Jump to content

NIET KOPEN

laatbloeier

Recommended Posts

hallo scheerders,

Zijn er krabbers te koop waarbij jullie het advies geven NIET KOPEN ! ?

Zelf heb ik onlangs mijn eerste krabber gekocht, een Hangchao.

Chinees fabrikaat, kostte 10 euro.

Eenmaal in gebruik blijkt dat de bovenkant krom trekt als je hem aandraait.

Verder zitten er langs de randen bramen van het produceren.

Ik twijfel of ik deze krabber nog moet gebruiken.

Heb me er 4 keer mee geschoren (en 8 wondjes opgelopen) met Rapira mesjes.

groet,

Chris

Dat niet echt. Ik zou wel kunnen adviseren welke je wel veilig kan kopen, en dat zonder ze allemaal geprobeerd te hebben.

Lord krabbers doe het erg goed. Verder de krabbers van Edwin Jagger, Muhle, Merkur, Parker, Pearl, Fatip, en natuurlijk de oudere Gillettes op ebay en andere veilingsites.

Dat niet echt. Ik zou wel kunnen adviseren welke je wel veilig kan kopen, en dat zonder ze allemaal geprobeerd te hebben.

Lord krabbers doe het erg goed. Verder de krabbers van Edwin Jagger, Muhle, Merkur, Parker, Pearl, Fatip, en natuurlijk de oudere Gillettes op ebay en andere veilingsites.

Aardige lijst hoewel ik over de Parkers teveel wisselende opinies (schijnbaar erg wisselend van kwaliteit) gehoord heb om ze te kunnen plaatsen in het rijtje 'veilig'. Ook de moderne Chinese Gillette Tech mag genoemd worden ondanks dat dit een zeer eenvoudig model is. Verder is er ook weinig mis met bv. Feather krabbers, zeker als je van mild houdt. Maar als je betaalbaar wilt combineren met goed kun je eigenlijk niet om de Lord L6 heen.

Aardige lijst hoewel ik over de Parkers teveel wisselende opinies (schijnbaar erg wisselend van kwaliteit) gehoord heb om ze te kunnen plaatsen in het rijtje 'veilig'. Ook de moderne Chinese Gillette Tech mag genoemd worden ondanks dat dit een zeer eenvoudig model is. Verder is er ook weinig mis met bv. Feather krabbers, zeker als je van mild houdt. Maar als je betaalbaar wilt combineren met goed kun je eigenlijk niet om de Lord L6 heen.

De Lord L6 en de S625 zijn hele goede krabbers, zeker voor de prijs. Als je een Schck Krona voor een redelijk bedrag op de kop kunt tikken is het zeker aan te raden.

Parker heeft een periode gehad waarin ze brakke krabbers produceerden. Dat schijnt tegenwoordig over te zijn. Ik heb zelf in ieder geval helemaal niets negatiefs kunnen vinden over mijn begin dit jaar aangeschafte 90R.

Er zijn natuurlijk, voor de budgetminded koper, op de rommelmarkt legio gebruikte krabbers vindbaar voor tussen de twee tot vijf euro. Daar heb ik er diverse van liggen. Ook van duurder trouwens. In ieder geval: daar kun je je ook eens verdiepen.

Maar goed, nu verwordt dit draadje tot een wat wel kopen, terwijl de vraag is wat niet.

Maar goed, nu verwordt dit draadje tot een wat wel kopen, terwijl de vraag is wat niet.

Kwestie van perceptie. Bovendien, wat de één kwalificeert als "niet kopen", kwalificeert een ander wellicht als "ter overweging". En deze kwalificaties kunnen zelfs binnen redelijke tijd omdraaien; een eerste negatieve indruk wordt in een later stadium voldoende gecompenseerd. Recent voorbeeld is de waardering van Marco en partner voor de after-shave van Brut. Daarnaast, mede gezien het aan onmetelijkheid grenzende aanbod zal het moeilijker zijn artikelen uit te sluiten dan op te nemen. Er blijft altijd een onbekend aanbod, zeker met de groeiende partij aanbieders via internet. Gekozen wordt dan voor de makkelijker weg middels het brengen van positief advies om op deze wijze impliciet een negatief advies te geven, doch uitspraak en specificatie van de negativiteit te vermijden.

