Ga naar inhoud
michigalex

Wat heb je geslepen vandaag?

Aanbevolen reacties

Een drietal messen, een Gold dollar, de Hugo Rader 8/8+ en Dan nog een Solingen voor een lid van ons forum.

allen synthetisch tot 8K en een finish op een Oozuku

shavetest vanochtend gaf voor alle drie een goed resultaat

607A29A9-7C72-4FA5-B04B-08DD625FA793.jpeg

• Vind ik leuk 5

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Al tijden niets meer geslepen. Meestal houd ik mijn messen scherp genoeg met crox en stroppen op linnen en leer.

Gisterenavond toch weer geprobeerd mijn "Galano "5/8 mes van Emil Thiel te slijpen op mijn Shoubudani 100. Het mes was voorzien van een laag tape. Met de Tomo Nagura een slurrie aangemaakt en die in drie stappen verdund. Geëindigd op een hele dunne slurrie.  Na 10 minuten getest en de HHT wilde niet lukken. Echter na 20 slagen op de linnen strop lukte die HHT wel. Toen nog een flink aantal slagen op linnen en 100 op latigo-leer.

Vanmorgen geschoren. Een heel goed resultaat. Spiegelglad zonder enige irritatie. Het mes voelde fijn aan.  Bij gebruik van crox lijkt het mes ruwer.

Maar wat zorgt nu eigenlijk voor het slijpende effect? De Shoubudani ? Of de deeltjes uit de Tomo nagura? Meer waarschijnlijk nog lijkt een combinatie van beide.IMG_20200619_192128759.thumb.jpg.257c3d7c7b334609ba88ea78735f466f.jpg 

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Frank schreef 16 uur geleden:

Al tijden niets meer geslepen. Meestal houd ik mijn messen scherp genoeg met crox en stroppen op linnen en leer.

Gisterenavond toch weer geprobeerd mijn "Galano "5/8 mes van Emil Thiel te slijpen op mijn Shoubudani 100. Het mes was voorzien van een laag tape. Met de Tomo Nagura een slurrie aangemaakt en die in drie stappen verdund. Geëindigd op een hele dunne slurrie.  Na 10 minuten getest en de HHT wilde niet lukken. Echter na 20 slagen op de linnen strop lukte die HHT wel. Toen nog een flink aantal slagen op linnen en 100 op latigo-leer.

Vanmorgen geschoren. Een heel goed resultaat. Spiegelglad zonder enige irritatie. Het mes voelde fijn aan.  Bij gebruik van crox lijkt het mes ruwer.

Maar wat zorgt nu eigenlijk voor het slijpende effect? De Shoubudani ? Of de deeltjes uit de Tomo nagura? Meer waarschijnlijk nog lijkt een combinatie van beide.IMG_20200619_192128759.thumb.jpg.257c3d7c7b334609ba88ea78735f466f.jpg P

@Frank bij een Nagura betreft het voornamelijk de deeltjes van de slurrysteen

bij een tomo, die bijna net zo hard is als de basis steen, is het inderdaad een combinatie van beide stenen

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt Tony,

Dan gebruik ik een Tomo die bij die Shoubudani werd geleverd. Die is ook vrij hard. Het duurt lang en ik moet flinke druk uitoefenen  om wat slurrie te genereren.

Die HHT zou toch al direct vanaf de steen moeten kunnen lukken? Moet ik meer oefenen of misschien uitkijken naar een ander JNAT?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

HHT zal sterk afhangen van de haar die je daar voor gebruikt. Hoe ouder je bent des te lastiger. Ik doe inmiddels geen HHT testen meer.

• Vind ik leuk 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
dhr K schreef 2 uur geleden:

@Tony ben je kaal?😃😁

Ik ben het oudste lid hier

• Vind ik leuk 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag voor het eerste geprobeerd een mes vanaf het begin te slijpen.

Het mes was een carbonstaal 4/8 Emil Thiel

Ter voorbereiding gisteren de Chosera Superstones 1 K,3K,5K , 8K en 12K, gevlakt op een glazen plat met watervast 3M schuurpapier met een korrel 800. Dat ging perfect.

Ook mijn Shoubudani 100 en Coticule dezelfde behandeling gegeven.

Vanmorgen de bevel geprobeerd te zetten en daarna de hele progressie afgewerkt volgens de methode van Lynn Abrams van SRP. Echter aan het einde gekomen was het mes nog niet scherp. Ook CROX hielp niet. Toen weer opnieuw gestart waarbij ik het aantal cirkelbewegingen en x-strokes per steen flink opvoerde. Na de 12 k de Shoubudani gebruikt en een paar slagen over CROX. Na stroppen op linnen en leer lukte de HHT maar met moeite.

Binnenkort maar weer eens proberen. Heeft iemand nog aanbevelingen? Is zo'n klein mes misschien moeilijker te slijpen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Frank, was het mes eerder scheergereed geweest voor dat je eraan begon ?

HHT is maar een test, voor mij niet echt belangrijk, heb je je met het mes geschoren na het slijpen ? Dat is de enige goede test.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee Tony het was niet scheergereed geweest volgens mij. Ook dit mes was een zoldervondst bij mijn schoonvader. Het heeft minimaal 40 jaar daar gelegen.

Scheren ga ik zeker proberen.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag geschoren met de 4/8 Emil Thiel . Ik had er niet al teveel vertrouwen in vanwege een matige HHT, maar de scheerbeurt verliep bijzonder glad. Superglad zonder enige irritatie.

Bedankt voor deze tip Tony. HHT zegt dus inderdaad niet alles. Het scheren zelf is inderdaad de enige goede test.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ook nog nooit een goede HHT test kunnen doen. Dat terwijl de geprobeerde messen echt prima en glad scheren.

• Vind ik leuk 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ok bedankt Chris. Dit is zeker iets wat ik in gedachten houd. In de afgelopen jaren bleef ik steeds doorgaan met slijpen, Crox en stroppen totdat de HHT slaagde. Pas daarna gebruikte ik het mes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gisteravond mijn nieuwe  Schulze 6/8, geslepen, vorige eigenaar had dit nog niet gedaan had dus nog een fabriekssnede.
Progressie:
Naniwa chosera 1k
Naniwa super stone 3 K
Naniwa Gouken Hayabusa 4 K
Nakayama met Tenjio  Mejiro Koma en tomo.

Vanmorgen de scheerbeurt 2 pass en glad, heerlijk!
SWK xl scuttle
Schulze 6/8
Shavemac LE Shaving Society1 DO1 2 band flat
WSP Mahogany soap
WSP Mahogany AS
WSP Mahogany ASB
WSP Mahogany edt

20200623_100449.jpg

20200623_104137.jpg

• Vind ik leuk 5

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Na het lezen over alle j’nats en mijn ervaring met slijpen van mijn keuken messen en de compleet andere ervaring met een coti van Tony is mijn interesse gewekt! Ook nog een Oozuku in de vraag en aanbod. Dus ik ben er gelijk ingetrapt 🤯.

548C00A7-6AF1-451B-892C-4885BA73C7A3.thumb.jpeg.27172ef3a1e4792357fa77068c265964.jpeg

nog wat wennen aan de Oozuku maar merk wel dat dit wanneer ik het een beetje onder controle heb een mooie aanvulling kan zijn op de Coti! 

C553E895-C695-4D17-A31E-68A7A4B01465.thumb.jpeg.9aee03f349030100c0fddf7bfcb731cc.jpegA188CC74-DD36-4E34-9597-B62E8FE24B72.thumb.jpeg.ec892466a5fc9e0c72682ec007421ac0.jpeg8B0C9B29-E067-4488-92F9-13AFB6CEDB5D.thumb.jpeg.991645f83bad90c33ab40a025b4bb083.jpeg

dus uren maken de komende tijd! 

de laatste Finnish gezet op mijn eerste restauratie (te vinden in een ander staatje)

ik ben ook benieuwd wat verschillende Nagura’s doen op de oozuku mocht iemand nog wat hebben waar hij van af wil hou ik me aanbevolen! 

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nagura en Tomo,

ik heb over de jaren een kleine verzameling opgebouwd.

Ik kan je eventueel een viertal aanbieden welke gezaagd zijn van kleinere jnats die ik op eBay gekocht heb

Een kleinere diamantplaat is ook wel handig om slurry aan te maken van de hardere stukken.

