Jump to content

vergulde hand zeep eerste keer

kobus36

Recommended Posts

Nou voor het eerst geprobeerd te scheren met scheerzeep van de vergulde hand, een stuk harde zeep in een kuipje.

Gebruikt een gilette fusion om te scheren. De krabber komt nog. Krijg ik waarschijnlijk een mooie set kado met kerst. (tips voor budgetset, met standaard welkom)

Ik heb dus geprobeerd zeep te maken, maar ik doe het natuurlijk fout..... Maar wat precies.

De kwast met warm water nat gemaakt en over de zeep gehaald en daarna in een kom "öpgeklopt" .

Dit lukte niet echt, werd niet echt een schuim.

Zou iemand me heel simpel kunnen uitleggen, hoe ik dit moet doen?

Stap voor stap?

Moet wel zeggen dat het scheren veel lekkerder ging en het ruikt heerlijk.

Alvast weer bedankt

Kobus

Ik zet een leeg bakje in de wasbak en heb dan in mijn linkerhand het potje/ bakje met de scheerschuim van maakt niet uit wat voor merk en begin dan in het bakje van de scheerschuim zelf te draaien met een natte kwast en smeer dan de opgeklopte schuim over in het bakje wat ik in de wasbak heb staan en dat ga gebruiken tijdens het scheren zelf.

Dus ik blijf kloppen in het bakje harde zeep en als het schuim te dik word dompel ik mijn kwast nog een beetje in warm water.

{ dit is vast een huistuinenkeuken manier maar voor mij werkt het goed , ik heb altijd goed schuim. ]

- het beste is om je kwast een tijdje te laten staan in (warm)water, tijdens het douchen bijvoorbeeld.

- de kwast één keer schudden zodat het overtollige water er uit is.

- een tijd (30x) over de zeep gaan zodat de kwast zeep opneemt.

- in een aparte kom de zeep opkloppen (of direct op je gezicht)

zoiets moet wel aardig werken. oefenen en je ontdekt zelf wat het beste werkt. minder of meer water, minder of langer inzepen etc. er zijn aardig wat videos te zien op ebay waar ik zelf Mantic59 en Shavebusta wel goed vind. persoonlijk vind ik een slagroom achtige zeepstructuur het best werken.

Een budgetset is moeilijk aangezien je waarschijnlijk het beste scheer materiaal los koopt.

Qua scheermes ben je het beste af met een Edwin Jagger of Muhle 89 of mijn favoriet een Merkur 34c (eventueel met langer handvat 38c) een goede kwast is een Semogue 620/1800/1305 etc met varkenshaar of een Simpsons best badger Berkeley of een Plisson of Muhle fibre. Tja, veel keus...

Succes!

Je zou ook de zeep reviews van Nick Shaves kunnen bekijken op YouTube. Je ziet dan goed hoe je schuim moet kloppen. Zelf vind ik mantic74479053257 bijzonder irritant, maar misschien kan jij het wel lang genoeg aanzien om er wat van te leren ;)

Maxim, ik hoop dat je YouTube bedoelt in plaats van eBay.... :D;)

oeps, ik heb net een bod uitgebracht op een YouTube video... ha.

Nick, ja zeker oké gast. maar wel zijn echte scheervideo's, dat gedoe (simulating face lather) op z'n hand is totale onzin.

Ja, wel genoeg voor een paar scheerbeurten denk ik haha

Maar het is wel voor de lui die schuim maken in een kom. Dus voor kopsoppers gaat deze methode al niet meer op.

Ik doe trouwens net als moxie.

Voor het douchen, kwast laten trekken in warm water.

Na het douchen haal ik het water uit mijn scheerkom. Geef de kwast één licht haaltje om het overtollige water uit te halen en ga ik verder met het marcos method om schuim te maken.

Maar het is wel voor de lui die schuim maken in een kom. Dus voor kopsoppers gaat deze methode al niet meer op.

Het laden van de kwast wel, en dat is wat deze methode doet werken. Je laadt net zoveel zeep als je nodig hebt bij de hoeveelheid water die in je kwast zit.

Het laden van de kwast wel, en dat is wat deze methode doet werken. Je laadt net zoveel zeep als je nodig hebt bij de hoeveelheid water die in je kwast zit.

Klopt ja! En ik merk het verschil heel goed tussen de Semogue SOC dasje en de Plisson syntheetje.

Die dasser houd meer water vast dus moet ik ook meer zeep laden om een lekker schuimpje te krijgen. Daarom schud ik die dasser iets meer uit dan de syntheetje.

Werkt ook bij kopsoppen (laden en doorschuimen op het gelaat) . De marco methode is nmi gewoon komsoppen zonder kom.

Ik houd mijn scuttle onder de zeepje waardoor het overtollige schuim en water daar in kan vallen.

Want het kan best een zooitje worden met dat marcos method. [FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Niet normaal... wat een schuim bij Marco's Method.... hahahaha

Ook op B&B is een aantal jaren terug deze 'methode' uit en te na besproken. Eerlijk gezegd vind ik het vooral een enorme verspilling van zeep en een tamelijk hopeloze manier als gewoon opschuimen niet lukt. Het heeft een status gekregen die het in mijn ogen totaal niet verdient maar ja, verspilling is in de VS nog (veel) minder een probleem dan het hier al is denk ik.

Ik kwam vanmiddag op internet de "ultra lather" methode tegen. Hierbij laad je de kwast juist "te droog" en voeg je daarna steeds kleine beetjes water toe. Dit zag er op youtube wel goed uit. Mooi romig schuim.

Dat is wat ik altijd doe. Genoeg zeep, maar borstel goed uitgeklopt. Zeep is en oogt dan ook vrij droog. Dan rechtstreeks op mijn gezicht en dan beetje bij beetje water erbij dmv je borstel even in het water dippen.

Schuimt het niet goed op je gezicht? Maakt niet uit, zeep + genoeg water = lekker glijden.

Wil je wel lekker schuim, dan met borstels experimenteren.

Gr Hans

Ik kwam vanmiddag op internet de "ultra lather" methode tegen. Hierbij laad je de kwast juist "te droog" en voeg je daarna steeds kleine beetjes water toe. Dit zag er op youtube wel goed uit. Mooi romig schuim.

Ik doe niet aan al die hippe namen, en aan youtube. Maar een relatief droge kwast, en dan beetje bij beetje water toevoegen, werkt bij sommige zepen inderdaad erg goed.

DVH heb ik de laatste jaren alleen maar als scheerstaaf gebruikt, dus dan wrijf je de zeep direct op je gezicht.