Er is een hele boel subjectief aan deze materie, en niets zo veranderlijk als de menselijke geest, in zoverre ben ik het met je eens. Echter, is is ook een aantal objectieve maatstaven waarop je een krabber kunt beoordelen, en als er daar wat negatief uitsteekt kan het geen kwaad daarvoor expliciet te waarschuwen. Krabbers bijvoorbeeld waarvan bekend is dat de bouwkwaliteit slecht is: Als er van de tien mensen hier die een bepaalde krabber hebben acht zijn waarbij de schroef binnen twee maanden afbreekt kun je gevoegelijk een "niet kopen!" advies geven lijkt me. Op dezelfde wijze dat je dat kunt voor een hoop van de uit Pakistan en China afkomstige open messen: het meerdendeel daarvan gaat door slechts weinig mensen scherp genoeg gekregen worden dat ze bruikbaar zijn.

Er is een hele boel subjectief aan deze materie, en niets zo veranderlijk als de menselijke geest, in zoverre ben ik het met je eens. Echter, is is ook een aantal objectieve maatstaven waarop je een krabber kunt beoordelen, en als er daar wat negatief uitsteekt kan het geen kwaad daarvoor expliciet te waarschuwen. Krabbers bijvoorbeeld waarvan bekend is dat de bouwkwaliteit slecht is: Als er van de tien mensen hier die een bepaalde krabber hebben acht zijn waarbij de schroef binnen twee maanden afbreekt kun je gevoegelijk een "niet kopen!" advies geven lijkt me. Op dezelfde wijze dat je dat kunt voor een hoop van de uit Pakistan en China afkomstige open messen: het meerdendeel daarvan gaat door slechts weinig mensen scherp genoeg gekregen worden dat ze bruikbaar zijn.

dankjewel voor de input allemaal,

Er zijn dus geen absolute probleemgevallen, wel kanttekeningen.

mijn kanttekening bij de Hangchao : is niet onbruikbaar maar hoort wel bij de categorie mindere bouwkwaliteit

Nou er zijn eigenlijk wel probleemgevallen. Er is via diverse aanbieders op eBay aan een Lord L6/LP1822 te komen die een complete fake is. Enkele leden hier (ik meen iig Thorical en Francois) hebben die gehad; met die van Thorical was totaal niet te scheren (het mesje kwam niet buiten de kop) en bij Francois zat er weinig schroefdraad op en viel de plating er zo af. Van die Lord weet ik het zeker maar via eBay zijn er wel meer neppers in omloop.

Nou, kijk, die krabber die je leven meegaat, die kun je met geluk voor 5 euro ook scoren. Ik heb een Engelse Gillette Tech gevonden voor vijf euro's, zo ook een Swing.

Edit: nu ja, als je voor zeker wilt gaan dan heb je waarschijnlijk wel gelijk: bestel een nieuwe, en koop gericht op je wensen.

Zoals al eerder aangehaald; goedkoop is duurkoop. Voor €25a €30 heb je een krabber die je verdere leven kan meegaan. Waarom dan al die moeite en problemen opzoeken.

Ook dat is maar betrekkelijk; bijna alle moderne krabbers hebben een kop van een zinklegering (zamak in het algemeen) en afhankelijk van de zuiverheid daarvan en de kwaliteit van de plating (of bv. beschadigingen door vallen of stoten) gaat-ie langer of korter mee. Levenslang is erg lang en is beslist geen gegeven.

• 2 weeks later...

Ik zou persoonlijk waarschuwen voor de "rapid safety razor" van bestshave.net... voor $3,5 moet je natuurlijk niet al te veel verwachten maar ik krijg er met de beste wil van de wereld het mesje niet recht in.

De topcap verchroming is behoorlijk ruw op 1 plaats. en als je ermee scheert is het net of je aan 1 kant door de huid aan het ploegen bent.. ( gelukkig voelt het alleen maar zo zonder gelijk door de huid heen te gaan... maar geeft wel veel irritatie)

e.e.a. kan aan mijn techniek liggen en het feit dat het bekend staat als agressief krabbertje... maar ik zou hem niet nog eens kopen tenzij je het doosje en de handle wilt hebben. Dat presenteert dan wel ok.