water Posted December 23, 2014 Posted December 23, 2014 Sinds vandaag ben ik begonnen met het gebruiken met het gebruiken van de safety razor. Nu scheert dit opzich heel glad, maar laat wel de nodige ellende achter. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn huid niet gewend is aan het scheren met de hand, normaal ging dit altijd met het apparaat. Tijdens het scheren is er eigenlijk niets aan de hand, maar nadat ik klaar ben schieten er toch bepaalde plekken open vol bloed! Het geen wat ik doe tijdens het scheren is het volgende: - Warm water om de poriën open te maken - Scherp en nieuwe double edge mesje toegepast - Scheerschuim toegepast met kwast - Scheren zonder enkele druk toe te voegen! Doe ik iets fout? Of waarom begint alles dan toch ineens open te springen?
moxie66 Posted December 23, 2014 Posted December 23, 2014 welkom! Het duurt even voordat je het onder controle hebt en ook je huid moet wennen aan het scheren. Welke zeep gebruik je en welk mes etc. en heb je in kaart gebracht welke richting je haar groeit? misschien verstandig om de eerste paar keren alleen met de haargroei mee te scheren. het wordt vanzelf beter.
water Posted December 23, 2014 Author Posted December 23, 2014 (edited) Ik gebruik de mesjes van de Hema, scheerzeep heb ik niet gebruikt, maar alleen scheer schuim van Nivea, wat ik extra dik heb opgebracht. Met de haargroei mee scheren heb ik verder wel gedaan. PS: Ik heb 1 keer wel met een normaal wegwerpmesje geschoren, maar merkte dat het toen juist veel minder was! Edited December 23, 2014 by Guest
efsk Posted December 23, 2014 Posted December 23, 2014 Scheerschuim wegtieften en een kwast met zeep halen. Dat gaat het leven, tegen de tijd dat je schuim kunt maken , echt een heel stuk beter maken. Geen druk is heel goed, en nog een belangrijke: niet scheren waar geen zeep is. Let ook goed op de hoek waarin je je krabber houdt, dat heeft mij in mn begindagen ook nogal gebeten. Wat voor krabber heb je? o, en welkom.
water Posted December 23, 2014 Author Posted December 23, 2014 Scheerschuim wegtieften en een kwast met zeep halen. Dat gaat het leven, tegen de tijd dat je schuim kunt maken , echt een heel stuk beter maken. Geen druk is heel goed, en nog een belangrijke: niet scheren waar geen zeep is. Let ook goed op de hoek waarin je je krabber houdt, dat heeft mij in mn begindagen ook nogal gebeten. Wat voor krabber heb je? o, en welkom. Zou Zeep echt zoveel meer beschermen en beter scheren dan schuim?
efsk Posted December 23, 2014 Posted December 23, 2014 Ja. Een vriend van me, zich nog steeds met cartridges scherende overigens, kwam altijd met een kop vol vloeitjes uit de badkamer na het scheren. Hij heeft de spuitbus vervangen door een kwast met een simpele zeep en sindsdien bloed hij niet meer. Het fijnst vond hij dat zn vrouw hem niet meer uitlachte.
moxie66 Posted December 23, 2014 Posted December 23, 2014 enigszins afhankelijk van de zeep of creme, ja! de juiste hoek vinden is inderdaad ook belangrijk. het heeft wel even tijd nodig om het onder de knie te krijgen. al moet je met een milde krabber toch niet je huid open halen.
Barbiere di Figaro Posted December 23, 2014 Posted December 23, 2014 Zelf opgeklopt schuim verzorgt beter en de massage van je huid met een kwast zal zeker ook schelen, juist voor wat je beschrijft, denk ik. En de meeste soorten scheerzeep geven fijner schuim dan het schuim dat uit een bus komt. Alleen maar voordelen lijkt mij, succes vast!
