Jump to content

De Leeuwerik

efsk

Recommended Posts

Heren, Dames ook,

Zat ik zo een beetje rond te surfen op een zekere internationale veilingsite, zie ik een mes van het merk "Lark" - Leeuwerik op zn hollands. Ik kijk wat beter en denk "Leuk! Een Japannert!" en bestel. Anticipatie naast de brievenbus en plok! daar lag het op de deurmat. Bekijk ik het wat beter en zoek ik nog wat info en wat denk je wat? Het is een Chinees! Dit is het moment dat er een zekere scepsis de kop opsteekt. Had ik het niet beter kunnen laten liggen?

DSC01009.JPG

Het begint al goed. Ze hebben de merknaam ondersteboven op de scales geschreven. Achterkant is blanco.

DSC01011.JPG

't IJzer ziet er prima uit, beter dan de scales die van wat plastic uit de el-cheapo-hoek van de plasticwinkel zijn.

DSC01012.JPG

Vandaag over de stenen gehaald: 2k-5k-8k-12k-Charnley Forest-15CrOx-±100leer. Na alle rampberichten over het lastig scherp krijgen van een Gold Dollar had ik wel wat vrees maar die was ongegrond. Dit mes liet zich prima scherpen.

DSC01013.JPG

En na het scherpen bleek het een prima scheerder. Beetje licht wat zich bij tegenvleugs op de hals deed voelen (stuiterdestuiter) maar het laat zich prima over het gelaat voeren en daarna ben je glad. Niks mis mee. Goeie aanschaf.

Mag in de messentrekker

Hundred Sights Of Koenji - Koenji Hyakkei

Ja Ron en Richard, de reactie komt.

Breed bespiegelend. Ook gericht op de verrijking van de collectie met dit soort mesjes.

Ik ben donders druk.

Off topic, mijn ouwe XPS Dell is definitief gekresjt. Werd kolkend heet alsook de trafo die begon te smeulen. Zes jaar oud dus geen gehuilebalk.

Een nieuwe Asus verworven. Ergo een hoop gezeik voordat alles weer op zijn plek staat.

J

Nee, de leeuwerik niet. Die heeft zn tekst zo mooi ondersteboven staan, dat mag blijven.

Ben momenteel bezig aan twee sets hoornen scales voor mn matching pair in doosje w&B's, die worden zeer conventioneel anders passen ze niet meer in dat doosje, alsook voor mn tweede ator van hout waar ik nautische visioenen bij had. En heb een verzoekje gemaild naar edelholzverkauf ivm kroaat2 die toch ook wel eens tot inzet wil komen.

Als toegezegd, wat persoonlijke bespiegelingen rond de verwerving van een mes als het onderwerpelijke.

Richard geeft aan dat hij ondertussen pakkumbeet twintig messen in de lade heeft liggen. Daar zit er een paar NOS en customs tussen, jullie wel bekend. En voor het overige een reeks van vintages - die ik ook in groten getale bezit - leuk opgepoetst en al dan niet van nieuwe scales voorzien - van bedenkelijke? kwaliteit??

Blijft daar dus over ergens tussen de 10 en 15 "vintages", meestal van het 5/8 dan wel in het gunstigste geval 6/8ste, 1/1 hollow type. Vaak ernstig misbruikt. Zwaar geschonden. En van dit soort messen moet je er minimaal 20 hebben. Om al je opknap passies mee te bevredigen. Om het te leren. En om het een van het ander te leren onderscheiden. Je strop mee te verneuken. Nieuwe scales te bouwen en die om zo'n vintage heen te frommelen. En daar grote bevrediging aan te ontlenen.

Ik ken deze drift. Ik ben de 20 messen categorie ondertussen ontstegen. Dacht ik. Want het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ook ik stap nog steeds een enkele keer in een ramp ding.

Maar, in mij beleving doe ik dit niet goed. Als je meer dan 20 messen hebt dan moet je dezen opgeredderd koesteren en in hun kwaliteit laten voor wat zij zijn. En niet meer in hun categorie investeren. Tenzij kwaliteit er voor jou niet toe doet en de verwerving en de bearbeiding alleen maar strekt om te schuren en slijpen en jezelf van de straat, de kroeg en van de publieke dames af te trekken.

Maar als dit de primaat niet is, dan dien je naar mijn mening na die twintigste een volgende stap te nemen. Anders gezegd, na de twintigste Dovo biedt de eenentwintigste Dovo niet meer veel perspectieven.

Dus, ga na die 15 of 20 opknappers van een paar tientjes op zoek naar wat beters. Want bedenk, velen gaan jou voor. Op de route naar de vindplaats naar wat beters. Want zij hebben die 15/20 opknappers al lang. En zijn doende de ramsch exemplaren die daarvan deel uitmaken, aan jou te verkopen.

Ga daar niet in mee. Laat jezelf niet leiden door getalsmatige hebzucht. Spaar. Koop weinig voor veel.

Dit zijn zomaar wat mijmeringen. Ik hoop wat van dezelfden terug te lezen. Misschien wat forser dan een regel of twee. Gespeend van een overvloed aan Smileys.

J

Ha Joost,

Ik kan me, goeddeels, in je betoog vinden. Ja, het is tijd om voorbij de opredderarij te kijken en wat meer diepteinvesteringen te doen. Daar gaat sparen aan vooraf en daar ik een man ben van niet altijd evenveel zelfbeheersing is dat waar het nogal eens mis gaat. Zo ook bij de Lark waarmee dit draadje begon. Als gezegd: ik dacht een Japanner te kopen en had gewoon voor aanschaf wat beter moeten rechercheren. Wist ik vooraf dat het een Chinees mes betrof had ik het niet aangeschaft, wat dat betreft kom ik goed weg nu het toch blijkt te scheren.

Tegelijkertijd is het natuurlijk zo dat de exemplaren in perfecte staat alleen maar steeds duurder worden. Goed te zien bij Revisor waar recent weer wat prijsbijstelling heeft plaatsgevonden. En niet alleen daar. Dan kun je je afvragen of het erg is om een iets minder exemplaar te kopen wat je, met enig poetswerk, in een voor jou acceptabele toestand kunt krijgen. En daar kun je dan leuk mee pielen inderdaad. En ook goed nat mee gaan.

Ondertussen echter merk ik wel dat de ergste honger, die je hebt na het ontdekken van iets nieuws en geweldigs, wel gestild is. Dus bestaat de kans dat ik centjes overhoud. Die ik dan weer kan besteden aan iets soortgelijks moois als mn dikke Schulze. Want dat zijn wel de juweeltjes die het vuur brandend houden.

Eigenlijk, terwijl ik dit schrijf, kom ik dus tot de conclusie dat je gelijk hebt. Maar dat wist je al, je schrijft uit ervaring ten slotte.

Richard,

"Eigenlijk, terwijl ik dit schrijf, kom ik dus tot de conclusie dat je gelijk hebt. Maar dat wist je al, je schrijft uit ervaring ten slotte."

Unquote.

Ho effe! :D Ik schrijf niet met als drijfveer het vertoon van een gelijk uit ervaring. Mijn gedachtespinsels zijn niets meer dan mijmeringen.

J

Je mijmert vanuit een overtuiging Joost. En wel een waarvan ik denk dat ik die kan onderschrijven. Hoewel ik mijn opgepoetste Boker en mn budget Barge net zo koester als mn Schulze of mn Deutsche Arbeit met open ruggetje.

Feit is: ik kan de komende tijd vooruit met poetsen en opkalefateren (kun je ook neerkalefateren eigenlijk?) hetgeen impliceert dat ik kan sparen voor een uitspatting.