Tony Posted November 19, 2014 Posted November 19, 2014 Ik wist even niet wat er met dit mes aan de hand was, pas na opmeten was het duidelijk. De dikte van de rug was 4 mm dik en die van de schouder 4.5 mm, het mes was uitgedund (reground). Een Laderier Namur, gezien zijn uiterlijke kenmerken van na 1850 en voor 1900. Ik heb hem geslepen en me er mee geschoren, het was wel even wennen aan de flinke smile. Een filtstift streepje op het mes geeft een chipje aan waar ik mogelijk een keer wat aan doe.De bevel-angle was overigens na de ingreep ruim 16 graden.
efsk Posted November 19, 2014 Posted November 19, 2014 Wat een leuk ouwetje Tony! Zijn het de eigen scales nog? Die smile is trouwens ook wel een stukje extremer geworden doordat het mes bij de teen wat smaller is, of lijkt dat maar zo?
Noxa Posted November 19, 2014 Posted November 19, 2014 Hij lijkt wel krom getrokken. Wat een enorme smile zeg. Ligt de snede wel over de hele breedte plat op de steen of heb je nog toeren uit moeten halen hem egaal te slijpen.
Tony Posted November 19, 2014 Author Posted November 19, 2014 Het lijkt erop dat het de originele scales zijn, ook de pins wijzen daarop. De oudere messen zijn overigens zelden straight , ze kunnen op allerlei manieren krom zijn. Ik begin ook altijd te meten en houd ze tegen een recht stuk staal voor ik ga slijpen, dat helpt.
cutthroat Posted November 20, 2014 Posted November 20, 2014 Dat is inderdaad een flinke smile! Wel erg mooi om te zien. De scales zien er, als het de originele zijn, ook nog uitermate goed uit. Daarnaast is het natuurlijk geweldig en bijzonder om je met zo'n oud mes te kunnen scheren.
SakasakaHeyhey Posted November 20, 2014 Posted November 20, 2014 Bijzonder mes Tony. Leuk om te zien. Veel plezier er mee.
Recommended Posts