Ga naar inhoud
michigalex

Wat heb je geslepen vandaag?

Aanbevolen reacties

Hans1980 schreef 13 uur geleden:

Abr. Knyn een kleine opfrisbeurt gegeven.

55Bc0lH.jpg

ik vind de snede er mooi uit zien Hans, scheert het ook een beetje ?

waar heb je de foto mee gemaakt ?

• Vind ik leuk 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Tony  Bedankt.

Al mijn 10 rechte messen scheren prima denk ik. (inclusief gold dollars.)

Daar zijn de resultaten intussen zeer consistent.

Als je wil stuur ik je een van je ex messen zodat je de snede kan testen? Kan heel leerrijk zijn.  (Volledig op mijn kosten uiteraard.)

Met twee scheve Gold Dollar 66's uit China heb ik nog wat problemen (gehad?) maar dat is ook ergens de bedoeling.

Een bepaalde Gold Dollar heeft mij een tijdje problemen doen zoeken in mijn strop progressie die er helemaal niet zijn. LOL

Ach... Ik heb door die twee messen al veel bijgeleerd.

De foto is genomen met een goedkope USB microscoop van AliExpress.  LINK

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Hans1980 Inderdaad een mooie foto van een mooie snede. Erg duidelijk waar dat heen moet.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tony schreef 1 uur terug:

Van de drie messen is de laatste teveel versleten. De Edeso heeft een nieuw handvat nodig en is daarna weer te gebruiken na een slijpbeurt.

De tweede,  de Non-xxl zal na een slijpbeurt ook weer gebruikt kunnen worden denk ik.
Als je wilt wil ik de Non-xxl wel voor je slijpen zodat je je ermee kan scheren.

Daar zijn overigens geen kosten aan verbonden.

Hoi Tony,

Dat is op voorhand al heel vriendelijk, maar ik vroeg me af of ik ze nog wat zouden opbrengen, eerder dan dat ik mij zelf er nog mee zou willen scheren. 

Ik vrees dat de Edeso niet echt meer het opknappen waard is en dan is alleen die Joseph Allen nog wat dus?

Dan wordt het meer iets voor een klant die het graag een keer zou proberen denk ik...

Dank vast!

Eric

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hans1980 schreef 2 uur geleden:

@Tony  Bedankt.

Al mijn 10 rechte messen scheren prima denk ik. (inclusief gold dollars.)

Daar zijn de resultaten intussen zeer consistent.

Als je wil stuur ik je een van je ex messen zodat je de snede kan testen? Kan heel leerrijk zijn.  (Volledig op mijn kosten uiteraard.)

Met twee scheve Gold Dollar 66's uit China heb ik nog wat problemen (gehad?) maar dat is ook ergens de bedoeling.

Een bepaalde Gold Dollar heeft mij een tijdje problemen doen zoeken in mijn strop progressie die er helemaal niet zijn. LOL

Ach... Ik heb door die twee messen al veel bijgeleerd.

De foto is genomen met een goedkope USB microscoop van AliExpress.  LINK

Snede van een ander testen is meestal wel leerrijk, doe we

zo’n camera heb ik ook ergens nog liggen, heb geen computer meer om hem aan te sluiten, heb tegenwoordig alleen nog een ipad.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tony schreef 1 uur terug:

zo’n camera heb ik ook ergens nog liggen, heb geen computer meer om hem aan te sluiten, heb tegenwoordig alleen nog een ipad.

zou je daar geen verloopstekker voor kunnen vinden Tony

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Kamp schreef 2 uur geleden:

zou je daar geen verloopstekker voor kunnen vinden Tony

Die verloopstekker zou kunnen lukken maar deze scope werkt op software die daar niet op draait. Overigens vond ik de meerwaarde niet zo groot, het is leuk om er foto’s mee te maken voor anderen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tony schreef 6 uur geleden:

Ik bedoelde eigenlijk leerrijk voor mij.  😀   (Feedback)

De stenen zijn toegekomen trouwens.  Zien er heel mooi uit. 👍

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Puma 63 Inox.

