Jump to content

Krabber hendeltje.

3gor4

Recommended Posts

Ben vanmiddag even bezig geweest om een rvs bout om te toveren naar een hendeltje.

Helaas hebben we geen beitels om een 'knurled grip' te maken want dat vind ik zelf eigenlijk het mooist.

o9g57k.jpg

Het is nog niet af.

Moet het kontje er nog af halen en een draadje erin tappen.

Want die fatip/ roedter schroefdraad is zo'n fijn doorgaans maatje van M4.5 x 0.75 en voorboren op 3.7mm boortje.

Juist net niet wat we aan boord hebben liggen.

Zelf ben ik niet heel erg te spreken over het model. Maar ach, paar uur prutsen zonder echt na te denken is het ook weer niet heel erg verkeerd.

Daarnaast weegt het hendeltje een stuk zwaarder dan die holle van fatip/ roedter.

Zicht gaat al stukken beter gelukkig. Echter nog een klein wazig vlekje in het zicht.

Morgen weer even voor controle in Dublin.

Nee, marcel. Handvat is van brons.

Eigenlijk heb ik een stukje uit een oud ijzerbak gevist. En heb t draaien verkeerd benaderd.

Maar de hoofdwerktuigkundige zei al tegen me dat ik gewoon een nieuw stuk brons staaf mocht pakken.

Ik zal deze wel afmaken maar het is niet zoals ik hem eigenlijk wil.

Vind hem namelijk te zwaar. En ik kan hem dus niet uithollen omdat ik hem nu never nooit meer recht in de klauwen krijg.

Ik val Richard bij!. Ik heb plezier met mijn Fatip Grande als ik deze incidenteel naast de Grote Jongens gebruik. Maar het handvat is een beetje iel. Niet massief zoals bij een Merkur Sledgehammer.

Dus ik ben bijzonder geïnteresseerd in je draai activiteiten. Ik wens dat ik dit ook zou kunnen en de daarvoor benodigde machines tot mijn beschikking hebbe.

J

Wat gaaf dat je dat zo zelf kan maken [ je hebt wel een veiligheidspak en bril en helm op ????]

Haha, een ketelpak/ overall hebben we standaard aan in de machine kamer.

Bij het draaien zijn oorkleppen en bril een noodzakelijke verplichting.

Die paar spaanders die op mijn hoofd vallen zullen geen gaten in mijn schedel aanrichten.

Heb gisteravond nog even rondgekeken op internet en ik heb een bedrijf gevonden vlakbij Rotterdam die het volgende leveren;

- 3.7 mm HSS Cobalt boortjes

- M4.5 x 0.75 tapsetje

- Kartelapparaat voor op de draaibank met 6 rolletjes (dus 3 verschillende diamantprofieltjes)

- Polijstpasta staven (werkt toch iets beter dan Brasso).

Het kontje heb ik gister al afgedraaid. Nu alleen nog een draadje thuis erin tappen en mag het fijne zware hendeltje op de proef gesteld worden.

Ik kan niet wachten om het volgende hendeltje te draaien met een kartelprofiel erin. Jullie worden op de hoogte gehouden.

Mooi hoor!

Het idee achter de handle voor een krabber is prima, al is het nu misschien wat druk.

Daar moet ik je gelijk in geven.

Mijn idee was om een hendeltje te maken met voldoende grip over de gehele lengte.

Dat is ook wel gelukt.

De volgende wordt met een diamant/ kartelprofiel. En een trompet-vorm op de kopsekant.

Vandaag even snel het hendeltje voor de kwast afgerond.

Binnen diameter van 22mm... komt hoogstwaarschijnlijk een HMW knot in van TheGoldenNib.

De maten zijn grofweg gezegd 4 cm diameter bij de kroon. En 6,5cm totale hoogte.

Foto's zijn heel snel genomen en niet mooi om te zien. Maar het geeft een idee van wat het is.

2lbby2b.jpg

ruaesi.jpg

qnurgn.jpg

Ben vanmiddag even bezig geweest om een rvs bout om te toveren naar een hendeltje.

Helaas hebben we geen beitels om een 'knurled grip' te maken want dat vind ik zelf eigenlijk het mooist.

o9g57k.jpg

Het is nog niet af.

Want die fatip/ roedter schroefdraad is zo'n fijn doorgaans maatje van M4.5 x 0.75 en voorboren op 3.7mm boortje.

