Noxa Posted December 26, 2014 Posted December 26, 2014 Heren, Ik heb vandaag een twee tal nieuwe scales gemaakt voor mijn messen. Nu vraag ik mij af wat ik het beste op het hout kan smeren om het te beschermen tegen vocht en vuil? Het is hout van een perenboom. Ik heb er ooit een keer tung olie op gedaan maar dat was ik niet echt stuk van. Het is goed water afstotend maar beschermd slecht tegen vette vingers. Ik hoor graag wat jullie gebruiken.
antonius Posted December 26, 2014 Posted December 26, 2014 Nee volgens mij beleving niet. Is mij nog niet gebeurt.
roland Posted December 26, 2014 Posted December 26, 2014 Tung olie droogt bij mij altijd altijd mooi dof op en ik heb ook geen last van vette vingers...
efsk Posted December 26, 2014 Posted December 26, 2014 Sommige houtsoorten doen het prima door er met de hand/vingers stevig overheen te wrijven. Dit warmt het hout op waardoor de houteigen oliën het hout beschermen. Andere houtsoorten zijn uitstekend te behandelen met Camellia-olie, dezelfde olie die ik ook gebruik om mn messen in te vetten. Deze olie trekt goed in, beschermt en is vette vinger-vrij. Andere houtsoorten werken deze twee trucs geen van beiden. Dan wordt het wat anders, wat ik nog niet weet.
Scheerder62 Posted December 26, 2014 Posted December 26, 2014 Harde carnouba was erop aanbrengen met een polijstmachine. Dit doet men ook met tabaks pojpen, dus in mijn ogen moet dit perfect werken.
joostmoree Posted December 27, 2014 Posted December 27, 2014 Ik heb eerder gepubliceerd ter zake van de toepassing van een twee-componentenlak bij de afwerking van scales (Koraat VII). Ik ben dit weer aan het toepassen. Ik zal daaromtrent na afronding, van mijn bevindingen laten blijken. J
Noxa Posted December 27, 2014 Author Posted December 27, 2014 Ik heb gisteren een spray meubel lak gevonden in de hobby garage van mijn ouwe heer. Na vier laagjes een perfecte afwerking. Brengt de lijnen van het hout mooi naar voren en geeft een goed waterafstotende finish. Foto's volgen.
Recommended Posts