skippy Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Ik vroeg mij af wat nu eigenlijk de belangrijkste redenen zijn voor het kiezen tussen open kam of gesloten kam. Bij een gesloten kam is het idee dat deze minder agressief zou zijn, maar als je het goed gaat bekijken veegt de gesloten kam al de meeste schuim weg voordat het mes langskomt. Dit lijkt mij met een open kam juist beter geregeld. Bij een open kam zal het mes minder de kleinere oneffenheden in de huid volgen door de openingen in de kam, en dus meer een egaliserende neiging krijgen. Tot hier is het nog vrij logisch. Maar heeft een open kam nu ook automatisch een meer bloot liggend mes of is dit van het merk afhankelijk? Het lijkt mij nl. dat als de afdekplaat op het mes gelijkwaardig is aan bv. een EJ DE89, dat het mes niet heel veel agressiever gaat zijn. En wat is een redelijk milde open kam? Moet ik dan gaan kijken naar een Pearl of een Fatip of zijn er nog meer merken die wat minder bekend zijn? De Muhle en Roedter noem ik bewust niet want die zijn zeker te veel "verfkrabber" voor mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Kwestie van voorkeur, er zijn in beide versies van mild tot zeer agressief te krijgen. Heb je een bepaald budget voor ogen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongShave Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 (edited) Hier is al een aardige Topic over Edited January 13, 2018 by ChrisVanMeer Oude koppeling aangepast naar nieuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
skippy Posted November 7, 2014 Author Share Posted November 7, 2014 Geen budget. Ook nog even geen plannen, maar misschien over enkele maanden, dus vroeg het mij gewoon af. Of eigenlijk twijfelde ik aan de effectiviteit van een gesloten kam m.b.t. de eigenschappen van scheerzeep. Voor de glijdende eigenschappen van de scheerzeep leek het mij logischer dat dit door het mes zelf wordt afgeschraapt i.p.v. door een gesloten kam net voor het mes, en dat daarom een open kam misschien beter zou zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Geen budget. Ook nog even geen plannen, maar misschien over enkele maanden, dus vroeg het mij gewoon af.Of eigenlijk twijfelde ik aan de effectiviteit van een gesloten kam m.b.t. de eigenschappen van scheerzeep. Voor de glijdende eigenschappen van de scheerzeep leek het mij logischer dat dit door het mes zelf wordt afgeschraapt i.p.v. door een gesloten kam net voor het mes, en dat daarom een open kam misschien beter zou zijn. Als je de zeep tot op de huid weghaalt met de safety bar ipv met het mesje scheer je je eigenlijk al niet onder de juiste hoek, of druk je te hard. Ook met een safety bar krabber hoor je nog steeds een laagje zeep op je huid te hebben als het mesje passeert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skippy Posted November 7, 2014 Author Share Posted November 7, 2014 Dat zal ook wel gebeuren, want daar zitten de ribbels voor op de safety bar. Voor mijn gevoel lijkt het alleen omslachtig om eerst een dikke laag schuim op te smeren en daarna 90% weg te vegen voor het eigenlijke scheren. Het zal wel te maken hebben met het behandelen van de weg te scheren haren, denk ik. Maar wat zou een milde OC krabber zijn om mee te beginnen als ik zover ben? Van de Fatip is al bekend dat deze niet zo agressief is als de Muhle, maar zijn er nog andere mildere OC krabbers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 De open kam krabbers van Merkur zijn zonder meer mild; de 15C (korte greep) en de 25C (lange greep, verder identiek). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 Van de Fatip is al bekend dat deze niet zo agressief is als de Muhle De fatip is anders aardig agressief hoor (niet zoveel als de R41 uit 2011 maar toch...) Gillette Goodwill Gillette Goodfella Tuckaway Tuckaway Merkur open kam krabbertjes Gillette Long Comb new Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Zoethout Posted November 7, 2014 Share Posted November 7, 2014 LongShave heeft het al aangegeven - er is al een draadje over dit onderwerp. Ikzelf ben nu zo ongeveer verslaafd aan de Gillette NEW - dus verwacht van mij geen objectief oordeel ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjors zonder sjimmie Posted January 13, 2018 Share Posted January 13, 2018 LongShave schreef Op 7-11-2014 om 14:17: Hier is al een aardige Topic over is dit topic nog ergens terug te vinden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 13, 2018 Share Posted January 13, 2018 alhier 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sjors zonder sjimmie Posted January 13, 2018 Share Posted January 13, 2018 bedankt,ik kreeg de originele link niet geopend "404 page not found" deze wel,bedankt Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrisVanMeer Posted January 13, 2018 Share Posted January 13, 2018 @efsk Bedankt! Ik heb ook de originele koppeling aangepast. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 13, 2018 Share Posted January 13, 2018 Jep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts