Ga naar inhoud
michigalex

Wat heb je geslepen vandaag?

Aanbevolen reacties

Komkom Joost. Dit is een draadje om te vertellen wat je hoe hebt geslepen, en dingen die opmerkelijk waren aan dat slijpproces. Daar kan men dan op reageren, maar het hoeft niet. In die zin is het gelijk aan het SotD-draadje.

Het interessante van de afgelopen pagina is dat Noxa na de 2 halen over de 12K dikke krassen in het facet ziet die er na de 10K niet zijn. Dat is opmerkelijk, en interessant. Vervolgens vindt hij elders een draad waarin, uitgebreid gedocumenteerd,de oorzaak hiervan wordt achterhaald. Interessant en behulpzaam voor een ieder die dit ook tegen het lijf loopt.

Misschien niet voor de junior. Misschien iets complexer dan een vierkantje. Maar dat maakt het niet minder relevant.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Komkom Joost. Dit is een draadje om te vertellen wat je hoe hebt geslepen, en dingen die opmerkelijk waren aan dat slijpproces. Enzovoorts

Het interessante van de afgelopen pagina is dat Noxa na de 2 halen over de 12K dikke krassen in het facet ziet die er na de 10K niet zijn. Dat is opmerkelijk, en interessant. Vervolgens vindt hij elders een draad waarin, uitgebreid gedocumenteerd,de oorzaak hiervan wordt achterhaald.

Noxa& Richard, bedoelen jullie met de elders gevonden de oorzaak hiervan achterhalende draad, de navolgende (ingekorte) tekst?

The edge was not perfect and would have done a little more work on the 3k or 5k. However the decision, which one to take was not necessary after the use of the 12k:

The 12k looks so bad now because I was angry and not willing to accept the fact and because it had thrown me back to bevel-setting on the 800 anyway. Right before I used the 12k, I lapped 8k and 12 against each other and watered the 12k generously.

How come that these stones keep on doing such a dramatic damage. What am I doing wrong or are the stones simply defect?

As this always happens after normally a few hours of careful work, this really turns me down and I'm currently kind of desperate.

Any help is gladly welcome.

[glow=red][glow=red]One possibility could be weak steel.[/glow][/glow]

More likely, though, is the possibility that you are transferring pieces of the grit of the sandpaper as you lap the stones against each other as you go up the progression. It's hard to imagine that being the case, though, in your 12K photo, and that photo appears to argue more for weak steel. Your 12K edge looks like no other I've seen, and that refers not only to the micro-chipping but the scratches on the bevel. My 12K does not leave scratches like that. I missed any mention on how many laps you are doing, but my bevels, after only 20 laps, are smooth and polished.

I'd recommend holding off on the sandpaper for a while, borrowing a DMT and starting over to determine if that makes a difference.

[glow=red]One possibility could be weak steel.[/glow]

Looks like some kind of contamination to me; there seem to always be scratches starting at each of the chips on up to the top of the bevel.

Not sure what I would recommend, other than a good lapping (have you tried a diamond plate? Lapping two soft stones against each other will cause both to break down, and, with the same brand/make of stone, the lower grit one is probably the softer of the two) or, if all else fails, seeing if you can / return exchange them.

I have no diamond plate available and I tried lapping over and over again. My naniwa vendor recommended lapping the 10k with 5k and doing it the way I do. I always see the finer grit come off. So that works. When I lap them against each other I do an eight-motion so that the whole surface is covered.

I already have a return label for the 10k and I'll try to get one for the 12k as well, but wanted to see if there is anything I am possibly doing wrong. Also, I am afraid that I will get the same on a new one.

Just a question here,

With all the lapping have you put, and if so does it still have a decent radius on the edges?

As this always happens after normally a few hours of careful work, this really turns me down and I'm currently kind of desperate.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je zult er toch mee opgezadeld zijn! Met dat weke/zwakke staal! :mrgreen:

J

aangepast door Gast

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De korte samenvatting van het 12 pagina's tellend geheel is dat de Duitse meneer, die op zeker moment inderdaad stappen over is gaan slaan omdat hij bezig was een mogelijk defect op de 12k te achterhalen, steeds diepe krassen verkreeg na gebruik van een 12k die er niet opzaten als het mes van de 8k afkwam. Gelijk aan de ervaring van Noxa bij de overgang 10k -> 12k. De Duitse meneer heeft diverse manieren gebruikt om de steen te vlakken voor gebruik, en iedere keer kwam het uit op hetzelfde. Voor de zekerheid de 12k met de 8k gevlakt, en ook dan na afloop verkreeg hij diepere krassen op de 12k dan op de 8k.

Uiteindelijk een Atoma besteld, met de Atoma agressief gevlakt, en toen had hij een facet wat na de 12k geen krassen maar wel meer glans had.

Op de een of andere manier had hij ofwel een steen met af fabriek oneffenheden tot diep in de toplaag, ofwel ergens tijdens het vlakken met schuurpapier een oneffenheid dermate secuur in de steen geïntroduceerd dat deze er met veelvuldig vlakken niet uit te krijgen was tot er diamanten bij kwamen kijken.

Ik ben dus benieuwd wat Noxa's ervaring gaat zijn als hij zijn Atoma binnen heeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Solingen stekmes met rechte punt.

Snijd weer recht door het papier.

Appeltje ook weer gelukkig

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

J,

Ik heb ook gedacht dat het aan het staal lag of mijn onkunde, de stand van de maan en Jupiter. Maar na menig mes (Kobar, Dorko, Hellestrand) met de zelfde progressie geslepen te hebben kom ik keer op keer tot het zelfde resultaat. Dus ik denk dat we de factor "pisbakkenstaal" wel uit kunnen sluiten.

De snede vanaf de 12K is ook niet prettig om mee te scheren, het doet zijn werk maar niet met verve. De snede vanaf de 10K (waarna crox en schoon leer) daarentegen verstaat zijn vak.

Plan de campagne is dus wachten op de Atoma, stenen opnieuw vlakken, mes slijpen, inspecteren en een scheerbeurt. Ik houd jullie op de hoogte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag mijn Jaguar 5/8 geslepen op coticule steen.

Ben nog steeds bezig om me zelf te verbeteren, nu ben ik bijna waar ik wil zijn; na het slijpen meteen stoppen (canvas en leer )en dan scheren!

Voor heen moest ik altijd even op de met pasta behandelde strop voor ik me kon scheren.

Nu voegt het stopen met pasta helemaal niets meer toe.

Kan nu eindelijk mijn dure messen scherp maken! 8-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vorige week dit afwijkend mesje, een Dietzer 14 mm breed gevonden. Slijpen gisteravond was geen probleem, vanochtend er comfortabel mee geschoren, voelt als een tussen Near wedge en half hol.

7257hy.jpg

2ezk8bd.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat een ontzettend gaaf mesje Tony! Geweldige vorm, en dan ook nog een mooi stel scales met silbereinlage én erlbremse. Nu heb ik niet te klagen over wat ik zoal vind, maar een bescheiden mate van jaloezie kan ik hier niet ontkennen :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je komt niet vaak belled hollow messen tegen, zeker eentje om te behouden in de collectie!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Twee Gold Dollars.

Even over een finisher en wat stroppen....

Nou ja, dat betekent dus in mijn geval dat Richard zo vriendelijk is geweest om deze messen op mijn werk op te komen halen en dat hij ze vanavond meeneemt met de twee messen die hij al moest slijpen :D

Alvast bedankt Richard!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ze liggen klaar om mee te beginnen Marco. Samen met een Gotta en misschien mn Hartkopf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als gezegd: avondje scherpen. Een Gotta NOS, een Hartkopf en Marco's Gold Dollars.

De Gotta en de Hartkopf het hele traject 2k, 5k, 8k, 12k. De Gold Dollars hadden reeds een goede bevel dus alleen over de 8k, 12k. Alle vier de messen vervolgens intiem met mn Charnley Forest.

Hier ben ik afgeweken van mn normale werkwijze, en wel in die zin dat ik een zeer verdunde slurry heb gegenereerd met de DMT8F en de messen eerst 25 slagen over de CF met die slurry heb gehaald. Daarna 50 slagen over de CF met alleen schoon water.

Morgenavond stroppen als een wilde en de GD's testscheren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Yeah, de Atoma is binnen. Vandaag al mijn stenen eens vlakken en kijken of ik er een mes over kan halen vandaag. Ik ben heel benieuwd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Yeah, de Atoma is binnen. Vandaag al mijn stenen eens vlakken en kijken of ik er een mes over kan halen vandaag. Ik ben heel benieuwd.

Wel eerst even een oud mes eroverheen halen, er kunnen diamant stukjes loskomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wel eerst even een oud mes eroverheen halen, er kunnen diamant stukjes loskomen.

Gedaan, even een brede bijtel erover en daarna een oud keukenmes erover gehaald.

Goed, in mijn onmetelijk lompheid tik ik met mijn Atoma een hapje (g*dverdegrmb) uit de 12K steen. Ok dat is balen... maar nu wil het geval dat dat hapje eigenlijk net zo diep (net iets meer dan een mm) is als de laag die ik van de steen af wilde vlakken. Dus als geluk bij een ongeluk heb ik nu een benchmark tot waar ik moet vlakken. Zo gezegd zo gedaan, de aroma knauwt vlot en nauwkeurig door de Naniwa heen. Je moet het wel onder een lopende kraan doen want anders zuigt hij na 3 halen muurvast.

Het eerst wat opvalt is dat de laag die onder de toplaag vandaan komt veel lichter/witter is, zeker in vergelijking met de zijkant van de staan. Wat daarbij ook opvalt is dat de bovenkant nu beduidend zachter aanvoelt, ook dit in vergelijking met de zijkant van de steen. Ik ga nu eerst de andere stenen vlakken en kijken of ik vandaag nog aan een slijp sessie toe kom.

Tot op heden bevalt die Atoma me prima, die vlaksteen van Naniwa blijft voortaan in de kast. Dus als iemand interesse heeft in een 220grit Naniwa vlaksteen dan hoor ik het wel :).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo dat had ik eerder moeten doen die Atoma. Wat werkt dat ding snel en consequent. Alle stenen zijn egaal en glad en slijpen heerlijk. Heb mijn Veni Vidi Vici 7/8 over de 2K, 5, 8, 10 en 12K gehaald.

Elke progressie laat duidelijk verbetering zien en de 12k geeft geen dikke krassen meer!! (halleluja) Wat me nu wel opvalt is dat krassen die niet goed weg geslepen zijn zich duidelijker manifsteren bij de hogere grits.

Daarna mes over CrOX en schoon leer gehaald, morgen de test beurt. Het zal mij benieuwen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En? Al geschoren? Was het een heugenswaardige verjaarsbeurt? Waarvoor (dat verjaren dus) van harte trouwens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien een beetje off-topic maar volgens mij de minst slechte plaats voor mijn vraag.

Ik heb recent een steen gekregen, maar heb eigenlijk geen idee van hoe of wat.

Toen ik de steen kreeg waren de zijkanten en onderkant "ïngepakt" of ingesmeerd met iets wat op uitgedroogde teer leek.

Het was een zwarte laag, absoluut niet glad en verkruimelde als ik er op tikte

De steen heeft een licht beige / khaki kleur. De onderkant is bruin met een heleboel kleine vlekjes in de steen.

Is er hier iemand die het soort steen herkent?

Jullie input wordt zeer gewaardeerd!

MMPa94O.jpg

dxqqGT0.jpg

vop9uuc.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.