Jump to content

Warranted Superior Razor

efsk

Recommended Posts

Heren, Dames ook,

Een tijdje terug verkreeg ik via via een scheermes. Het was roestig, en had kapotte benen scales: afgebroken bij de pivot. Wellicht pak ik er ooit een Schaber of een Stoßer in in.

Het mes was een near wedge met een Spaanse Punt/Barbers Notch.

DSC00917.JPG

Vanmiddag maar eens effe gaan zitten met een bergje schuurpapier. Begonnen bij 240 en door naar de 2000, waarbij aangetekend dat ik rond de 1000 wat ongeduldig werd. Dat was op het oog niet zichtbaar, op de foto's wel.

Na al het schuren behoefde het natuurlijk een nieuwe jas. Nu kwam ik een tijd terug een ander mes tegen met geheel verneukte snede. Een Herder 9/16 near wedge met Spaanse Punt/Barbers Notch en een snede als een rot gebit. En een goeie set Hubertus-scales

DSC00915.JPG

Over Hubertus, ik was eens in St Hubert in Wallonië, midden in de Ardennen, bergen, bossen, wild. Het dorpje is daadwerkelijk naar Hubertus genoemd en bevat een kathedraal gewijd aan Hubertus. Vreemd genoeg niet (of misschien wel ook) wegens de jacht maar omdat Hubertus (en ik citeer letterlijk) "een van de meest effectieve heiligen tegen hondsdolheid" is. Hondsdolle Wallonen werden in vroeger tijden aan een in de vloer naast het altaar verzonken ring geketend waarna ze een draad uit de pij van Hubertus in een snede in het voorhoofd kregen, tot ze dood danwel genezen waren. Gezien de hiermee gepaard gaande hygiëne geraakten er wel immer minder genezen.

Direct na binnenkomst in de Kathedraal overigens een levensgroot beeld van de Heilige Agaath van Sicilië. Om redenen door uzelve na te zoeken wordt deze meestal afgebeeld met heur borsten op een dienblad. Dit maakte haar de schutspatroon van de klokkengieters: enige fantasie kan de middeleeuwer niet ontzegd worden. Het beeld in St Hubert echter toont in jubilant wit marmer hoe die borsten op het dienblad kwamen. Die kerk moet generaties getraumatiseerde Wallonen hebben opgeleverd.

DSC00916.JPG

Maar goed, het gaat hier over een stuk ijzer, en waar dat dan weer vandaan komt weet ik niet. Warranted Superior Razor, ja, dat kan iedereen op zn mes krassen. Wat ik wil weten is wie die garantie dan geeft! Vermoedelijk is het antwoord op deze vraag verzopen in de geschiedenis.

Morgen weet ik hoe het scheert. Rest mij nog u het formaat te melden:

DSC00918.JPG

En de LP natuurlijk: Midnight Cowboys From Ipanema door de Sun City Girls

Aaah! Richard! Na lezing van jouw betoog kon ik niet onderdrukken citerend te betogen:

Lyrics to Dope Head Blues

Just give me one more sniffle

Another sniffle of that dope

Just give me one more sniffle

Another sniffle of that dope

I'll catch a cow like a cowboy

And throw a bull without a rope

Doggone, I've got more money

Than Henry Ford or John D. ever had

Doggone, I've got more money

Than Henry Ford or John D. ever had

I bit a dog last Monday

And forty doggone dogs went mad

Enzovoorts

The president sent for me

The Prince of Wales is on my trail

The president sent for me

The Prince of Wales is on my trail

They worry me so much

I'll take another sniff and put them both in jail

:lol:

Hoewel in het bezit van deze CD ontgaat mij de link van het door Joost geciteerde met mijn feitelijke, en bijna accurate, relaas betreffende St Hubert, de aldaar gelegen kerk, het stukje aangehaalde kerkelijk/medicinale historie en/of de in Hubertus-scales verpakte Superior Razor. Waarom bijna accuraat? Ik noemde de kerk kathedraal, doch dat is het niet. Het is een basiliek.

Neemt niet weg dat ik het liedje eens zal zoeken.

De scheerbeurt was niet zo best vandaag. Alsof je je met een botermes van baardhaar probeert te ontdoen. Het water klotste tijdens het scherpen dan wel tot over de rug, dat blijkt dus nog geen garantie. Dit gaat goedkomen echter.

• 3 weeks later...
Rest mij nog u het formaat te melden:

DSC00918.JPG

En wat is het formaat, 6/8"? Of anders gezegd, hoe moet je deze lijnen interpreteren en weet iemand een link waar ik deze schaal kan downloaden? Heb onlangs m'n eerste straight, een Bismarck, aangeschaft maar heb geen idee wat voor maat het is ... vandaar.

Rest mij nog u het formaat te melden:

DSC00918.JPG

En wat is het formaat, 6/8"? Of anders gezegd, hoe moet je deze lijnen interpreteren en weet iemand een link waar ik deze schaal kan downloaden? Heb onlangs m'n eerste straight, een Bismarck, aangeschaft maar heb geen idee wat voor maat het is ... vandaar.

Dat heb je goed geïnterpreteerd: 6/8. Het pijltje wat tot het blad loopt zeg maar :-)

Waarde Joost

Als je vraag gaat over inhoud en betekenis van mijn laatste post in deze thread voor mijn antwoord op je vraag:

Forumlid jctsoares was onbekend met de maatvoeringstabel voor het open mes en vroeg zich af hoe deze te gebruiken, daarbij de foto van mijn rescaled warranted superior razor liggende op juist zo'n schaaltabel als voorbeeld gebruikende.

Mijn reactie was bedoeld duidelijk te maken dat jctsoares' interpretatie dezer foto correct was.

Als je met je vraag iets anders bedoelt ben ik bang dat ik je even kwijt ben.

In de hoop het een en ander verduidelijkt te hebben verblijf ik

r.

Hij ligt hier op mijn bureau. Weet jij waarvan de scales zijn? Is mij verkocht als ivoor maar ik vermoed toch plastic .

De set op mijn mes is van plastic. Ondertussen heb ik ontdekt dat deze scales in verschillende varianten zijn gemaakt. Op ebay heb ik ze gezien in wit, zwart en "rustiek bruin", zoals die van jou en mij. Dat maakt dat ik wat twijfels heb over het ivoorgehalte van jouw set...

Richard, we zijn mekaar even kwijt maar dat is niet verloederend :)

En, Kogel, de remedie ter toetsing van ja/nee kunststof versus been/ivoor, is de speld. Verhit deze tot bijna roodgloeiend en druk de punt op een onopvallende plaats in de scales. Zakt hij er in als ware het boter dan is de grondstof alles behalve been/ivoor.

Blijft de vraag been of ivoor. Op deze site wordt alles wat voor de vijftiger jaren van de vorige eeuw als een kunststof werd voortgebracht en zich manifesteert met de kleur: "gebroken wit" (heften van keukenmessen en zo), betiteld als "ivoor".

Ivoor was halverwege de 19de eeuw al onbetaalbaar en nauwelijks toepasbaar noch verkrijgbaar.

Ik heb buiten de hedendaagse custom bouwers om en buiten zeer exclusieve antiquaire sites nooit enig ivoor in onze wereld aangetroffen.

En weest er van overtuigd dat ik ter verkrijging van ivoor al tot grote lengten ben gegaan.

J

Edited by Guest

Ik heb nog een centimeter of 60 op de kast staan :) Maar ik geloof niet dat ik toestemming krijg van mijn lief om die te transformeren tot "plankjes" voor een scheermes. :twisted: Iets met erfenis enzo. :oops:

ankgrnEB

Helaas. Dit prachtig bewerkte stuk, gekregen van inboorlingen ivm verricht ontwikkelingswerk diep in de vorige eeuw, heeft veel herinneringswaarde aan de plek waar mijn vrouw haar kinderjaren heeft doorgebracht..