Jump to content

Open kam vs. Gesloten kam

skippy

Recommended Posts

Ik vroeg mij af wat nu eigenlijk de belangrijkste redenen zijn voor het kiezen tussen open kam of gesloten kam.

Bij een gesloten kam is het idee dat deze minder agressief zou zijn, maar als je het goed gaat bekijken veegt de gesloten kam al de meeste schuim weg voordat het mes langskomt. Dit lijkt mij met een open kam juist beter geregeld.

Bij een open kam zal het mes minder de kleinere oneffenheden in de huid volgen door de openingen in de kam, en dus meer een egaliserende neiging krijgen. Tot hier is het nog vrij logisch.

Maar heeft een open kam nu ook automatisch een meer bloot liggend mes of is dit van het merk afhankelijk?

Het lijkt mij nl. dat als de afdekplaat op het mes gelijkwaardig is aan bv. een EJ DE89, dat het mes niet heel veel agressiever gaat zijn.

En wat is een redelijk milde open kam? Moet ik dan gaan kijken naar een Pearl of een Fatip of zijn er nog meer merken die wat minder bekend zijn? De Muhle en Roedter noem ik bewust niet want die zijn zeker te veel "verfkrabber" voor mij.

Geen budget. Ook nog even geen plannen, maar misschien over enkele maanden, dus vroeg het mij gewoon af.

Of eigenlijk twijfelde ik aan de effectiviteit van een gesloten kam m.b.t. de eigenschappen van scheerzeep.

Voor de glijdende eigenschappen van de scheerzeep leek het mij logischer dat dit door het mes zelf wordt afgeschraapt i.p.v. door een gesloten kam net voor het mes, en dat daarom een open kam misschien beter zou zijn.

Geen budget. Ook nog even geen plannen, maar misschien over enkele maanden, dus vroeg het mij gewoon af.

Of eigenlijk twijfelde ik aan de effectiviteit van een gesloten kam m.b.t. de eigenschappen van scheerzeep.

Voor de glijdende eigenschappen van de scheerzeep leek het mij logischer dat dit door het mes zelf wordt afgeschraapt i.p.v. door een gesloten kam net voor het mes, en dat daarom een open kam misschien beter zou zijn.

Als je de zeep tot op de huid weghaalt met de safety bar ipv met het mesje scheer je je eigenlijk al niet onder de juiste hoek, of druk je te hard. Ook met een safety bar krabber hoor je nog steeds een laagje zeep op je huid te hebben als het mesje passeert.

Dat zal ook wel gebeuren, want daar zitten de ribbels voor op de safety bar.

Voor mijn gevoel lijkt het alleen omslachtig om eerst een dikke laag schuim op te smeren en daarna

90% weg te vegen voor het eigenlijke scheren. Het zal wel te maken hebben met het behandelen van de weg te scheren haren, denk ik.

Maar wat zou een milde OC krabber zijn om mee te beginnen als ik zover ben? Van de Fatip is al bekend dat deze niet zo agressief is als de Muhle, maar zijn er nog andere mildere OC krabbers?

Van de Fatip is al bekend dat deze niet zo agressief is als de Muhle

De fatip is anders aardig agressief hoor (niet zoveel als de R41 uit 2011 maar toch...)

Gillette Goodwill

Gillette Goodfella

Tuckaway Tuckaway

Merkur open kam krabbertjes

Gillette Long Comb new

• 3 years later...