MHV Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Vandaag was het dan zover. Nadat mijn Mühle R89 twist sinds het begin van de week als stoer in de badkamer had staan pronken zou ik me er vandaag voor het eerst me gaan scheren. Niet alleen voor het eerst met de Mühle maar ook voor het eerst met een DE safety razor. Tot nu toe was mijn scheerprocedure, goed mijn gezicht wassen met face wash en naspoelen, gebruik van pre-shave b.v. Proraso of 3P, inzepen met kwast en scheerzeep waar ik diverse “smaken” van heb, scheren met en Gilette Fusion, after shave balsem. Normaal gesproken scheer ik me alleen door de weeks, 1 pass en altijd van boven naar beneden. En op maandag, wanneer je dus een tweedaagse baard hebt scheer ik me dan altijd het prettigst. Om een vergelijk te maken besloot ik dat ik minstens 1 dag zou overslaan met scheren voordat ik mijn eerste DE Razor poging zou wagen en dat ik verder dezelfde procedure zou volgen alleen dan de fusion vervangen door de R89 die voorzien was van een Hema mesje. Zo gezegd zo gedaan. Vrijdagochtend voor het laatst geschoren, vandaag voor het eerst met de Mühle. Eerst zorgvuldig inzepen wat een genot is met de eveneens nieuwe Mühle silvertip fibre. Toen, toch enigszins gespannen, aan de eerste pass begonnen. Het verschil in gewicht met het plastic Fusion krabbertje is natuurlijk groot en het moeilijkste vond ik het om enerzijds de R89 goed vast te houden en anderzijds dit steviger vasthouden niet te laten resulteren in het uitoefenen van druk met de razor op je gezicht. Toch ging de eerste pass ook van boven naar beneden best goed. Rechts onder mijn oor heb ik wat littekenweefsel en dus maakte ik me een beetje zorgen hoe het daar zou gaan maar ook dat ging goed. Ik hoorde het mesje zijn werk doen en met name dat geluid bleek voor mij een goede referentie voor de hoek waaronder ik het mes moest houden. Ook op de overgang naar mijn nek ging goed. De kin was iets spannender maar in ieder geval geen snee. Het enigste punt waar ik me een beetje snee was bij mijn adamsappel. Ook dat is met de Fusion altijd een lastig punt. Na de eerste pass mijn gezicht afgespoeld en het resultaat bekeken. Op mijn wangen was ik al zeker zo glad als na het scheren met de Fusion, op mijn kin en in mijn nek nog niet. Dus besloot ik voor een tweede pass. Voor de zekerheid nog wat 3P pre-shave in mijn nek toegepast, inzepen en weer scheren. Niet helemaal zeker van mezelf in welke richting nu te scheren begon ik voorzichtig te scheren in de richting van mijn oor naar mijn kin. Wat me opviel is dat de eerdere referentie die ik had aan het geluid van het mesje m.b.t. de hoek nu weg was. Op mijn kin gaf dat een paar bloedspikkels. In mijn nek besloot ik van beneden naar boven te scheren. Aan de buitenkant ging dat prima, meer naar het midden toe ging dat minder. Na mijn gezicht weer afgespoeld te hebben kon ik de balans opmaken. Qua gladheid minstens zo glad als met de Fusion en op wangen gladder. Vooral in mijn nek en iets minder op mijn kin een beetje razorburn. Ik eindig met Wilkinson sword hydro after shave balm en twee uur na het scheren in de gevoeligheid al een stuk minder en ben ik vooral glad. Al met al geen slechte ervaring voor de eerste keer. Nog niet het comfort van de Fusion maar zeker wel zo glad. Op basis van deze ervaring ben ik voornemens om voorlopig te blijven scheren met de Hema mesjes totdat mijn techniek zodanig ontwikkeld is dat ik daarmee een contant resultaat heb. Dan, wanneer ik iets zekerder ben van mijn techniek, ga ik experimenteren en op zoek naar het fijnste mesje voor mij voor in de Mühle. Martin
Snuff Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Dank voor het uitgebreide voorstellen, welkom! Beetje geduld, nog minder druk op het krabbertje zetten en het komt helemaal goed hoor. Goed besluit om bij één soort mesjes te blijven, telkens één variabele veranderen leer je het meest en snelst van. Succes!
Mooly Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Maak een tekening van je haargroei zodat je weet in welke fases je moet scheren. Bij mijzelf loopt de haargroei bij me kin anders als bij me nek.
