Jump to content

Coticule

JeffreyP

Recommended Posts

Goedemiddag,

Ik was van plan om een wetsteen te kopen. Hier staat verder genoeg over op het forum. Desondanks rust er nog 2 vragen.

Bij Manandshaving heb ik de volgende coticule gezien. Deze heeft zowel de gele coticule als de BBW. Deze zie ik standaard niet staan bij de eigen site van Coticule. Iemand hier ervaring mee? Of enig idee waar dit in zit? Prijstechnisch is dit gunstig maar verder zie ik ze nergens te koop.

coticule manandshaving

Laatste vraag,

Ik zie ook bouten te koop. Deze zitten prijstechnisch gunstiger (jaja student en zeeuw he :lol: ). Of is dit niet aan te raden en kan ik beter voor een rechthoekige steen gaan van 100x40?

stiekem nog een kleine vraag, zit er nou altijd een slurry steen bij op de site van ardennes coticule?

Iedereen alvast bedankt!

De steen is gunstig geprijsd maar volgens mij is de onderkant geen BBW maar gewoon leisteen (moeilijk met zekerheid te zeggen op zo'n klein fotootje). Als je een dubbele steen wil kan je dat bij de mijn zelf vragen met vermelding dat het een steen voor scheermessen dient te zijn. Voor die prijs echter No Way!

Let wel dat een steen van 10x4cm erg klein is in de lengte, breedte is ok maar je moet wel met een x-stroke werken en daar je nooit tot de rand van de steen kan gaan zonder ongelukken heb je nog een 7cm over als je voorzichtig doet, dat is een zeer korte landingsbaan. Het kan natuurlijk wel maar ik vermoed dat je nog geen ervaring met slijpen hebt en dan zou ik het afraden, 15 cm is makkelijker.

Bouten zijn evenwaardig maar worden vaak vermeden (is trouwens geen enkele reden voor, slijpen even goed).

Qua slurry steentje denk ik dat bij de goedkopere stenen die niet meer bijgeleverd zal zijn maar ik kan het mis hebben, is al weer jaren geleden dat ik nog kocht bij de mijn. Succes!

Bedankt voor je uitgebreide reactie snuff.

Die gedacht had ik ook al namelijk. Dus manandshaving valt af..

Ik snap je punt maar de prijzen nemen exponentieel toe. Dat zie ik in de eerste instantie nog niet zitten;)

Nu nog de keuze voor een bout of rechthoek. Ik vrees dat niemand me echt bij die keuze kan helpen...

Bij een grote tussen de 48 en 58cm2 (bout 7). Heb je in het gunstigste geval een steen van 14*4. Maar heb je in een ongunstigste geval een steen van 7*7..

Misschien er maar een mail aan wagen.

De BBW's staan http://www.ardennes-coticule.be/shop/category.php?id_category=5

Als je een steen neemt als http://www.ardennes-coticule.be/shop/product.php?id_product=54 heb je wat meer lengte, wat meer breedte en een slurriesteentje. Tweemaal zo duur maar wel goed.

Misschien moet dit onderwerp naar het open-mes-subforum.

Bedankt allen,

Baptist had ik inderdaad ook gezien. Zeer gunstig geprijst maar omdat er geen slurrysteen bij zit leek het mij niet zo handig.

Maar als ik zo begrijp kan je ook andere materialen gebruiken voor een slurry? Zo'n diamantsteen, welke heb je hiervoor nodig? Fijn of extra fijn?

Het moest eigenlijk ook in het open razor subforum maar ik vrees dat ik het verkeerde subforum heb aangeklikt :oops:

Ik heb een coticule met bbw aan achterkant. De bbw is bij mij de natuurlijke achterkant, niet aangelijmd. Als je coticule hebt is bbw eigenlijk overbodig.

Ik zou gaan voor minimaal formaat gaan van 15x5.

Steen gaat een paar levens mee;)

Ik zou niet met diamantplaatje werken, maar met slurrysteen.

Vraag erom en je krijgt er zo 1 bij. Zijn volgens mij vaak afvalstukjes van het zagen.

Update:

Gezien ik geen reactie terug heb gekregen ben ik vooralsnog zoekend naar wetstenen. Nu zag ik tevens de volgende "set". Is dit wat? Net wat grotere maat en diverse stenen. Voor wat ik gelezen heb ik Arkansas moeilijk om te leren maar is hier wel een goed resultaat mee te behalen.