talibeard Posted December 23, 2014 Posted December 23, 2014 Welkom! Bijkomend voordeel van zelf opschuimen is bovendien dat het schuim langer in contact is met je baardharen waardoor ze makkelijker afscheren. Het scheelt ook echt als je het schuim een minuutje of zo laat zitten voor je begint te scheren. Je zou ook koud water kunnen gebruiken; werkt net zo goed maar maakt je huid minder gevoelig. Dat warm water de poriën zou openen is een fabeltje; die staan altijd open. Wat het wel doet is de doorbloeding van je huid stimuleren (de bloedvaten net onder de huid zwellen op) maar dat maakt de huid wel kwetsbaarder. Toch denk ik dat het grootste probleem de scheerhoek is; je moet met een DE echt op zoek naar de juiste hoek. Als de hoek van de snede op de huid wat te groot wordt snijdt het de haren moeilijker af en beschadigd tegelijkertijd je huid veel meer.
water Posted December 23, 2014 Author Posted December 23, 2014 Wat verstaan we precies eigenlijk onder de juiste hoek?
talibeard Posted December 23, 2014 Posted December 23, 2014 Die hangt af van krabber-geometrie, mesje, huid en haar......Die moet je dus, met al die variabelen in gedachten zelf zoeken. Om hem te vinden is waarschijnlijk de makkelijkste manier als volgt; begin met het greepje haaks op je gezicht, dus het mesje is nog totaal niet in de buurt van je huid. Laat de greep nu langzaam zakken tot het mesje begint te snijden; dit moet dan zonder druk en/of trekken lukken. Hoe vlakker het mesje tegen de huid ligt hoe minder kans op verwondingen maar je zult waarschijnlijk een iets steilere hoek prefereren. Kwestie van uitproberen. Om de juiste hoek vast te houden is het makkelijk als je, zeker in het begin, met korte haaltjes scheert en dus niet meteen van slaap tot adamsappel doortrekt. Neem ook de tijd om het mesje te laten snijden; het is geen piepers jassen!
MHV Posted December 23, 2014 Posted December 23, 2014 Wat verstaan we precies eigenlijk onder de juiste hoek? Ik ben ook nog maar net begonnen met DE scheren en zit dus nog vol in dezelfde problemen als jij. T.a.v de hoek merk ik dat ik vooral luister naar het geluid van het mesje. De tweede keer scheren, waarbij het geluid minder is vind ik dan ook veel moeilijker. Of dit helemaal een juiste referentie is weet ik niet. Martin
water Posted December 29, 2014 Author Posted December 29, 2014 Nu ruim na een week gaat het scheren mijn toch wat beter af en blijft het uiteraard even een kwestie van wennen. Wat ik wel merk is dat ik het gewoon niet goed glad krijg! Als ik in het volle licht sta en het van dichtbij bekijk merk ik toch altijd nog die stoppels op, die blijven zitten. Ook al ga ik er 3 keer overheen de haren willen er niet uit! Vooral het stuk bij de bovenlip dus de (snor) blijven veelal zitten, het lijkt er toch op dat dit ingegroeide haren zijn. Of staan de mesjes van de Hema erom bekend dat ze niet echt veel kwaliteit leveren?
FairArie Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 Gebruik je zeep of nog steeds de schuim uit een bus? Als je rond leest op dit forum, zal je zien dat Hema mesjes doorgaans een goed resultaat opleveren. Ik gebruik ze in mijn EJ en de Fatip met een glad resultaat als gevolg. En ingegroeide haren zijn geen stoppels . Bij een stoppel zit het uiteinde van het haar aan de huid oppervlakte; bij ingegroeide haren zit juist "het midden" van het haar aan de oppervlakte.
cutthroat Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 Dat je van dichtbij nog haren ziet zitten is bij mensen met een lichtere huid normaal. Je staat versteld hoeveel haar er onder de huid zit voordat het er bovenuit komt. Pak met een pincet maar eens een stoppeltje en trek deze er voorzichtig uit. Blijkt het een haar van ruim een halve centimeter te zijn (en je weet gelijk wat je vrouw/vriendin voelt als ze met zo'n martelwerktuig over haar benen gaat ). Het gaat erom of je nog stoppels voelt als je over je huid wrijft.
water Posted December 29, 2014 Author Posted December 29, 2014 Waarschijnlijk zit het hem inderdaad in de huid, die donkere haren krijg ik toch nooit weg. Stoppels voel ik eigenlijk niet, dus dat zou het niet zijn. Dan moet ik maar de zon gaan opzoeken...
