Jump to content

Laderier Namur, een reground Straight Razor

Recommended Posts

Posted

Ik wist even niet wat er met dit mes aan de hand was, pas na opmeten was het duidelijk. De dikte van de rug was 4 mm dik en die van de schouder 4.5 mm, het mes was uitgedund (reground). Een Laderier Namur, gezien zijn uiterlijke kenmerken van na 1850 en voor 1900.

Ik heb hem geslepen en me er mee geschoren, het was wel even wennen aan de flinke smile.

Een filtstift streepje op het mes geeft een chipje aan waar ik mogelijk een keer wat aan doe.De bevel-angle was overigens na de ingreep ruim 16 graden.

25yx45z.jpg

Posted

Wat een leuk ouwetje Tony! Zijn het de eigen scales nog?

Die smile is trouwens ook wel een stukje extremer geworden doordat het mes bij de teen wat smaller is, of lijkt dat maar zo?

Posted

Hij lijkt wel krom getrokken. Wat een enorme smile zeg. Ligt de snede wel over de hele breedte plat op de steen of heb je nog toeren uit moeten halen hem egaal te slijpen.

Posted

Het lijkt erop dat het de originele scales zijn, ook de pins wijzen daarop. De oudere messen zijn overigens zelden straight , ze kunnen op allerlei manieren krom zijn. Ik begin ook altijd te meten en houd ze tegen een recht stuk staal voor ik ga slijpen, dat helpt.

Posted

Dat is inderdaad een flinke smile! Wel erg mooi om te zien. De scales zien er, als het de originele zijn, ook nog uitermate goed uit. Daarnaast is het natuurlijk geweldig en bijzonder om je met zo'n oud mes te kunnen scheren.