Jump to content

Scheerbase ©Harkos Overzicht Mesjes

Harkos

Recommended Posts

Na een jaar van registratie Sotd heb ik een aardige verzameling mesjes gebruikt. Daar ik alle scheerbeurten heb bijgehouden in mijn scheerbase, heb ik nu aardig inzicht in de prestaties van de gebruikte mesjes. Heb nog een tiental soorten liggen, die ik nog niet heb gebruikt.

Heb een overzicht gemaakt van de resultaten. Voor wie er interesse in heeft, kan met de volgende link de gegevens bekijken: https://db.tt/lbPe5YSa

Heb van elk mesje geregistreerd hoe vaak en hoeveel deze is gebruikt.

Daarnaast heb ik een waardering gegeven als rapport beoordeling.

Tevens aangegeven of ze voor mij de moeite waard zijn om te kopen.

Daarna of ik ze ooit weer zou kopen.

Veel mesjes heb ik nog maar één keer gebruikt. Daar is mijn ervaring dus nog niet heel definitief.

De mesjes zijn in diverse krabbers gebruikt en daar zou ik ook nog gegevens over kunnen leveren, maar dat gaat wel erg ver op dit moment.

Gezien mijn voorraad op dit moment voldoende is tot ik 93 ben, zal er niet veel nieuws bijkomen, maar als iemand denkt, dat ik nog iets ter vergelijking zou moeten proberen, staat het hem vrij mij een paar te sturen, die nog niet in de lijst voorkomen.

Volgende heb ik nog onvermeld op de plank liggen.

Rapira_Super Stainless

Sputnik

Super-Max_Stainless

Super-Max_Blue Daimond

Tip_Personna's?

PolSilver_Stainles

Super-Max_Super Stainless

Lord_Super Stainless Classic

Lord_Super Chrome

Ben benieuwd of dit voor je interessante informatie is.

Mocht je inderdaad denken laat hem eens naar dat mesje kijken, dan moeten we maar even pm-en.

Het blijft toch altijd grappig hoe verschillend we allemaal onze mesjes ervaren; in sommige van je uitslagen kan ik me prima vinden, maar minstens in evenzoveel niet. Jij doet trouwens wel lekker lang met je mesjes zeg; ik moet heel wat Captains en/of SE's gebruiken om mijn jaargemiddelde boven de 4 keer scheren per mesje te krijgen.

Waarschijnlijk heb ik een makkelijke niet al te zware baard. Verwonder me regelmatig op fora hoeveel moeite mensen hebben lekker glad te scheren en te blijven. Als ik een beetje mijn best doe vliegt het er moeiteloos af.

Mooi overzicht!

En je absolute nr 1 zijn de Feathers.

Ook mijn nr 1 tot nu toe.

Niet in je overzicht en op je ''reservelijst'': Dorco's

Ik gebruik de Dorco ST 300 new platinum.

Spotgoedkoop: $0,99 = €0,81 voor 10 mesjes.

In mijn L6 bijna even effectief als de Feathers.

Wat mij betreft een echte aanrader.

• 2 weeks later...

Mijn zoektocht naar de ideale combinatie om mijn baard de baas te blijven, maakte dat ik vanmorgen weer een aardige ervaring had. De afgelopen 4 dagen me geschoren met de Mühle R41 met 2x de Super-Max stainless en 2x de Super-Max_Blue Daimond. Nu heb ik van beide mesjes niet een al te hoge verwachting, maar in de R41 behaalde ik er redelijke resultaten mee. Vanmorgen van krabber geruild en ja hoor, de krabber waar ik normaal altijd goed mee kan, de Gillette Black Beauty Long Handle adjustable, leek met de Super-Max_Blue Daimond, zonder te scheren, over mijn gezicht te glijden. Gillette hoger en dus agressiever ingesteld. Weinig verbetering. Daarna de Fatip uit de kast gepakt, mesje overgezet en ja daar gaat het weer. Redelijk goede beurt uiteindelijk. Opvallend hoe verschillend een mesje kan reageren op een krabber.

Daar ik dit al eens eerder had ondervonden en dan een agressievere krabber / instelling verbetering gaf, vraag ik me af of de conclusie: slechter mesje vraagt een agressievere krabber, algemeen ook zo wordt ervaren. Nou niet met een roepen: gebruik dan betere mesjes. Heb nog 5 soorten van de 46 te gaan, dan heb ik alles geprobeerd wat ik inmiddels heb verzameld. Van deze verzameling weet ik dus nu, welke mesjes voor mij het prettigst zijn. Die blijven dus, maar zal verder blijven proberen als ik iets tegenkom wat mijn nieuwsgierigheid prikkelt.

Ik plaatste mijn bericht natuurlijk half schertsend, maar toch kun je je afvragen of een DE-mesje het best presteert in een krabber van dezelfde maker. Nu ja, iets voor een eigen onderwerp, en dan nog alleen als er genoeg meetpunten zijn. Ik waag te betwijfelen dat er hier veel mensen zijn met Voskhod- of Super-Max krabbers. Gillette of Lord, ja, daar word je mee doodgegooid :-)

Niet in je overzicht en op je ''reservelijst'': Dorco's

Ik gebruik de Dorco ST 300 new platinum.

Spotgoedkoop: $0,99 = €0,81 voor 10 mesjes.

In mijn L6 bijna even effectief als de Feathers.

Wat mij betreft een echte aanrader.

Hoi,

Ik heb er net ook eens 100 Dorco's besteld om te zien wat het is. Ik ben nog steeds geen groot fan van de Feathers al moet ik mijn mening de laatste tijd lichtelijk bijstellen van absoluut geen fan naar geen groot fan. Het kan er in mijn opinie mee door. Misschien dat deze Dorco's voor mij wel net dat beetje prettiger zijn in het gebruik dan de Feathers. Mocht het niks zijn dan kan ik er anderen hier misschien wel blij mee maken om ze eens uit te proberen.

