Shaving Silly Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Het is eigenlijk meer een vraag ?? In goedkope shampoos zitten sulfaten en fosfaten om het te laten schuimen. De shampoos die dat niet hebben de duurdere die schuimen ook aanzienlijk minder en denken mensen vaak dat ze minder goed zijn , schuim is een teken van reinigen in de shampoowereld van de klant terwijl de shampoos zonder vele malen beter zijn voor je haar. Hoe zit dat eigenlijk met scheerzeep ? Zit dat er ook in? Of zit het wel in een spuitbus en niet in een stick of blokje zeep ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Ik dacht dat er al zo'n 25 jaar geen fosfaten meer in zepen zaten, maar misschien ging dat alleen om was- en afwasmiddelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
3gor4 Posted October 28, 2014 Share Posted October 28, 2014 Tegenwoordig hebben de meeste zepen/ douche en bad producten allemaal SLS of SLES. Dit zijn sterk reinigende en schuimende ingredienten maar wel huid uitdrogend. Tevens zijn ze voor een fabrikant goedkoper ipv echte natuurlijke varianten. Ik ben recentelijk ook gestopt met het kopen van SLS/ SLES houdende producten. En mijn huid is het me daar dankbaar voor. Helemaal geen last meer van droge plekjes of wat dan ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shaving Silly Posted October 28, 2014 Author Share Posted October 28, 2014 De grote merken in kappersland maken nog steeds reclame dat er in hun producten geen sulfaten zitten , ik ga eens voor de gein in de supermarkt kijken bij de goedkopere merken wat er in zit ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted October 29, 2014 Share Posted October 29, 2014 veel syndets zijn ionogene surfactantia (net als klassieke zepen, BTW), en veelal zijn de geladen delen sulfaatgroepen of sulfonaatgroepen (anionen) of aminogroepen (kationen). Bijvoorbeeld in SLS (natrium laurylsulfaat) en SLES (natium laurylethersulfaat), of in allerlei quats. Soms ook fostaten, zoals in hostaphats - dat zijn wel niche-ingredienten. Dat is niet hetzelfde als dat er sulfaten of fosfaten in 'zeep' zitten. Bij 'sulfaten' en 'fosfaten' denk je aan de anorganische (of kleine organische) zouten die er in de jaren '50-'70 veel in bijvoorbeeld waspoeders zaten, als hulpstoffen, om allerlei 'vuil' dat van wasgoed was afgeweekt in suspensie te houden, en ook kalk ('hard water'), zodat dat spul niet weer op het wasgoed zou neerslaan - de overbekende 'grauwsluier'... We weten allemaal wat de fosfaten met ons oppervlaktewater deed, en in bulk-wasmiddelen zitten dus allang geen fosfaten meer - die zijn vervangen door andere hulpstoffen, zoals citraten, zeolieten, en nog modernere alternatieven. In sommige scheerzepen zitten wel 'kalkbinders' maar die zijn veelal van het EDTA-type. Echt nodig zijn ze niet, en in klassieke, handgemaakte scheerzepen (zoals die van Henk's Scheerkraam ) zitten ze dus ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts