Jump to content

Wat heb je geslepen vandaag?

michigalex
 Share

Recommended Posts

Een Mann & Federlein 14, ingekort, heeft helaas 1/3 van zijn lengte verloren en is nog steeds 24mm breed na het verwijderen van een chipje 

Tevens een paar oude scales Passend gemaakt 

geslepen op naniwa synthetische stenen en gefinished op mijn Kiita 

moet nog wel verder afgewerkt worden, eerst een scheertest

677F4B1F-7E10-43A8-92F8-BF1DCA0903CD.jpeg

• I like it 2

Het zal best goed scheren, maar het ziet er wel een beetje bizar uit. De emotie klopt niet.

Toch mooi dat het gered is voor verder gebruik.

• I like it 1

16 uren geleden, ChrisA zei:

Het zal best goed scheren, maar het ziet er wel een beetje bizar uit. De emotie klopt niet.

Toch mooi dat het gered is voor verder gebruik.

Dat het er een beetje bizar uitziet ben ik wel met je eens Chris, ik gebruik dergelijke exemplaren voor testen van wetstenen of slijp technieken.

Het lag al een tijdje in een la en dan moet je er op een gegeven moment of er iets mee doen of het weggooien.

• I like it 1

Ik heb begrepen dat die kleintjes best goed scheren en extra wendbaar zijn. Ik moet zeggen dat ik zelf nieuwsgierig ben naar zo'n 'afgezaagde'

2 uren geleden, dhr K zei:

Ik heb begrepen dat die kleintjes best goed scheren en extra wendbaar zijn. Ik moet zeggen dat ik zelf nieuwsgierig ben naar zo'n 'afgezaagde'

Deze is mogelijk wat aan de korte kant, ik heb me er vanochtend mee geschoren en gemerkt dat ik normaal meer lengte gebruik. Inderdaad wendbaar en zeker bij de grotere messen minder kans om je oorlel even mee te nemen. Volgende keer dat je langskomt mag je hem wel even lenen als je wilt.

• I like it 1

• 4 weeks later...

Afgelopen week gekocht op M.P. Deze J.A Henckels Zwillingwerk model 80 .Ik meet hem als 11/16. Vooral de vorm vind ik erg mooi, vandaar ook de aanschaf.

Gisteren het mes ontvangen en toen direct schoongemaakt en gepolijst met Mothers Mag & Aluminium polish . Daarna geslepen op Naniwa Superstones 1K,3K,5K en 8K en geëindigd op een JNAT Narutaki.

Daarna linnen en 2x leer Westholme Latigo gevolgd door Westholme Spanish Horsehide.

Vanmorgen de eerste scheerbeurt en dit gaf dit een een mooi glad resultaat . 

IMG_20210418_082621622_HDR.jpg

• I like it 3

• 3 months later...

Mijn "Sheep Kasahara"begon wat te trekken tijdens het scheren. Een opfrisbeurt op de 8000 steen gevolgd door de JNAT Narutaki gaf geen goede HHT.

Daarom besloten maar het mes helemaal opnieuw te slijpen vanaf korrel 1000. Dat alles zonder tape. Dit zijn de gebruikte stenen: Naniwa Superstone 1K,3K,5K, 8K gevolgd door door de Narutaki met alleen water. Daarna linnen en leer . Hierna was de HHT duidelijk beter, maar het beste bewijs voor een geslaagde slijpbeurt was vanmorgen het scheren zelf : zacht en zéér glad.

IMG_20210813_110903617_HDR.jpg

• I like it 6

• 1 month later...

Ik wil gaan stoppen met het gebruik van tape omdat ik mijn messen het liefst opfris op een steen en niet meer op mijn crox paddle strop. Een sten geeft een comfortabele snede vind ik.

Dit betekent wel de snede van de meeste messen opnieuw zetten omdat die in het verleden steeds wel met tape geslepen zijn.

Bij mijn Puma  wilde ik een proberen om na het zetten van de snede op een 1000 K Naniwa superstone de rest van het slijpen uit te voren op één enkele JNAT, mijn Narutaki Asagi. Na het zetten van de snede op de JNAT een behoorlijk dikke slurry aangemaakt met een Tomo Nagura . Daarna begonnen met slijpen cirkelbewegingen en x-strokes. De slurrie in 4 stappen verdund en toen uiteindelijk op een hele dunne slurry geëindigd. Dit zou volgens info op het Forum der Rasur forum de meest comfortabele snede opleveren. Na stroppen op linnen en leer slaagde de HHT goed, De scheerbeurt was goed maar ik had het idee dat het mes nog een tikje scherper kon, Daarom toen het mes onder stromend water en met korte slagen van 2-3 cm geslepen . Dat van die korte slagen is ook iets wat ik via onze oosterburen te weten kwam. Heel verwonderlijk dat die methode vrijwel direct een "plakkend" mes opleverde. Nog belangrijker bleekt dat na stroppen op linnen en leer het mes zéér goed en comfortabel bleek te scheren.

Ik ga zeker op deze manier nog met een ander mes aan de slag.

IMG_20210925_095123661.thumb.jpg.eebdbe4c145c4bea887eebdb77610531.jpg

• I like it 5

@ Frank

Goed om te lezen dat je de overstap maakt en dat slijpen op je Jnat een goed resultaat oplevert.
Slijpen met tape heeft eigenlijk allen zin als je de rug van het mes wil beschermen tegen slijpsporen of als de slijphoek van het mes te gering is om een een goede snede te verkrijgen. Een slijphoek is idealiter rond de 18 graden, sommige oudere messen hebben een hoek van 16 graden die niet altijd tot een goed houdbare snede opleveren, een laag tape biedt dan uitkomst.

Het is over het algemeen niet nodig om de snede te resetten op 1k nivo om over te stappen van tape naar geen tape. Zelf doe ik dat meestal  met een 5k steen, er van uitgaand dat de oorspronkelijke snede nog goed is. 

• I like it 3