67F57395-7556-4FEB-A100-CA1D845B4E4B.jpeg

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag een Franse Opinel near wegde

4A44E70F-605E-454A-88CF-2A0E054D808A.jpeg

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tony schreef 1 uur terug:

Vandaag een Franse Opinel near wegde

4A44E70F-605E-454A-88CF-2A0E054D808A.jpeg

Wat gaaf! Ik ben groot fan van opinel zakmessen maar wist niet dat ze ook scheermessen maken! (Worden ze nog steeds eigenlijk gemaakt? Ik kan het niet zo 1-2-3 vinden?)

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
AlexP schreef 12 uur geleden:

Wat gaaf! Ik ben groot fan van opinel zakmessen maar wist niet dat ze ook scheermessen maken! (Worden ze nog steeds eigenlijk gemaakt? Ik kan het niet zo 1-2-3 vinden?)

het is het eerste scheermes wat ik van Opinel zie.  Volgens mij is het een vrij zeldzaam mes.

Gezien model en bladvorm schat Ik dat deze eind 1800 begin 1900 gemaakt is.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wow! Mooi en bijzonder. Opinel maakt geweldige messen! leuk dat er dus ook blijkbaar (zeldzame) scheermessen ook zijn. Met het handje

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De gold dollar weer eens bot gemaakt om een nieuwe snede op te bouwen met alleen mijn Oozuku Tomae om elkaar beter te leren kennen 😉 

en aan de slag met verschillende Tomo’s en Nagura’s 

verkregen van Tony:

1C9D03F2-3E66-4D5A-834B-B476192A89F5.thumb.jpeg.696645a52f43f5304a6ace14c01a5408.jpeg

verder nog aan de slag geweest met

mikawa shiro nagura asano:

-botan

-tenjho

-mejiro

het gaat wel aardig begonnen van zacht naar hard en per nagura van modder naar zeer verdunde slurry.

hij is weer scheer klaar maar ik merk dat ik nog heel wat uurtjes kan maken voor ik alle Nagura’s in de vingers heb en gevoel heb wat ze doen qua grofheid en scheer gevoel. 

ik heb het idee dat harder niet altijd beter is om te finishen maar dit kan ook mijn gebrek aan ervaring zijn. 

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ben de laatste tijd wat meer met mijn Coticule (La Veinette) aan het spelen.

Dilucot heb ik nog niet voldoende onder de knie. Snede is zacht op de huid, maar niet scherp genoeg.

Vandaag een Dorko gepakt die aan een verversing toe was. De Unicot methode geprobeerd. De hangende haar test was goed (een zogenaamde 4). Morgenochtend de echte test.

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gister en vandaag succes met de gold dollar. Bijna net zo scherp als dat ik hem van Tony binnen kreeg. Mijn gerestaureerde CV Heljestrand ook nog een touch gegeven! Wat een verschil ik begin het een beetje onder de knie te krijgen! 😁

image.jpg

• Vind ik leuk 5

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Na het daverende succes gisteren met de Unicot methode (scherpste snede die ik ooit gezet heb met een coticule), vandaag op mijn vrije dag toch weer met de Dilucot methode aan de slag. Op de een of andere manier spreekt deze manier mij toch meer aan. Mogelijk omdat het zogezegd moeilijker zou zijn er een goede snede mee te zetten.

Een Grah & Co die ik heb liggen gepakt en de Dilucot doorlopen, waarbij ik eindig onder stromend water. Na het mes over het linnen en leer te hebben gehaald kom ik uit op HHT-3. Lijkt dus niet dezelfde scherpte te hebben als mijn Unicot van gisteren, maar komt in de buurt. Morgenochtend de test.

Daarnaast de Gold Dollar die ik van Tony kocht een touch up gegeven. Om uit te proberen een lichte slurry gemaakt op mijn Thuringer (met Thuringer slurry steentje). 30 lichte x-gangen en daarna 50 x-gangen met alleen water, waarvan de helft onder stromend water. Benieuwd hoe dat uit pakt, heb niet eerder slurry gebruikt op de Thuri.

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.