Jump to content

Koraat VII

joostmoree

Recommended Posts

Het wordt deze keer wat langer wachten. Ik ben voornemens op de uit te proberen soorten burl een twee componenten coating (lak) toe te passen waarvoor ik me net ingelezen heb. Daarnaast staat mij een bijzonder voeringmateriaal voor ogen dat in plaatvorm nauwelijks is te krijgen en reteduur is dus dat betekent een paar uurtjes het www op en veel schrijven. En als ik de handel heb dan zal er heel omslachtig tijdrovend en zonder toepassing van routine worden gewerkt want als het mis gaat gaan er ook veel €'s door de afvoerput.

De rede van aanschaf en bedoeling van dit mes is in de afwerking een prototype te worden voor de komende Damascener die behoudens een eventueel andere houtsoort, een schaamteloze kopie van zijn prototype wordt.

J

Edited by Guest

Dat klopt Ramon!

Zoals je aan het plankje kunt zien strekt de leukste tekening zich uit over een beperkt gebied. Ik heb ervoor gekozen geen oeverloos zaagcompromis voor beide zijden te kiezen, maar de meest prominente warrige burl voor een zijde te bestemmen.

De conventionele vormgeving wordt mede ingegeven door de structuur van het plankje. Ik heb mij beperkt tot de meest "burlesque" ;) delen.

J

De structuur van het hout is expressief genoeg om ook zonder overdadig scale-geweld iets moois neer te zetten. Ik zou de scales ook niet conventioneel willen noemen, eerder wat ingetogen. Wel herkenbaar als Joost.

Dikke glazen wodka Joost!

Wat ik me afvraag is of er "in ruste" staat achter dat "Notaris".

Mag hier graag genieten van een dubbel gebeide graanjenever. blankenheim.

Mooie scales en erg Joost!

Even off topic. Ik heb dit vele jaren genuttigd. Als jonge kandidaat-notaris vanaf 1974 totdat ik een jaar of 15 later overstapte op de Korenwijn. Het merk associeert zich nu nog onmiddellijk met mijn favoriete glaasje dat ik toen bezigde. Een chique mosterd potje. :)

Enzovoorts

Daarnaast staat mij een bijzonder voeringmateriaal voor ogen dat in plaatvorm nauwelijks is te krijgen en reteduur is dus dat betekent een paar uurtjes het www op en veel schrijven.

Enzovoorts

De rede van aanschaf en bedoeling van dit mes is in de afwerking een prototype te worden voor de komende Damascener die behoudens een eventueel andere houtsoort, een schaamteloze kopie van zijn prototype wordt.J

Even bijpraten. Het onder de pet houden wat mij als voeringsmateriaal voor ogen staat- dan wel wat mij anders ter zake beweegt - is geen juiste gesprekstechniek op een forum. Dit Is mijn bevinding na herlezing van mijn bovenstaand (gecomprimeerd) bericht.

Het bijzondere voeringsmateriaal is zilver. De komst daarvan bevindt zich in de pijplijn. Ik heb dit niet afgewacht in de voortgang met K'VII. Daarnaast moet ik meer oefening hebben bij het toepassen van metalen voeringen.

Ik heb me dus bedacht. K'VII krijgt een aluminium voering. En die is ondertussen aangebracht.

De berk burl. Een niet zo harde houtsoort. Gaat toch glansen na gepolijst te zijn. Maar pakt vuil meteen op. Nooit eerder gedaan bij welke houtsoort dan ook maar ik heb besloten tot het toepassen van een tweecomponenten coating. Deze geeft overigens contrasterende hulp aan de burl.

Een vervolgplaatje gaat hierbij. Heel conservatief model. Over een uurtje nog een laagje

http://imgur.com/a/7WSEE

J

Bij het zilver zet ik ook mijn vraagtekens. Hoewel koper en messing natuurlijk ook erg zachte materialen zijn en die werken ook prima als voering.

De coating gaat er goed uitzien! Wat heb je gebruikt en zijn er nog bijzondere aandachtspunten bij het verwerken daarvan? En worden de scales niet glad na volledige uitharding?