Ga naar inhoud
michigalex

Wat heb je geslepen vandaag?

Aanbevolen reacties

Wat was het antwoord wat je krijg op je vraag Snuff?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zit er aan te denken om al mijn stenen opnieuw te vlakken en het dan nog eens te proberen. Ik heb nu een grit 220 vlaksteen van Naniwa maar ik vind dat een vrij lomp ding. Iemand ervaring met DMT vlakstenen? Of kan ik het eens proberen met nat/droog schuurpapier?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb laatst zelf gevlakt met verschillende soorten schuurpapier, van grof naar heel fijn. Ik vind het heel succesvol, met een klein beetje water zuigt de steen zich vast op het keukenblad en het slurrysteentje zuigt zich ook vast.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb net een DMT besteld, oa om te vlakken, om de steen goed schoon te krijgen en om een slurrietje te fabriceren op de naniwa's. Zo ik het niet vergeet zal ik ervaringen posten.

Een 10k heb ik niet, ik ga van SS8 naar SS12 en kijk nooit met loep. Dat moet ik eens doen eigenlijk. In ieder geval kan ik dus jouw ervaringen bekrachtigen noch ontkennen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik heb hier in het verleden ook al eens een vraag over gesteld en dit naar aanleiding van anderen die de Superstone12K een achteruitgang vonden tegenover de 10K Chosera. Nu voor mij is het probleem sowiezo van de baan gezien ik volledig Chosera ben gegaan zonder spijt (minder vlak maken, werkt voor mij sneller en iets beter).

Ron, welke stenen gebruik jij tussen de 10K en de 20K?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het antwoord ging beide kanten op (zowel hier als op andere fora), sommige vonden het absoluut niet kunnen want 12 is fijner als 10, anderen hadden dezelfde ervaring dat de SS12 een minder goede snede gaf dan de Ch10. Zoals gewoonlijk kwam het neer op YMMV.

Ik vind voor mezelf de overstap naar de Ch10 gevolgd door een Synthetische 20K finisher een beter resultaat hebben (dan SS12-20K). Let wel we spreken hier niet over grote verschillen, de meesten zullen niet eens verschil merken tussen beide, hangt ook veel af van de slijptechniek die je gebruikt.

De Naniwa vlakstenen vind ik niet prettig, gebruik een Atoma (DMT) die heel makkelijk is. Eenmaal de initiële afvlakking van de stenen gebeurd is gebruik ik deze door even een aantal cirkel bewegingen links en rechtsom te maken voor ik begin te slijpen, op deze manier blijven de stenen altijd vlak.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik heb hier in het verleden ook al eens een vraag over gesteld en dit naar aanleiding van anderen die de Superstone12K een achteruitgang vonden tegenover de 10K Chosera. Nu voor mij is het probleem sowiezo van de baan gezien ik volledig Chosera ben gegaan zonder spijt (minder vlak maken, werkt voor mij sneller en iets beter).

Ron, welke stenen gebruik jij tussen de 10K en de 20K?

Geen enkele, is niet nodig voor mij. Als de 10K verlaten wordt met een optimaal resultaat voor die steen dan zorgt de Suehiro Gokumyo voor een super resultaat vergelijkbaar met een JNAT.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Weinig aan toe te voegen, Snuff heeft gelijk.

Mijn ervaring met de 12k is dat het de onderliggende krasjes van de vorige stenen blootlegt.

Dus met meer aandacht de stenen ervoor gebruiken, dan zou het goed moeten gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik heb laatst zelf gevlakt met verschillende soorten schuurpapier, van grof naar heel fijn. Ik vind het heel succesvol, met een klein beetje water zuigt de steen zich vast op het keukenblad en het slurrysteentje zuigt zich ook vast.

Ik heb ze net allemaal gevlakt met de Naniwa 220 vlaksteen, en daarna met korrel 800 schuurpapier op een spiegel. De stenen zijn weer kaarsrecht en voelen heel erg glad vanavond het eerste mes er eens overheen halen. Ik ben benieuwd hoe het resultaat is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag eerst de stenen hervlakt, dit keer met de DMT die ik gister binnenkreeg. Dat haalde meteen de scherpe randjes van dat brok staal.