Zelf ben ik niet heel erg te spreken over het model. Maar ach, paar uur prutsen zonder echt na te denken is het ook weer niet heel erg verkeerd.

Daarnaast weegt het hendeltje een stuk zwaarder dan die holle van fatip/ roedter.

Hoi 3gor4,

Wat leuk dit nieuw steeltje van RVS, maar ben je niet bang dat de draad niet gaat "vreten" een eigenschap die bij RVS nogal eens voor dreigt te komen.

Zelf heb ik niet zo'n goede ervaringen met het monteren en demonteren van RVS bouten/moeren.

Dus vandaar mijn opmerking, het zou jammer zijn als je het steeltje niet meer van het krabbertje afkrijgt.

Wellicht een idee om RVS montage pasta te gebruiken offffff een ietsie pietsie beetje van de schroefdraad (mannnetje) proberen af te halen zodat de schroefdraad makkelijk draait.

Maar wellicht is het helemaal niet nodig en gaat ie als een tierelier.

Maar ik heb nog ff een vraagje waar haal jij de polijstpasta hier in Rotterdam dan kan ik daar ook nog wat gaan halen ;) voor mijn polijstmachine.

Nou suc6

T.

o9g57k.jpg

Het is nog niet af.

Hoi 3gor4,

Wat leuk dit nieuw steeltje van RVS, maar ben je niet bang dat de draad niet gaat "vreten" een eigenschap die bij RVS nogal eens voor dreigt te komen.

Zelf heb ik niet zo'n goede ervaringen met het monteren en demonteren van RVS bouten/moeren.

Dus vandaar mijn opmerking, het zou jammer zijn als je het steeltje niet meer van het krabbertje afkrijgt.

Wellicht een idee om RVS montage pasta te gebruiken offffff een ietsie pietsie beetje van de schroefdraad (mannnetje) proberen af te halen zodat de schroefdraad makkelijk draait.

Maar wellicht is het helemaal niet nodig en gaat ie als een tierelier.

Maar ik heb nog ff een vraagje waar haal jij de polijstpasta hier in Rotterdam dan kan ik daar ook nog wat gaan halen ;) voor mijn polijstmachine.

Nou suc6

T.

Bedrijf heet HBM machines en zit in moordrecht.

Ik doe er sowieso een drupje droge was olie in die ik voor mijn mountainbike gebruikte.

En je haalt zo'n krabber natuurlijk regelmatig uit elkaar dus ik denk ook dat het dan niet echt veel de tijd heeft om op elkaar in te 'vreten'.

Ik weet uit mijn ervaring aan boord dat rvs bouten in stalen moeren of gaten inderdaad flink vast kunnen gaan zitten omdat het ene staal zwakker is dan het ander waardoor het zwakkere wordt 'opgeofferd' en dus ook gaat invreten op het ander.

Hoe dan ook bedankt voor je tip en ik zal het in de gaten houden.

Gister heb ik nog even wat fotos geschoten.

al28ib.jpg

5xlvlv.jpg

o9jxgn.jpg

bfidsj.jpg

Mijn excuses maar om de een of ander reden worden de geuploadde fotos verdraaid bii tinypic.

Verder zal ik alleen nog een draadje moeten tappen in de hendeltje en een knotje moeten steken in de handvat.

Wordt toch geen HMW knot want ik wil die HMW knot toch liever in een andere handvat steken.

Tjee wat mooi man!

Jaloers op mensen, die zoiets moois kunnen maken.

Ik zou in dat bronzen handvatje, dat waarschijnlijk redelijk van gewicht is, een knot met veel backbone zetten, om de druk van dit prachtige handvat te kunnen weerstaan.

Prachtig, volgend jaar ben je dus de klos voor een "LE scheerset" :mrgreen:

Trouwens bedankt voor alle reacties.

Naar mijn mening kan het nog beter en dat wil ik dan ook de volgende keer voor elkaar krijgen.

@harkos.

Ik vind het gevoel van hele zachte haren aangenaam.

De semogue soc badger heb ik al. Maar de tips mogen naar mijn mening net iets zachter.

Dus als iemand ideeen heeft dan hoor ik ze graag.

Wat dacht je van een goede dichte synthetic van Mühle. Is echt goed. Net even mijn semogue vergeleken met mijn Jeruzalem Fibre. De laatste voelt op de tips zachter en is toch erg stevig. Niet goedkoop maar erg goed. Kan je aan een mail adres helpen om met Mühle rechtstreeks te communiceren.