Frank Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen gebruik ik vaak schuim uit een bus. Proraso geeft vind ik een mooie laag vast schuim en zelf vind ik dat dit een erg goed resultaat geeft. Een aantal keer heb ik nu met de kwast geprobeerd schuim te maken , maar ik vind jet toch een beetje tegenvallen. Ik gebruik : Semogue 1305 varkensharen kwast. Deze heb ik nu een keer of 10 gebruikt en moet misschien nog verder worden ingewerkt. Een kommetje van 9 cm. doorsnede en 6 cm. diep. Taylor of Old Bondstreet crème ( Eton College)of Palmolive-crème uit tube . Ik ga als volgt te werk. De kwast laat ik eerst 2 minuten weken in het water. Dan schud ik de kwast uit en laad de kwast . In de kom klop ik het schuim op. Dit ziet er dan volgens mij goed uit. Echter bij het op het gezicht aanbrengen lijkt het of het meeste schuim in de kwast blijft zitten. Heb ik uiteindelijk een laag op mijn gezicht aangebracht , dan is deze veel dunner dan de laag schuim die ik uit een bus krijg. Ook lijkt het wel of de laag in een korte tijd nog dunner wordt . Vaak moet ik mijn hals opnieuw inzepen als ik net klaar ben met het scheren van mijn gezicht. Enig idee wat ik fout doe ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Er zijn 3 standaard fouten bij beginnende kwast-gebruikers; teveel water, te weinig product en te weinig tijd nemen. De meningen verschillen erover maar ik zie geen enkele reden om een kwast minutenlang te laten weken. Ik maak hem een seconde of 10-15 nat, sla hem vervolgens uit en begin hem te laden met zeep. Neem daar de tijd voor. Als je vervolgens gaat opschuimen kun je langzaam water toevoegen indien nodig. Ik heb daarvoor een bakje warm water staan (dat ik later gebruik om de krabber tussentijds te spoelen) en doop de puntjes van de kwast hier een aantal maal in; ga pas door met meer water toevoegen als alle luchtbellen uit je schuim zijn verdwenen. Schuim met bellen 'droogt uit' op je gezicht voor je klaar bent met scheren evenals schuim met teveel water (klinkt tegenstrijdig maar er is dan onvoldoende zeep om het water vast te houden!). Ik hoop dat je er iets aan hebt; anders gewoon weer vragen! Succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Ik zelf laat hem wel gewoon inweken en extra moeite kost het niet, want ik moet toch nog in de tussentijd douchen, voor de rest ben ik het wel met talibeard eens, maar omdat ik al wat meer ervaringen ben klop ik vaak gewoon de scheercrème op met een goed natte scheerkwast waar ik een paar keer het overtollige water uit geklopt hebt. Maar soms kies ik er voor om de methode te gebruiken zoals talibeard doet, maar als ik mijn eigen bovenstaande methode gebruik en ik voldoende product gebruik dan resulteert dat meestal in een goede schuim zonder dat ik nog water bij hoefde te nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbiere di Figaro Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Als je scheert voordat je een douche neemt, dan wil je niet minuten wachten om een kwast te laten weken. Bovendien, zoals Talibeard terecht aangeeft, moet je juist de tijd nemen om je schuim te maken. Als de kwast even goed nat is en je daarna schuim maakt, dan is de hele kwast toch door en door "vol" van het schuim? Goede tips Talibeard en makkelijk op te volgen: niet te veel water, meer zeep en meer tijd nemen dus! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 tijd nemen dus! Dat is eigenlijk het belangrijkste, tegenwoordig moet alles snel, sneller snelst. Traditioneel scheren gaat niet om snel of makkelijk maar om comfortabel en lekker (en glad!). Dus neem gewoon lekker de tijd en probeer het gewoon eens 4x achter elkaar om een nieuwe lather te maken. Die potjes gaan zo lang mee en zijn zo goedkoop daar mag je beste een paar keer mee oefenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shave and More Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Voordat ik ga douchen vul ik de scheerkom met heet water en zet daar mijn kwast in. Na het douchen leeg ik de kom en sla de kwast uit, zodat niet nat, maar vochtig is. Door het hete water is zowel de kom als de kwast lekker warm. Is gewoon een persoonlijke voorkeur Ik ben grote voorstander van rijk, romig en veel schuim, dus ik zorg dat ik voldoende zeep op de kwast heb. Paar druppels heet water in de scheerkom en kloppen maar. Als de zeep goed verdeelt is, beetje(!) heet water erbij en blijven kloppen. Ik zorg er altijd voor dat er geen luchtbelletjes meer zichtbaar zijn, maar een romige massa. (voor diegene die wel eens koken, kennen wellicht de term "lobbig"). Link to comment Share on other sites More sharing options...
