Jump to content

sr experts - wat hebben we hier?

wimbouman

Recommended Posts

Ik was net eens even door mijn dozen scheerspul aan het snuffelen op zoek naar SE messen toen ik op mijn eerste en enige straight stuitte.

Jaren geleden gekocht voor een habbekrats en eigenlijk alleen maar voor de looks, ik vind dat 'Blue Steel Razor - New York' prachtig.

Een collector's item dus voor mij en ongetwijfeld niets waard in financiele zin, maar dat geeft dus ook helemaal niks.

Ik weet helemaal niets van straights, dus ik vroeg me af of iemand me er misschien wat meer over kan vertellen?

Kent iemand het merk? Of zegt Dat Blue P&h steel iets? Is dit een bepaald type of grootte, en hoe heet dat dan? en last but not least, wordt zoiets ooit weer scheerklaar?

3310b1f3e54dde0339f329d1bb9d98fb.jpg

df33b5fcac83f11a182a6c4d3aaf7487.jpg

f77fb1fc0fc9840aa725a25cdded20d5.jpg

900fc8198ba4115b07b4f67ba1d93cb9.jpg

Alle hulp welkom!

Dank, snuff en rolf!

Ik ben er inderdaad al eens eerder achteraan gegaan, maar dat was ik al weer helemaal vergeten.

Eerst even googelen dus de volgende keer ;-)

Is er iets te zeggen van hoe groot dit mes is, is dit zoiets als 3/8 of zo?

Of weten jullie waar ik zo een maattabel kan vinden?

En hoe heet zo'n rechte vorm van de punt, is daar een naam voor?

(Ja, een gek kan meer vragen dan honderd wijzen kunnen beantwoorden...)

Wim,

Over het algemeen zijn we in onze "society" heel aardig voor elkaar op alle terreinen. En prijzen we elkaar elke keer weer adviserend als we vrienden en lotgenoten zien tobben al zwervend in een moeras vol van zompig straight razor bagger, de hemel in. En beschouwen we het baggeren daarin als basis en stimulans tot hoger opstoten in onze vaart der volkeren.

En daar moeten we mee doorgaan en dat moet zo blijven

Ik ben evenwel ook ouder en verdrietiger.

Ik citeer een eerder bericht van mij, dat weer voortborduurt op eerdere publicaties.

"

Dat kan ik me goed voorstellen Joost. Maar ik .........heb besloten om me, .....te richten op meer kwaliteit, ......... :)

Het doet me bijzonder genoegen dat mijn in het algemeen gerichte boodschap om zich te richten op kwaliteit, goed op jou is overgekomen.

Wanneer een handvol procenten van alle 5/8ste en 6/8ste mondiale shit waaronder begrepen alle naar de bliksem gejaagde overblijfselen van vele miljoenen ook in laden liggende rottende al dan niet "gerestaureerde" messen, in een keer in onze West-Europese vaarten, rivieren en kanalen werden geflikkerd, dan zou dat leiden tot een onbeheersbare overstroming met een resultaat waarbij vergeleken De Sint-Elisabethsvloed van 1421, als een bagatelletje kan worden afgedaan.

Kortom, steek daar geen energie, in welke vorm dan ook, meer in.

J

Ik pak je hard aan. Niet alleen jou. Maar meer in het bijzonder de goegemeente. Dit mes was niks. Het is niks. En het wordt niks. Hieronder is te verstaan dat het best wel scheerklaar is te maken. Als je het bij mij brengt en ik ben er een aantal uren mee bezig dan heb je een prima scheerbeurt. Dat garandeer ik je. Maar, het is de vraag of het dit waard is.

Ik ga hier dus tegen Rolf en Ron in. Uit overtuiging. Want voor het stellen van een positief vraagteken of dit mes al dan niet scheerklaar is te krijgen, koop jij geen moer!

Want het is een versleten, mishandelde, verwaarloosde "Trabant". Heb je de kennis en de gereedschappen in huis en ga je helemaal door het lint? Okay! Do it yourself! Maar over het algemeen geldt dat je een paar schoenen van een onbekend merk van de zeventiger jaren vorige eeuw met een waarde van drie keer niks, niet nu en hier voor € 75,00 laat verzolen. Want dat is paarlen voor de zwijnen! Eens bagger altijd bagger.

En de uitgaven staan in geen enkele verhouding tot de investering die zich nooit meer terugverdient in gewonnen kwaliteit.

Er is genoeg aan ervaren forumgenoten te vinden die bereid zijn je te hulp te schieten en op een zaterdag een uur of vier/vijf/zes in een drama als het jouwe te investeren zonder enige tegenprestatie te verlangen. Maar het is de vraag of we moeten afstevenen op het bereik van kreupele eindresultaten van prima oefeningen bij gebreke aan kwaliteit van emotioneel beladen uitgangsmateriaal.

