Jump to content

Recommended Posts

Posted

Een dezer dagen zal mijn Mühle R89 twist wel binnenkomen en ga ik in de kerstvakantie beginnen met DE scheren. Mezelf kennende wil ik niet teveel variabelen hebben in het begin door bijvoorbeeld een sample pack van 10 of 16 verschillende mesjes te kopen. Want dan ben ik alleen maar wisselen en twijfelen over alles in plaats van concentreren op de techniek. Ik zoek dus een mesje waar van ik zeker kan zijn dat ik met de juiste techniek en de R89 tot een goed resultaat kom. Pas wanneer ik dat onder de knie heb en niet meer twijfel over mijn techniek, wil ik overwegen wat meer te variëren en mijn persoonlijke voorkeur uit het grote aanbod te gaan zoeken.

Welk mesje komt hiervoor het meest in aanmerking?

Martin.

Posted

Raadt wel een sample pack aan. De ene mesjes schikt misschien wel voor jou maar niet voor een ander.

Posted

Wat Mooly zegt is waar. Wat voor de ene de hemel is, is voor de ander de hel. Geen enkel artikel met een groter UEKAZ gehalte als scheermesjes. Het is dus echt een zoek-en-probeer tocht om te ontdekken wat voor jou het lekkerst werkt. Maar dat hoort erbij en is, vind ik tenminste, één van de leukste dingen op de "scheer-reis". En net als je je ideale mesje gevonden hebt veranderen ze deze of krijg je een andere krabber.

Kortom, een samplepack is zeker een aanrader om je op weg te helpen met je zoektocht. Veel succes en plezier!

Posted

Niemand kan je daar een zinnig antwoord op geven, het is al duizenden keer gevraagd en zal dat nog ontelbare keren worden. Het is net als vragen welke vrouw kan ik best kiezen of welk geloof is het best geschikt voor mij.

Dat gezegd zijnde heb je hier wellicht wat aan: reviews

Posted
Niemand kan je daar een zinnig antwoord op geven, het is al duizenden keer gevraagd en zal dat nog ontelbare keren worden. Het is net als vragen welke vrouw kan ik best kiezen of welk geloof is het best geschikt voor mij.

Dat gezegd zijnde heb je hier wellicht wat aan: reviews

Ja maar deze persoon heeft een voorliefde aan Feather, terwijl er zat mensen zijn die hier hun vingers niet aanbranden.

Posted

Ja maar deze persoon heeft een voorliefde aan Feather, terwijl er zat mensen zijn die hier hun vingers niet aanbranden.

Zo zijn er ook zat mensen die graag Astra SP mesjes gebruiken, die ik dan weer helemaal niks vind. Het beste is gewoon zelf proberen.

Posted

Een sample pack met meer dan 10 soorten is inderdaad misschien wat veel. Je zou kunnen kiezen voor slechts een drie-viertal verschillende mesjes en dan van elk 5 stuks zodat je ze even kan proberen.

Idee; pak ook een doosje van de HEMA ;-)

Posted
Een sample pack met meer dan 10 soorten is inderdaad misschien wat veel. Je zou kunnen kiezen voor slechts een drie-viertal verschillende mesjes en dan van elk 5 stuks zodat je ze even kan proberen.

Idee; pak ook een doosje van de HEMA ;-)

Dat voornemen had ik inderdaad ook.

Had al in het Hema topic daarover gelezen.

Ik had overigens niet gedacht dat het verschil zo groot is zoals ik nu begin te begrijpen. Ik was er wel vanuit gegaan dat je natuurlijk niet voor iemand anders zijn persoonlijke voorkeur kunt bepalen.

Maar een gemiddeld mesje op basis waarvan je kunt zeggen, hiermee moet je je gewoon goed kunnen scheren in een beginnersrazor zoals deze genoemd worden. Daar hoopte ik toch eigenlijk wel op.

Ik moet denk ik niet te veel variatie hebben in het begin.

Martin.

Posted

Zelf wilde ik in het begin ook niet teveel verschillende mesjes hebben. Maar met de Hema, een paar verschillende mesjes van de Haagse Markt en wat ruilen met mede-forumleden, had ik ineens al 27 verschillende in huis ;-)

Wel fijn voor het overzicht is het gebruik van de scheerbase® by Harkos :D

Posted

om het gemakkelijk te maken is het ook nog eens afhankelijk van DE mes... je komt er vanzelf achter maar pas echt zodra je het scheren onder de knie hebt.

Posted

Om er achter te komen welk mesje het beste bij je past, is het van belang om eerst een tijd met dezelfde krabber te scheren.Ik zou wel van ieder pakje van 5 stuks er eentje bewaren, zodat je later als je techniek is verbeterd, je mening nog kunt herzien.

Posted

Hoi Martin,

Dat probleem waar jij tegenaan loopt heeft iedereen denk ik wel gehad.

Belangrijkste is dat je je basis hetzelfde houdt. Ik zou nog geen andere krabbers proberen. Wat mesjes betreft is het altijd lastig omdat dit zo persoonlijk is.

Probeer gewoon een mesje van een bepaald merk en type en probeer daarmee je techniek mee onder de knie te krijgen. Ook al heb je nog geen prettige scheerbeurten, dan is de kans groot dat dit door je techniek komt en niet direct door het mesje. Blijf je een tijdje met hetzelfde mesje scheren en kijk of je vooruitgang boekt.

Probeer na een tijdje een ander mesje en bewaar je mesjes ook al bevielen ze op dat moment niet. Het kan zijn dat je ze op een later moment wel zal bevallen en zo niet doe eens gek en probeer het mesje in een andere krabber. Dat kan ook een enorm verschil uitmaken.

Het blijft een beetje trial and error. Wanneer je je techniek op orde hebt, kan je echt op zoek naar het mesje dat het beste bij jou past.

Tip: wanneer je zo ver bent dat je volop mesjes kan gaan uitproberen. Schrijf je bevindingen op.

Suc6 met scheren:mrgreen:

Posted

Als ik het zou mogen bepalen voor jou dan zou ik de onderste mesjes nemen, in een sample pakket.

Lord 'super' of de 'classic'

Personna 'Lab Blue'

Hema blades

Bic chrome Platinum

Wilkinson Sword

Polsilver super iridium

Gillette 7 O Clock sharpedge

Gillette Silver Blue

Deze werken allemaal prima bij mijn Edwin Jagger, en heeft dezelfde kop als jouw Muhle R89.

Bij mij scheren deze icm probleemloos zonder irritatie.Maar ja, UEKAZ :D

Posted (edited)

Ik zou persoonlijk voor Tryablade.com gaan als je een sample pack wilt bestellen. Dan kan je zelf een keuze maken van welke mesjes er in je pakket zitten, en hoeveel mesjes van elk (2 is aangeraden op de site). En de verzendingskosten blijven ook op 4 dollar, ongeacht de grootte van het pakket.

Het voordeel hierbij is dat, als een mesje jou niet bevalt, dat je dan niet met 5 a 10 mesjes zit die jou evenmin bevallen. Die kan je natuurlijk eventueel ruilen met anderen hier op het forum, maar toch ...

Edited by Guest
Posted

Ik zou gewoon zelf een sample pakket samenstellen bij een nederlandse (web)shop.

Je kiest gewoon 2 soorten scherpe mesjes zoals astra of feather of polsilver of rapira, dan kies je 2 soorten medium-scherp zoals personna of derby's, en dan kies je 2 soorten minder scherp zoals dorco of asco of lord chrome of timor.

Op deze manier kun je voor jezelf een schifting maken of je meer van scherpere mesjes houd of juist van de wat minder agressieve. Daarna kun je in je gewenste categorie verder zoeken. Als je ze zelf uitzoekt heb je jezelf er vaak ook al in verdiept in welke categorie de bestelde mesjes vallen voor je begint te scheren.

Ikzelf heb op deze manier alvast vastgesteld dat de minder scherpe mesjes voor mij niets zijn in mijn Type 89 krabber.

Ik ben nu aangeland bij de Personna blue en gillette silver blue. Dit gaat redelijk zowel in OC als CC krabbers.

De scherpste varianten moet ik nog aan beginnen.

Edit: Onthoud ook dat een keer scheren vaak geen goed beeld geeft. Hiervoor heb je meerder malen nodig en misschien ook wel meerdere mesjes van hetzelfde soort. Ik heb nu ook nog na 4 maanden een mindere dag met bijbehorende scheerbeurt.

Dit ligt dan doorgaans niet aan het materiaal :twisted:

Posted

Dank voor alle tips! Vandaag zijn mijn spullen binnengekomen, in de kerstvakantie ga ik beginnen. Bij de R89 zit 1 mesje van Mühle zelf bij.

Hoe kwalificeren jullie die?

Martin.

Posted

Zoals geschreven ben ik nieuw in het 'ouderwets' scheren. Bij mijn EJ 89 zaten 5 Derby mesjes waarmee ik mij nu een aantal maal heb geschoren. Natuurlijk is het verschillend en voor ieder anders maar hoe veel scheerbeurten gaat een mesje gemiddeld mee?

Posted

Ik heb nog wat Hema mesjes op voorraad en heb een paar mesjes van BdF gekregen bij mijn bestelling. In zowel de EJ als de Fatip gebruik ik deze mesjes 4 / 5 keer. Maar als ze bij de 2e scheerbeurt al niet lekker lopen, worden ze vervangen. Het is heel verschillend en persoonlijk. Scheelt waarschijnlijk ook wat voor baardgroei je hebt, hoe stug je haren zijn, welke zeep je gebruikt, aluin met en of met zonder voetje, enzovoorts, enzovoorts. Zoveel smaken, zoveel keuzes, zoveel ervaringen ;)

Posted
Ik heb nog wat Hema mesjes op voorraad en heb een paar mesjes van BdF gekregen bij mijn bestelling. In zowel de EJ als de Fatip gebruik ik deze mesjes 4 / 5 keer. Maar als ze bij de 2e scheerbeurt al niet lekker lopen, worden ze vervangen. Het is heel verschillend en persoonlijk. Scheelt waarschijnlijk ook wat voor baardgroei je hebt, hoe stug je haren zijn, welke zeep je gebruikt, aluin met en of met zonder voetje, enzovoorts, enzovoorts. Zoveel smaken, zoveel keuzes, zoveel ervaringen ;)

Hahaha... weer die aluin met of zonder voetje......