Geslepen met tape om cosmetische redenen.

Mes heeft een wiebel aan een kant (en een smile) dus sterk gebruik gemaakt van o.a. rollende X.

Snede ziet er gelijkmatig uit en test ook goed over de gehele lengte.   (Dit is de wiebel kant.)

Sharpie erop gelaten ter illustratie.

spacer.png

Scheertest volgt straks.

• Vind ik leuk 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een paar dagen geleden begonnen met de Thüringen steen die ik een tijdje terug van  @Tony  gekocht had.

Dat ging eigenlijk vanaf de eerste keer uitstekend. Uit de hand met enkel water. Meer dan een goed ontwikkelde X-stroke heb je dan blijkbaar niet nodig.

Ik ben sterk onder de indruk van wat je kan bereiken met deze steen. En hoe makkelijk het is.

Intussen een heel aantal messen mee gedaan en ook al een paar keer de combinatie met een strop progressie getest. (De Heljestrand op de foto bijvoorbeeld.)

Werkt geweldig allemaal.

Vandaag de kleine Coticule die ik er gratis bij gekregen had (nogmaals bedankt!) op een gold dollar getest en ook hier was het resultaat ver boven verwachtingen.

Waarom lees ik overal dat je met coti's geen erg scherp resultaat kan bereiken?  Dit was uit de hand met enkel water en de linkerkant van mijn gezicht was er vandaag zeer tevreden mee.

Ik zag het als een leuk nevenprojectje maar natuurlijke finishers zijn nu een vast onderdeel.

Hopelijk wordt het geen hele collectie... 😀

IMG_20200524_161038__01.thumb.jpg.c8cb314e1a0a44af5e85e03e454cd972.jpg

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hans1980 schreef 1 uur terug:

Een paar dagen geleden begonnen met de Thüringen steen die ik een tijdje terug van  @Tony  gekocht had.

Dat ging eigenlijk vanaf de eerste keer uitstekend. Uit de hand met enkel water. Meer dan een goed ontwikkelde X-stroke heb je dan blijkbaar niet nodig.

Ik ben sterk onder de indruk van wat je kan bereiken met deze steen. En hoe makkelijk het is.

Intussen een heel aantal messen mee gedaan en ook al een paar keer de combinatie met een strop progressie getest. (De Heljestrand op de foto bijvoorbeeld.)

Werkt geweldig allemaal.

Vandaag de kleine Coticule die ik er gratis bij gekregen had (nogmaals bedankt!) op een gold dollar getest en ook hier was het resultaat ver boven verwachtingen.

Waarom lees ik overal dat je met coti's geen erg scherp resultaat kan bereiken?  Dit was uit de hand met enkel water en de linkerkant van mijn gezicht was er vandaag zeer tevreden mee.

Ik zag het als een leuk nevenprojectje maar natuurlijke finishers zijn nu een vast onderdeel.

Hopelijk wordt het geen hele collectie... 😀

IMG_20200524_161038__01.thumb.jpg.c8cb314e1a0a44af5e85e03e454cd972.jpg

Goed om te lezen dat beiden natuurlijke stenen je bevallen en dat je in de toekomst ze zal blijven gebruiken.  Zelf begin in vrijwel altijd met een aantal synthetische stenen gevolgd door een finish op een natuurlijke steen. Een touch up is altijd met een natuurlijke steen bij mij.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Net de Titan van Ralf onderhandel genomen. Het scheerblad staat niet geheel recht onder de rug, de teen komt iets naar voren en de hiel gaat wat naar buiten.

De hiel iets aangepast zodat de snede de slijpsteen kan raken maar de teen bleef vervelend doen, die komt teveel buiten de rechte lijn waardoor ik zelfs een kras op een strop opliep. Het mes zal uiteindelijk wel redelijk goed scheren maar zal nooit geheel top zijn.

058D2D27-4F5D-4459-993C-7793F0C1066B.jpeg

op de volgende foto is te zien hoe het uiteinde van het scheerblad bij de teen er uit ziet

een lichte torsie, eerst naar rechts en dan naar links.

58466FD6-32ED-4BA1-837F-9D7454A5C526.jpeg

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Lijkt me vervelend slijpen Tony

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nadat de kleine coticule mijn verwachtingen overtroffen had heb ik er mij wat meer in verdiept.

Dan kom je automatisch bij Bart Torfs en aanverwanten uit.

Daar zag ik meerdere malen de bewering dat een BBW even fijn kan finishen als een Coti.

Een goede vriend van mij heeft een BBW dus dat moest getest worden.

Met een heel lichte slurrie zoals beschreven door Bart had ik weinig succes. Ik ben niet echt ervaren met dilutie en de voorbereiding is ook anders.

Dan maar gewoon op water. (Na een 8K Shapton HC.)

Oppervlakte preparatie:

De steen goed gevlakt en daarna een workout op mijn Shaptons gegeven.  (XXL slurrie steentje)

Vervolgens een aftandse gold dollar gebruikt om flink over de steen te wrijven.

Wegens de naar verluidt grote maar onscherpe partikels van deze steen ervoor gekozen om veel afstand te doen met lage druk.

De Thuri en de kleine Coti beginnen tegen te duwen als je in de buurt komt... (Plakken)

Deze niet. Of ik heb het niet vastgesteld...

Op een gegeven moment ben ik gewoon gestopt. Een flinke strop sessie en het mes topte vlot arm haar. Beter dan verwacht.

De scheerbeurt was ook prima.  ( De snedes van een Thuri voelen beter maar de sample size is te klein om te vergelijken vind ik..)

Verder weet ik niet goed wat ik er van moet denken...

Wat het wel weeral bewijst is dat gritwaarden en zelfs relatieve gritwaarden toewijzen aan natuurlijke stenen onzinnig is.

De vorm en actie van de partikels lijken een grotere rol te spelen.

spacer.png

• Vind ik leuk 4
  • Bedankt! 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Van de week mij zelf in het diepe geworpen na een gold dollar te hebben laten stuiteren meet wat onregelmatigheden tot gevolg. Aan het slijpen gegaan nadat de coticule van Tony binnen was. Ik heb wel wat ervaring met keuken messen maar nooit verder gegaan dan 3000 grit (de messen worden hier in huis toch weer mishandeld 🙈). 

begonnen met 1000 on effen heden er uit 

3000 merk wel dat het met meer gevoel en minder druk moet dan de keuken messen. 8000 nieuwe ervaring voel meer als polijsten dan slijpen. 
na wat Google werk en terug lezen op het forum coticule en langzaam de slurrie wat dunner maken. 
afronden met de strop 

resultaat prima zeker voor een eerste keer Scheert aardig dus valt niet tegen. 

besloten dat ik wat meer gevoel wil krijgen met de stenen dus nog even een Office mes uit de la gepakt hier kan je nu naast je aardappels schillen ook mee scheren 😇

van de week nog wat steak messen mishandelen 🤣

66E8D3B4-7C80-459D-9BB4-4D7B96CDB7D8.jpeg

• Vind ik leuk 6

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Goed werk Daan, zeker voor een eerste eigen geslepen mes.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt! 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn vandaag ontvangen Filarmonica was nog nooit gebruikt. Er zat nog geen Zichtbare snede Op, verder geen beschadigingen.

10 slagen chosera 2k, 10 slagen 5k en 8k, Palm stroppen, zeer lichte slurry op een Oozuku, palm stroppen, water only op de Oozuku.

linnen en leer, binnen 5 minuten klaar. Resultaat een wel heel dunne snede Die heel makkelijk de haartoppen van mijn armen verwijderde.