drnizeguy Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 En heb je face lathering al is geprobeerd? De afgelopen paar dagen heb ik dat is geprobeerd en dat bevalt me eigenlijk prima. Kwast laat ik tijdens het douchen weken, klop het uit, even door de zeep en rechtstreeks op je gezicht lekker in masseren. Te dun, nog een keertje door de zeep bak, te dik even dippen in water. Neem hier ook wel de tijd voor, hoe langer je masseert hoe beter het schuim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted July 13, 2013 Author Share Posted July 13, 2013 Voordat ik ga douchen vul ik de scheerkom met heet water en zet daar mijn kwast in. Na het douchen leeg ik de kom en sla de kwast uit, zodat niet nat, maar vochtig is. Door het hete water is zowel de kom als de kwast lekker warm. Is gewoon een persoonlijke voorkeur Ik ben grote voorstander van rijk, romig en veel schuim, dus ik zorg dat ik voldoende zeep op de kwast heb. Paar druppels heet water in de scheerkom en kloppen maar. Als de zeep goed verdeelt is, beetje(!) heet water erbij en blijven kloppen. Ik zorg er altijd voor dat er geen luchtbelletjes meer zichtbaar zijn, maar een romige massa. (voor diegene die wel eens koken, kennen wellicht de term "lobbig"). Is duidelijk. Langer kloppen dus. Ga ik morgenvroeg direct proberen. Bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lampuhkap Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 [bBvideo 560,340] [/bBvideo] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Bedankt Lampuhkap. Erg handig filmpje voor een beginnende klassieke scheerder zoals ik. Ik las op internet dat het niet goed is voor de kwast om rondjes te draaien omdat de middelste haren dan kunnen beschadigen. Is dit echt zo of zal dit wel meevallen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Ik las op internet dat het niet goed is voor de kwast om rondjes te draaien omdat de middelste haren dan kunnen beschadigen. Is dit echt zo of zal dit wel meevallen? Een fabrikant als Simpson waarschuwt daar specifiek voor. Het is natuurlijk ook een waarschuwing om schadeclaims te vermijden maar een beetje oppassen kan geen kwaad. Op een scheerkwast moet maar heel weinig druk worden uitgeoefend en de 'actie' moet door de haarpunten alleen worden gedaan; als je het zo licht doet verwacht ik echt geen problemen bij een circulaire beweging. Zet je wel veel druk dan gaat dat ongetwijfeld ten koste van de levensduur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Er zal wel een kern van waarheid inzitten als ze daar voor waarschuwen, maar zeepbakjes en latherkommen zijn rond. Ook op mijn gezicht denk ik dat het lastig lather wordt maken met rechte halen. Ik zou niet weten hoe je dat moet doen. Ik merk ook weinig van slijtage aan de haren. Misschien is dat na jaren gebruik en iets om in overweging te nemen bij een kwast waar je tientallen jaren mee wilt doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lampuhkap Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Bedankt Lampuhkap. Erg handig filmpje voor een beginnende klassieke scheerder zoals ik. Ik las op internet dat het niet goed is voor de kwast om rondjes te draaien omdat de middelste haren dan kunnen beschadigen. Is dit echt zo of zal dit wel meevallen? Ik had er in algemeen scheren, de introductie al links enzo naar staan. Stiekem had je dit al kunnen zien als je dat eerst gelezen had (en ja, daar staat veel huiswerk in. Gewoon even doorheen dus!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Ik had er in algemeen scheren, de introductie al links enzo naar staan. Stiekem had je dit al kunnen zien als je dat eerst gelezen had (en ja, daar staat veel huiswerk in. Gewoon even doorheen dus!) Je hebt helemaal gelijk. Ik heb wat te lezen dit weekend Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Ik merk ook weinig van slijtage aan de haren. Volgens mij is dat ook niet het probleem waar fabrikanten voor waarschuwen maar iets anders; als er druk gezet wordt en er is sprake van ronddraaiende bewegingen komen er veel krachten op de aanhechting van de middelste haren wat op den duur zou resulteren in het uitvallen. Begint dat eenmaal dan valt uiteindelijk de hele borstel uit elkaar. Maar ik sta ook gewoon te draaien met die kwast hoor, dat op en neer werkt nou niet echt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lampuhkap Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Tegen de tijd dat de kwast uit elkaar gaat vallen ben je allang voorzien van andere kwasten denk ik zo Brush Acquisition Disorder Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Tegen de tijd dat de kwast uit elkaar gaat vallen ben je allang voorzien van andere kwasten denk ik zo Brush Acquisition Disorder Die kans is vrij groot Hoe meer ik hier lees, hoe leuker de hobby wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lampuhkap Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Tegen de tijd dat de kwast uit elkaar gaat vallen ben je allang voorzien van andere kwasten denk ik zo Brush Acquisition Disorder Die kans is vrij groot Hoe meer ik hier lees, hoe leuker de hobby wordt. Razor Acquisition Disorder is er ook nog (ook wel een handje van) Ga je het ook nog wel leuk mee krijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Tegen de tijd dat de kwast uit elkaar gaat vallen ben je allang voorzien van andere kwasten denk ik zo Brush Acquisition Disorder Die kans is vrij groot Hoe meer ik hier lees, hoe leuker de hobby wordt. Razor Acquisition Disorder is er ook nog (ook wel een handje van) Ga je het ook nog wel leuk mee krijgen Jij sleurt Mw. Lampuhkap er gewoon in mee, best slim eigenlijk . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shave and More Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Je kunt natuurlijk je scheerkwast in iedere willekeurige richting draaien die je zelf wilt. Ook als het een ronddraaiende beweging is. Waar men eigenlijk voor waarschuwt is inderdaad de druk je uitoefent. Zorg er gewoon voor dat de haren van de kwast de ruimte hebben om te bewegen (dus niet volle kracht die kwast in je gezicht duwen ) En wat betreft die waarschuwingen: ook op scheerschuim en -olie staat bijvoorbeeld: "niet voor inwendig gebruik." Dat zou toch ook iedereen snappen zou je zeggen. Fabrikanten doen dat inderdaad om eventuele claims te voorkomen. Een goede kwaliteit scheerkwast van dassenhaar kan jarenlang mee gaan....mits normaal gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Het zijn toch allemaal gebruikers objecten, dus laatste waar ik me druk om ga maken is hoe ik me scheerkwast gebruik en ik hou me ook niet aan fabeltjes van fabrikanten, die zeggen ja ook dat het beste is als de haren naar onder hangen in een standaard en dat is dus ook gewoon onzin. En wat is normaal gebruik? Rondjes draaien met mijn scheerkwast vind ik normaal gebruik, mijn scheerkwast inweken in warm water voor gebruik vind ik normaal. Bij een smartphone gaat men ja ook niet zeggen je mag de telefoon niet intensief gebruiken want dan verkort je de levensduur wellicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shave and More Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Het zijn toch allemaal gebruikers objecten, dus laatste waar ik me druk om ga maken is hoe ik me scheerkwast gebruik en ik hou me ook niet aan fabeltjes van fabrikanten, die zeggen ja ook dat het beste is als de haren naar onder hangen in een standaard en dat is dus ook gewoon onzin. Diqiu-Long, vrijwel alle fabrikanten geven dit advies. Denk niet dat zij allemaal onzin uitkramen. Als het onzin zou zijn om de kwast met de haren naar beneden op te bergen, waarom zijn dan 99% van alle brush-stands juist daarvoor geproduceerd? Natuurlijk ook om accessoires te verkopen, maar als je geen stand wilt kopen, kun je je nog steeds aan het advies houden door je kwast aan een touwtje op te hangen. En wat is normaal gebruik? Rondjes draaien met mijn scheerkwast vind ik normaal gebruik, mijn scheerkwast inweken in warm water voor gebruik vind ik normaal. Mee eens! Bij een smartphone gaat men ja ook niet zeggen je mag de telefoon niet intensief gebruiken want dan verkort je de levensduur wellicht. Het gaat niet om intensief gebruik, maar om tips om de levensduur te verlengen. Om je voorbeeld aan te houden: bij een smartphone krijg je ook het advies om er een hoesje omheen te doen ter bescherming. Het verandert het gebruik van je telefoon niet, maar draagt wel bij aan een langere levensduur van je telefoon En mijn gouden nr 1 regel: het zijn en blijven tips en iedereen moet zelf weten wat hij/zij er mee doet. Uiteindelijk ben jij zelf diegene die bepaalt hoe je met je eigen spullen om gaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Je tip met de temperatuur daar ga ik wel wat meer rekening mee houden. Dat aan een touwtje daar kan ik me weinig bij voorstellen, aan een schroef in de muur hangt de kwast weer tegen de muur wat ook niet tof is met een natte kwast. En aan de lamp hangen dat kun je alleen doen als je vrijgezel bent en nooit visite krijgt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Die plastic standaards hebben allemaal zo'n plak strip op de achterkant, dus je zou die aan de muur vast kunnen plakken. Ik zelf neem altijd gewoon heet water uit de kraan om hem te weken, maar in landen met minder schoon water dan kook ik het water en volgens mij kan het warme kraanwater niet zoveel kwaad, wij als mens zouden dan hoogstens de hoofdhuid verbranden, niet de haren zelf lijkt me. Maar zou het kwa handvatten verschillend zijn? Ik heb een met nep ivoor en een met plastic, volgens mij kan plastic wel goed tegen die warmte en dat nep ivoor lijkt er ook wel goed tegen te kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted July 14, 2013 Share Posted July 14, 2013 Iedereen bedankt voor de tips. De komende dagen ga ik zeker verder aan m'n techniek werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts