Tony Posted December 20, 2014 Share Posted December 20, 2014 (edited) Deze N. Gervais uit Antwerpen wachtte al enige tijd op nieuwe scales. Daar ik binnenkort met een aluminium voering wil werken heb ik de spacer deze keer van 2mm been en 0,5 mm aluminium gemaakt. Lijmen met dunne CA-lijm blijft lastig, ook deze keer liet het tot twee keer toe los. Volgende keer de volgorde wat aanpassen, dus eerst schuren en dan pas lijmen. Edited December 22, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 20, 2014 Share Posted December 20, 2014 De hiel van het handvat is een beetje een spiegeling van de hiel van het mes, ziet er netjes uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted December 20, 2014 Share Posted December 20, 2014 Ik vind de vorm van de scales bij de teen niet zo, misschien niet mijn smaak. Ik vind het iets te breed daar. Maar die wedge is gewoon pure schoonheid, erg strak gedaan. Maar het belangrijkste, hoe scheert Gervais. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted December 20, 2014 Share Posted December 20, 2014 Mooie organische vorm. Wat massief bij de teen misschien. Je spacer is erg mooi gedaan, pet af. Het mes zelf ziet er ook goed uit. Wa's de maat en hoe scheert het? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted December 20, 2014 Share Posted December 20, 2014 Mooi gedaan hoor Tony! Petje af:mrgreen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted December 21, 2014 Author Share Posted December 21, 2014 (edited) @efsk, Het mes is 21 mm breed, 13/16 dus. Na een aankoop zal ik een mes een snelle opknapbeurt geven en me er enkele keren mee scheren, dit mes bleek al snel een blijvertje te worden en komt dan in aanmerking voor een rescale. Ik merkte onlangs dat veel van mijn voorkeursmessen zo rond de 20-22 mm breed zijn. Breder betekent ook iets langer en voor mij betekent dat dan ook minder comfortabel. Ik heb me er vanochtend mee geschoren, geweldig. Edited December 22, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted December 21, 2014 Share Posted December 21, 2014 Netjes gedaan. Mooi dat hij vervolgens ook nog lekker scheert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterT Posted December 23, 2014 Share Posted December 23, 2014 Mooi gedaan Tony, ziet er goed uit hoor. T. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 23, 2014 Share Posted December 23, 2014 Een geweldige prestatie Tony! Mijn bijzondere waardering voor de vlekkeloze afronding/verdunning van de scales naar de randen waarmee je te kennen geeft het vermaledijde plankjes concept dat ik mijd als de schurft, tevens te verwerpen. Je weet dat ik graag met voeringen experimenteer. In het bijzonder wanneer ik heel dun wil gaan of met burl doende ben. Dus ik hoef niet te verhullen dat ik je wedge/voering oefening bijzonder waardeer. Ook in de afwerking heb je geen steekje laten vallen. Wat de teen betreft. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar hoekig. Ik beleef hier persoonlijk teveel rondingen. Maar ja. . . Je lijmprobleem. Dat ken ik. Je kan dat voorkomen door te te verlijmen vlakken in tegenstelling tot hetgeen waarnaar we bij de afwerking streven, niet superfijn te polijsten. Als de vlakken echt vlak zijn, laat ze ruw met de schuurgroefjes aanwezig. En wanneer de te verlijmen vlakken worden geklemd, gebruik niet veel druk. Dit drukt alle lijm weg met als gevolg geen binding. Ook met supervlak passende verbindingen heb met de beste twee-componentenlijm ervaren dat bij krachtige verklemming, na falen van de verbinding, nauwelijks enig lijmspoor is terug te vinden op de verbroken vlakken. En dat geeft aan dat het niet werkt. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted December 24, 2014 Author Share Posted December 24, 2014 @Joost, Bedankt voor je advies, bij de laatste lijmpoging heb ik de te lijmen oppervlakten met 80 grit opgeschuurd echter bij het klemmen waarschijnlijk te veel druk uitgeoefend. Als je dan naar bankschuurmachine gaat laat het los vanwege de hoge temperatuur die het aluminium krijgt. Ik heb in dit geval uiteindelijk maar het schuurwerk met de hand gedaan. Het doet me goed dat je mijn afronding van de scales kan waarderen, ik was er zelf ook wel tevreden over. Het volgend project zal met burl zijn waarbij ik een aluminium voering wil gebruiken. Ik wilde hiervoor dunne CA lijm gebruiken. Is er een reden om een andere lijmsoort te overwegen? Tony Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 24, 2014 Share Posted December 24, 2014 Tony, tot dusverre heb ik voor het verlijmen van de voering aan de scales nog nooit CA lijm toegepast. Om verschillende redenen. In willekeurige volgorde. Ik gebruik CA lijm alleen voor relatief kleine te verlijmen oppervlakten en ik meteen wil doorwerken. Ik vind CA lijm veel te duur (ons ben zunig) om grote vlakken mee te verlijmen. Zou ik daar toch voor gaan dan zou ik niet de dunne vloeibare uitvoering bezigen; dat loopt aan alle zijden weg met als gevolg dat tegen de tijd dat alles goed zit, een alles aan elkaar geplakte kliederboel overblijft. Ik wil als ik de voering lijm, de tijd en de mogelijkheid hebben om te corrigeren en ervoor te zorgen dat de lijmvlakken in hun volle omvang naadloos op elkaar aansluiten. CA lijm heeft geen vullende eigenschappen waarmede kleine foutjes kunnen worden weggewerkt. Kortom, ik gebruik twee componentenlijn. Je kent die wel. De uitvoering met twee aan elkaar vastzittende "injectiespuiten". Een merk hoef ik niet te noemen maar die van de Hema is puik. De werkwijze die ik volg is deze. Het voorbereide plankje waaruit een scale zal worden gezaagd en dat nog niet de contouren van de ontworpen scales heeft en het metalen plaatje (alu; koper enz.) van ruwweg dezelfde vorm, worden beiden van een dunne egale laag lijm (mengsel van hars en harder) voorzien d.m.v. een fijn smal plamuurmesje. Vervolgens klem ik dezen tussen twee houten balkjes met behulp van een lijmklem. Bij het vastzetten daarvan kan ik nog schuiven en passen. Draai de lijmklem niet te vast anders knijp je alle lijm weg tussen de vlakken met als gevolg een slechte verbinding. Herhaal een en ander met het plankje bestemd voor de andere scale. Als de verbindingen zijn uitgehard (hoeft nog niet de maximale sterkte te hebben bereikt) zaag ik in een charge de scales met de voering uit. Ik gebruik daarvoor een metaalzaagje. Als ik beide scales heb uitgezaagd plak ik ze aan elkaar (voering tegen voering) met een paar stukjes dubbelzijdig klevend plakband. Daarna begint de afwerking op de bandschuurmachine. Je zult zien dat bij het afronden van de scales en het afwerken van de contouren, een versmolten verbinding metaal/hout te voorschijn komt. Een waarschuwing. Als je met een voering werkt, pleegt de dikte van de scales te worden verdund zoveel als de dikte van de voering beloopt. Burl is weliswaar hard maar heeft in de lengterichting geen mechanische sterkte. Pas dus op met het uitoefenen van enige buigkracht bij de bewerking van de scales nadat je ze van elkaar los hebt gemaakt. De (alu) voering buigt gemakkelijk en de scale die niet mee buigt zal een scheurtje oplopen. Ik weet dat we hier een beetje off topic bezig zijn maar mijn antwoord op jouw vraag elders formuleren, zou de kwestie er niet duidelijker op maken. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted December 24, 2014 Author Share Posted December 24, 2014 Joost. Dank voor de uitvoerige uiteenzetting, vooral de waarschuwing m.b.t het makkelijk buigen van de aluminium voering komt op tijd binnen. Tony Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted December 29, 2014 Share Posted December 29, 2014 Een tip die ik van Ulrik kreeg voor het schuren van materiaal met een aluminium (of andere metalen) voering is om de schuurrichting dwars op het metaal te houden. Dit zorgt voor minder warmteontwikkeling dan bij het in de lengte schuren. Ook korte schuurbewegingen en tussendoor af laten koelen zijn preferent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted December 29, 2014 Author Share Posted December 29, 2014 @cutthroat, Bedankt voor de tip Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted May 10, 2015 Author Share Posted May 10, 2015 Ik citeer hierbij Joost uit mijn post mbt Gervais Rescale. Alu plaat bij de bouwmarkt gekocht voor een paar euro. Tony, tot dusverre heb ik voor het verlijmen van de voering aan de scales nog nooit CA lijm toegepast. Om verschillende redenen. In willekeurige volgorde.Ik gebruik CA lijm alleen voor relatief kleine te verlijmen oppervlakten en ik meteen wil doorwerken. Ik vind CA lijm veel te duur (ons ben zunig) om grote vlakken mee te verlijmen. Zou ik daar toch voor gaan dan zou ik niet de dunne vloeibare uitvoering bezigen; dat loopt aan alle zijden weg met als gevolg dat tegen de tijd dat alles goed zit, een alles aan elkaar geplakte kliederboel overblijft. Ik wil als ik de voering lijm, de tijd en de mogelijkheid hebben om te corrigeren en ervoor te zorgen dat de lijmvlakken in hun volle omvang naadloos op elkaar aansluiten. CA lijm heeft geen vullende eigenschappen waarmede kleine foutjes kunnen worden weggewerkt. Kortom, ik gebruik twee componentenlijn. Je kent die wel. De uitvoering met twee aan elkaar vastzittende "injectiespuiten". Een merk hoef ik niet te noemen maar die van de Hema is puik. De werkwijze die ik volg is deze. Het voorbereide plankje waaruit een scale zal worden gezaagd en dat nog niet de contouren van de ontworpen scales heeft en het metalen plaatje (alu; koper enz.) van ruwweg dezelfde vorm, worden beiden van een dunne egale laag lijm (mengsel van hars en harder) voorzien d.m.v. een fijn smal plamuurmesje. Vervolgens klem ik dezen tussen twee houten balkjes met behulp van een lijmklem. Bij het vastzetten daarvan kan ik nog schuiven en passen. Draai de lijmklem niet te vast anders knijp je alle lijm weg tussen de vlakken met als gevolg een slechte verbinding. Herhaal een en ander met het plankje bestemd voor de andere scale. Als de verbindingen zijn uitgehard (hoeft nog niet de maximale sterkte te hebben bereikt) zaag ik in een charge de scales met de voering uit. Ik gebruik daarvoor een metaalzaagje. Als ik beide scales heb uitgezaagd plak ik ze aan elkaar (voering tegen voering) met een paar stukjes dubbelzijdig klevend plakband. Daarna begint de afwerking op de bandschuurmachine. Je zult zien dat bij het afronden van de scales en het afwerken van de contouren, een versmolten verbinding metaal/hout te voorschijn komt. Een waarschuwing. Als je met een voering werkt, pleegt de dikte van de scales te worden verdund zoveel als de dikte van de voering beloopt. Burl is weliswaar hard maar heeft in de lengterichting geen mechanische sterkte. Pas dus op met het uitoefenen van enige buigkracht bij de bewerking van de scales nadat je ze van elkaar los hebt gemaakt. De (alu) voering buigt gemakkelijk en de scale die niet mee buigt zal een scheurtje oplopen. Ik weet dat we hier een beetje off topic bezig zijn maar mijn antwoord op jouw vraag elders formuleren, zou de kwestie er niet duidelijker op maken. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now