Jump to content

Advies gevraagd over Scheermes Mühle R41

Harkos

Recommended Posts

Zit met het volgende dilemma. Lees regelmatig over de Mühle R41, dat dit een behoorlijk agressieve krabber zou zijn. Op zich vind ik hem op plaatjes wel mooi. Vraag me af of het de moeite waard is deze aan te schaffen, omdat ik al wel een paar ter beschikking heb. Onderstaande gebruik ik regelmatig en zijn voor mijn gevoel op volgorde van agressie:

1 Fatip Grande-Rutinia. Licht agressief en effectief zonder poespas.

2 Pearl-OC TTO Black. Licht agressief en effectief zonder poespas. Had ook op 1 gekund.

3 Merkur-39C Slant Long Handle Barber Pole. Degelijk en effectief.

4 Pearl-TTO SBF12. Licht agressief en effectief zonder poespas.

5 Gillette-Black Beauty Long Handle adjustable. Steel lang en lekker dik in de hand.

6 Gillette-Fat Boy adjustable. Dikke steel goed van gewicht en in evenwicht.

7 Gillette-Slim adjustable. Steel iets te dun, maar verder gelijk aan 1 en 2.

8 Merkur-38C HD Long Handle Barber Pole. Degelijk en ongevaarlijk.

Volgende gebruik ik niet meer, vind ik te licht.

9 Ming Shi-TTO basic. Steel te glad verder voor Chinees redelijk bruikbaar.

10 Feather-TTO basic. Te licht en libre.

Kan iemand me aangeven waar ik de Mühle dan moet plaatsen?

Mogelijk dat er iemand op het forum er een heeft liggen, het liefst een Grande, waar hij van af wil. Kunnen we altijd even over PM-en, maar eerst wil ik een inschatting maken of ik deze aan mijn collectie moet toevoegen.

Of kan ik beter direct een Roedter nemen??

De eerste R41-uitvoering van het huidige ontwerp is duidelijk agressiever dan de Fatip (ik heb ze allebei) dus daarmee heb je nog geen overlap in je verzameling. De huidige variant is schijnbaar een stuk(je) milder maar aangezien ik die nooit geprobeerd heb kan ik je echt niet zeggen hoe die scheert in vergelijking met de Fatip.

De huidige R41 is agressiever dan de Fatip en scheert daardoor effectiever. Het is wel even wennen aan de hoek van het mesje, maar eenmaal over de knie scheert het super glad. Ik vind het een prettige krabber maar de fatip staat bovenaan qua comfort.

De r41 is mijn all time favorite.

Ik heb de 2011 editie in alle uitvoeringen en de nieuwe Twist.

Ik begrijp dat die laatste wat op de getemde versie vanaf 2013 lijkt.

De oude 2011 R41 is erg direct of zoals ook wel gezegd wordt agressief.

De nieuwe is net zo effectief in de Twist (to open) uitvoering maar een stuk beter te temmen.

Ik heb er een hele tijd geleden een gekocht en die is al weken zo niet maanden niet uit de roulatie geweest. Een erg fijne, all round krabber.

Ik scheer toevallig met de Fatip en de R41 twist, en die mogen van mij op een gedeelde eerste plaats. De Fatip is wat ruwer in het gebruik wellicht, maar omdat ' ie kleiner is ook wel weer handig.

Que effectiviteit wint de Mulle met een haarlengte voorsprong.

En de Duitse kwaliteit in chroom is weer onovertroffen. Dat doet Mulhe erg goed.

Heren bedankt zover.

@Noxa

Als de R41 scheert zoals je aangeeft, wat bedoel je dan met dat de Fatip comfortabeler scheert? Snijd je je makkelijker met de R41?

Snijden niet zo zeer, maar het mesje staat wat haakser op je huid waardoor ik in ieder geval sneller irritatie krijg. De Fatip zet het mesje wat mij betreft onder de perfecte hoek.

Ik moet zeggen dat voor mij het grootste verschil tussen de Fatip en de Mühle R41 ('11) is dat de Fatip wat intuïtiever en meer relaxed scheert, qua effectiviteit merk ik totaal geen verschil; na twee passes met allebei spiegelglad.

