Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heren, Dames ook,

Mes 22 uit mijn rotatie is een Spaans exemplaar.

DSC00902.JPG

Over het merk Gurosan heb ik verdacht weinig kunnen vinden. Het is Spaans, dat is het wel zo'n beetje. Op het spaanse AfeitadoClassico.com stelt iemand dat het wellicht rebranded Pou is, of wellicht een B-merk, maar verder dan vermoedens komt men niet, als de vertaalservice van Google me niet bedriegt.

DSC00904.JPG

Extra fijne snede, roept het nog net zichtbaar. Om dat zichtbaar te houden heb ik slechts beperkt gepoetst. Voor je het weet vergeet ik het.

DSC00905.JPG

En om het compleet te maken een foto van de sleep, of hoe vertalen we Schliff in het Nederlands. Woord van het jaar in de vandale gaat dit worden. Niet al te scherp, die foto, want weinig licht en dus lange sluitertijd en ik betwijfel dat ik de hand stilhield.

DSC00908.JPG

De maat vergeten te fotograferen maar het is meet 15/16. Gisteren de snede gebouwd, beginnende met chosera 2k, via de superstone 8k naar 12k (bewust de 5k overgeslagen om beter te zien wat er gebeurt) en vervolgens de Charnley Forest. 150 leer (wederom geen CrOx, ik wil weten wat die steen doet) en heden een scheerbeurt.

Dat viel even niet tegen. Vrij luid, iets bissig en volkomen nietsontziend ruimt het baardhaar als de NVWA pluimvee. Toen er tijdens de tweede gang een rode vlek ontstond in de schuimlaag bleek ik tijdens gang 1 een pukkeltje te hebben meegenomen. Onthoofd voor ik wist dat het bestond.

Met plezier de messentrekker ingeschoven.

Mes afgebeeld op de 2LP "Remote Hologram" door Razen

Posted

Wat een geweldige aanwinst Richard! Het zou me inderdaad niet verbazen als deze uit een Filarmonica nest komt. En waar deze en anderen hun 14's vandaan haalden is ondertussen bekend. Nu je weet hoe de steen presteert stel ik voorzichtig voor het mes een paar haaltjes over de Crox te halen. Dat neemt het bijterige een beetje weg. Zelfs na mijn Nakayama doe ik een paar streken alvorens over te gaan naar het schone leer. Maar wellicht heb je het gemis aan Crox gecompenseerd met 150! streken schoon leer.

Als je er 1.500 had gedaan had je de Charnley Forest over kunnen slaan! :)

J

Posted

Bij 15000 slagen leer kun je alles na de 2k overslaan :-)

Maar inderdaad, nu mag hij (en toekomstigen) weer over de CrOx. Hoewel ik mijn volgend te slijpen mes eenmalig direct van de 12k ga gebruiken. Puur voor test.

Posted

Ik probeer ook altijd eerst zonder crox, dus gelijk van de stenen af ,stroppen 100 slagen en dan proof of the pudding. Zo kun je denk het beste je slijpkunsten beoordelen.0

Posted

Ziet er weer bijzonder fraai uit Richard! En, zoals altijd, voorzien van mooi commentaar. Ik neem aan dat de vervormde kleur van het mes ligt aan de belichting en/of witbalans?

Trouwens, een bijzonder fraaie combinatie met de onderliggende lp. Dat mag ook eens gezegd worden :D

Posted

Dank je Ramon, fijn dat het eens iemand opvalt :-) Dit keer speciaal uitgezocht omdat het paars van de hoes zo goed combineert bij het net-niet fluorescerend groen van de scales. Bovendien natuurlijk een zeer goeie plaat.

De foto's zijn genomen bij eigenlijk te weinig licht met de camera op statief en een klik-klik-klik-combifoto waarbij de laatste een sluitertijd had van een paar seconden. Verrassend goed gelukt eigenlijk, alles in aanmerking nemende.

• 1 year later...
Posted

In de tussentijd iets meer te weten gekomen over de herkomst van dit mes. Gurosan blijkt eren merk van de verder totaal onbekende messenmaker Rodriguez Santamaria uit Valencia.