Want daarmede subsidiëren we investeringen in onophoudelijk in een eindeloze stroom op de markt verschijnende prullaria. Waar aanbieders bakken met geld mee verdienen.

Dan je vraag over de maatvoering. Meten is weten. De standaard meet- en rekeneenheid van een scheermes wordt tot uitdrukking gebracht in 1/8ste deel van een inch (ca. een Amsterdamse duim i.c. 2.54 mm). Een mes van 19 mm breed is dus ca 5/8ste.

Als we Angelsaksisch gaan dan heet de punt van jouw mes een: “spike” of “square point”

J

Edited by Guest

Niet akkoord Joost.

Hij heeft het voor een habbekrats gekocht en hij zegt zelf "Een collector's item dus voor mij en ongetwijfeld niets waard in financiële zin, maar dat geeft dus ook helemaal niks"

Hij wil eigenlijk alleen wat info over dat mes, hoe groot het is en of er verder over dat merk wat te vertellen valt en of het weer scheerklaar te maken is.

Dus uitgaven hebben hier niks mee te maken. Het is inderdaad een mes waar je geen geld zou moeten voor neertellen boven de 5 euro, daarin geef ik je gelijk maar het is gewoon gekocht voor de "looks".

Verzamelwaarde is nul maar eenmaal scheerklaar kan er evenveel plezier van beleeft worden als van een duur mes, hangt gewoon van de gebruiker af. En vier/vijf/zes uur is toch wel veel, zo'n mes is in een halfuurtje scheerklaar te maken. (tenzij je bedoelt natuurlijk dat er ook nog eens nieuwe handvaatjes op gezet worden, dan zwijg ik want daar eindigt mijn kennis).

Heel goed Ron!

Doel en strekking van mijn betoog is vooral niet de man doch de bal spelen. Het onderwerp gaf mij inspiratie om te pogen het debat uit de put van de drieregelige volzinnen vervult van monosyllaben te trekken.

Ik heb overigens voorafgaand aan jouw reactie mijn bericht verfijnd met de bewerking:

"En beschouwen we het baggeren daarin als basis en stimulans tot hoger opstoten in onze vaart der volkeren.

En daar moeten we mee doorgaan en dat moet zo blijven

Ik ben evenwel ook ouder en verdrietiger."

unquote

Je schrijft: "Dus uitgaven hebben hier niks mee te maken." Maar voor zover ik mijn betoog kan overzien heb ik het helemaal niet over enige uitgave gehad. Wel over "waarde". Maar ter zake daarvan schaar je jezelf aan mijn zijde.

Mijn betoog strekt tot prikkel tot het aangaan van een debat of het enige zin heeft om te gedogen dat beginners in de val lopen van geslepen handelaren die rommel in omloop brengen. Die vervolgens terecht komt bij lot - en forumgenoten die mij - overigens altijd welkom - vragen om op een zaterdag een veelvoud van die dingen op te redderen.

Je concludeert: "Hij wil eigenlijk alleen wat info over dat mes, hoe groot het is en of er verder over dat merk wat te vertellen valt en of het weer scheerklaar te maken is."

Ik zal dit anders hebben gelezen. Namelijk als een schreeuw om hulp. Omdat hij met een probleem zit. Daar is overigens niks mis mee. Maar verdient naar mijn mening wel een beeldvorming.

We zijn goed bezig.

J

Joost,

Leuk verhaal, en ik waardeer het dat je me wilt helpen.

Frasen als 'ik pak je hard aan' horen overigens mijns inziens niet op ons geliefde forum thuis. En verder, niet over mij maar met mij praten is het devies. Mocht die conversatie scherpe randjes vereisen of behoeft mijn vraagstelling toelichting, dan is een PB naar mijn mening een meer geigend middel.

Inhoudelijk bevestigt je verhaal mijn vermoeden: de waar is geheel naar zijn geld en ik heb er geen kwaliteitsmes aan. Weer een paar dollar aan dromen in duigen - nee hoor, ik had hier ook helemaal geen wonderen van verwacht.

Het is en blijft een 'novelty item' voor mij, en ik vind het een leuk ding. Zoiets als een oude Schenkelaar trompet met een droogbloemen boeket erin voor aan de muur :-)

Ik sta volledig achter hetgeen je de mensen probeert bij te brengen en dat is als je eenmaal de weg van het open scheermes bent ingeslagen ga dan voor kwaliteit (wat niet persé gelijkstaat met duur). Het is naar mijn bescheiden mening inderdaad beter één goed mes aan te schaffen dan 5 op de rommelmarkt waar een hoop aan dient bijgeschaafd en het maar afwachten is wat het zal brengen op scheergebied. Maar gezien wimbouman alleen nieuwsgierig is en geen ambities heeft om zich op dat pad te begeven maakt het in dit geval niet veel uit.

