Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allemaal,

Zoals ik al had verteld in het bericht waarin ik mijzelf voorstelde, denk ik dat ik iets verkeerd doe.

Ik denk dit, omdat ik na het scheren veel irritatieplekken heb (voornamelijk op m'n kin en in m'n nek) en als ik met aluin over mijn gezicht ga bijt het werkelijk overal.

Ik begon +- 6jaar geleden met scheren met wegwerpmesjes van Wilkinson en scheerschuim van een huismerk. Ik had erg veel last van irritatie (zeker als ik mij elke dag wilde scheren) en besloot over te stappen op een duurder mesje. Ik kocht een Gillette fusion scheermes en ipv huismerk scheerschuim kocht ik scheersel voor de gevoelige huis van Gillette. Ook dit hielp niet waardoor ik besloot om een elektrisch te gaan scheren, het Philips scheerapparaat was echter al helemaal een ramp waardoor ik weer terugviel op m'n Gillette fusion.

Ik ben het helemaal zat om altijd maar last te hebben van irritatieplekken en ingegroeide haren in m'n nek. Als ik mij elke dag scheer dan krijg ik een rode huid terwijl de stoppeltjes gewoon zichtbaar blijven.

Ik heb van alles geprobeerd, een vochtige warme handdoek voor t scheren, douchen voor het scheren en zelfs een soort 'stomen'. Na het scheren spoel ik met koud water en gebruik ik aluin en een after shave balsem. Niks lijkt te helpen.

Wie heeft er een idee wat ik verkeerd zou kunnen doen? Denken jullie dat ik eventueel met een safety razor minder irriatie heb, omdat ik dan met minder mesjes over m'n huid glij?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Alvast bedankt,

Arnoud

Posted

Je zal uit eindelijk minder geirriteerd en fijner gaan scheren maar dit gaat je niet 1 2 3 lukken.

Voordat je de nodige ervaringen hebt en de beste combi vind zal het een aantal weken tot niet maanden verder zijn.

Zelf ben ik een aantal weken aan het rommelen maar ik merk dat ik al wel voorkeuren krijg en dat de manier van scheren me steeds makelijker word.

Posted
Denken jullie dat ik eventueel met een safety razor minder irriatie heb, omdat ik dan met minder mesjes over m'n huid

Arnoud

Ja, maar 1 mesje in plaats van 4 of 5 die maar over dezelfde plek blijven gaan. Als je een DE gaat gebruiken heb je kans dat je veel minder last gaat krijgen, had ik ook. Let er wel op om geen druk op het mes te zetten. Succes verder . ;)

Posted

Irritatie ontstaat vaak door een te bot mesje of door te kort afscheren; vooral bij een cartridge omdat je daar ook nog eens geen invloed hebt op de hoek waaronder je haartjes worden afgeschoren. Wegwerpmesjes zijn zelden echt scherp genoeg om comfortabel te scheren. Dit heb je zonder twijfel, na enige oefening, beter onder controle met een scheersysteem met maar één mesje; DE, SE of Injector (waarbij gezegd dat er het makkelijkst aan DE mesjes te komen is).

Een ander ding is hoe je je baard scheert; met de haargroei mee (WTG), haaks erop (XTG) of er tegen in (ATG). Heb je je baardgroei al eens in kaart gebracht? Het is zelden zo dat je haren allemaal netjes van boven naar beneden groeien dus dat is handig om te weten aangezien de minste irritatie ontstaat als je met de haargroei meescheert (WTG). Bij mij bv groeien de onderste haren in mijn nek vooral omhoog wat me vroeger met de cartridge ook altijd een hoop ellende gaf.

Voorbereiding kan ook een enorm verschil maken; douchen, een preshave of gewoon een goed schuim (van een zeep of creme) een minuutje laten zitten voor je begint te scheren kan echt helpen.

Bedenk dat het onderdeel van het scheren dat je het slechtste uitvoert bepaalt hoe het scheren verloopt; als je alles goed doet moet je gewoon probleemloos kunnen (leren) scheren.

Posted

Wat meestal heel goed helpt is iemand vragen die op het forum zit en bij je in de buurt woont of je even kan samenkomen waarbij belangrijke dingen dan kunnen voor getoond worden en eventueel een aantal producten kunnen meegebracht worden.

Posted

Bedankt voor de snelle reacties iedereen!

Pre shave olie gebruik ik ook wel eens, dat scheelt wel maar alsnog irriteert het enorm bij mij.

