cutthroat Posted November 4, 2014 Posted November 4, 2014 Ik heb vorige week een ERN Ator binnen gekregen die ik via eBay gekocht had. Ik kwam deze tegen en zag er op het eerste gezicht goed uit. Omdat ik goede verhalen heb gehoord over dit mes wilde ik ze wel hebben. Bij ontvangst zat er oud vuil en wat roest en pitting op. Met geduld en een hoop ellebogen-vet heb ik het mes weer presentabel gekregen. De originele ringen en scales heb ik behouden, de originele pin aan de pivotzijde heb ik helaas op moeten offeren. Deze is vervangen door een alpaca exemplaar. Hier ben ik niet heel erg tevreden over, maar ik ben nog niet erg bedreven in het pinnen. Wellicht dat dit nog eens over gedaan wordt. Vanavond het mes, voorzien van tape, naar de stenen gebracht en na afsluiting op de Naniwa 12k gestropt op Crox, Feox, black latigo en English bridle. Morgen de "Proof of the Pudding". Voor: Na:
timmert26 Posted November 4, 2014 Posted November 4, 2014 Ziet er erg goed uit! Weer nieuw leven geblazen in een oudje.
Snuff Posted November 4, 2014 Posted November 4, 2014 het heeft dan wat moeite gekost maar het resultaat mag er zeker zijn
efsk Posted November 4, 2014 Posted November 4, 2014 Dat is een beste klus met verbluffend resultaat man! Met hoe grof schuurpapier ben je begonnen? Fijn ook dat je de scales hebt weten te behouden. Die zijn van Ator erg mooi. Mijn 13/16 Ator is een fijne scheerder. Voor wat betreft pinnen: ik merk iedere keer weer dat ik de pin korter af moet knippen dan ik denk dat nodig is. En dan nog vijl ik vaak eerst nog af voor ik ga hameren.
highlander78 Posted November 4, 2014 Posted November 4, 2014 Bizar! Wat gaaf ) Er is dus hoop voor optisch twijfelachtige messen.
joostmoree Posted November 4, 2014 Posted November 4, 2014 Geweldig Ramon! Ik ben dol op elke Ern . En de Ator naast de Gong in het bijzonder. Een uitzonderlijk mes. Een kattenrug zonder stabilisator. Ik ben zo gelukkig er ook een te hebben. Wegens scale narigheid al jaren herverpakt in Ebben. J
cutthroat Posted November 5, 2014 Author Posted November 5, 2014 Dank allemaal voor de lovende kritiek. Ik ben er erg blij mee. Ik heb even (ongeveer 3 microseconde) getwijfeld of ik de ERN moest voorzien van mooie custom scales, maar ik heb hiervan afgezien omdat de originele scales echt bij dit mes horen. Vanwege de iets afwijkende vorm, alsook de opdruk. Vanochtend ging de Ator voor het eerst de scheerroulatie in. Een heerlijk mes, maar ik merkte dat de scherpte nog naar een iets hoger niveau kan. Kijken of dit met de paddle te realiseren is of nog even terug naar de Naniwa 12k. @Richard: Ik ben begonnen met 180 korrel. Eerlijkheidshalve moet ik daarbij vermelden dat ik die gang met de Dremel met speciaal schuuropzetstuk heb afgemaakt. Ik was met de hand begonnen, maar had al snel door dat dit wel HEEL lang ging duren, dus afgemaakt met de Dremel. Daarna met de hand verder met korrels 240, 500, 800, 1200 en 2000 en aansluitend gepolijst met Autosol metalpolish en Dialux bleu. Een hoop werk, maar het zeker waard.
PI56 Posted November 5, 2014 Posted November 5, 2014 Mooi gedaan Ramon. Hier ga je veel plezier aan beleven.
efsk Posted November 5, 2014 Posted November 5, 2014 Korrel 180. Toe maar. Dat durf ik nooit. Ik twijfel al om de 600 te pakken Vandaar dat je bij mij die mooie ouderdomsvlekken altijd blijft zien. Ik ga eens lager. Kijken wat het wordt. Jouw resultaat is jaloersmakend ten slotte.
cutthroat Posted November 6, 2014 Author Posted November 6, 2014 Je kunt best ruig doen hoor Richard. Dat staal is niet zomaar weg. Als ik met 600 was begonnen was ik waarschijnlijk ergens halverwege volgende week wel eens klaar. Die schuurstukjes kan ik voor het echt zware werk wel aanbevelen. Je kunt er behoorlijk precies mee werken, en het scheelt een enorme berg werk.
