Ga naar inhoud

Wat heb je geslepen vandaag?

Aanbevolen berichten

Wat ik de laatste tijd bij iedere steen doe is beginnen met een slurry, vervolgens enkel water en dan nog een paar laatste slagen terwijl ik de steen onder stromend water houd. Het onder stromend water slijpen deed ik normaal gesproken alleen bij de laatste steen, voordat ik naar linnen ging. Ik merk echter een minieme verbetering in de snede vanaf elke steen. Volgens de zakmicroscoop is mijn snede iets mooier gepolijst na iedere steen. 

Lichte slurry op de stenen versneld de tijd die je moet besteden per steen aanzienlijk is mijn ervaring. Dit geldt ook voor de hogere korrels. Het eindigen onder stromend water geeft mij het gevoel dat ik het maximale uit iedere snee haal én voorkom dat de steen zelf slurry aanmaakt. Of dat nu gaat om een syntheet of een natuursteen.  

Of ik het daadwerkelijk allemaal goed heb, of dat het tussen de oren zit weet ik niet. Ik heb geen wetenschappelijk bewijs om het op te stoelen. Het is voor mij echter een kleine moeite om het zo te doen, aangezien ik iedere syntheet even kort met de DMT in aanraking laat komen voor ik begin en ik mijn messen slijp bij de wasbak. 

GSSixgun en DrMatt hebben er eerder wel filmpjes over gemaakt. Voor de geïnteresseerden:

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een paar Worldmasters. Het is me al eerder opgevallen dat de Worldmasters zich erg makkelijk laten slijpen.

Synthetisch 2k tot 8K daarna Kiita met Een lichte slurry gevolgd door Oozuku alleen water

B86BCB87-B505-4E8A-A762-B783D3572858.jpeg

• Vind ik leuk 6
Link naar bericht
Delen op andere sites
Tony schreef 4 minuten geleden:

Een paar Worldmasters. Het is me al eerder opgevallen dat de Worldmasters zich erg makkelijk laten slijpen.

Synthetisch 2k tot 8K daarna Kiita met Een lichte slurry gevolgd door Oozuku alleen water

B86BCB87-B505-4E8A-A762-B783D3572858.jpeg

Ook de twee Worldmasters die ik heb slijpen uitzonderlijk makkelijk. Erg goeie geometrie.

• Vind ik leuk 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

Deze had ik nog niet onder handen genomen omdat de vorige eigenaar ( @Tony ) er een leuke Jnat snede had opgezet.  

Maar zo'n  grote 14 niet op de steen leggen is erg moeilijk voor iemand met een slijp verslaving.

Dus...

Even bot gezet op de zijkant  en toen was het tijd voor een korte dulicot sessie.

Ik verwachte een erg  makkelijk slijpend mes, maar dat was niet het geval.

Niets problematisch maar het had toch een sterkere rol richting de hiel en tip nodig dan ik verwacht had, aangezien het mes zo recht oogt.

Geëindigd onder de kraan met een heel licht rollende X.

De scheerbeurt was uitstekend met het typische comfort van een coticule snede.

Je voelt niet dat je je scheert en na het scheren voel je niet dat je je geschoren hebt.

Klinkt problematisch als scheren je hobby is...

0qGjq3H.jpg

• Vind ik leuk 5
  • Haha 2
Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag mijn "Sheep" by Kasahara 630  scheermes een opfrisbeurt gegeven. Eerst op de 8K en direct daarna naar de Narutaki Asagi . Geen slurrie gebruikt maar alleen water en daarna verder onder stromend water.  Steeds met X-strokes  tot dat het mes begon te plakken. Dat was al na een paar minuten.  HHT slaagde vanaf de steen maar ook hier weer beter na stroppen .

Ik ben benieuwd naar de scheerbeurt morgen.

IMG_20200718_211635561[608].jpg

• Vind ik leuk 2
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weken later...

Gister avond 1 van mijn favoriete scherende messen geslepen  een  F. Herder 1.
Progressie:
Naniwa chosera 1k
Naniwa Super Stone 3k
Naniwa Gouken Hayabusa 4k
Naniwa Gouken Fuji 8k
Okudo met  Mejiro, Komo, en 2 tomo

vanmorgen de scheerbeurt , wat een lekker mes toch, op mijn gezicht  2 passes en smooth heb ook  1 pass op mijn hoofd gedaan dit glad gemaakt met  een  Fatip.

SvdD
SWK xl scuttle
F. Herder 1
Fatip
Shavemac 2 band flattop
MDC Agrumus
Pinaud Citrus Musk
Prep balm

20200802_210121.jpg

20200803_085655.jpg

• Vind ik leuk 5
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weken later...
  • 4 weken later...

Ik hou mijn open messen natuurlijk zorgvuldig bij . Een beetje een open deur want als je dat niet doet merk je het snel genoeg en dan bedoel ik sneetjes, een rauw bot mes etc.

Vanmiddag heb ik mijn Heljestrand opgefrist. Echt slijpen van begin tot eind was het niet.  Ik experimenteer tegenwoordig om mijn messen te behandelen zonder tape en dat bevalt eigenlijk goed.

Zoals op de foto te zien is heb ik mijn coticule gebruikt. Hierna het balsa houten plankje met groene crox en als laatste , de Westholme strop. Ik tel nooit het aantal slagen op de strop maar het zullen ongeveer 100 geweest zijn.

Morgen mag de Heljestrand zich bewijzen maar hij heeft me nog nooit in de steek gelaten dus dat komt wel goed.

20200916_163057.jpg

• Vind ik leuk 3
Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.