Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mijn naam in Martin, ben 52 jaar en woon in het midden van het land.

Nooit een baard laten groeien en vanaf dat het nodig was me dus altijd geschoren.

Altijd met Gillette cartridges geschoren en met het merk in zijn ontwikkeling meegegaan.

Voor een aantal jaren terug was het nog de Mach 3, inmiddels de Fusion. Die laatste overstap vooral vanwege het feit dat ik destijds door een operatie wat littekenweefsel kreeg waardoor ik daar ter plekke beter kon manoeuvreren het enkele smalle trimmesje aan de achterkant van een fusion cartridge dan met een brede Mach 3.

Al gauw begon ik me te ergeren aan deze cartidges die toch wel erg duur zijn terwijl je na een paar keer scheren al denkt: "Nou het fijne is er al weer van af....."

Dat was eigenlijk de reden om eens op het internet te kijken wat ik daarover kon vinden en zodoende ontdekte ik dat er veel meer op scheergebied te vinden was dan dat ik normaal tegen kwam in de reguliere drogist.

Onder andere een Razorpit waarmee je de mesjes van een cartridge schoon kunt maken. Ik moet zeggen, het dingetje werkt echt. En in ieder geval werd daarmee de standtijd van de cartridge verlengt zonder dat dit teveel ten koste van comfort ging. Daarmee werd het scheren al minder vervelend.

De tweede verbetering die plaatsvond was de aanschaf van een luxe cartridge houder waar ook een scheerkwast bij zat. Wel, die luxe cartridgehouder vond ik uiteindelijk niks en gebruik ik niet meer. De kwast nog wel. Ik kocht Eveline en Akro scheercreme en later ook nog proraso zeep en pre-shave. En het scheren werd nog comfortabeler. Ik begon ook het scheren als een vast en gewaardeerd ritueel te zien in plaats van iets wat nou eenmaal gebeuren moet.

Op dit moment is dit nog steeds de manier waarop ik scheer: pre-shave, scheerkwast, scheerzeep, Gilette fusion en 1 scheerbeurt van boven naar beneden.

Maar ingegeven door verbeteringen die ik in eerste instantie niet voor mogelijk had gehouden zit ik er nu aan te denken om ook richting een DE safety razor te gaan.

Een topic wat een goede beginners razor is hoef je niet meer op te starten. Er is daarover al zoveel te lezen. Maar ik heb nog wel een paar andere vragen die ik kwijt wil dus daarom mijn registratie.

Martin.

Posted
Welkom Martin. Een DE is weer een hele stap voorwaarts.

Ik ben benieuwd!

Een enkel mesje van een DE tegen 5 mesjes van een cartridge klinkt logisch comfortabeler.

Alleen 3 passes met een DE tegen 1 van een cartridge lijkt dat weer enigszins te nivelleren.

Heeft DE scheren alleen zin met 2 of 3 passes en daarbij XTG en ATG. Met name die laatste ben ik niet gewend met een cartridge.

Martin

Posted

Welkom

2 passes heb je meestal toch wel nodig. 1ste pass WTG 2de pass XTG en voor de BBS 3de pass ATG.

Maar je zal waarschijnlijk in 2 passes het zelfde resultaat behalen als 1 keer met een cartridge. Daarnaast ga je waarschijnlijk met een cartridge al vaker over het zelfde stukje huid heen (doe je onbewust ook meerdere passes)

Posted

Toch nog maar even mijn Safety Razorback pick list die ik samengesteld heb uit het lezen van de diverse topics. Aanbevelingen zijn natuurlijk welkom....

Merkur 34C Double Edge Razor

Merkur 23C Long Handle Safety Razor

Merkur 38 C

Mühle R89

Mühle R89 Twist

Edwin Jagger 89 L

Standard Razor

Martin.

Posted

Klopt het dat de Merkur messen qua afwerking soms wat achterblijven bij Mühle en Edwin Jagger?

Martin

Posted

Welkom Martin. Mooie lijst met krabbers. Het zijn allemaal goede krabbers. Het ligt er maar net aan wat je aanspreekt denk ik.

Ik heb zowel Merkur als Mühle gebruikt. Beide prima krabbers. Vond nu niet dat de afwerking bij Merkur minder was dan bij Mühle. Het zijn naar mijn mening andere krabbers met een ander design en dus ook een andere afwerking.

De EJ heb ik niet gebruikt, maar daar hoor ik ook veel positieve verhalen over.

Ik denk dat je geen spijt krijgt van de krabber die je uit de lijst gaat kiezen.

Vroeger was ik ook veroordeeld tot de cartridges en het scheren stond mij zo tegen. Ik zag het als een noodzakelijk kwaad. Niet vreemd als je ziet wat er in de winkels ligt aan scheergerei. Echt veel keus is er niet bij. Het DE scheren heb ik bij toeval ontdekt en het heeft mij alleen maar goed gedaan. Het is van een vervelend klusje naar een leuke bezigheid uitgegroeid. Na een aantal jaren DE scheren ben ik nu overgestapt naar het open scheermes:)

Suc6 bij het maken van je keuze.

Heb je vragen dan zijn er hier op het forum genoeg leden die je (op weg) willen helpen. Dus gooi het maar in de groep;)

Posted
Welkom Martin. Mooie lijst met krabbers. Het zijn allemaal goede krabbers. Het ligt er maar net aan wat je aanspreekt denk ik.

Ik heb zowel Merkur als Mühle gebruikt. Beide prima krabbers. Vond nu niet dat de afwerking bij Merkur minder was dan bij Mühle. Het zijn naar mijn mening andere krabbers met een ander design en dus ook een andere afwerking.

De EJ heb ik niet gebruikt, maar daar hoor ik ook veel positieve verhalen over.

Ik denk dat je geen spijt krijgt van de krabber die je uit de lijst gaat kiezen.

Vroeger was ik ook veroordeeld tot de cartridges en het scheren stond mij zo tegen. Ik zag het als een noodzakelijk kwaad. Niet vreemd als je ziet wat er in de winkels ligt aan scheergerei. Echt veel keus is er niet bij. Het DE scheren heb ik bij toeval ontdekt en het heeft mij alleen maar goed gedaan. Het is van een vervelend klusje naar een leuke bezigheid uitgegroeid. Na een aantal jaren DE scheren ben ik nu overgestapt naar het open scheermes:)

Suc6 bij het maken van je keuze.

Heb je vragen dan zijn er hier op het forum genoeg leden die je (op weg) willen helpen. Dus gooi het maar in de groep;)

Dank je, ik heb inderdaad ook lange tijd gedacht dat een zekere vorm van huidirritatie er simpelweg bijhoorde bij het scheren. Nu ik er achter ben gekomen dat dit niet zo is en dat dan ook nog zo eenvoudig eigenlijk (met wat op internet bestelde zeep, pre-shave en een kwast) ga ik verder op onderzoek uit en probeer het DE scheren eens.

Martin.

• 2 weeks later...