• 2 weeks later...
Als ik jullie zo begrijp, zou ik zo'n 2011 op de kop moeten tikken? Ik zoek duidelijk geen doetjes.

Inderdaad, dan heb je een echte krabber voor mannen. Ik vind de Fatip - Joris prettiger scheren maar de 2011 is zeker super efficiënt. De nieuwe ken ik niet.

@ Harrie,

Is dit de zelfde kop of is deze toch net iets anders of kun je dat zo niet meer zeggen.

http://www.shaving.ie/products/muhle-replacement-head-r41-oc.html

Anders kun je de kop omruilen ik heb namelijk de R89 wat ik anders ga doen!

Nee deze is niet hetzelfde; de onderplaat is bij mijn weten identiek aan de R41 '11 maar de bovenplaat is breder/wijder waardoor het krabbertje een stuk milder scheert. Nog steeds een agressief krabbertje, maar geen '11 model.

Als ik nu na 3 keer gebruik de R41 vergelijk met mijn Fatip, dan vind ik het scheerresultaat van de R41 iets beter. De Fatip vind ik minder natuurlijk. Moet voor mijn gevoel altijd opletten, dat ik me niet snij, terwijl ik dat bij de Mühle minder heb. De Mühle is iets groter, waardoor deze me wat beter in de hand ligt.

Ik ben wel een tikkeltje jaloers op jou '11 editie. En ik kan er niet helemaal over mee praten.

Mijn Fatip met de feathers vond ik echt bagger en na een paar keer gebruikt te hebben lag die weg te stoffen totdat ik astras op de kop had getikt en in zon Fatip had gedouwd.

Scheren werd echt een kinderspel en kon er even snel mee harken als een fusion cartridge.

Maar dan wel met 3 passes voor een goed resultaat.

Met de latere model R41 scheer ik mezelf zowel met astra als een feather mesje binnen 2 passes goed.

Wel iets meer zorg bij geboden dan bij de Fatip. Omdat het mesje gewoon iets meer 'gap' heeft.

De Roedter is een ander verhaal. Dat blijft een draakje en maakt de andere 'agressieve' krabberts tot softies! Je moet er maar van houden.

Fijn dat de R41 je goed lijkt te (gaan) bevallen Harkos! Zelf vind ik mijn Fatip juist intuïtiever scheren dan de R41. Maar mijn grootste probleem met de R41 ('11) is eigenlijk de 'overhang' van de snijkant, het mesje wordt relatief ver naar het midden toe geklemd tussen boven en onderplaat, wat tot gevolg heeft dat het mesje voor mij tijdens het scheren (vooral bij de 'weerborstels' in mijn nek) ging vibreren wat een gecontroleerde scheerbeurt gewoon in de weg zit. Alleen bij verse mesjes viel dit wel mee vanwege de grotere scherpte maar dat maakte dat ik eigenlijk alleen met Feathers één goede scheerbeurt had. Gewoon niet praktisch dus.

Bij een SE is zo'n 'overhang' dan weer geen probleem vanwege de veel stijvere mesjes.

Daar ik niet zo'n zware baard heb, denk ik dat het mij wel bevalt. Er vibreert eigenlijk niets bij mij. De Pearl gaan harder te keer. Ja ik vind het een aanwinst in mijn collectie. Als ik door de hele serie mesjes, waar ik nu mee aan het proberen ben, ben, ga ik met de scherpsten opzoek naar de beste combinatie. Ben benieuwd hoe dat met de R41 uitvalt.

• 4 weeks later...

Nog geen ervaring met de Feather in zowel Fatip als R41. Heb nog een paar mesjes te gaan voor ik weer aan een Feather toe ben. Wat jij echter beschrijft had ik eerder al met Feather, mar toen hield ik dat nog niet bij. Kom er op terug.

Ik heb hele goede ervaringen met r41 en feather.

Mijn top 3:

Roedter / Feather

Muhle R41 / Feather

Fatip / Astra

Een of ander manier geniet ik van de scherpe feathers in de "agressieve" krabbers.

Maar bij de milde Fatip heb ik liever een wat mildere Astra.