Jump to content

Joris Palladium krabber

Judgement

Recommended Posts

Ik zat op het wereld wijde web te surfen naar een mooie nieuwe krabber toen ik deze, in mijn ogen, prachtige gestileerde krabber tegen kwam.

2czrigl.png[/img]

Het betreft een Joris Palladium "Odyssey" Open Comb Safety Razor, Palisander Handle.

Wat een machtig mooie krabber 8-)

Maar wie heeft ervaringen met deze krabber of überhaupt met een Joris krabber?

En hoe verhoudt deze zich ten opzichte van bijvoorbeeld een Muhle R41 of een Roedter krabber?

Uiteraard heb ik natuurlijk al even gezocht waar ik deze kon kopen, echter kom deze krabber alleen tegen op een Canadese site tegen Fendrihan.com?? :evil:

Ik heb verschillende Joris krabbers gehad en gebruik die nog altijd heel graag, zeer efficient krabbertje die aan 2 passes genoeg heeft om superglad resultaat neer te zetten. Deze versie heb ik niet in handen gehad omdat deze mij niet echt aansprak (half metaal, half houten handvat).

In principe zijn de joris krabbers gelijk aan de Fatip krabbertjes, die worden daar aangekocht en herbewerkt (iets dunner gemaakt en bekleed met edelmetaal. Ik persoonlijk merk het verschil als ik scheer met een plisson of een Fatip maar groot is het niet.

De afwerking daarentegen is veel beter bij de Plisson.

Ook ik heb, aangetoken door Snuff, sinds aan aantal maanden een Plisson krabber. Joris en Plisson zijn precies hetzelfde. Tegenwoordig worden ze volgens mij alleen nog onder de naam Plisson verkocht. Het is een Frans product en je kunt rechtstreeks bestellen . De link naar de website zie je hierboven in de post van Longshave. De Plisson is inderdaad veel mooier afgewerkt maar dit rechtvaardigt volgens mij niet het enorme prijsverschil met de Fatip.

Het scheerresultaat is bijna gelijk aan de Fatip. Wel vind ik de Plisson veel beter in de hand liggen. Het is een genoegen om hem vrijwel iedere dag te gebruiken.

Als je snel bent: joris te koop

Ik heb door drukte enz. helaas niet eerder tijd gehad om hierop te reageren. Echter ik wil graag deze krabber kopen maar om een reactie te geven moet ik eerst inloggen. Maar ik ben nog niet geregistreerd dit wil ik graag doen maar loop tegen de volgende melding aan. 29av7ud.jpg[/img]

Ik heb volgens mij alles goed gedaan want alle balkjes worden namelijk wel groen.

Help :oops::?:

Stuur een berichtje naar een van de administratoren op dat forum, je foto laat niet toe om de oorzaak van het euvel te zien. Ergens moet er iets misgelopen zijn of wellicht is de gekozen naam te kort of al in gebruik. Stuur me anders een mailtje met je email adres dan verwittig ik Michael dat je interesse hebt in de Joris.

Inmiddels heb al een paar keer contact gehad met de verkopende partij.

En ik heb een deal kunnen sluiten! :D

Nu het lange wachten.

En speciale dank aan Snuff die mij op deze bewuste advertentie heeft gewezen en ook de eerste aanzet heeft gegeven nadat ik mij zelf niet aangemeld kreeg.

Nu het lange wachten duurt ongeveer twee weken. Zodra ik hem binnen heb zal ik een post schrijven over de prestatie van de krabber.

Ik vind die roedter/ fatip krabbers mooi ogen maar de kwaliteit is ver te zoeken als je die vergelijkt met bijvoorbeeld de muhle.

Zo'n joris spreekt mij wel aan, alleen de prijs wat minder.

Misschien ooit eens in de toekomst een roedter of fatip laten vernikkelen aan de andere kant van de plas.

Gefeliciteerd ! wel vind ik het jammer van die water marks op de base plate.

Dat is inderdaad wel jammer, maar de top plate zit er overheen dus zie je het niet. En het gaat welliswaar om de scheerprestatie toch :)

En de prijs was er ook naar daarentegen.

Helaas gaat de Sint hem niet meer optijd mee kunnen krijgen. Duurt ongeveer twee weken.

Ach dan maar onder de kerstboom :mrgreen:

Ik vind die roedter/ fatip krabbers mooi ogen maar de kwaliteit is ver te zoeken als je die vergelijkt met bijvoorbeeld de muhle.

Zo'n joris spreekt mij wel aan, alleen de prijs wat minder.

Misschien ooit eens in de toekomst een roedter of fatip laten vernikkelen aan de andere kant van de plas.

Ik moet zeggen dat ik qua afwerking echt geen klachten heb over mijn, ondertussen 7 jaar oude, Fatip. Mühle/EJ is weliswaar wat strakker maar de afwerking van mij Fatip ligt toch boven die van mijn Merkurs.

Nou heb ik mijn Fatip destijds gekocht als Mühle R89 (handig van die jongens hoor; producten totaal veranderen maar de namen hetzelfde houden...) dus het zou kunnen dat die een betere afwerking meekregen dan de 'gewone' krabbers of ik heb gewoon geluk gehad. In ieder geval heb ik geen reden voor een replating-job van mijn Fatip/Mühle.

Ik moet zeggen dat ik qua afwerking echt geen klachten heb over mijn, ondertussen 7 jaar oude, Fatip. Mühle/EJ is weliswaar wat strakker maar de afwerking van mij Fatip ligt toch boven die van mijn Merkurs.

Nou heb ik mijn Fatip destijds gekocht als Mühle R89 (handig van die jongens hoor; producten totaal veranderen maar de namen hetzelfde houden...) dus het zou kunnen dat die een betere afwerking meekregen dan de 'gewone' krabbers of ik heb gewoon geluk gehad. In ieder geval heb ik geen reden voor een replating-job van mijn Fatip/Mühle.

Aah, ik wist niet eens dat die bestond! Maar als die dan uit de Muhle stal zou komen...

Want die Fatip en Roedter van mij zijn identiek aan elkaar behalve de top plaat is bij de Roedter wat smaller.

Maar de afwerking van beide vind ik gewoon minder strak. Je ziet er slijp groeven in. De topplaat zie je waar de boutje zit vast gelast. De hendeltjes zien er gewoon niet mooi strak uit.

Terwijl ik de koppen voor de rest eigenlijk heel erg mooi vind. Dus zo'n strak afgewerkte Joris lijkt me daarintegen ook wat.

Ik heb er hier nog enkele liggen die wellis waar ongebruikt zijn maar bij deze geld hetzelfde, ik heb ook slechtere Merkurs gehad dan deze Fatips.

Erg fraai hoor! Heb je de stand er ook bij genomen / gekregen? Is ook heel stijlvol.

Bij dit mes denk ik dat er vast een bijpassende vulpen is gemaakt, tenminste daar doet mij de vorm en het materiaal sterk aan denken.

Ja ik heb de stand er ook bijgekregen. Lijkt mij ook erg stijvol en dan heb ik meteen een goede plaats voor de krabber.

Heb je wellicht een voorbeeld / naam voor de vulpen. Ben eigenlijk ook nog opzoek naar een mooie en kwalitatief goede vulpen. En dit vind ik persoonlijk een zeer geslaagde combinatie van materialen.