Ik scheer eerst wtg, maar ik moet minimaal ook xtg en het liefst atg scheren, want als ik alleen wtg scheer heb ik nog zoveel stoppels dat lijkt alsof ik mij niet heb geschoren.

Onderin m'n nek heb ik overigens altijd laat van ingegroeide haren, komt dat vaak ook door een cartridge?

Posted

En Snuff dat is inderdaad niet zo'n gek idee.

Op die manier kun je er misschien achter komen wat voor jou fijn is en wat niet zonder dat je gelijk tientallen euro's kwijt bent :P

Ik ben op het gebied van safety razors echt een leer trouwens.

Ik weet dat iedereen iets anders fijn vindt maar zijn er krabbers die handig zijn om te gebruiken als je net begint? Ik heb mijn oog laten vallen op de Edwin Jagger DEL89LI14bl , weet iemand of dit wat is? En de mesjes die je erop zet, ik heb totaal geen idee , is dan een sample set bestellen handig of heeft iemand andere tips?

Posted
Ik ben het helemaal zat om altijd maar last te hebben van irritatieplekken en ingegroeide haren in m'n nek.

Nek (achterkant; tussen hoofd en rug) of hals (voorkant; tussen hoofd en borst)?

... heb ik overigens altijd laat van ingegroeide haren, komt dat vaak ook door een cartridge?

Ja; is een onvoldoende afgesneden haar die beschadigd is. Het "fijne" van cartridge mesjes is dat het eerste mesje optilt en het tweede mesje afsnijdt. Wat nog weleens wil gebeuren, is dat het eerste mesje wel optrekt maar het haartje vervolgens als een elastiekje te hard terugspringt en onder de huid terecht komt. En daar weer verder een weg gaat zoeken. De uitgang naar de buitenlucht is hij echter kwijt ;)

De EJ is een goede krabber om mee te beginnen. Er zit een pakje van 5 mesjes bij, afhankelijk van waar je bestelt, krijg je er misschien nog wel wat extra bij. En anders uiteraard de tip van Snuff ;)

Posted

Zie net dat je uit Noordwijkerhout komt; rij een keertje bij Eric langs in Leiden (scheerwinkel.nl). Hij heeft diverse krabbers op voorraad, kan je de verschillen zien en voelen.

Posted

Ik had de scheerwinkel.nl inderdaad gevonden op internet, via die website kwam ik ook op het idee van de Edwin Jagger. Ik zag dat hij vlakbij het centrum zit, dus ik was inderdaad van plan daar eens langs te rijden.

Zou het overigens mogelijk zijn dat ik met een krabber wel elke dag kan scheren, iets wat met een cartridge gewoon niet mogelijk is bij mij?

Posted

Misschien wel, maar na een tijdje. Je hebt een leercurve en moet wennen. Maar dat geeft niet, want het eindresultaat is dat je een plezieriger scheerbeleving hebt.

Posted

En zorg voor een echt goede scheerzeep waar met de juiste hoeveelheid water mooi schuim mee gemaakt is. Of dat nu rechtstreeks op de huid is gebeurd, of eerst in een scheerkom maakt niet zoveel uit.

Posted

Hi Noud,

Blijft lastig dat scheren wanneer je niet precies weet wat je doet en waarom je het doet.

Toevallig liep ik recent zelf weer tegen hetzelfde probleem aan dat jij ook hebt omdat ik ben over gestapt op de straight. Het scheren van de hals.

Het komt eigenlijk weer in de basis op hetzelfde neer. Hoe groeien je baardharen op je hals, trek je huid goed strak en scheer met de haar groeirichting mee. Met de DE krabber had ik het goed onder controle, maar dat was voor mij met de straight toch weer ff anders. En ik had ook weer behoorlijk last van irritatie.

Wat doe ik fout dacht ik. Wat met mijn DE goed werkte, werkte met de straight absoluut niet goed. Ik werd weer wakker geschud door de mensen hier op het forum die graag willen helpen en allerlei tips aanreiken.

Handig is om je baardgroei in kaart te brengen zodat je weet in welke richting je op moet scheren (met de haar groeirichting mee). Dit is een handige hulp: http://sharpologist.com/2010/07/interactive-face-map.html

Verder absoluut geen druk uitoefenen, je moet jezelf aaien met de kabber en als laatste gebruik een goede scheerzeep of crème en klop dit met een kwast op tot een goed schuim (ziet er uit als dikke yoghurt/slagroom) en dit hoeft echt niet duur te zijn.

Waar ik zelf veel aan heb gehad is youtube. Zoek naar de shave tutor "mantic59" zo kom je denk ik al een wel eind.

Het is in het begin even aanmodderen, maar dat moet je even voor lief nemen. Ik denk dat iedereen daar wel tegenaan is gelopen in het begin. Wanneer je volhoudt, moet het op een gegeven moment steeds beter gaan en dan ga je er een hoop plezier aan beleven.

Heb je nog vragen schroom niet om ze te stellen. Heel veel mensen zijn bereid om je te helpen:mrgreen:

Suc6

Posted

Iedereen bedankt voor de reacties!

Ik ga denk ik binnenkort een safety razor aanschaffen en een goede scheerzeep/crème in de hoop dat scheren in de toekomst wat fijner wordt :D

Posted
Ik had de scheerwinkel.nl inderdaad gevonden op internet, via die website kwam ik ook op het idee van de Edwin Jagger. Ik zag dat hij vlakbij het centrum zit, dus ik was inderdaad van plan daar eens langs te rijden.

Zou het overigens mogelijk zijn dat ik met een krabber wel elke dag kan scheren, iets wat met een cartridge gewoon niet mogelijk is bij mij?

Ja, het zou goed mogelijk kunnen wezen!

Want ik achtte mezelf ook niet mogelijk om elke dag te scheren met een fusion.

Maar nadat ik mijn eerste krabber (Edwin Jagger DE89) bij Eric in Leiden op haalde en kennis maakte met het klassiek scheren kan ik mezelf nu elke dag scheren. Zelfs met de meest agressieve krabber.

Het zou mij niks verbazen als jij ook veel verder kunt komen dan je denkt.

Trouwens, welkom op dit forum en veel lees en scheerplezier!

Posted

Ik kan me met een krabber elke dag scheren, maar ik moet zeggen dat ik me gladder en comfortabeler scheer indien ik om de dag scheer. Met die 3 voudige wegwerpdingen was het niet mogelijk zonder vlekken, bultjes etc etc.

Posted

Beste Noud,

ik had exact hetzelfde als wat je in de openingspost vertelde. Ik ben uiteindelijk na 24 jaar van irritatie en ergernis via internet terecht gekomen bij een safety razor. Inmiddels na 3 a 4 maanden gebint dit mij zeer goed te bevallen.

De irritatie is beduidend minder. Ik zal mij nog steeds niet iedere dag scheren, maar ik heb na het scheren veel minder irritaties, en de irritatie die er nog is trekt veel sneller weer weg. Ik weet niet wat het heeft gedaan want ik ben ook overgestapt op een scheercreme/zeep en een scheerkwast om dit op te brengen. Verder is het scheren met een safety razor ook een vak apart. Dan heb je nog grote verschillen in mesjes. Ik ben na het een en ander geprobeerd te hebben,

terecht bij een mesje als de Personna. Een redelijk scherp mesje, maar niet extreem scherp. Dit bevalt voorlopig goed.

Voor een safety razor zou ik kijken naar een type no. 89. Dit kan zijn van Edwin Jagger, Muhle, piccadilly circus, bluebeards revenge scimitar, enz. Dit zijn bijna allemaal dezelfde/vergelijkbare scheermessen.

Succes, en je zal geen spijt krijgen van een overstap naar een safety razor. (misschien in het begin een beetje ;) )

Posted
Beste Noud,

ik had exact hetzelfde als wat je in de openingspost vertelde. Ik ben uiteindelijk na 24 jaar van irritatie en ergernis via internet terecht gekomen bij een safety razor. Inmiddels na 3 a 4 maanden gebint dit mij zeer goed te bevallen.

De irritatie is beduidend minder. Ik zal mij nog steeds niet iedere dag scheren, maar ik heb na het scheren veel minder irritaties, en de irritatie die er nog is trekt veel sneller weer weg. Ik weet niet wat het heeft gedaan want ik ben ook overgestapt op een scheercreme/zeep en een scheerkwast om dit op te brengen. Verder is het scheren met een safety razor ook een vak apart. Dan heb je nog grote verschillen in mesjes. Ik ben na het een en ander geprobeerd te hebben,

terecht bij een mesje als de Personna. Een redelijk scherp mesje, maar niet extreem scherp. Dit bevalt voorlopig goed.

Voor een safety razor zou ik kijken naar een type no. 89. Dit kan zijn van Edwin Jagger, Muhle, piccadilly circus, bluebeards revenge scimitar, enz. Dit zijn bijna allemaal dezelfde/vergelijkbare scheermessen.

Succes, en je zal geen spijt krijgen van een overstap naar een safety razor. (misschien in het begin een beetje ;) )

Nog even als aanvulling op het voorgaande: Ik merk het direct als ik tijdens de scheerbeurt ietwat gehaast of overenthousiast ben. Dan moet ik het bekopen met irritatie en wondjes.

Alle voorgaande ervaringen in het scheren moet je direct vergeten. Het scheren met een safety razor is een heel andere tak van sport dan met een cartridge mes zoals je gewend bent. Enige vorm van druk uitoefenen op het scheermes wordt direct afgestraft. Breng de richting van de haargroei in kaart, en begin te scheren met de haargroeirichting mee.

Rustig opbouwen en ervaring opdoen is het devies. Goed letten op (geen) druk, haargroeirichting en de hoek van het scheermes tot je huid/gezicht.

Ook het bereiden van je scheerschuim is een belangrijk aspect. Te veel of te weinig wateren je schuim zal zijn werking grotendeels verliezen. Het is even knutselen maar als je het eenmaal gewend bent, zul je spijt hebben dat je niet eerder hieraan begonnen bent.

Posted

Hallo Noud,

Wat jouw probleem is, dat had ik ook zo'n 1,5 jaar geleden ook en uit ervaring weet ik dat je zo'n Edwin Jagger gerust kunt aanschaffen maar je kan ook bijvoorbeeld een 'Merkur 20c' nemen die ongeveer net zo mild is.Deze verkoopt Eric uit leiden ook,en de kans is aanwezig dat ie jouw deze adviseerd.

Omdat ik jouw probleem ook herken kan ik je verder aanraden om een goed vergevingsgezind maar scherp mesje te nemen.Hiervoor zou je een 'Hema blade' kunnen nemen.Een pot Bartex bij de kruidvat of 'Proraso pre-shave, wittte versie' zou met een goede zeep(bv Proraso wit) verder goed kunnen helpen en een goede asb om het allemaal goed af te sluiten.

Ohja, als je gaat scheren dan moet je je huid goed strak trekken zodat je mes op een goed oppervlak ligd.Bovendien voorkom je ook heel wat snijwondjes.En natuurlijk geen druk zetten.

Posted

Mijn steentje, hier boven werd al gesproken over Bartex (kruitvat), nu deze smeer ik, nadat ik mij gedoucht heb op mijn gezicht/hals, erna doe ik de scheerschuim er op en dan scheren en dit ervaar ik als prettig.

Posted

Wat mij nog steeds opvalt is dat ik niemand over gezichtsmassage hoor die last hebben van irritatie?

Ik masseer een gezicht zo'n 4 of 5 minuten met eerst scheerolie en de 2e keer met een pre-shave.

Het voordeel van een massage is dat je de huid beter voorbereid op het scheren , je doorbloeding word al beter en je verwijdert alvast wat dode huidcellen en het ontspant ook je haartjes en verwijder je al loszittende haren en oneffenheden.

Alleen iets op je gezicht smeren als voorbehandeling vind ik niet voldoende , maak die huid nou eerst eens lekker los met olie en breng een goeie basis laag aan voordat je gaat scheren zodat de huid doorvoed is met goeie producten voordat je er een mes op zet.

Posted

Preshave heeft voor mij echt geen toegevoegde waarde.

Als je bij een gezellige barbieriere in Amstelveen bent dan is het een fijne toevoeging vanwege het luxe gevoel, maar thuis kost het alleen maar tijd. Zonder preshave scheer ik me net zo makkelijk.

Posted

Marco , het gaat ook niet over luxe of lekker maar de voorbehandeling van de huid.

De huid is heel gevoelig en reageert op druk en wrijving en als je er met een mesje langs gaat kan je huid geïrriteerd reageren op dat mes.

Pre-shave op een huid die niet geïrriteerd raakt zal je denk ik erg weinig merken maar mensen met een droge gevoelige huid hebben er zeker profijt van en dan niet ff opsmeren maar masseren die huid moet los zijn en goed doorbloed en een beetje "vettig" om wrijving te weerstaan van het mes op de huid.

En volgens mij speelt tijd geen rol bij een scheerbeurt en beter 5 minuten voorbereiden dan een halve dag met rooie vlekken in je nek lopen.

{ tis net als sex :lol::lol::lol: voorbereiding is het halve werk ]