Jump to content

Scheermes slijpen in de buurt van Delft

Recommended Posts

Posted

Sinds kort ben ik in het bezit van mijn eerste open scheermes. Het is een oud beestje, en absoluut niet om naar te kijken, en puur om te gebruiken.

Ik heb het mes scheerklaar gekocht en op laten sturen vanuit de USA, maar ik heb toch het gevoel dat ik scherpte mis. De hanging hair test wil niet lukken, terwijl dit me op (bijv) astra mesjes wel lukt. Ook de arm haar test wil niet echt, hij "hapt" af en toe wel, maar het kan voor mijn gevoel nog wel wat scherper.

Nu, mijn vraag: is er iemand in de buurt van Delft die er even naar zou willen kijken en hem evt zou willen aanscherpen mocht dit nodig zijn? Dan weet ik in ieder geval dat de irritatie die ik heb komt door mijn techniek en het mes hier niks mee te maken heeft.

Posted

Ha die Huib!

Ik heb je introductie op de Welkom forumindex gelezen en voeg daar aan toe: "Welkom!".

Maar nu effe, over wat voor oud beestje heb je het, helemaal geïmporteerd vanuit de Nieuwe Wereld?

Kan je ons wat vertellen over deze Yank of Dixie? Heb je misschien een plaatje voorhanden of kan je bij gebreke daarvan een fotootje maken en dat aan ons toevertrouwen. Dan kunnen we zien of het de moeite waard is om over te lullen of geen woorden maar daden te doen.

J

Posted
Maar nu effe, over wat voor oud beestje heb je het, helemaal geïmporteerd vanuit de Nieuwe Wereld?

Kan je ons wat vertellen over deze Yank of Dixie?

Uiteraard. Het betreft een American Knife Co Plymouth Hollow Conn mes (5/8) gemaakt ergens tussen 1849 en 1875. Het mes is gekocht bij whippeddog op aanraden van het grote scheerforum Badger & Blade - er is daar een draadje met ontelbaar goede reviews, en voor de prijs leek het een veilige optie.

Gezien de reputatie van de verkoper lijkt het me stug dat het mes echt verkeerd geslepen is, maar ik kan natuurlijk pech hebben gehad. Dus een second opinion lijkt me niet verkeerd :)

Hier een fotootje om een beetje een beeld te krijgen:

wQ0bAuV.jpg

Op de foto minder goed te zien, maar het snijvlak is helemaal netjes, en glimt als een spiegeltje.

Posted

De datering ontleen je waarschijnlijk aan: http://straightrazorplace.com/razors/89881-american-knife-co-plymouth-hollow-conn.html,

waaruit ik citeer: "As I am working on my American aquisitions, I wonder about the oldest ones in my collection.

enzovoorts

so the marks on American Knife products were so marked from then until the company's demise in 1895.This info would date these 2 razors to between 1849 and 1875. I wonder enzovoorts

Maar ik wil er begin volgend jaar wel even naar kijken :)

J

Posted
De datering ontleen je waarschijnlijk aan ...

Klopt, aangezien de markering op mijn mes identiek is aan de markering op dat mes :) Is verder ook een van de weinige referenties die ik naar dit merk kan vinden, maar dat terzijde.

Maar ik wil er begin volgend jaar wel even naar kijken

Fijn! Al ben ik wel van plan om de komende weken lekker door te scheren, wat mijn kans op een succesvolle claim bij de verkoper natuurlijk doet afnemen ;) Mocht er iemand zijn die eerder zin/tijd heeft hou ik me aanbevolen!

Posted

Ik heb lang geleden ook een aantal messen laten overkomen van whipped dog, geen van allen was echt scheerklaar maar allemaal lieten ze zich wel mooi slijpen. Ik weet niet hoe het nu is maar toen was het zo dat afgewerkt werd op een Norton 8K en dan wat groen spul (toen zag je wel nog op voorhand foto's van de messen die je toegestuurd kreeg).

Posted

Voor de zekerheid heb ik Larry ook maar een mail gestuurd, ben benieuwd wat zijn reactie is.

Posted
Maar ik wil er begin volgend jaar wel even naar kijken

Fijn! Al ben ik wel van plan om de komende weken lekker door te scheren, wat mijn kans op een succesvolle claim bij de verkoper natuurlijk doet afnemen ;) Mocht er iemand zijn die eerder zin/tijd heeft hou ik me aanbevolen!

Huib,

Het jaar duurt nog maar net twee weken. En de kans op een succesvolle kleem bij de verkoper was direct na de koop al nul en neemt door het verstrijken van de tijd niet verder af.

Verkeerd geslepen? Ik denk gewoon niet perfect scheerklaar gemaakt. Maar dat zal de verkoper ook niet hebben gegarandeerd.

Overigens, en dat is een eigenschap van messen voortgebracht in het laatste kwartier van de 19de eeuw (en daarvoor), de hardheid houdt op bij 57/58 hrc. Dat krijg je bij goed honnen/stroppen bloedscherp. Maar het feestje is snel voorbij.

J

Posted
Huib het glimmende snijvlak die je eerdere post benoemde wil niet garanderen dat het mes scherp is.

Uiteraard, daar doelde ik ook niet op. Ik doelde op het feit dat ondanks dat het mes er niet zgan uitziet, het belangrijkste deel (het snijvlak) geen zichtbare schade heeft. Dit was nogal moeilijk in de foto naar voren te laten komen, vandaar.

Het jaar duurt nog maar net twee weken.

Dus mogelijk ruim 14 te pijnlijke scheerbeurten :) Alle gekheid op een stokje, ik denk dat je gewoon gelijk hebt, en ik die tijd prima door ga komen met wat ik nu heb. Ik maak wel graag gebruik van je aanbod voor in het nieuwe jaar, maar daar zal ik je t.z.t. een berichtje over sturen.

Op aanraden van Larry heb ik het mes extra gestropt met balsahout en leer, en dat is al een behoorlijk verschil. Morgenochtend nog maar een keer scheren om te kijken of dit verschil ook voelbaar is. Ik denk het wel.

Posted

Vandaag heb ik het mes weer 100 keer over het leer gehaald, en een scheerpoging gewaagd.

Het trekken wat ik de eerste paar keer ervoer is enorm afgenomen. Het mes ging de eerste pass niet als door de boter, maar ik weet niet of dat verwacht mag worden van een 3-dagen-baard. De tweede pass (ook WTG) ging wel zonder moeite, het leek alsof het mes de huid niet eens hoefde te raken om alles mee te nemen.

Missie geslaagd, lijkt me. Ik denk dat het mes wel degelijk goed geslepen was, maar misschien niet lekker afgestropt. Of misschien heeft het transport deze finish geen goed gedaan. Ik weet het niet.

Bedankt voor de hulp mannen, de bal ligt nu bij mij en mijn techniek. Ik ga lekker oefenen :)

Posted

Heel goed man, je bent al een stap vooruit. Zo je CrOx hebt helpt dat je nog een stap verder, da's ook goed.

In ieder geval, als je begin van het jaar met Joost afspreekt dan krijg je je mes scherper terug dan je voor mogelijk houdt, die kan dat veel beter dan ik. Wil je daar niet op wachten dan wil ik wel een poging wagen ergens.