Ik snap alleen niet hoe sommigen aan dat enorme aantal scheerbeurten komen per mesje. Ik kom echt niet verder dan 3 beurten, ook met een Feather en dan wordt het onprettig en trekkerig tijdens het scheren of het scheert gewoon niet glad meer.

Maar ik ben benieuwd naar de Dorco's ;) .

Cees, ik ben het betreft met die Dorco's en Feather's helemaal met je eens !

Met die Feather' zit ik altijd onder het bloed en zie ik er uit alsof ik ben aangevallen door een kat, en met die Dorco's heb ik de eerste beurt altijd sneetjes en bij beurt twee trekt ie al.

Dus voor mij is het niks.Het liefst heb ik Gillette, Personna en Lord Classic.

Ik doe lang met mesjes, doordat ik ze in verschillende krabbers gebruik. Natuurlijk kom ik ook mesjes tegen, die na de 2e beurt twijfels oproepen en na 3 keer niet meer acceptabel zijn. Veel mesjes heb ik nog maar 1x gebruikt, die moeten nog een herkansing.

• 1 month later...
Mijn zoektocht naar de ideale combinatie om mijn baard de baas te blijven, maakte dat ik vanmorgen weer een aardige ervaring had. De afgelopen 4 dagen me geschoren met de Mühle R41 met 2x de Super-Max stainless en 2x de Super-Max_Blue Daimond. Nu heb ik van beide mesjes niet een al te hoge verwachting, maar in de R41 behaalde ik er redelijke resultaten mee. Vanmorgen van krabber geruild en ja hoor, de krabber waar ik normaal altijd goed mee kan, de Gillette Black Beauty Long Handle adjustable, leek met de Super-Max_Blue Daimond, zonder te scheren, over mijn gezicht te glijden. Gillette hoger en dus agressiever ingesteld. Weinig verbetering. Daarna de Fatip uit de kast gepakt, mesje overgezet en ja daar gaat het weer. Redelijk goede beurt uiteindelijk. Opvallend hoe verschillend een mesje kan reageren op een krabber.

Daar ik dit al eens eerder had ondervonden en dan een agressievere krabber / instelling verbetering gaf, vraag ik me af of de conclusie: slechter mesje vraagt een agressievere krabber, algemeen ook zo wordt ervaren. Nou niet met een roepen: gebruik dan betere mesjes. Heb nog 5 soorten van de 46 te gaan, dan heb ik alles geprobeerd wat ik inmiddels heb verzameld. Van deze verzameling weet ik dus nu, welke mesjes voor mij het prettigst zijn. Die blijven dus, maar zal verder blijven proberen als ik iets tegenkom wat mijn nieuwsgierigheid prikkelt.

Grappig, jouw commentaar bevestigt mijn scheerervaring van gisteravond. Had al 2x Lord Super Stainless mesje gebruikt. Eerste keer in een Rimei en was bevredigend resultaat. Tweede keer in m'n Mühle R41 en super BBS. Derde keer dacht ik voor het eerst een HongLong proberen. Was bar slecht! Mesje trok zo erg dat ik m'n kin zowat over m'n bovenlip trok! Vond t vreemd dat mesje zo hard achteruit was gegaan dus laatste ATG pass mesje in R41 gestopt en scheerbeurt gewoon netjes af kunnen maken zonder problemen en glad resultaat. Had met wat moeite denk ik nog een 4e scheerbeurt kunnen doen met dit mesje in de R41 maar heb mesje toch maar gedumped want begon toch wat over m'n stoppels te stuiteren en met meeste mesjes doe ik toch zelden meer dan 3 scheerbeurten. Conclusie: Lord Super Stainless is redelijk goed mesje, HongLong is waardeloos en R41 is geweldig, zelfs met een bot mesje! :D

• 2 weeks later...
Die blijven dus, maar zal verder blijven proberen als ik iets tegenkom wat mijn nieuwsgierigheid prikkelt.

Heerlijk dat ik niet de enigste ben die zo denkt.

Hoi,

Ik heb er net ook eens 100 Dorco's besteld om te zien wat het is. Ik ben nog steeds geen groot fan van de Feathers al moet ik mijn mening de laatste tijd lichtelijk bijstellen van absoluut geen fan naar geen groot fan. Het kan er in mijn opinie mee door. Misschien dat deze Dorco's voor mij wel net dat beetje prettiger zijn in het gebruik dan de Feathers. Mocht het niks zijn dan kan ik er anderen hier misschien wel blij mee maken om ze eens uit te proberen.

Ik snap alleen niet hoe sommigen aan dat enorme aantal scheerbeurten komen per mesje. Ik kom echt niet verder dan 3 beurten, ook met een Feather en dan wordt het onprettig en trekkerig tijdens het scheren of het scheert gewoon niet glad meer.

Maar ik ben benieuwd naar de Dorco's ;) .

Dorco's werken voor mij eigenlijk wel erg goed, terwijl je vaak hoort dat dorco niet goed bevalt. nu moet ik wel zeggen dat dorco niet in elke houder goed bevalt vooral (voor mij) in de agressievere houders niet.

Wat betreft de Feathers heb ik nog geen ervaring (heb er wel wat in bestelling staan, kijken hoe ze bevallen) maar wat ik wel vaker hoor is dat ze niet echt lang mee gaan. Misschien vanwege de scherpte ofzo? geen idee.

Ik zie inderdaad ook mensen mesjes vele malen meer gebruiken dan ik het doe. ik heb met oude mesjes vooral last bij mijn keel

maarja mesjes worden door iedereen anders ervaren blijkbaar

• 6 months later...