Vervolgens een Fritz Bracht Tennis 5/8 Rundkopf opgebouwd vanaf Naniwa 2k, via 5k en 8k naar de 12k, om af te sluiten met de Charnley Forest. Het gaat allemaal toch wel wat sneller als je eerst een keer een DMT over je steen beweegt voor je met je mes begint. De daarmee gemaakte slurrie heeft nog meer effect dan ik verwachtte.

De bevel zag er goed uit, morgen CrOx en leder en een testscheerbeurt. Als die goed is gaat dit mes naar een vriend die jarig is. Dat maakt het het eerste exemplaar wat ik scherp voor een ander.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Drie messen gescherpt heden. Dezelfde Tennis als in het vorig bericht, die had, zo bleek uit de scheertest, echt een extra rondje nodig. Tevens een Thiers Issard "Le Dandy" 13/16 en een Robert Kelly "Dispatch Razor" 7/8.

Vandaag gebruik gemaakt van mn loepje (x10) wat blijkt te schelen. Je ziet beter wat je doet en het neemt twijfel weg.

Dat was nodig voor de TI. Die had een kleine frons, weggewerkt met de DMT, maar tevens raakte, aan éen kant!, de snede de steen noet goed. Enige concentratie en op de juiste plekken in de juiste richting druk was geboden en dat is me wonderwel gelukt.

Schouderklopje voor mijn eigen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

f4d655054da6b502979464ff3100c89c.jpg

Het mes uit Japan was binnen en moest dus naar de stenen.

De Jaguar van Hanwer is gister al geslepen samen met nog een paar.

Straks douchen en scheren dus :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gisteren een dovo opnieuw geslepen. Was een diamantje van dmt die roet in een touch up gooide.

Gister eerst chosera 2K, daarna nieuwe naniwa pro 5K.

Daarna weer maar eens een keer de coticule gepakt ipv Jnat

Eerst Lichte slurry gemaakt en water liep al snel ver het mes op. Beetje bij beetje verdunnen tot water.

Ik vind het prettig om per verdunning cirkels te doen en af te sluiten x stroken.

Afgesloten met alleen x stroken op water.

Daarna 50x linnen, 50x mineral oil tanned leer, 100x Black latigo.

Morgen maar eens proberen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heden de Colibri gescherpt. Dat was ik eerst woensdag al van plan maar het lag zo comfortabel op de bank met een Litouws bier waar ik nu de naam alweer van kwijt ben.

Heden dan toch aan de klus. Colibri met éen laag tape over de Naniwaprogressie en vervolgens over de Charnley Forest. Meteen de Robert Klaas waarvan ik woensdag concludeerde dat deze de scherpte wat kwijt was over de 12k gevolgd door de CF gehaald.

Beide messen afgesloten met 20xRough, 50xMineral en 50x English Bridle.

Volgende scheerbeurt s kijken of dit Fransoosje zo lekker scheert als de anderen uit mn rotatie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb al tientallen Colibri's zien passeren en een enkele mishandelde daargelaten bleken het allemaal na slijpen prettige messen om mee te scheren, dit is hier in onze streken zowat het meest gevonden mes tweedehands (zit op de grens Belgie - Frankrijk).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zo, de Koraat en de Widerstahl ververst. Direct 2 eigen mesjes even een kleine touch up gegeven, ik was toch bezig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ze net allemaal gevlakt met de Naniwa 220 vlaksteen, en daarna met korrel 800 schuurpapier op een spiegel. De stenen zijn weer kaarsrecht en voelen heel erg glad vanavond het eerste mes er eens overheen halen. Ik ben benieuwd hoe het resultaat is.

Ik moest hier toch nog even op terug komen. Nadat ik de stenen de vorige keer gevlakt heb ben ik opnieuw begonnen met het slijpen van een mes. De bevel was al gezet, dus terug naar 2K voor de volledige progressie, daarna 5K en 8K. Bij beide stenen zie ik duidelijk vooruitgang, de krassen van de vorige steen verdwijnen netjes bij elke steen. Daarna de 10K, het verschil met de 8K is nu eigenlijk niet meer te zien. De 10K laat de gepolijste snede alleen maar meer spiegelen.

Dan de 12K, met grootste voorzichtigheid 2x een X-stroke (wat is het NL woord) gedaan en ja hoor daar zijn ze weer, grote dikke krassen over de hele breedte van de snede. Wat opvallend is is dat die krassen zich over de hele lengte van het mes laten zien, dus zowel aan de hiel als aan de teen.

Ik ben nu weer langzaam terug gegaan in de progressie om te kijken waar die krassen weer verdwenen. Bij de 5K kon ik ze weer weg slijpen. Wat nu... mijn 12K heeft dus duidelijk wat imperfecties dan wel vervuiling. Ik heb een Atoma besteld en zodra die er is ga ik een laagje van een1 a 2 mm van de steen afvlakken en kijken wat er dan gebeurd. Mocht dat geen succes hebben dan gaat hij de deur uit.

Edit://

Op SRP staat een leuk topic wat mijn probleem goed laat zien. Die gast had de zelfde problemen met zijn 12K en en lijkt er van te zijn verlost. De schade die hij laat zien is bij niet zo heftig, maar de krassen komen wel aardig overeen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat is vervelend, er zitten geen korrels van het schuurpapier in?

Ik kan mij herinneren dat van de 4000 kant van de norton 4k/8k ook een behoorlijk stukje af moest, voordat hij goed was.

Het kan dus een productie foutje zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dan de 12K, met grootste voorzichtigheid 2x een X-stroke (wat is het NL woord) gedaan en ja hoor daar zijn ze weer, grote dikke krassen over de hele breedte van de snede. Wat opvallend is is dat die krassen zich over de hele lengte van het mes laten zien, dus zowel aan de hiel als aan de teen.

Ik weet wel dat de Naniwa SS 12K durft krasjes geven na de SS 8K maar zeker geen grote dikke krassen. De Chosera 10K geeft voor mij een mooiere snede dan de SS 12K.

Omdat het dikke krassen zijn zal er wel iets van vervuiling in de steen zitten, is vaak maar heel oppervlakkig of je hebt inderdaad onreinheden erin gebracht met het vlakken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet wel dat de Naniwa SS 12K durft krasjes geven na de SS 8K maar zeker geen grote dikke krassen. De Chosera 10K geeft voor mij een mooiere snede dan de SS 12K.

Omdat het dikke krassen zijn zal er wel iets van vervuiling in de steen zitten, is vaak maar heel oppervlakkig of je hebt inderdaad onreinheden erin gebracht met het vlakken.

Ik ga er u vanuit dat ik het zelf gedaan heb met vlakken, dus ik wacht de komst van de Atoma af en dan gaan we verder kijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Verdomd interessante thread was dat waar je naar linkte. Gedegen onderzoek van die duitser. Het werd bij hem wel beter na de atoma, dus wat dat betreft kan je goeie hoop hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank voor de interessante link Noxa, lastig probleem, heb zelf een SS3000/10000 combi zonder de gemelde problemen. Succes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maandagavond worldmaster een touch-up gegeven met Jnat met tomo nagura.

Met deze tomo heb ik een paar keer problemen gehad. Het is namelijk een vrij zachte steen en laat dus snel slurry achter. Paar keer wat te veel aangemaakt en hielp daarmee de scherpte om zeep..

Deze keer weinig slurry aangemaakt en het ging prima! Mes is weer lekker scherp en scheert weer lekker comfortabel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

He jongus,

Ik heb zo even voortreffelijk gegeten. En lees onder een kopje espresso voorgaande berichten en poog de inhoud en het gehalte daarvan te beklauteren.

Daarbij drong zich de vraag aan me op: wordt het niet tijd om de krep te kutten?

Effe een beetje chagrijn.

Hier kan een junior lezer niets mee. Met betogen als vertolkt.

Ik hoef niet terug te lezen naar . . . .tig topics en berichten over een onderwerp als dit. Ik hoef ook niet het grote gelijk te krijgen.

Ik weet alleen langer dan veertig jaar uit mijn hoofd dat je elk kwaliteitsmes, zo bot als een zeis die dwars over de stoep is gehaald, behoedzaam naar een 2K Naniwa Chosera (thans Professional genaamd) brengt; gevolgd door 5K; daarna 10K; en daarna 16K Shapton of zo iets. En vervolgens een leuke Jap of vergelijkbaar (het hoeft niet zo chique als een Nakayama) en dat alles met een beetje slurry, zonder verder meanderend subtiel gekloot, naar zijn compromisloze absolute top brengt.

Dus laten we ons beperken tot simpele vierkante dingen voor simpele vierkante mensen.

J

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.