Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Ik wil graag beginnen met zowel natscheren als scheren met een krabbertje, ik heb beide nog nooit gedaan en ben dus echt een beginner.

Alles moet dus nog worden aangeschaft en ik heb mijn oog laten vallen op een setje van Muhle genaamd Rytmo. Dit setje word geleverd met scheermes, houder en graudas scheerkwast. (bij een andere aanbieder word het fijndas genoemd?)

Ik vind het setje er echt prachtig uit zien, maar ik ben bang dat de kwast niet echt goed is.

Heeft iemand hier ervaring met deze kwast of tips voor alternatieven?

Posted

Ik zou gaan voor een synthetische kwast.

De nieuwe generaties synthetische kwasten voldoen heel goed.

Op het forum vind je berichten van mensen die altijd een dassenharenkwast gebruikt hebben en nu uitsluitend nog een synthetische kwast gebruiken.

Muhle heeft daarin de Silvertip Fibre of de Black Fibre.

Ook de kwast van Plisson schijnt erg goed te zijn.

Posted

Zou niet voor de graudas gaan, ga liever voor de synthetische borstel van muhle of plisson. Wil geen reclame maken maar in de markt afdeling heb ik een Muhle Rythmo staan aan halve prijs en een ongebruikte plisson borstel.

Posted

Volgens mij is die Muhle Rytmo Graudas zeker geen slechte kwast :?

Muhle levert die kwast -en dus het setje- ook in Black Fibre,

En het is een Matching Set.

Ik zelf heb een Muhle Sophist Silvertip en een Il Ceppo Silvertip Fibre reiskwast.

Beiden werken fantastisch.

Die eerste heb ik dus gekocht -omdat ik 'm heerlijk vond aanvoelen in de winkel EN omdat deze qua materiaal matchte met mijn scheermes.

De tweede omdat ik een reiskwast wilde hebben -en fibre kwasten schijnen iets ongevoeliger te zijn voor slecht schoonmaken en nat wegleggen. Niet dat je daar een hobby van moet maken, maar dit zijn dingen die vaker voor kunnen komen tijdens het reizen.

Ook deze heb ik kunnen voelen in een winkel.

En na gebruik, blijkt: hij doet kwa smeergevoel op je wagen en kwa opkloppen van de scheerzeep niet onder voor mijn andere kwast.

In dat opzicht: nogmaals de Rytmo is ook als set met een Black Fibre kwast te krijgen.

As always, uiteraard: aan jou de keus.

Kun je deze niet "live" aanvoelen ergens? Dan weet je meer. Vind je 'm lekker op je gezicht?Hoe ligt ie in de hand etc

En t.o.v. de Black Fibre?

Posted

Wauw iedereen bedankt voor de snelle feedback, het word zo te zien sowieso een synthetische kwast.

Ik ben jammer genoeg nog behoorlijk wat berichtjes verwijderd van de markt maar ik hou het in m'n achterhoofd.

Zo te zien zijn die kwasten met synthetische haren wel weer een slag duurder.

Haha ik zie al waar dit naar toe gaat, eergisteren keek ik nog naar setjes van 45 euro.

Posted

Valt mee, ik het ongeveer €35 betaald voor mijn syntheet.

Mijn Silvertip Badger daarentegen was weer duurder

En je kunt het ook niet vergelijken met een Varkenshaar die je voor €5 bij de DA kunt kopen.

Posted

Je hebt gelijk die kwasten zijn inderdaad niet schrikbarend veel duurder.

Tenzij je ze dus als setje van Muhle koopt, dan is het toch weer €50 euro meer.

Vind ze er bloedmooi uit zien die sets, maar ik ga wel naar losse onderdelen kijken.

Posted

Wat Is dan het grote verschil met een goedkope kwast? Heb zelf een wilkinson gekocht om te starten. En nog nooit iets anders gebruikt.

Posted

Hoi Michael,

Wanneer je geen bezwaar hebt op tweedehands dan is er hier op de markt veel moois te krijgen voor een meer dan een redelijke prijs.

Het is dat ik al was voorzien voordat ik bekend was met dit forum anders wist het wel:mrgreen:

Misschien iets om over na te denken. Je kan altijd nog jouw droom set nieuw kopen en alvast met het DE-scheren kennismaken met iets uit de markt.

Posted

Ik denk dat iedereen eigenlijk met een goede varkensharen kwast (bv van Omega) zou moeten beginnen; je leert er het proces prima mee en in mijn optiek steekt een krulstaartje in de regel ruim boven een instap-das uit, zeker na een jaartje gebruik. Alles IMO en UEKAZ natuurlijk! ;)

Posted

Koop een Plisson kwast van de L'Occitane die kost je 3 tientjes en maakt schuim als een malle. L'Occitane zit ook in bijna alle grote steden dus makkelijk te krijgen.

Posted

Ik heb absoluut geen bezwaar tegen tweedehands, ga sowieso even op de markt rond kijken zodra ik er in kan.

Goedkoper is altijd beter zolang de kwaliteit maar goed is maakt het mij niet echt uit hoeveel hoofden zo'n ding aangeraakt heeft.

Heb me wat verder verdiept in die Plisson en synthetische kwasten in het algemeen, lijkt me een stuk beter dan die dashaar kwast.

Een varkenshaarkwast kan altijd nog wel, ik denk dat ik eerst voor de wat onderhoudsvriendelijkere oplossing kies.

• 1 month later...
Posted

Natuurlijk kun je mooie synthetische kwast kopen van een bekend merk. Maar een varkensharen Omega kwast van Trekpleister voor nog geen 4 euro voldoet ook prima. Die kwast is het dubbel en dwars waard om hier genoemd te worden.

Posted

Ik zeg altijd, goed gereedschap, is het halve werk ;)

Posted

Ja, en duurkoop is vaak duurkoop. :-P

Uit ervaring is de goedkoopst idd meestal niet het beste is(uitzonderingen daargelaten), en

betaal je bij de duurste vaak meer voor het logootje met het merk erop, dan daadwerkelijk voor de kwaliteit.

En àls de duurste echt kwalitatief het beste is, kun je je vaak afvragen of het kwaliteitsverschil ook echt het prijsverschil rechtvaardigt (met de één-na-beste).

Dit is ook vaak persoonlijk -wat is het jou waard, mij is het meer waard dan de goedkoopste -ik wil toch iets goeds-

maar (vaak) minder waard dan het duurste.

Naja, dan heb ik maar niet 'het aller aller aller beste', maar gewoon iets dat 'heel erg goed is, want dat is goed genoeg voor mij :-)

Posted
Natuurlijk kun je mooie synthetische kwast kopen van een bekend merk. Maar een varkensharen Omega kwast van Trekpleister voor nog geen 4 euro voldoet ook prima. Die kwast is het dubbel en dwars waard om hier genoemd te worden.

Mee eens. Dit is tot nu toe de enige kwast die ik dit jaar gebruikt heb en ongetwijfeld komt er nog meer aan bod maar ondanks de zwakke punten die deze kwast ook heeft (degelijkheid, esthetiek) is het een fenomenaal lathering-machine (ik verwacht nu wel heel snel een Nederlands ersatz... :mrgreen: ).

Posted

Ik heb vandaag ook zoals meerdere een 'Trekpleister Omega' gehaald. Die kan ik je zeker aanraden, zelf heb ik ook dassenharen en synthetische kwasten maar deze werkt uitermate goed voor nog geen € 4,-.