Jump to content

Rena shavette

efsk

Recommended Posts

De meest indrukwekkende volzin gepikt uit het betoog luidt: The answer was one which remains with me today. “This is the only way to get a perfect shave, Eddie,” he responded. “Everything else is just society’s way of trying to make a buck."

Maar tsja. . . na de Tena kwam de Rena :lol:

J

Ik hoop het toch echt niet! Straks is er niks meer echt of authentiek op deze wereld....

Wat is er mis met een 3D geprint mes? Vanuit het oogpunt van authenticiteit tenminste? Ik vind daar niets onechts aan. Printen is gewoon een productieproces, en het maakt kleine oplages haalbaar. Lijkt me een interessante ontwikkeling.

De meest indrukwekkende volzin gepikt uit het betoog luidt: The answer was one which remains with me today. “This is the only way to get a perfect shave, Eddie,” he responded. “Everything else is just society’s way of trying to make a buck."

las ik nou gisteren niet een betoog in de aard van ....

Schrijf gewoon Nederlands! Dat voor ieder leesbaar en begrijpelijk is.
:twisted::twisted::twisted::lol:

Ik hoop het toch echt niet! Straks is er niks meer echt of authentiek op deze wereld....

Wat is er mis met een 3D geprint mes? Vanuit het oogpunt van authenticiteit tenminste? Ik vind daar niets onechts aan. Printen is gewoon een productieproces, en het maakt kleine oplages haalbaar. Lijkt me een interessante ontwikkeling.

Nou, precies wat ik zeg.

Ik zie hier al die mooie messen voorbij komen, bijvoorbeeld de koraats van ulrik of de scales van Joost, of het vijlmes van Remco. Eerlijk handwerk, prachtige spullen. Moet dan alles uit een printer komen straks? Liever voor hetzelfde bedrag één set scales van Joost dan 6 van die uitgeprintte dingen.

Of zou jij een Rembrandt ook liever uit een printer zien komen?

Ook aan een geprint mes kun je mooie scales hangen natuurlijk. En een mooie custom moet hoe dan ook ontworpen worden. Of deze daarna geprint wordt of gesmeed... Voor een custom vernietig je na het printen je template, zo makkelijk is het.

Wat je in ieder geval merkt is dat messenmakers de deuren sluiten: ze hebben het gewoon moeilijk. Als deze techniek ertoe bij kan dragen dat het aanbod nieuwe messen op pijl blijft, of uitbreid, is dat alleen maar goed. Dat laat onverlet dat er ruimte blijft voor mooie customs als bijvoorbeeld Koraats.

Omdat het kan? Mijn keuze zou het niet zijn hoor, laat dat duidelijk zijn.

Ik ben voorlopig niet bang dat printen bepaalde processen overbodig maakt. Bij het maken van een open mes komt wel meer kijken dan alleen het in een bepaalde vorm stapelen van metaaldeeltjes.

Natuurlijk kun je niet alles printen. En ik denk ook niet dat een heemaal geprint mes de concurrentie zou kunnen aangaan met een goed gesmeed mes. Maar de verbinding van nieuwe technologie met ambachtelijke kennis levert soms mooie resultaten op.