MHV Posted December 21, 2014 Author Posted December 21, 2014 Maak een tekening van je haargroei zodat je weet in welke fases je moet scheren. Bij mijzelf loopt de haargroei bij me kin anders als bij me nek. Nou ik heb daar naar gekeken voordat ik begon. Vooral in mijn nek om te zien in welke richting ze daar groeien. Ik kwam tot de conclusie dat het toch vooral van boven naar beneden is. WTG scheren voor mij lijkt dus inderdaad van boven naar beneden te moeten gebeuren. In mijn nek van beneden naar boven is duidelijk ATG. Wellicht had ik de tweede pass ook nog gewoon van boven naar beneden moeten doen. Aan de andere kant onder mijn kin waar ik de tweede keer ATG geschoren heb is het lekker glad en geen irritatie. Dus het zal wellicht ook een kwestie zijn van gebrek aan techniek nog gecombineerd met mijn huid die dit niet gewend is. Morgen sla ik weer over en dinsdag doe ik nog een poging. Misschien in eerste instantie wel 2x WTG van boven naar beneden. Martin.
MHV Posted December 21, 2014 Author Posted December 21, 2014 Hals, niet nek.Los daarvan: gefeliciteerd! Echt waar...zit daar verschil in....? Is nek soms aan de achterkant en hals aan de voorkant? Martin.
efsk Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Nu heb ik mijn scholing ontvangen na de mammoetwet, maar ik geloof dat we tegenwoordig helemaal niks meer leren op school. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hals_%28anatomie%29
Mooly Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Pieperts... Alsof we allemaal neerlandicus zijn.
efsk Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Absoluut niet Mooly. Ik ben niet eens bioloog, en spellen gaat met regelmaat mis bij me. Ik ben sinds de derde spellingsherziening na mn eindexamen ook opgehouden me er al te druk over te maken, hoewel ik wel probeer om de ergste fouten er zelf uit te vissen. Dat is niet altijd eenvoudig, gezien de veranderde spelregels. Echter. Hier houden we ons bezig met scheren, en dat doen we op een nederlandstalig forum. Dat maakt dat ik strijd tegen een overmatig gebruik van engelse termen waar een uitstekend nederlands alternatief voor bestaat. Dat ik strijd tegen aluin op een voetje. En dat ik van mening ben dat we ons, als we spreken over een bezigheid die ons zo boeit dat we er een eigen hoekje van het internet voor oprichten, horen te bedienen van de juiste terminologie. Derhalve: hals, niet nek. Dit alles met de grootste goedmoedigheid neergetijpt, uiteraard.
vandefrische Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Pieperts... Alsof we allemaal neerlandicus zijn. Waarschijnlijk niet, maar je verwisselt borst en rug toch ook niet .
Mooly Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Absoluut niet Mooly. Ik ben niet eens bioloog, en spellen gaat met regelmaat mis bij me. Ik ben sinds de derde spellingsherziening na mn eindexamen ook opgehouden me er al te druk over te maken, hoewel ik wel probeer om de ergste fouten er zelf uit te vissen. Dat is niet altijd eenvoudig, gezien de veranderde spelregels.Echter. Hier houden we ons bezig met scheren, en dat doen we op een nederlandstalig forum. Dat maakt dat ik strijd tegen een overmatig gebruik van engelse termen waar een uitstekend nederlands alternatief voor bestaat. Dat ik strijd tegen aluin op een voetje. En dat ik van mening ben dat we ons, als we spreken over een bezigheid die ons zo boeit dat we er een eigen hoekje van het internet voor oprichten, horen te bedienen van de juiste terminologie. Derhalve: hals, niet nek. Dit alles met de grootste goedmoedigheid neergetijpt, uiteraard.
MHV Posted December 21, 2014 Author Posted December 21, 2014 Nu heb ik mijn scholing ontvangen na de mammoetwet, maar ik geloof dat we tegenwoordig helemaal niks meer leren op school.http://nl.wikipedia.org/wiki/Hals_%28anatomie%29 Inderdaad, je hebt gelijk. Hals aan de voorkant, nek aan de achterkant. Een gevoelige hals had ik dus i.p.v. een gevoelige nek. Met Engels op een Nederlands forum heeft dit echte m.i. niets te maken want nek in het Engels is volgens mij gespeld "neck". Kijk dat weet ik dan weer wel.... Martin.
efsk Posted December 21, 2014 Posted December 21, 2014 Klopt Martin, daar heeft het niets mee te maken. Net zomin als met aluin op een voetje. Ik noemde slechts de dingen waar ik op los ga. Of beter gezegd: drie van de dingen waar ik op los ga. Om on-topic te geraken: Toen ik met het betere scheren begon had ik ook flinke scheerbrand op de hals. Behalve dat ik teveel druk gebruikte die ik dus moest verminderen bleek het ook te helpen om de eerste tijd uitsluitend met de haargroei mee te scheren. Dat gaf mij de tijd te wennen aan de krabber en mijn huid de tijd te wennen aan de nieuwe scheerwijze.
Recommended Posts