Ga naar inhoud

Wat heb je geslepen vandaag?

Aanbevolen berichten

Het was me opgevallen dat de BBW laag van nr 2) afgeronde zijkanten had en gebruikt was om te slijpen. De kleur was ook flink paars-rood. Na enig zoekwerk blijkt het om een rouge de Salm achterkant te gaan die prima te gebruiken is om te finishen.

Om onderling te kunnen vergelijken heb ik het mes middels een syntheet voor elke test eerst terug gebracht naar 8K. Daarna 20 slagen zeer lichte slurrie en vervolgens 80 slagen op water waarbij na elke 20 slagen het water ververst werd.

aangepast door Gast
Link naar bericht
Delen op andere sites

De BBW nr 1) en BBW nr 2) vond ik goed presteren en onderling gelijk. Het betreft in beide gevallen een rouge de Salm.

De Coticule laag van BBW nr2) vond ik wat minder dan zijn BBW zijde. De coticule laag van nr 3) was weer beter dan de geteste BBW lagen 1) en 2).

Zo zie je dat een coticule waarvan je vindt dat die minder geschikt is om te finishen uiteindelijk een bruikbare steen blijft.

Wordt in de komende dagen vervolgd

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weken later...

Gister de bestelde mid range Shinden ocher Suita lvl 4 ontvangen. Eerst maar gevlakt wat eigenlijk niet nodig was, de steen is zachter dan mijn Kiita en bij het vlakken werd flink wat slurry aangemaakt. Deze slurry gelijk maar gebruikt om een op een 800 grit chosera bot gemaakt testmes te slijpen. Enkele malen verdund en uiteindelijk op water geëindigd al met al 4-5 minuten werk. Het is een midrange steen dus normaal ga je nu naar een finisher. Armharen testen was positief, zeker 8k+ , dus maar een testshave doen om vast te stellen hoe goed hij wel is.

De Testshave vanochtend geeft aan dat hij beter is dan ik verwacht had, zonder een finisher een prima scheerresultaat, morgen dit mes nogmaals proberen na een Kiita lvl 5.

34ffc73796d1f2b47cfb0193e43dfdf2.jpg

Dit is duidelijk een kwalitatief prima stuk steen waarbij door de vorm geen nette hone te zagen was. Het ziet er niet uit met de lelijke kanten, but who cares.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het testmes van gisteren gefinished op een Nakayama Kiita. De comfort van de shinden suita bleef overeind terwijl hij toch wat scherper geworden is. Een van de betere scheerbeurten.

Misschien levert het vlakken van de achterkant ook een bruikbare steen op, maar dan vraag je je af waarom de leverancier van de steen besloten heeft deze beter gevormde kant niet te gebruiken.

361fcc71d5ca8e4f68b726dc173744f5.jpg

aangepast door Gast
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weken later...

Als bijvangst bij een ander mes deze Kropp, wel wat plekjes maar oh wat slijpt en scheert dit. Scales vervangen en weer een Prima testmes erbij.

e7bf0b4b201d66967f4cfe72affe4ebb.png

6965c9366cd2e9e6376b83acfabd8483.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weken later...

3c3946616e84c2ea0078b0cb2bfac514.jpg

Het mes van Onno, op de Nakayama Karasu geslepen.

Nieuwe bevel op de Shapton glass, naniwa chosera 2k,5k. Toen met chu nagura, gevolgd door Tenjou nagura, daarna Mejiro nagura. Als laatst een tomo slurry van een Nakayama kitta.

Pfff.. hele mond vol, maar het ziet er veel belovend uit moet ik zeggen :)

Tot maar weer scheren straks? ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.