Ik heb een open mes en heb dit aangezet op eerst een 1000 k en nadien op een 3000 k. Ik heb hierdoor een mooie gelijkmatige snede verkregen op mijn Herbertsz. Edoch het is nog niet "haarscherp" in vergelijking met mijn Kai. Normaal gezien zou ik een 8000 k moeten kopen, maar zou ik deze tussenstap kunnen overslaan door rechtstreeks over te stappen naar diamantpasta?

Ik heb ondertussen een paddlestrop van Rasurpur en kan daar mee overweg. Dus diamantpasta of toch eerst een 8000 k??.

Posted

Ik vrees dat van 3K naar diamantpasta je helemaal geen prettige scheerbeurt gaat geven. Zelfs van 8K naar diamantpasta is een redelijk grote stap.

Posted

Wat drukt Ron zich weer uit met een woordkeuze die met gebruikmaking van talent voor welsprekendheid het resultaat is van de inhoud van een taalkundige smeltkroes waarin flegma, voorzichtige twijfel en hoffelijkheid een innige relatie met elkaar zijn aangegaan.

Ik doe het even anders.

Ik citeer uit een eerder bericht van mij uit een nog redelijk recente topic:

Begin citaat

Enzovoorts

"Wat is er gebeurd? Enzovoorts. Vervolgens gaat hij met enzovoorts pasta aan de gang. Met als gevolg dat de edge helemaal naar de donder is.

Maar niet zodanig dat we daar 2K stenen op moeten loslaten.

Daarmee wordt kostelijk staal opgevreten. Begin voor herstel heel zachtjes met 10K. Of hoger. Daarna heel piano op leer met Crox.50 laps. Geen druk. Daarna 50 laps op schoon leer. Gebruik een spanriem in plaats van een strop want dat voorkomt dat door "doorhangen" de door het honen bereikte bevel weer teniet wordt gedaan.

EN FLIKKER AL DIE PASTA WEG!

Er is overigens de afgelopen week behoorlijk wat aan de orde geweest op het forum omtrent stenen en stroppen maar ik heb de indruk dat dit niet gelezen wordt en dat herhaald dezelfde problemen opduiken die weer met hernieuwde ijver als ware nieuw medicijn voor handen, worden behandeld.

Zo ken die wel weer denk ik."

Einde citaat

Fijne avond! Ik ga nu naar een (ander) mannenkluppie toe.

J :D

Posted
Wat drukt Ron zich weer uit met een woordkeuze die met gebruikmaking van talent voor welsprekendheid het resultaat is van de inhoud van een taalkundige smeltkroes waarin flegma, voorzichtige twijfel en hoffelijkheid een innige relatie met elkaar zijn aangegaan.

Dat zal mijn zachtaardig karakter zijn hé Joost ;)

Zo ken die wel weer denk ik."

Zo heeft Bogatyr het vast wel door dat hij toch nog even de geldbeugel zal moeten opentrekken voor wat steentjes. Ik wil dit niet op hem persoonlijk betrekken maar er wordt inderdaad vaak weinig moeite gedaan om eens de veelvoud van onderwerpen door te lopen, zelf vind ik het juist leuk om overal achter aan te gaan en uit te zoeken, kom ik er dan nog niet uit dan laat ik niet na om vragen te stellen.

Toch geen yapyum toestanden hoop ik :lol: Amuseer jullie!

Posted

Hij is nog niet terug of hij is alweer weg...

Posted
Diamantpasta neemt meer metaal af....

Hierbij aansluitend: ik scheer een tweetal maal per week met een Kai kamisori en aanvullende met DE. Ik heb een open mes en heb dit aangezet op eerst een 1000 k en nadien op een 3000 k. Ik heb hierdoor een mooie gelijkmatige snede verkregen op mijn Herbertsz. Edoch het is nog niet "haarscherp" in vergelijking met mijn Kai. Normaal gezien zou ik een 8000 k moeten kopen, maar zou ik deze tussenstap kunnen overslaan door rechtstreeks over te stappen naar diamantpasta?

Ik heb ondertussen een paddlestrop van Rasurpur en kan daar mee overweg. Dus diamantpasta of toch eerst een 8000 k??.

Dat idd echt zonde van de beleving. Anders verwoord is scheren met een mes vanaf de 3k een onprettige ervaring wat je verdere loopbaan in het scheren met een open mes snel zal ontmoedigen. Laat dan je mes slijpen door een ervaren slijper of investeer in een setje stenen.

Posted

Ik heb me éen keer geschoren vanaf de 8k (k=1000, dus dan zit je op 8000 grit. 8000k is een steen die nog uitgevonden moet worden, namelijk 8000000grit) om te zien wat nou het verschil is tussen 8k en 12k. Puur om te weten wat die stenen nou doen. Die ervaring was al onaangenaam genoeg om niet een lagere grit te testen. Op 10k heb ik me nog niet geschoren, 12k wordt aangenaam. Van hieruit naar een nog hogere grit maakt het leven fijn. Effe CrOx, flink leer en klaar.

Coticulegeslepen messen ervaar ik ook als erg plezierig, binnenkort weer eens met mn eigen exemplaar aan de slag. Dan zit je op een grit die niet helemaal definieerbaar is maar wel lekker.

Kortom: volg de adviezen hierboven. Van 3k via wat voor pasta ook naar je gezicht is niet wat je moet ambieren.

Posted

Bedank mannen, dan zal ik een 8k steen vragen aan de klokken van Rome. Ondertussen blijf ik mijn Kai verder gebruiken.