LookOut Posted November 27, 2014 Posted November 27, 2014 Ja ik weet het, rare titel voor dit topic Het zit zo, ik ben van plan om van elk type haar een kwast aan te schaffen. De syntheet heb ik ondertussen (L'Occitane Plisson), en de das ligt normaalgezien ook vast. Dus schieten enkel het zwijntje en het paard over. Maar nu komt het: ik zou graag het maximum aan variatie willen halen uit mijn toekomstige kwastencollectie met deze minimumbezetting (ik heb al zoveel verzamelingen, vandaar dat ik de scheerverzameling niet te uitgebreid wil maken). Dat wil zeggen dat ik nóg meer moet analyseren om mijn keuze te verfijnen ... Ik kan jullie hulp best gebruiken daarbij! Enkele overwegingen om het (hopelijk) eenvoudiger te maken: - Aangezien de Plisson zo zacht (en floppy) is, en de das later waarschijnlijk ook, had ik voor het zwijntje en het paard graag veel backbone en scrub gehad. Dus waarschijnlijk best met een korte loft. Of misschien korte loft bij 1 en lange loft bij de andere om meer variatie te hebben? - Ik doe liefst aan "kopsoppen" (face lathering). - Natuurlijke haren, dus niet geverfd om op een das te lijken. Bovendien wil ik bruine haren bij het paard zodat het zich visueel kan onderscheiden van het zwijntje. - budgettair zou ik maximum tot 30 euro gaan per stuk, maar liefst rond de 15 euro blijven. Voor het zwijntje: bij de Messenwinkel in Antwerpen zie ik alvast enkele Omega's staan, maar bij Gift & Care hebben ze ook Semogues. Veel mensen verkiezen wel Semogues zo blijkt, omdat de haren dikker zijn en er meer haar in de kwast zit. Maar als ik mij niet vergis is paardenhaar ook dikker dan zwijnenhaar, dus misschien toch beter voor een Omega gaan, ter variatie? Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden (of verdere vragen) in ieder geval!
wimbouman Posted November 27, 2014 Posted November 27, 2014 Vergeet de gemengde kwasten niet! Varken/das, bijvoorbeeld.
Snuff Posted November 27, 2014 Posted November 27, 2014 Omega en Semogue voor de varkentjes, Vie-Long voor de paardjes. Dewelke? wil je kleine of grote knot?
LookOut Posted November 27, 2014 Author Posted November 27, 2014 Vergeet de gemengde kwasten niet! Varken/das, bijvoorbeeld. Laten we die maar buiten beschouwing laten. Voorlopig tenminste, misschien dat het wel begint te jeuken om dat te proberen na een tijdje Omega en Semogue voor de varkentjes, Vie-Long voor de paardjes. Dewelke? wil je kleine of grote knot? Vie-Long voor de paardjes had ik al aangestipt, alleen blijft de selectie vrij groot. Fan shape vs bulb shape, en dan inderdaad de knots. Nu weet ik niet echt welke knot ik zou verkiezen ... enige tips daarover? En natuurlijk is er dan de alomtegenwoordige discussie van Omega of Semogue. Omega lijkt makkelijker te zijn om aan te schaffen, en de 11137 of 20102 zijn de modellen die mij het meeste aanspreken. Keuzes, keuzes!
Snuff Posted November 28, 2014 Posted November 28, 2014 Vie-Long voor de paardjes had ik al aangestipt, alleen blijft de selectie vrij groot. Fan shape vs bulb shape, en dan inderdaad de knots. Nu weet ik niet echt welke knot ik zou verkiezen ... enige tips daarover? Al ooit zelf een fan en bulb borstel gebruikt? Groot verschil! paardenhaar borstels gebruik je best met een schilderbeweging, bij rond draaiende bewegingen op het gezicht opent de knot zich (haren komen vaak in een knoop te liggen). Je hebt ook borstels die hoofdzakelijk uit haren komen van de manen en/of de staart, dat maakt een verschil qua stijfheid (nakijken op de site). En natuurlijk is er dan de alomtegenwoordige discussie van Omega of Semogue. Omega lijkt makkelijker te zijn om aan te schaffen, en de 11137 of 20102 zijn de modellen die mij het meeste aanspreken. Je zoekt iets wat nogal wat scrub en backbone heeft dan zal de omega Omega 20102 professional brush je alvast tegenvallen, de loft is veel te hoog daarvoor, wel een heel prettige borstel trouwens alhoewel ik de broers met iets langer handvat nog prettiger vond. De 11137 nooit in handen gehad.
