Jump to content

N. Gervais Razor Rescale


Tony

Recommended Posts

Deze N. Gervais uit Antwerpen wachtte al enige tijd op nieuwe scales. Daar ik binnenkort met een aluminium voering wil werken heb ik de spacer deze keer van 2mm been en 0,5 mm aluminium gemaakt. Lijmen met dunne CA-lijm blijft lastig, ook deze keer liet het tot twee keer toe los. Volgende keer de volgorde wat aanpassen, dus eerst schuren en dan pas lijmen.

 

107w853.jpg

 

2coldw0.jpg

 

292sp6h.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ik vind de vorm van de scales bij de teen niet zo, misschien niet mijn smaak. Ik vind het iets te breed daar. Maar die wedge is gewoon pure schoonheid, erg strak gedaan. Maar het belangrijkste, hoe scheert Gervais.

Link to comment
Share on other sites

@efsk,

Het mes is 21 mm breed, 13/16 dus. Na een aankoop zal ik een mes een snelle opknapbeurt geven en me er enkele keren mee scheren, dit mes bleek al snel een blijvertje te worden en komt dan in aanmerking voor een rescale. Ik merkte onlangs dat veel van mijn voorkeursmessen zo rond de 20-22 mm breed zijn. Breder betekent ook iets langer en voor mij betekent dat dan ook minder comfortabel. Ik heb me er vanochtend mee geschoren, geweldig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Een geweldige prestatie Tony! Mijn bijzondere waardering voor de vlekkeloze afronding/verdunning van de scales naar de randen waarmee je te kennen geeft het vermaledijde plankjes concept dat ik mijd als de schurft, tevens te verwerpen.

Je weet dat ik graag met voeringen experimenteer. In het bijzonder wanneer ik heel dun wil gaan of met burl doende ben. Dus ik hoef niet te verhullen dat ik je wedge/voering oefening bijzonder waardeer. Ook in de afwerking heb je geen steekje laten vallen.

Wat de teen betreft. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar hoekig. Ik beleef hier persoonlijk teveel rondingen. Maar ja. . . :)

 

Je lijmprobleem. Dat ken ik. Je kan dat voorkomen door te te verlijmen vlakken in tegenstelling tot hetgeen waarnaar we bij de afwerking streven, niet superfijn te polijsten. Als de vlakken echt vlak zijn, laat ze ruw met de schuurgroefjes aanwezig. En wanneer de te verlijmen vlakken worden geklemd, gebruik niet veel druk. Dit drukt alle lijm weg met als gevolg geen binding.

Ook met supervlak passende verbindingen heb met de beste twee-componentenlijm ervaren dat bij krachtige verklemming, na falen van de verbinding, nauwelijks enig lijmspoor is terug te vinden op de verbroken vlakken. En dat geeft aan dat het niet werkt.

 

J

Link to comment
Share on other sites

@Joost,

Bedankt voor je advies, bij de laatste lijmpoging heb ik de te lijmen oppervlakten met 80 grit opgeschuurd echter bij het klemmen waarschijnlijk te veel druk uitgeoefend. Als je dan naar bankschuurmachine gaat laat het los vanwege de hoge temperatuur die het aluminium krijgt. Ik heb in dit geval uiteindelijk maar het schuurwerk met de hand gedaan.

Het doet me goed dat je mijn afronding van de scales kan waarderen, ik was er zelf ook wel tevreden over.

Het volgend project zal met burl zijn waarbij ik een aluminium voering wil gebruiken. Ik wilde hiervoor dunne CA lijm gebruiken. Is er een reden om een andere lijmsoort te overwegen?

 

Tony

Link to comment
Share on other sites

Tony, tot dusverre heb ik voor het verlijmen van de voering aan de scales nog nooit CA lijm toegepast. Om verschillende redenen. In willekeurige volgorde.

Ik gebruik CA lijm alleen voor relatief kleine te verlijmen oppervlakten en ik meteen wil doorwerken.

Ik vind CA lijm veel te duur (ons ben zunig) om grote vlakken mee te verlijmen. Zou ik daar toch voor gaan dan zou ik niet de dunne vloeibare uitvoering bezigen; dat loopt aan alle zijden weg met als gevolg dat tegen de tijd dat alles goed zit, een alles aan elkaar geplakte kliederboel overblijft.

Ik wil als ik de voering lijm, de tijd en de mogelijkheid hebben om te corrigeren en ervoor te zorgen dat de lijmvlakken in hun volle omvang naadloos op elkaar aansluiten.

CA lijm heeft geen vullende eigenschappen waarmede kleine foutjes kunnen worden weggewerkt.

 

Kortom, ik gebruik twee componentenlijn. Je kent die wel. De uitvoering met twee aan elkaar vastzittende "injectiespuiten". Een merk hoef ik niet te noemen maar die van de Hema is puik.

De werkwijze die ik volg is deze. Het voorbereide plankje waaruit een scale zal worden gezaagd en dat nog niet de contouren van de ontworpen scales heeft en het metalen plaatje (alu; koper enz.) van ruwweg dezelfde vorm, worden beiden van een dunne egale laag lijm (mengsel van hars en harder) voorzien d.m.v. een fijn smal plamuurmesje. Vervolgens klem ik dezen tussen twee houten balkjes met behulp van een lijmklem. Bij het vastzetten daarvan kan ik nog schuiven en passen.