roef Posted November 9, 2014 Posted November 9, 2014 korrel 180 of 200 is perfect om mee te beginnen, werk zelf met 200, 400,800,1200,2000 en dan polijsten, werkt perfect.
efsk Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 Mannen, vrouwen ook, heden ben ik bestolen. Als eerder gemeld, en ook vandaar in dit draadje, ben ook ik in het bezit van een Ator. Een mooie 13/16 exemplaar, originele scales, twee kleine ouderdomsvlekjes nabij de snede die verder geen afbreuk doen, kortom: niks mis mee. Nu ik mn syntheten snap, en zo blij ben met mn charnley, heb ik dit mes woensdag jl nog eens over eerst de 8k, toen de 12k en daarna de charnley forest gehaald. Vervolgens, heden, eerst 15 slagen CrOx en daarna tijdens de inweek 75 slagen (redelijk) schoon leer. Nu wilde het geval dat ik de afgelopen week lichtgriepig was en me daardoor sinds afgelopen maandagavond niet meer had geschoren. Er stond dus een beste bos haar op mijn aangezicht. Die ging ik dus te lijf met deze fantastische sleep: Me verheugend op drie fijne gangen scheergerief kwastte ik het hoofd vol Savon à Barbe Vetiver om vervolgens het mes over de wangetjes te jassen. Halverwege de eerste gang sprak ik de woorden "Hier gaat iets mis." En inderdaad. Na die eerste beurt namelijk was er al bijna niks meer te doen! De tweede gang dan maar in plaats van op direct tegen de vleug geschoren, waarbij voornamelijk opviel dat het mes vergat te stuiteren op de hals. En verder: spiegeltje glad na twee gangen! Ja hallo! Wat is dat nou weer! Hier wordt mij een scheergang ontnomen! Puur op karakter, en uit hufterigheid, en omdat ik een man ben van gewoontes, en omdat ik toch schuim zat had, toch nog een zinloze derde gang gedaan, een beetje kriskras, en dat was het dan. Aluintijd. Kop nat, aluin nat, en lekker smeren. Huh? Effe kijken, ja, is toch uit de verpakking. Strikt aluinvoetjesverbod dus verkeerdom hield ik het blok ook niet, maar daar waar ik ALTIJD een tikkie prik heb was er helemaal niks! Niks! Een hele gang en de prik gejat! Alcolado, snel! Alcolado Glacial! Dat zal toch wat doen? Toch? Ja welgodver! Alsof ik koud water in mn gezicht klots... Dus. Een hele gang, de prik van de aluin en de brand van de Alcolado Glacial zijn gewoon van me gejat. Gestolen. Ontvreemd. Afgenomen. Met dank aan mn Ator en mn Charnley Forest. Gelukkig heb ik nog een (scales-loze) Ator 5/8. Die slijp ik gewoon niet. Wedden dat die zich wel laat voelen? De Ator ligt vandaag op het geniale Hathor door Igor Wakhevich.
FairArie Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 Mooi projectresultaat Ramon! Richard, gooi hem in een hoek op water ende brood! Welk één schavuitenmes om jou deze plezieren te ontnemen.
Snuff Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 Mannen, vrouwen ook, heden ben ik bestolen. Aan zo'n mes heb je niks, gewoon in "de markt" te koop zetten aan een laag prijsje natuurlijk Of het ligt aan de steen en dan kan je die beter ook hetzelfde lot laten ondergaan.
PI56 Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 Een mes wat je zo te kort doet. Ik zou hem de deur wijzen. Ik weet nog wel een adres waar hij asiel kan aanvragen.
joostmoree Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 Ja Richard, gezien je emotionele uitbarsting: "Dus. Een hele gang, de prik van de aluin en de brand van de Alcolado Glacial zijn gewoon van me gejat. Gestolen. Ontvreemd. Afgenomen.", valt het je niet mee zonder gewenningsproces laconiek om te gaan met een resultaat dat zich laat omschrijven als: "En zo hoort het te gaan!" Anders gezegd, als je je hele leven in aardappelzakken of daaromtrent hebt rondgelopen dan gaat ook je eerste maatpak niet ongemerkt aan je voorbij! Maar als in dat verband de aardappelzakken blijken te zijn gepikt, dan is het ook even schrikken maar de staat van blijmoedige berusting treedt snel in. J
efsk Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 Dank je wel Joost. Dat is een hele geruststelling
PI56 Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 Betekent dit dat de Ator niet uitgezet gaat worden?
efsk Posted November 22, 2014 Posted November 22, 2014 Je moet de dingen een tweede kans geven Π. Soms heeft opvoeden gewoon tijd nodig.
Recommended Posts