Jump to content

Straight Razor Rescales

Tony

Recommended Posts

Zoals belooft in de Koraat vii topic hierbij enige rescales die in de afgelopen maanden uit mijn handen gekomen zijn. Enkele daarvan zullen in de toekomst wel vervangen worden daar de eerste exemplaren met onbekend tropisch hardhout het niet helemaal zijn doordat hun vorm en balans achteraf tegenvallen in vergelijking met latere exemplaren.

Om te beginnen 2 overzicht foto's

in de komende tijd zal de messen wel afzonderlijk gaan voorstellen.

2d78zrp.jpg

foto 1 van links naar rechts

1. J. Rodgers & sons near wedge met barbers notch in ebben.

2. Willi Lange in onbekend hardhout

3. Sheffield Wheatsheaf in olijfhout

4. The Jemgro razor in snakewood

5. F. Herder AS 32 in onbekend hardhout

2yuiw03.jpg

foto2

1. Pages Near wedge in onbekend houtsoort

2. Candidius in Snakewood

3. F. Herder AS 29 (27mm) in Ebben

4. F von Brossy Steinberg in G10

5. 14 W.J. Lauwers Amsterdam in kunststof (robsbits)

6. GB Anchor Brand in onbekend houtsoort.

Tony

:) Nou Tony, je hebt je bescheiden op de achtergrond gehouden totdat je nu zichtbaar met je prestaties voor de dag komt.

Wat betreft foto 1: het zal je niet verbazen dat van links bezien, mes 2 en 5 mijn goedkeuring wegdragen.

En ter zake van foto 2, heb ik de inspiratie en de uitvoerende stijl bezien van links 2 tot en met 6 niet een keer ergens anders gezien?

Chapeau!

J

@kalerolf,

Ik was nog niet helemaal klaar met het mes en heb een montagepin laten zitten. Daarna vergeten wat ik wilde en nu zit hij er nog, wordt binnenkort vervangen door een gewone pin. Dat overkomt me wel vaker, bijna klaar en dan aan de volgende beginnen met de gedachte dat doen we nog wel een keer.

Zo meneer Tony, dat is effe een mooie kluit werk die u daar heeft afgeleverd.

De wat vreemde organische vorm van messen 1 en 2 foto 1 mag ik wel. Doet me denken aan een soort kookgerei of iets dergelijks waar ik even niet opkom.

Foto 2 mes 5 bevallen de vorm van de teen en de bijpassende uit het lood liggende pinning.

Fijn ook dat je niet vies bent van een ouderdomsvlekje her en der.

Die spacers allemaal ivoor?

Waar Tony al dat ivoor dat nu op is vandaan heeft gehaald is mij een raadsel. Ik ben daar al jaren mee bezig met resultaat nul.

Ik heb zowel met Afrika als Canada en Alaska gezeik gehad over ivoor. Het enige dat ik buiten de Cites regels om op mijn bureau heb gekregen was de verpakking van mijn 1/4 hollow R. Williams.

J

@efsk,

nee die spacers zijn niet allemaal van ivoor, ik heb ook celluloid, been en een hertengewei gebruikt. In principe hergebruik ik materiaal wat ik tegenkom. Een oud vouwbeen bijvoorbeeld of een handvat van oud bestek.

Zo vond ik laatst een oud dienblad van ebbenhout waar ik mogelijk 5 a 6 messen van scales van kan voorzien. Wat die ouderdomsvlekjes betreft, ik wordt vaak aangetrokken door oude roestige messen die ik zonodig weer werkbaar moet maken. Dan zijn de ouderdomsvlekjes een niet te vermijden charme.

Een F. Herder A.S. 32, opgepakt met kapotte scales en een flinke chip maar scheert als de beste.

In onbekend hardhout, een van mijn eerste rescales die nog wat beter afgewerkt dient te worden.

mt2e4i.jpg

nnpglg.jpg

2vino9h.jpg

Een F. Herder A.S. 32, 27mm breed en het breedste mes in mijn bezit. Veel roestpitten maar de snede is gezond. In Ebbenhout geplaatst met een spacer van ivoor. Normaal niet zo opvallend maar in een vergroting wel te zien, zijn de krasjes in het ivoor, deze worden binnenkort natuurlijk weggepoetst.

2pyotjs.jpg

vfe6nn.jpg

1glp9k.jpg

2pzlkx5.jpg