A77D04B5-F9A2-4DBE-AFBC-D87DABA727CA.jpeg

• Vind ik leuk 6

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is een hele mooie aanwinst Tony. Gefeliciteerd ermee.🙂

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Prachtig mes Tony.

Die moet wel heel sterk uitgehold zijn.

Let op dat je de buren niet wakker maakt als je je daarmee scheert.  😀

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tony schreef 50 minuten geleden:

Goed werk Daan, zeker voor een eerste eigen geslepen mes.

Dank Tony! Het komt nog niet in de buurt van jouw kunsten met de Bastet maar ik was al erg blij dat het scheerbaar was en niet eens  onprettig.

ik zie dat de plek van de Bastet al is ingevuld door een erg mooi exemplaar!

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor het eerst een dulicot geprobeerd.

Mesje bot gezet op de zijkant en met veel geduld terug tot leven gebracht op dit kleine steentje.

Tot nu toe heb ik deze coticule enkel met water gebruikt na een 8K Shapton.

Dat geeft snedes die opvallend comfortabel zijn voor de huid. Het gevoel dat je je nog een keer of vijf kan scheren.

Dat was nu niet het geval.

Scheren deed hij vlot genoeg maar achteraf voelt mijn gezicht lichtjes geïrriteerd.

Vermoedelijk te weinig slagen op enkel water? (Het waren er best veel maar mijn schouder begon pijn te doen. LOL)

Daarnet even opgefrist op de coti met een lichte dilutie  en over een jeansstrop met polish gehaald.

Dit mes is na de jeans niet op een leren strop met diamant emulsie geweest en toch topt het haren dat het geen naam heeft.

Dat klopt niet... ?

Oftewel is het erg leuke ontdekking oftewel gaat het flink tegenvallen.

De test zal even moeten wachten. Na de mindere scheerbeurt van vandaag komt er morgen geen experimentele snede op mijn gezicht.

Een grotere coticule komt er heel binnenkort.

Ik ben er nog niet uit welk formaat.

Voor te eindigen op water na een 8K syntheet lijkt een 4x15 mij ideaal.

Om ook progressief slijpwerk met een Coticule te doen heb ik misschien toch liever 5 cm breed...

Dat geeft toch wat meer stabiliteit voor halve slagen zou ik denken.

sk0LNe4.jpg

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Lekker experimenteren Hans.....

voor mij vandaag deze, gefinished op een Oozuku

AA8356EC-F54C-42A3-9282-E0252C6A0B9B.jpeg

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag mijn bestelde Böker spanner strop binnen 1 kant met rode pasta bleek precies wat mijn gold dollar nog nodig had, nu echt weer vlijm scherp. Andere messen gelijk ook even over de Gladde strop gehaald als je toch bezig bent is alles weer klaar voor gebruik

6C651329-09AC-4431-997F-8BA2A0F1D579.jpeg

• Vind ik leuk 5

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

na een eerste teleur stellend project een nieuw projectje opgepakt. Goedkoop oud mes gekocht via marktplaats. Ontdaan van roest en daarna eerst gekeken of ik de snede kon herstellen voor ik verder ga zodat ik zeker weet dat de tijd die ik er in stop niet weg gegooid is. Begonnen op grit 180 voor de grote oneffen heden verder naar 600 1000 3000 8000 en coti.

ik ben best trots dat het gelukt is, Scheert prima! 
van de week even lang de bouwmarkt voor verschillende grit schuurpapier om het mes mooier af te werken. 

1D18E924-F3F0-485B-B941-781062ACEB76.thumb.jpeg.ee667f0b1a590115b4c7f9d690f74fef.jpeg1084C442-B981-4EBF-B5AE-9F661B7D373F.thumb.jpeg.b0afca457ba716259ed531a3ce427721.jpeg

• Vind ik leuk 4

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Opgeknapt en scheergereed gemaakt. Daar mag je zeker trots op zijn.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt! 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.