Jump to content

Poor man strop kit

JeffreyP

Recommended Posts

Beste allemaal,

Vandaag verwacht ik mijn mes te ontvangen van Noxa. De eerste stap voor de straight razor is gemaakt. Na een aantal topics te hebben gelezen heb ik besloten om een poor man strop kit te gaan bestellen. Hebben jullie ervaring met het importeren hiervan? Met regelmaat bestel ik wat prul in China of goed spul in onze buurlanden maar iets bestellen uit de USA heb ik nog geen ervaring mee. Wanneer er een beschadigde strop beschikbaar is hoef ik inprincipe niks te betalen aan onze graaiers uit den Haag :lol: gezien ik onder de 22 euro blijf toch? Wordt er tevens moeilijk gedaan over het importeren van leer? Ik kan me voorstellen dat daar speciale documenten bij moeten zitten.

Alvast bedankt!

Ps. mocht iemand nog een oude strop hebben liggen, stuur maar een pb'tje

Jeffrey

Had dat eerder gezegd, ik heb nog een oude strop liggen met de littekens van mijn beginners fouten. Die had je ook over kunnen nemen alhoewel je voor niet veel geld een een mooie Poor-mans strop kun krijgen zonder oneffenheden.

Overigens is het mes wat ik het heb toegestuurd geslepen, over de crox gehaald, gestropt, gedesinfecteerd en in de olie gezet. Het enige wat je hoeft te doen is de olie er af te vegen (baby olie dus geen chemische meuk) en je kunt aan de slag. Voor je volgende scheerbeurt zul je wel een strop nodig hebben.

Hoi Jefrey.

Waarom niet een bezoek brengen aan de plaatselijke schoenlapper,of een zadelmaker en vragen of je een stuk onbehandeld tuigleer kan kopen van ongeveer 7 cm breed en ca 60 cm lang.

Laat er een paar nestels in slaan(grote ringen) en je bent meteen klaar.

Elke keer voor dat je gaat stroppen even flink met je hand over het leer wrijven en de huidolie trek dan in het leer dan hoeft je ook geen leerbalsem(gele tubetje) te kopen

Dan heb je voor weinig een poremans strop

Dankzij Antonius toch maar de stap gemaakt om eens te bellen naar een zadelmakerij. En inmiddels ben ik in het bezit van een redelijk grote lap leer:) Hij is ruim 80cm lang en de breedte varieert van 7 tot 10 cm. Voor een wereldbedrag van 8 euro.

Maar nu de vraag: Moet er nog een kant behandeld worden voor gebruik? Misschien even een stuk schuurpapier over de binnenkant?

Ter verduidelijking een foto van het leer

ih4m7t.jpg

Ik ga nog een oplossing bedenken om hem mooi op te hangen.

Dankjewel:) ik zal volgende week een foto posten wat er van is geworden. Zit nu half gehandicapt op de bank na een operatie en mag ik niet lang staan dus klussen kan nu helaas nog niet haha.

Ik heb ook continu ruzie met de autocorrectie...

Ik wil je niet ontmoedigen maar er is een heel groot verschil tussen leder en leder, om te oefenen zal het allemaal natuurlijk best goed zijn maar eenmaal onder de knie zou ik toch uitkijken naar wat anders, het kan een heel groot verschil uitmaken.

Bedankt iedereen. We gaan het in de toekomst zien mbt de strop. Het is een mooi stukje leer om te beginnen in elk geval.

Iemand toevallig een idee of je de grid kan bepalen van een wetsteen? Mijn pa is vroeger timmerman geweest dus je kan je voorstellen dat we een paar wetstenen hebben in de kast voor het wetten van beitels. Maar zowel mijn pa als ik heb geen idee welke grit het is.

Ik zou die stenen maar even links laten liggen. Doorgaans zijn die stenen te grof en niet vlak genoeg om een scheermes op te pimpen naar scheerbaar niveau. Daarnaast moet je dat mes voorlopig bijde stenen vandaan houden en alleen opdirken met goed strop werk en eventueel wat crox.

Interessant topic, zeker aangezien die link naar de leerlooijer hier op nog geen 15 minuten vandaan is ;-)

Uiteraard ter oefening, maar kun je een idee geven waar ik op kan letten Snuff, met betrekking tot het 'soort' leer?

Uiteraard ter oefening, maar kun je een idee geven waar ik op kan letten Snuff, met betrekking tot het 'soort' leer?

Uitleg geven daarover via dit media is heel erg moeilijk maar als je klaar bent voor een upgrade zit je met een strop van deze winkels altijd wel goed:

Neil Miller UK

Tony Miller US

Rasurpur Germany

Hand American US

Scrupleworks Norway

Old traditional Germany

Misschien niet, hangt volledig af van het soort leder dat je uitgezocht hebt. Je kan geluk hebben (of veel kennis ter zake). Ik vermelde het alleen omdat in mijn familie er mensen zijn die een lederbewerking shop hebben (ze maken en leveren spullen aan hondenafrichters wereldwijd) en die hebben allerhande soorten leder maar heel wat daarvan zijn toch als strop niet echt geschikt.

http://www.gut-rasiert.de/forum/index.php/topic,16395.0.html levert een vergelijk op van de diverse soorten leer die een duitse stroppenmaker gebruikt. Voor wie de taal machtig is een interessant stukje leesvoer.

Kijk, daar gaan we wat aan hebben. Mijn broer en ik denken er namelijk over om het wel helemaal diy te doen. En mocht het uiteindelijke resultaat niet bevredigend zijn, dan kan er altijd nog ergens een mooie besteld worden.