Draai de lijmklem niet te vast anders knijp je alle lijm weg tussen de vlakken met als gevolg een slechte verbinding.

Herhaal een en ander met het plankje bestemd voor de andere scale.

Als de verbindingen zijn uitgehard (hoeft nog niet de maximale sterkte te hebben bereikt) zaag ik in een charge de scales met de voering uit. Ik gebruik daarvoor een metaalzaagje.

Als ik beide scales heb uitgezaagd plak ik ze aan elkaar (voering tegen voering) met een paar stukjes dubbelzijdig klevend plakband. Daarna begint de afwerking op de bandschuurmachine. Je zult zien dat bij het afronden van de scales en het afwerken van de contouren, een versmolten verbinding metaal/hout te voorschijn komt.

 

Een waarschuwing. Als je met een voering werkt, pleegt de dikte van de scales te worden verdund zoveel als de dikte van de voering beloopt. Burl is weliswaar hard maar heeft in de lengterichting geen mechanische sterkte. Pas dus op met het uitoefenen van enige buigkracht bij de bewerking van de scales nadat je ze van elkaar los hebt gemaakt. De (alu) voering buigt gemakkelijk en de scale die niet mee buigt zal een scheurtje oplopen.

 

Ik weet dat we hier een beetje off topic bezig zijn maar mijn antwoord op jouw vraag elders formuleren, zou de kwestie er niet duidelijker op maken.

 

J

Link to comment
Share on other sites

Een tip die ik van Ulrik kreeg voor het schuren van materiaal met een aluminium (of andere metalen) voering is om de schuurrichting dwars op het metaal te houden. Dit zorgt voor minder warmteontwikkeling dan bij het in de lengte schuren. Ook korte schuurbewegingen en tussendoor af laten koelen zijn preferent.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ik citeer hierbij Joost uit mijn post mbt Gervais Rescale. Alu plaat bij de bouwmarkt gekocht voor een paar euro.

 

Tony, tot dusverre heb ik voor het verlijmen van de voering aan de scales nog nooit CA lijm toegepast. Om verschillende redenen. In willekeurige volgorde.

Ik gebruik CA lijm alleen voor relatief kleine te verlijmen oppervlakten en ik meteen wil doorwerken.

Ik vind CA lijm veel te duur (ons ben zunig) om grote vlakken mee te verlijmen. Zou ik daar toch voor gaan dan zou ik niet de dunne vloeibare uitvoering bezigen; dat loopt aan alle zijden weg met als gevolg dat tegen de tijd dat alles goed zit, een alles aan elkaar geplakte kliederboel overblijft.

Ik wil als ik de voering lijm, de tijd en de mogelijkheid hebben om te corrigeren en ervoor te zorgen dat de lijmvlakken in hun volle omvang naadloos op elkaar aansluiten.

CA lijm heeft geen vullende eigenschappen waarmede kleine foutjes kunnen worden weggewerkt.

 

Kortom, ik gebruik twee componentenlijn. Je kent die wel. De uitvoering met twee aan elkaar vastzittende "injectiespuiten". Een merk hoef ik niet te noemen maar die van de Hema is puik.

De werkwijze die ik volg is deze. Het voorbereide plankje waaruit een scale zal worden gezaagd en dat nog niet de contouren van de ontworpen scales heeft en het metalen plaatje (alu; koper enz.) van ruwweg dezelfde vorm, worden beiden van een dunne egale laag lijm (mengsel van hars en harder) voorzien d.m.v. een fijn smal plamuurmesje. Vervolgens klem ik dezen tussen twee houten balkjes met behulp van een lijmklem. Bij het vastzetten daarvan kan ik nog schuiven en passen.

Draai de lijmklem niet te vast anders knijp je alle lijm weg tussen de vlakken met als gevolg een slechte verbinding.

Herhaal een en ander met het plankje bestemd voor de andere scale.

Als de verbindingen zijn uitgehard (hoeft nog niet de maximale sterkte te hebben bereikt) zaag ik in een charge de scales met de voering uit. Ik gebruik daarvoor een metaalzaagje.

Als ik beide scales heb uitgezaagd plak ik ze aan elkaar (voering tegen voering) met een paar stukjes dubbelzijdig klevend plakband. Daarna begint de afwerking op de bandschuurmachine. Je zult zien dat bij het afronden van de scales en het afwerken van de contouren, een versmolten verbinding metaal/hout te voorschijn komt.

 

Een waarschuwing. Als je met een voering werkt, pleegt de dikte van de scales te worden verdund zoveel als de dikte van de voering beloopt. Burl is weliswaar hard maar heeft in de lengterichting geen mechanische sterkte. Pas dus op met het uitoefenen van enige buigkracht bij de bewerking van de scales nadat je ze van elkaar los hebt gemaakt. De (alu) voering buigt gemakkelijk en de scale die niet mee buigt zal een scheurtje oplopen.

 

Ik weet dat we hier een beetje off topic bezig zijn maar mijn antwoord op jouw vraag elders formuleren, zou de kwestie er niet duidelijker op maken.

 

J

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.