water Posted December 29, 2014 Author Posted December 29, 2014 Een beetje ingegroeide haren vind ik niet eens zo erg, maar bij de bovenlip dus de (snor) blijf ik ze gewoon erg zien al voel ik ze niet! In de spiegel of op een foto komen ze dus wel erg terug! Hoe kan ik dit nu het beste wegkrijgen, of heb ik gewoon een te blanke huid?
earlybird Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 Wat bij mij hielp is de eerste tijd alleen met de haargroei mee scheren, als je dat hebt gedaan met aluin over de huid en als je na een tijdje merkt dat het niet meer prikt en het goed snijd dan ga je over na het glad scheren. Misschien dat een andere krabber je beter bevalt. Ik scheer mij bijvoorbeeld veel gladder en minder brand gevoel als ik een agressieve krabber gebruik.
Johan Posted December 31, 2014 Posted December 31, 2014 Ik ga eigenlijk nooit tegen de haargroei in. Eén keer met de haren mee, en één keer dwars erop. Dat is voor mij voldoende om de dag mee door te komen.
water Posted January 3, 2015 Author Posted January 3, 2015 Maar toch blijft het scheren met een goedkoop wegwerpmesje me beter afgaan dan scheren met een safety razor! Al zegt men wel dat de safety razor glad scheert, bij mijn blijkbaar dus niet! Of misschien zit het hem in de razor?
FairArie Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Wat voor "razor" gebruik je? Er zijn nogal wat verschillende met daarbij behorende verschillende eigenschappen. En gebruik je inmiddels al zeep (welke?) of ben je nog steeds aan de spuitbus met schuim? Een combi krabber / schuim reageert niet zo lekker op elkaar.
water Posted January 3, 2015 Author Posted January 3, 2015 Zeep gebruik ik inmiddels al een tijdje dat werkt inderdaad super! Ik gebruik een antiek scheermes met vlinder sluiting. Net als deze: Even via google opgezocht: https://www.google.nl/search?q=safety+razor+blauw+open&biw=1440&bih=799&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=JNSnVOS9KsT5UK-vhLAL&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=antieke+safety+razor&facrc=_&imgdii=_&imgrc=ej29Ts-urH6loM%253A%3BF09RBTIzSBM9aM%3Bhttp%253A%252F%252Fthumbs3.ebaystatic.com%252Fd%252Fl225%252Fm%252FmaCCpn-L03MCbC0b8lIZLfg.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.benl.ebay.be%252Fsch%252F%253F_jsoff%253D1%2526_ssn%253Dbeneluxfux%2526_nkw%253D%2526_sacat%253D0%2526_from%253DR40%2526_sofindtype%253D7%3B225%3B158
talibeard Posted January 3, 2015 Posted January 3, 2015 Dat is wel een hele milde krabber en dat klinkt wel veilig maar kan het juist een beginner extra lastig maken omdat je, als je niet precies goed zit met je scheerhoek, wel heel veel passes nodig kunt hebben. En die hebben dan weer gemakkelijk scheerbrand tot gevolg; een (te) milde krabber kan dus zeker in het begin voor meer irritatie zorgen dan een iets agressiever model. Toch moet het hier gewoon beter mee kunnen dan wat jij beschrijft en ik blijf de oorzaak zoeken in de juiste hoek; zo gauw je de neiging krijgt om meer druk te gebruiken zit je fout en moet je opnieuw de goede hoek opzoeken. De hoek is goed als je zonder of met minimale druk makkelijk de haartjes afsnijdt; als het (met een vers mesje) begint te trekken of de haren blijven gewoon zitten, dan zit je dus fout. Oh, en neem de tijd want als je met dezelfde snelheid een DE langs je gezicht haalt als wat gebruikelijk is in de tegenwoordige cartridge reclames dan krijgt het mesje echt de tijd niet om zijn werk goed te doen.
water Posted January 3, 2015 Author Posted January 3, 2015 Maar welke razor is nou echt geschikt voor zware baardgroei? Want met de milde razor kom ik gewoon niet ver!
Recommended Posts