LookOut Posted November 28, 2014 Author Posted November 28, 2014 Al ooit zelf een fan en bulb borstel gebruikt? Groot verschil! paardenhaar borstels gebruik je best met een schilderbeweging, bij rond draaiende bewegingen op het gezicht opent de knot zich (haren komen vaak in een knoop te liggen). Je hebt ook borstels die hoofdzakelijk uit haren komen van de manen en/of de staart, dat maakt een verschil qua stijfheid (nakijken op de site). Naar wat ik lees, is het bij manen/staart-ratio zo dat 50/50 (natuurlijk) wit haar heeft, en 35/65 bruin haar. Het bruine haar is, zoals je wel kan verwachten, dikker en ruwer. Dus voor de backbone en scrub zou ik eerder voor dat laatste gaan. Bovendien is er dan het visuele onderscheid van het Omega-zwijn Wat bulb en fan betreft: ik heb enkel de Plisson voor het ogenblik, dus heb enkel bulb ervaren. Dus mijn voorkeur zou uitgaan voor de waaier. Dit vermindert het aantal opties wel drastisch, en als ik op Gift&Care kijk beantwoordt de 13061s aan alle eisen (fan shaped, 24 mm knot, 50 mm loft, 35% manen/ 65% staart). Nu, het is een beetje spijtig dat het 30 euro is terwijl er veel zijn van 15 euro of minder, maar zo duur is dat nu ook weer niet. Het blijft in de prijsregio van de Plisson Je zoekt iets wat nogal wat scrub en backbone heeft dan zal de omega Omega 20102 professional brush je alvast tegenvallen, de loft is veel te hoog daarvoor, wel een heel prettige borstel trouwens alhoewel ik de broers met iets langer handvat nog prettiger vond. De 11137 nooit in handen gehad. Ik zoek eigenlijk vooral variatie in mijn kit, dus de Omega mag in feite best iets minder backbone hebben. Bovendien heb ik gelezen dat het aangeraden is om een langere loft te nemen bij zwijnenhaar, om te compenseren dat het minder water vasthoudt dan een das. Maarja men schrijft zoveel, dus dat kan ook gewoon zever zijn ... (bron: Sharpologist) Ik denk dat de keuze gemaakt is nu Het zal wel nog een hele tijd duren vooraleer ik tot aankoop overga, maar het is toch al leuk om ver op voorhand te plannen. Bedankt voor de hulp, Snuff!
efsk Posted November 28, 2014 Posted November 28, 2014 Gezien dat je iedere kwast, zwijn, das, paard, syntheet, sowieso eerst uitschudt vind ik dat inderdaad gezever
Snuff Posted November 28, 2014 Posted November 28, 2014 Nu, het is een beetje spijtig dat het 30 euro is terwijl er veel zijn van 15 euro of minder, maar zo duur is dat nu ook weer niet. Het blijft in de prijsregio van de Plisson Vandaag grote korting bij giftsandcare
talibeard Posted November 28, 2014 Posted November 28, 2014 Ik heb mantic's verhaal over kwasten even doorgenomen en het meeste wat hij schrijft is zo algemeen dat ik me er niet aan kan storen maar een hogere loft nemen (bij varken) om te compenseren voor de mindere wateropname is de grootste klets die ik recentelijk zag. Het klopt wel dat das (veel) meer water op kan nemen dan varkenshaar maar aangezien varkensharen kwasten nog altijd veel te veel water op kunnen nemen (en das heel erg veel teveel...) snap ik echt niet waar die opmerking op slaat. Theoretische BS zoals wel vaker door de 'kenners' geventileerd? Ik zou me daar echt niet druk over maken.
Kogel Posted November 29, 2014 Posted November 29, 2014 Laat ik dan toch maar weer eens zeggen dat ik 5 liojuny kwasten heb (en ook van Simpsons etc een paar). En de liojuny kwasten vind ik echt geweldig. Mooie handvatten, mooie grote (tot 26 mm) silvertip knotten en een prima backbone. Scheer er al erg lang mee en een 26 mm kost iets van 18 euro..............
Kogel Posted November 29, 2014 Posted November 29, 2014 Ben overigens verder totaal niet van de bugetdingen. Heb mooie krabbers en open messen. Vaak is goedkoop duurkoop. Maar in dit geval..
LookOut Posted December 1, 2014 Author Posted December 1, 2014 De dassenkwast is al beslist, maar ik had nog niet gehoord van Liojuny. Ik houd het in het achterhoofd, thanks! Gezien dat je iedere kwast, zwijn, das, paard, syntheet, sowieso eerst uitschudt vind ik dat inderdaad gezever Bedankt om dat te verifiëren Desalniettemin zal ik waarschijnlijk toch voor de Omega 20102 gaan voor het varkentje. Maar bon, het zal sowieso nog wel eventjes zijn voordat de aankoop er komt, en intussentijd kan er nog veel veranderen ...
wimbouman Posted December 2, 2014 Posted December 2, 2014 Geen gemengde kwasten? Wacht maar tot je een Semogue Mistura ziet....
LookOut Posted December 2, 2014 Author Posted December 2, 2014 Geen gemengde kwasten? Wacht maar tot je een Semogue Mistura ziet.... Ziet er mooi uit, maar het is Limited Edition, dus twijfelachtig dat die ooit in mijn bezit komt En zoals ik al zei in mijn eerste post: ik heb al tal van verzamelingen, dus de scheercollectie maak ik liever niet te uitgebreid. Althans, nu nog niet Zeg nooit nooit he, wie weet wat de toekomst brengt!
Recommended Posts