Slijpstenen

Bedankt!

Deze stenen zijn niet echt geschikt voor scheermessen. De mogelijke reden van geen antwoord bij Coticule mijn is dat deze ieder jaar op de kerstmarkt staan in Brussel en gezien dat het een klein bedrijf is zal er verder niemand aanwezig zijn die de mail afhandelt.

Update:

Gezien ik geen reactie terug heb gekregen ben ik vooralsnog zoekend naar wetstenen. Nu zag ik tevens de volgende "set". Is dit wat? Net wat grotere maat en diverse stenen. Voor wat ik gelezen heb ik Arkansas moeilijk om te leren maar is hier wel een goed resultaat mee te behalen.

Slijpstenen

Bedankt!

Deze zijn niet geschikt voor het open scheermes... hou het bij de coticule :D

In de US is de 4 en 8K vroeger heel populair geweest (en er zijn nog altijd tal van mensen die alleen dat gebruiken), je kan er een mes mee scherp maken en je er mee scheren maar naar mijn bescheiden mening ben je dan nog redelijk ver van een comfortabel scherende straight.

Ik kan het verkeerd hebben maar ik vermoed dat je op zoek bent naar een goedkope steen die alles kan en dat kan wel eens tot teleurstelling leiden. Lees eens in de topic van "Behandelen paddlestrop met chroomoxidepasta" die momenteel speelt, daar kan je nuttige info vinden en dan later alsnog kijken voor stenen.

Bedankt voor je reactie snuff. Ik dacht er net uit te zijn wat ik ging kopen.

http://www.e-messen.nl/belgische-blauwe-coticule

Mag ik je vragen waarom het precies een teleurstelling kan zijn?

Een quote uit het andere topic:

"Van stinkend dure kunststof stenen uit japan tot natuurlijke stenen gerooid door elfjes bij maanlicht en krokodillen-lullen-leren strops gemaakt in "middle-earth". Of een coticule van 7 a 8 tientjes en een strop met wat crox voor een habbekrats. Ze werken allebei.

Kortom je zit op de goede weg, en ik denk dat het simpelweg een leerweg is om ze onder de knie te krijgen, upgraden kan altijd nog. De basis is wetsteen of wetstenen die snede kunnen maken en polijsten. En een strop van schoon leer. Daarmee moet je een heel eind komen. Crox en diamantpasta zijn toevoegingen daarop."

ps. Een aanvulling hierop. Ik verwacht niet van de Coticule dat hij vanaf een lage grid ook zal werken. Mijn mes is scherp maar zou ik graag net iets meer "finishen". Mocht ik ooit meer gaan slijpen (moeders keuken la scherp maken :lol: ) Dan zou ik eerder een belgsiche blauwe steen aanschaffen met een grid van 4000 (of eden steen met 1000-4000)

Mag ik je vragen waarom het precies een teleurstelling kan zijn?

Omdat goedkoop vaak duurkoop is, één steen die alles kan dan blijft alleen de coticule over (maar ook de daarbij horende leercurve en echt je eigen steen leren kennen vooraleer de resultaten er zijn).

Gewoon een coticule slurry steentje bijvragen (kopen), coticules hebben geen bepaalde grit maar algemeen wordt aangenomen dat ze ergens rond de 8K zijn. Veel info over coticules en hoe te slijpen zijn te vinden op Coticule.be onder cafetaria.

De theorie is dat de coticule alles kan, ook het initiële zetten van de bevel. Echter, zoals Snuff al zegt, de leercurve die je gratis bij de coticule meegeleverd krijgt is niet direct vlak, en ook niet bijster laag. Ik heb met de mijne ondertussen al het nodige aan tijd doorgebracht en het tijdelijk opgegeven: ik snapte de steen gewoon niet. Derhalve doe ik nu alles met syntheten (behalve finishen, dat met een charnley forest): makkelijk reproduceerbaar resultaat, discrete stappen omhoog in grit, eigenlijk gewoon eenvoudiger te begrijpen. Dat levert consistentie op en een vlakkere leercurve.

Nu ik begrijp wat er op die syntheten gebeurt krijg ik een beter scherpresultaat. Het leren en verbeteren is nog niet voorbij, en ik mis nog wat consistentie, maar ik kan me nu redelijk comfortabel scheren met ieder mes wat ik scherp, en met een hoop comfortabel. Dat maakt dat ik nu weer kan gaan kijken hoe mijn coticule werkt. Oefenmes wat stuk mag erbij en oefenen maar. En dan weer leren en kijken hoe dat werkt op zo'n steen.

Als jij meer wilt finishen dan kun je overwegen om ook een echte finisher te zoeken. Daar valt de Coticule voor te gebruiken, maar er zijn zat andere keuzes. Daarover zijn al wat topics geschreven.

Dat maakt dat ik nu weer kan gaan kijken hoe mijn coticule werkt. Oefenmes wat stuk mag erbij en oefenen maar. En dan weer leren en kijken hoe dat werkt op zo'n steen.

Synthetische stenen zijn inderdaad makkelijker, met een coticule moet je zoeken naar het beste resultaat voor die steen en dat bepaald mes en eenmaal je die gevonden hebt dien je vooral in het begin vaak dit proces te herhalen tot je het eigen hebt gemaakt, leg je de steen een week in de kast dan is de kans groot dat het maar half meer lukt. Het is eerder een soort gevoelsmatig slijpen.

Begrijp me niet verkeerd, een coticule kan je eenmaal onder de knie een fantastisch scheer resultaat opleveren.

Uiteindelijk ben ik dan toch voor een Coticule gegaan. De steeds "zeldzamer" wordende steen sprak mij erg aan.

1eatcy.jpg

1196n2o.jpg

qn7bkx.jpg

Al zeg ik het zelf de steen ziet er zeer mooi uit. Minder oneffenheden dan ik eigenlijk had verwacht. Wat mij wel opvalt is dat hij zeer groen oogt. En ook de zogenoemde leisteen lijkt mij juist zeer grijs blauw overkomen. Kan iemand mij iets meer over deze steen vertellen? Zoals waar die groene gloed vandaan komt en misschien iets over die leisteen. Dit zal toch geen Belgische blauw zijn? Hij lijkt namelijk zo mooi over te gaan van steen zonder dat je lijm ziet.

Coticules zijn niet zeldzaam hoor! Ik weet niet waar je hem kocht maar hebben die geen info verstrekt? Ik denk dat het een La Verte of La Grise is met inderdaad aan de andere kant een BB. Als het zo is dan heb je waarschijnlijk een harde, eerder trage slijpsteen gekocht.

Neem het bovenstaande niet voor absolute waarheid, ik ben geen expert in de verschillende soorten, anderen zullen wellicht inspringen? Zelfs onder stenen van de zelfde laag zitten onderling verschillen in de snelheid waarmee ze werken. Daarom ook dat iemand raad geven over hoe te slijpen met een coticule echt moeilijk is, je moet je eigen steen leren lezen om er het best uit te halen. Succes!

Snuf, met zeldzaam bedoel ik niet te zeggen: het is 1 van de laatste steen uit de mijn. Zie het meer als olie, er is nog wel maar het raakt op den duur uitgeput.

Helaas hebben ze niet veel meer info gegeven. De prijs was voor dit bedrijf het meest doorslaggevende. Het is een bedrijf die messen verkoopt en een enkele steen. Dus ik kan het ze niet kwalijk nemen. Door schade en schande wordt men wijzer toch. Nadat ik een tijd geoefend heb met de steen kan ik zeggen of het een goede steen zal zijn. Als er inderdaad een BBW steen onder zit is het tot nu toe een positieve meevaller;)

Aanvulling:

Na wat verder gezocht te hebben over de soorten steen lijk ik inderdaad een La Verte te hebben.

12. La Verte

Thicker layer that allows several slices of Coticule to be cut with (mostly) consistent properties throughout the layer. Color is of a distinct greenish gray hue. Natural combination stones have a gradual transition to the blue of their BBW part. Presence of a grainy-looking pattern (although completely smooth to the touch), that is reminiscing of wood grain. They are both in look and feel related to La Grise, albeit La Verte Coticules are generally harder. Speed on slurry centers around moderately slow. They are faster on water than La Grise, which makes them excellent touch-up hones, and they can make up on water for neglected work in earlier honing stages.

Misschien voor andere wellicht ook interessant:

Verschillende soorten lagen