Joost,

enzovoorts

Frasen als 'ik pak je hard aan' horen overigens mijns inziens niet op ons geliefde forum thuis. En verder, niet over mij maar met mij praten is het devies.

enzovoorts

)

Begrijp me graag goed Wim,

Met het "ik pak je hard aan" gaf ik geen bedoeling, oogmerk, insteek of waarschuwing weer.

Maar een gevolgtrekking. We gaan op dit forum heel hoffelijk met elkaar om. Zo hoort dat en moet dat blijven.

Maar diezelfde inachtneming van hoffelijkheid dwingt ons regelmatig in een zodanig keurslijf dat het verhindert om meningen te ventileren die niet koesterend over de bol aaierig zijn.

Met mijn kritische benadering was ik per definitie niet over de bol aaierig. En dan bedoel ik niet jouw bol maar die van de goegemeente. En zei daarom: "ik pak je hard aan", niet in de aanvang van mijn betoog, doch verderop, als verontschuldiging. En niet als bedreiging. Vooral niet.

J

Onderschat mijn ambities niet Snuff :-)

Ben alleen bang dat mijn straight dromen - kamisori eigenlijk - een dure aangelegenheid gaan worden.

Zoals ik elders op het forum al vermelde, probeer er eentje te lenen. Het is een heel andere ervaring qua vasthouden en hanteren (slijpen al helemaal) die zeker niet iedereen zal bekoren. Ik vond er geen pieter aan maar er zijn zat mensen die er helemaal weg van zijn.

Wat scheren betreft geen opmerkingen, gewoon goed net als een straight, alleen de hantering (handvat) kon ik niet aan wennen. Dan heb ik het over de traditionele kamisori, niet een of andere custom waarvan het handvat wat meer vlees bevat, die mocht ik ook proberen en die bevielen dan weer goed.

Zoals Rolf al opmerkte, vaak wat duurder en in deze contreien tweedehands haast niet voorkomend. Je zult daarvoor je zoekterrein moeten verleggen naar buitenlandse forums waar ze soms voor een schappelijke prijs aangeboden worden in het marktgedeelte. Ebay staan er genoeg maar als niet kenner loop je daar veel risico's tussen het grote aanbod kami's.

Het gaat volgens mij niet over een discussie nieuw vs oud, of nos vs gebruikt, maar meer over de toestand van een mes. De diverse markten op de internets staan natuurlijk vol met (al dan niet aantrekkelijk geprijsde) volledig verslepen messen die er in eerste aanleg leuk uitzien, en waar je best wat aan hebt en je je prima mee kunt scheren, zo je er de tijd in wilt steken ze gebruiksklaar te krijgen.

Joost zijn denken, en dus ook zijn adviezen aan een ieder op dit forum, stelt echter dat je moet streven naar het beste wat je budget toelaat, waarbij je beter minder maar beter aan kunt schaffen. Kortom, als je je op het pad van het open mes wilt begeven, spaar dan liever wat langer voor een goed onderhouden mes.

Een advies wat, als ieder het volgt, een algehele verbetering van kwaliteit ten gevolge gaat hebben, althans van scheergerei. Nu is er natuurlijk behoorlijk wat te vinden wat tussen de categorieën valt, en waar de liefhebber, die het leuk vindt om af en toe te kutten met schuurpapiertjes en een bolhamertje, een hoop plezier aan kan beleven het wat op te tillen op de ladder van "Het Mes Zoals Het Moet." Ik merk dat ik tot die categorie behoor maar er wat te weinig tijd voor neem. Ik merk ook dat ik tegenwoordig beter kijk naar wat ik aanschaf ter verdere opwaardering opdat het eindresultaat zich kan meten met kwaliteit. Dat was in het begin van mijn scheercarriere wel anders.

Zie daar de plek waar Joosts waarschuwing op zn plaats is: Begin met scheren met in ieder geval iets gegarandeerd goeds. Juiste geometrie, een goed set scales, niet weggeroest. Het hoeft allemaal geen kapitalen te kosten, maar tenzij je veel genoegen schept in het opkalefateren van oneerbiedig gezegd ouwe meuk zal je wel meer genoegen van je scheergerei en scheerbeurt hebben verwacht ik zo. En krijg je vanzelf beter zicht op wat een mes moet kunnen worden voor je een oud barrel meeneemt van de braderie om eens een paar avonden mee onder de pannen te zijn.

Dit alles staat los van de vraag van Wim, waarover ik alleen maar kan zeggen dat ik het merk niet ken.