michigalex Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Ik wil dit topic openen omdat ik benieuwd ben naar wat en waarmee je geslepen hebt. Dit kan een touch up zijn, maar ook van bevel tot scheerklaar. Foto's mogen worden toegevoegd Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted November 19, 2014 Author Share Posted November 19, 2014 Gisteravond m'n oefenmes (worldmaster) gepakt om de botan nagura te proberen op de Nakayama. De bevel had ik al gezet op 2K chosera. Hierbij doorgegaan tot water tot tegen de spine aan liep. Gister met de botan slurry aangemaakt en met cirkels en x-strokes gedaan tot slurrie grijzig werd. Daarna slurrie ververst. Hierna doorgegaan tot slurrie begon in te dikken. Vervolgens verdun totdat het mes plakkerig werd en de slurrie weer tot de spine omhoog liep. Dit zo ook allemaal bij Tenjyou , mejiro en tomo nagura. Daarna 100x op Black latigo en gelijk op het gezicht losgelaten. Het mes voelde lekker scherp aan, zonder enig trekkerig gevoel! Missie geslaagd 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Ik heb gisteren 2 messen geslepen. Twee keer een half hol mes met het merk "Coiffeur" ik denk dat ze 13/16 zijn (moet ze nog meten). Beide waren flink mishandelt en hadden flink wat werk om een goede bevel te zetten. Onder het genot van een bakkie pleur natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Ik heb gisteren 2 messen geslepen. Twee keer een half hol mes met het merk "Coiffeur" ik denk dat ze 13/16 zijn (moet ze nog meten). Beide waren flink mishandelt en hadden flink wat werk om een goede bevel te zetten. Onder het genot van een bakkie pleur natuurlijk. Welke stenen heb je gebruikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted November 23, 2014 Author Share Posted November 23, 2014 Tof Noxa dat je ook wat gepost hebt in dit topic, was al bang dat ik het voor niets aangemaakt had Mooie set stenen! En 2 leuke messen!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Op dezelfde dag toen dit topic verscheen was ik ook van plan om te gaan slijpen, voor de eerste keer. Ik moest alleen de micro bolt afknippen en 'n paar tikjes met de ciseleer hamer geven om te zorgen dat de moer er niet af zo gaan... Dat werd dus 1 tikje te veel, scales gescheurd! In de tussen tijd heb ik nieuwe gemaakt, ook voor nog 1 extra mes. Spacers heb ik vandaag gelijmd tussen de scales, dus van de week ga ik ook, dit topic gebruiken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Ik voel een onderwerp aankomen over een mes met zelfbouwscales. Dat onderwerp bevat foto's en wordt gestart door Roland. Geen foto's wel geslepen: een onbekende nearwedge met smile en Spanish Barbers Notch Point. Chosera 2k, SS8k, SS12k, Charnley Forest. Hierbij werd geen koffie gedronken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Doch whipsy!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 De whipsky volgde later op de avond. De stenen die ik gebruikt hebt zijn: naniwa 1,3,5,8,10,12K. Ik heb het idee dat dit metaal keihard is. Ik had echt zoveel nodig voor die bevel, dat heb ik nog niet eerder gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Geen whipsky. Dar zomerse weer gaat niet samen met Caol Ila. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 Clynelish of Glen Keith? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterT Posted November 23, 2014 Share Posted November 23, 2014 15 years old Glenfiddich Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted November 24, 2014 Share Posted November 24, 2014 In het weekend op de verzamelaarsbeurs bij Erwin een paar Nearwedges gekocht o.a deze Gollin a Paris. Vandaag geslepen, eerst diamant plaatje vanwege een chip bij de teen, daarna de snede gezet met chosera 800 en 2k, vervolgens naar de Jnats voor het polijstwerk met een aantal nagura's. Morgen proof of the pudding 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted November 24, 2014 Share Posted November 24, 2014 Zo mooie oogst op de beurs! Had graag langsgeweest maar de afstand is te groot in de huidige situatie. Veel plezier met je messen! vandaag negen messen geslepen voor bekenden. Eventjes op de chosera 1K en dan een kort verblijfje op de 3-5-10 chosera's. Afgewerkt op de Suehiro Gokumyo 20K en Neil Miller English Red Bridle strop + latigo. Dunste haar sample valt netjes geruisloos van de snedes vastgehouden op een vijftal centimeter van het lemmet Ik ga me van nu af aan denk ik beperken tot het slijpen van mijn eigen messen, het is toch een hoop gedoe met verzenden, slijpen en al wat je ervoor vraagt is teveel. Ik moet er nog even over nadenken maar mogelijks laat ik de Gokumyo 20K gaan. Prachtige steen en heel makkelijk maar eigenlijk alleen nodig als je redelijk veel slijpt ivm de snelheid waarmee je topresultaat bereiken kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted November 24, 2014 Share Posted November 24, 2014 @snuff, HHT 5 op 5cm is absoluut top, krijg je dat ook voor elkaar zonder de SG 20k ? Is dat direct vanaf de stenen of na het stroppen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted November 24, 2014 Share Posted November 24, 2014 @snuff,HHT 5 op 5cm is absoluut top, krijg je dat ook voor elkaar zonder de SG 20k ? Is dat direct vanaf de stenen of na het stroppen? Jongens, Toe nou! Waar gaat dit over? Er is geen reden om je plasser groter te laten lijken met beziging van schimmig jargon. Schrijf gewoon Nederlands! Dat voor ieder leesbaar en begrijpelijk is. En dat houdt in de plicht tot schrijven van een uitgebreid helder essay bij alles wat je voortbrengt. Let op je zinsopbouw en je syntaxis! En, beste Tony, ik koester je maar, houd op met deze turbo flauwekul. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted November 24, 2014 Share Posted November 24, 2014 @snuff,HHT 5 op 5cm is absoluut top, krijg je dat ook voor elkaar zonder de SG 20k ? Is dat direct vanaf de stenen of na het stroppen? Meestal is het wat meer pielen om zo'n goede hangende haartest voor elkaar te krijgen zonder de SG 20K, deze zorgt telkens weer voor een zeer goed resultaat op voorwaarde dat de onderliggende trap goed afgewerkt werd maar dat geld voor iedere stap in het slijp proces natuurlijk. Zonder de SG moet het echt heel juist zijn en wat meer strop is ook nodig maar het kan natuurlijk wel. Joost zal het niet graag horen maar Crox werkt niet voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted November 25, 2014 Share Posted November 25, 2014 Sorry even mezelf verbeteren want ik drukte me enigszins verkeerd uit. Crox werkt tuurlijk wel maar is voor mij geen verbetering tegenover wat ik gebruik. (ieder zijn ding en dergelijke meer weet je) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted November 25, 2014 Share Posted November 25, 2014 De Coiffeur die ik van het weekend niet lekker vond scheren opnieuw aangepakt. Dit keer de min of meer setup van Snuff gebruikt. 1K, 3, 5, 10 en 12K. CrOx en stroppen op schoon leer. Heb de Naniwa 8K even weg gelaten omdat het idee heb dat die steen te hard gaat of te ruw is. Dit keer was het spot on. Testende met de hangende haar test viel het dunnen haar van mijn eega met gemak door midden op de snede. De scheerbeurt was comfortabel al had ik wel het idee dat het mes bij de minste onoplettendheid de neiging had om te happen. Van de week volgende ronde. Het is overigens een 13/16e, ik heb het even nagemeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted November 25, 2014 Author Share Posted November 25, 2014 Was de bevel nog niet daar omdat je helemaal terug bent gegaan naar 1k? Mooi dat het mes nu wel op scherpte is!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted November 25, 2014 Share Posted November 25, 2014 Was de bevel nog niet daar omdat je helemaal terug bent gegaan naar 1k? Mooi dat het mes nu wel op scherpte is!! Ik kon de extra oefening wel gebruiken. Er op 1 plekje twijfelde ik dat aan. Dus ben van voor af aan begonnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted November 26, 2014 Share Posted November 26, 2014 Zo mooie oogst op de beurs! Had graag langsgeweest maar de afstand is te groot in de huidige situatie. Veel plezier met je messen! vandaag negen messen geslepen voor bekenden. Eventjes op de chosera 1K en dan een kort verblijfje op de 3-5-10 chosera's. Afgewerkt op de Suehiro Gokumyo 20K en Neil Miller English Red Bridle strop + latigo. Dunste haar sample valt netjes geruisloos van de snedes vastgehouden op een vijftal centimeter van het lemmet Ik ga me van nu af aan denk ik beperken tot het slijpen van mijn eigen messen, het is toch een hoop gedoe met verzenden, slijpen en al wat je ervoor vraagt is teveel. Ik moet er nog even over nadenken maar mogelijks laat ik de Gokumyo 20K gaan. Prachtige steen en heel makkelijk maar eigenlijk alleen nodig als je redelijk veel slijpt ivm de snelheid waarmee je topresultaat bereiken kan. Ga je toch naar de natuurstenen? de 20k is toch wel erg fijn en snel, ik gebruik hem ook met veel plezier. Al kan er niets tippen aan een jnat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted November 26, 2014 Share Posted November 26, 2014 Ik ben er nog niet uit Buffel maar gezien ik een beetje tabak heb van het slijpen voor anderen heb ik niet echt behoefte aan de 20k alhoewel ...... het inderdaad een heel fijne steen is. Ik zie wel. Van jnat's heb ik niet zoveel kaas gegeten, met synthetische stenen kan iedereen wel uit de voeten denk ik, jnat's vergen toch wat meer geduld om te leren (wat vast dubbel en dik beloond wordt, ik vond je snedes wel heel erg goed moet ik zeggen). Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted November 27, 2014 Share Posted November 27, 2014 De Sreith 13/16 Franse kop over de SS8K, SS12K en de CF gehaald. De Warranted Superior Rescaled ook, maar tevens (eerst) over de chosera2K. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted November 27, 2014 Share Posted November 27, 2014 Heel goed Richard dat je met de Warranted Superior Rescaled tevens eerst naar de 2K bent gegaan voordat je aan de 8K begon. Maar waarom heb je die start met de Sreith Franse kop achterwege gelaten en heb je bij beide messen de 3K en de 5K in het traject naar de 12K overgeslagen? En ik mis in je verslag het verloop en het eindresultaat van de afwerking met de SPZP strop! J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts