efsk Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Heren, Dames ook, Zoals getoond in de "Show je aankopen"-draad verkreeg ik gister een paar krabbers, toevallig gevonden in een Antiek en Curiosa. Toevallig omdat ik normaliter niet zoek of kijk naar krabbers. Een van de verkregen exemplaren is een Apollo, afkomstig uit Solingen, in zn eigen doosje. Moeilijk zichtbaar misschien, maar ik herkende het logo van Apollo van de Timor-mesjes. Vandaag de krabber de eerste voorzichtige schoonmaakbeurt gegeven met handzeep en een zachte tandenborstel. Er is nog wel wat poetswerk te verrichten, maar het valt nu al niet tegen. Interessante vorm van de bodemplaat. Een kant Een andere kant. En een stukje Apollo langs het uiteinde van het greepje. Vergeten te meten, maar dat is misschien niet nodig als je kijkt naar verhouding kop-steel. Mocht iemand een idee hebben wat voor model dit is dan hoor ik het graag. Ondertussen zorg ik dat het geheel goed gereinigd, opgepoetst en ontsmet is voor mn Sputniks er zijn. Ik wist dat er een reden was dat ik die bestelde... Link to comment Share on other sites More sharing options...
3gor4 Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Mooi krabbertje zeg!! En een seksie hendeltje !! Link to comment Share on other sites More sharing options...
vandefrische Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Dit is verdomd mooi; ze worden zeldzaam! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Ziet er mooi uit. Rondkijken in antiekwinkeltjes loont toch altijd weer de moeite. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FairArie Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Da's verdomd mooi krabbertje en zo compleet met behuizing. Goede vondst Richard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Zeer fraai, ik hou wel van dit soort pareltjes tussen al het Gillette geweld. Dank voor de foto's! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 21, 2014 Author Share Posted December 21, 2014 Dank jelui wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Zeer mooi! Ga toch ook maar weer eens naar een antiek en curiosa zaakje.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 27, 2014 Author Share Posted December 27, 2014 Uitgebreid scheerverslag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 27, 2014 Share Posted December 27, 2014 Dank voor je verslag! Heb je bij wijze van test al eens gekeken of andere mesjes ook speling hebben in deze krabber? Mijn ervaring leert dat doorgaans de krabber de schuldige Is maar zolang je het mesje maar goed kunt zekeren is er meestal weinig aan de hand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 24, 2015 Author Share Posted January 24, 2015 De Apollo is weer thuis. Heeft een paar weken gelogeerd bij een (voor zover ik weet) niet-forumlid die zich er meerdere malen mee geschoren heeft. Prima krabber, wat minder geschikt voor de meerdaagse baard. Door de vorm van de onderplaat verzameld zich daar schuim en haar wat tot verstopping leidt. Dagelijks scheren echter ging prima. Ligt het toch aan mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 21, 2015 Author Share Posted September 21, 2015 Onderstaand verhaal heb ik al gedaan in het scheve draadje, maar in navolging van de Swing, wat opeens uitmondde in een draad met alle modellen Swing van ons allen leek het me goed deze Apollo ook nog eens hier te plaatsen. Ik heb er nog twee, die komen hier dan ook bij, een waarvan ook in de scheve draad want een Torsioner. Scheerbeurt 7 en krabber 4 in de reeks. Wederom een Torsionshobel, een echte slant dus, en wel van het merk Apollo. Het is een tamelijk massief en zwaar exemplaar: 68 gram! Bij een slant zit een mesje getordeerd in de kop. Dit levert extra stijfheid op wat samen met de scheve stand het snijeffect ten goede komt. Deze Apollo is een tweedelige krabber. Bij deze krabber draaj je de hele steel die draaibaar aan de bodemplaat gemonteerd zit. Het DRGM dateert deze krabber tussen 1891 en 1945. Geen idee vanaf wanneer het merk Apollo bestaat dus nauwkeuriger weet ik het nog niet. Het hoge gewicht staat een goeie scheerbeurt niet in de weg. De krabber geeft genoeg, doch zachte, feedback. Zacht komt denk ik door de extra stijfheid die in het mesje gebracht is door het torderen. Na twee gangen was ik goed glad maar het kon beter, dus een derde gedaan. Spiegeltje glad met slechts op een paar plekjes aluinprik. Deze krabber ben ik wel van onder de indruk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted September 21, 2015 Share Posted September 21, 2015 Dat is grappig, ik heb de niet slant versie van deze krabber! Een gewichtig baasje en eveneens 2-delig. Hij is tamelijk agressief en scheert met een Feather moeiteloos glad in 2 beurten. Als ik er aan toe kom zal ik binnenkort wat foto's plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted September 21, 2015 Share Posted September 21, 2015 Wat een prachtige antieke slant met goede scheereigenschappen. Weer zo'n mooi verborgen juweel voor een ieder te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 21, 2015 Author Share Posted September 21, 2015 Nog een exemplaar. Het doosje is geschikt voor meerdere modellen: de ene kant geeft de slant aan, de andere de gewone rechte. In deze zit een gewone rechte. Grappigerwijze zit mijn kunststof Apollo slant (een andere dus dan hierboven) in een doosje wat niet voor een slant is doch voor een eendelige krabber. Deze toon ik als ik me er, in het kader van de scheve weken, mee geschoren heb. Als nieuw en ongebruikt aangeschaft en ik heb de neiging dat te geloven. Er is een flapje van het doosje af maar verder is alles in uitstekende staat. De onderdelen zitten vreemd in een kartonnetje geschoven waar de kop makkelijk uitglijdt. Verder is de steel van onder open. Dat valt me op omdat de meeste kunststof krabbers die ik heb daar een dopje op hebben zitten. Vergeten het ding te wegen maar zwaar is het niet. Dat gewicht wat het heeft zit in de bovenplaat, dus helemaal bovenin. Gezien de prijs van RM1,50 is dit van tussen 1924 en 1949. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted September 21, 2015 Share Posted September 21, 2015 Dank voor de beschrijving en duidelijke foto's! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 21, 2015 Author Share Posted September 21, 2015 Mooie bodemplaat. Bovendien een minder vaak voorkomende steelversiering. Leuk. Je moet wel je kranen beter dichtdraaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted September 21, 2015 Share Posted September 21, 2015 Ze hebben mooie krabbers gemaakt bij Apollo. Voor de foto's en beschrijvingen, dank! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted September 21, 2015 Share Posted September 21, 2015 Ik zou best graag een Apollo mikron tegen het vege lijf willen lopen. Ik vind dat ook erg fraaie krabbers, helaas zijn ze zeldzaam en erg gewild. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted September 21, 2015 Share Posted September 21, 2015 Je moet wel je kranen beter dichtdraaien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted September 21, 2015 Share Posted September 21, 2015 Wat een boefje Is die middelste opening nou uitgesleten of lijkt het alleen maar zo Rolf? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 24, 2015 Author Share Posted September 24, 2015 Kopie van mijn post in het scheve draadje opdat de Apollo's bij elkander blijven. Jo mensen! De tweede Apollo uit het rijtje. Deze is in het bezit van een kunststof greep en een metalen kop, gewicht dus bovenin, en het geheel weegt 37 gram. Doosje is wat komisch want heeft het over een geheel andere krabber die ik ook nog wel eens wil zien. Niet scheef echter. Een echte slant, met getordeerde kop, goed zichtbaar alhier. Kop zit mooi in elkaar met de bovenplaat goed pas. Vind m ook redelijk krom. Wat erg fijn is bij deze krabber is dat het mesje automatisch goed zit: vrijwel geen speling als het op de bovenplaat ligt dus de onderplaat verplaatst het niet en het vastschroeven ook niet. Scheert toch rustiger. De krabber is tamelijk stil, laat zich uitstekend hanteren en heeft eigenlijk ook automatisch de goede hoek: als ik zo'n ding zonder op te letten tegen het gelaat houd kan ik met deze meteen aan de slag. Verstopt niet en laat zich eenvoudig schoonkloppen. Verdomd effectief apparaat ook nog eens. Na de eerste gang was twee dagen baardhaar (dat groeit bij mij snel genoeg om dagelijks te moeten scheren overigens) vrijwel weg. Tweede gang dan maar direct tegen de vleug en toen moest alleen het randje van de kin nog een touchup. Hele fijne scheerbeurt, een van de beste uit de scheve reeks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aibohphobia Posted September 10, 2016 Share Posted September 10, 2016 (edited) Omdat ik esfk zijn "Scheef" draadje aan het vervuilen was met deze Apollo slant (mijn excuses) en de daarop volgende discussie, een verplaatsing hier naar toe... Ik heb even gezocht, de mijne zit in een verpakking met als typeaanduiding 169/D. Interessant. Ik heb alleen maar een bakelieten doosje. Is dat een verpakking als deze? Bron Edited September 10, 2016 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted September 10, 2016 Author Share Posted September 10, 2016 Nee, man geen excuus, ben je gek. Ten eerste droeg je een slant bij, ten tweede slingerde je wat aan wat ik me al een tijd afvroeg. Alleen maar goed.De discussie over het merk begon wat bij het onderwerp vandaan te raken, vanaar dat ik hier suggereerde, maar dat je er je slant laat zien: volgens mij is die draad daarvoor Om je vraag te beantwoorden: inderdaad, zo'n soort doosje. Ik moet m nog fotograferen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aibohphobia Posted September 12, 2016 Share Posted September 12, 2016 Okay. Ja, ik twijfelde wel even, omdat jij toch een beetje de personificatie bent van de scheven hier en dus de draad. Apollo had wel een grappige lijn van krabbers in mijn optiek. "GERADE", vertaal ik nog als "gewoon/normaal" , maar "DRALL"? Dat is volgens Google Translate "mollig" of "rondborstig". Hoe moet ik dat nu plaatsen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts