efsk Posted December 16, 2014 Posted December 16, 2014 Heren, Dames ook De Kerst staat voor de deur. Jingle Bells etc. Derhalve vandaag het belletje. (Ze maken ook paté!) Schildpadmotief. Aan de binnenzijde zijn ze vrij ruw en wat ongelijk, maar ik heb er maar geen hete naald ingestoken. Het gaat hoe dan ook stinken en hoe dan ook beschadigen, terwijl ik juist mn best gedaan heb ze mooi heel te houden. Het mes was wat gevlekt en er zat wat roest op de tang. Ik schuren. Als een wilde. Maar grit 320 deed niets met de tang, en ook niet met de rug. Nog geen krasje. Gelukkig wel de roest en de vlekjes eraf. Goed merkbaar vervolgens dat je een mes verschillend kunt harden op verschillende plekken: Het blad was goed te bewerken en ook het scherpen ging eenvoudig. Kort voor ik dit mes tegenkwam stond hetzelfde blad met andere scales getoond op gut-rasiert. Ik nog verbaasd reageren: was het staal op in Frankrijk, dat het uit Sheffield moest komen? Maar we weten natuurlijk dat de messenmakers hun Rohlinge overal vandaan haalden. Dus doet zich nu het feit voor dat ik een Frans mes heb van Duits ijzer (mn Barge) en deze, van Engels staal. De ets trouwens zit in het staal, niet erop ge-goud-op-snee-d maar daadwerkelijk in het metaal geëtst. Wat ook de reden is dat het nog zichtbaar is, want als het al ooit kleur had dan is die ondertussen wel weg. Wat de reden is dat op de foto niet helemaal goed leesbaar is dat het uit Sheffield komt. Kijken jullie even goed naar het ruggetje trouwens? En dan met name naar de tang? Zitten we hier wel collectief na te denken of we groffe dan wel fijne serrierung willen, maar dit ruitje dat is het wel helemaal natuurlijk. Houdt lekker vast ook. Sowieso goeie balans dit mes en verdomde effectief. Alle fratsen zitten in de versiering, scheren doet het no nonsense. Ik denk dat het niet eens doorheeft dat het haar snijdt, het volgt gewoon de huid en dan ben je glad. Resteert de vraag: Tony, wat staat er nou op jouw Grelot? God Bless Tiny Tim
Snuff Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 Grelot's zijn niet voor niks veel gezochte messen, leuk kerstcadeautje!
Tony Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 Ziet er schitterend uit, qua vorm identiek aan mijn exemplaar. Echter geen tekst, slechts een Grelot met vleugels, een soort kerstbel.
SakasakaHeyhey Posted December 17, 2014 Posted December 17, 2014 Leuk kerstcadeau Richard. De rug vind ik fantastisch. Heel mooi gedaan door deze messenmaker!
cutthroat Posted December 29, 2014 Posted December 29, 2014 Ik had het je al gemeld: een formidabel mooi mes. Positieve afgunst . Ik hoop hier ook nog eens tegenaan te lopen/websurfen.
efsk Posted November 21, 2015 Author Posted November 21, 2015 Mannen! (Vrouwen ook!) Nog een Grelot maar dan anders. Het doosje heb ik opgeborgen en moest ik naar zoeken, derhalve niet gefotografeerd. De Frameback is, voor zover ik het goed heb begrepen, een Franse uitvinding. De meeste klassieke framebacks, met de kenmerkende gekromde snede, komen daar in ieder geval vandaan. Het zou het mes ergens in de 19e eeuw moeten plaatsen. De "Standard Guide To Razors" heeft het zelfs over de eerste helft 19e eeuw, wat het het oudste mes in mijn lade maakt. Eenvoudige, foto-negatieve ets op het blad: het hele blad is gezwart, behalve de tekening die men zichtbaar wilde hebben. Het eerste mes aldus bewerkt in mijn verzameling. Het rechte vlakke blad, geen stabilisator niks, is zeer stijf gemaakt, zoals bij al dit soort framebacks. Dat, en de kromming, maakt het wat moeizaam slijpbaar, maar eenmaal scherp doet het de ets eer aan. "Coupe Celeste" betekent zoveel als "Hemelse Snede" en het moet gezegd: zo voelt het mes aan op het gezicht. Heerlijk zacht en uiterst effectief. Nog even afwachten hoelang het die scherpte houdt, hoewel mijn rotatie te groot is, zeker met alle scheve en SE krabbers daar ook nog bij, om daar snel achter te komen. Hoe dan ook een juweeltje, wat geheel op zn eentje bewijst dat de goede reputatie van Franse messenmakers en zeker ook van P. Hospital geheel terecht is.
mhharsta Posted November 22, 2015 Posted November 22, 2015 Dat is een bijzonder mooi stuk scheergeschiedenis Richard!
hanwer Posted November 22, 2015 Posted November 22, 2015 Prachtig mes, en weer een mooie beschrijving. Een le grelot staat ooit nog op mijn lijstje. Maar ik oefen in geduld...Veel plezier ermee.
efsk Posted March 6, 2016 Author Posted March 6, 2016 Jo luitjes ik heb me er nog niet mee geschoren, maar toon m toch maar effe. Het is namelijk een mooi stukje NOS metaal uit Frankrijk. Gezien de verpakking, wat weinig meer is dan een plastic zakje, stamt dit van na zo'n beetje eind jaren 60, hetgeen een periode van twintig jaar overlaat want P. Hospital sloot haar deuren in 1990. De stempelaar had er geen zin in want de merkaanduiding is er een beetje half in geslagen. Vandaar de uitdrukking "met de franse slag". Op mijn messenmaattabel komt dit mes uit op 6/8.
Frank Posted March 6, 2016 Posted March 6, 2016 Weer erg fraai Richard. Waar haal je toch al die pareltjes?
mhharsta Posted March 28, 2016 Posted March 28, 2016 Aanvullend op het eerste mes in dit draadje, Le Grelot 360 5/8, met in de ets: Lotus, pour barbes tres dures, met hetzelfde fijne ruitje op de tang, en een brede rug.
efsk Posted March 28, 2016 Author Posted March 28, 2016 Mooi brede tang ook. Houdt verbazingwekkend lekker vast, dat ruitje, en dat maatje Is 5/8 wat het mes zegt, wat het mes meet of beide?
mhharsta Posted March 28, 2016 Posted March 28, 2016 De maat is inderdaad 5/8, ook gemeten. Het doosje is, hoewel meer bruin dan rood, verder identiek aan het doosje van jou mes. De binnenkant van de scales zijn inmiddels ook schoon .
Recommended Posts