SakasakaHeyhey Posted October 27, 2014 Share Posted October 27, 2014 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted October 27, 2014 Share Posted October 27, 2014 Beter te voorzichtig dan je snijden want dan ben je de volgende keer nog zenuwachtiger, het is net zoals met zoveel dingen, je spiergeheugen dient het over te nemen en dat duurt een tijdje. Dan scheer je eigenlijk zonder erbij na te denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted October 27, 2014 Share Posted October 27, 2014 Geweldig Sak! Ik durf dat - na decennia - met mijn nek nog steeds niet aan. Want ik zie ondanks mijn ervaring niet wat zich daar achter mijn hoofd afspeelt. Snuff durft - zoals hij mij eerder mededeelde - zijn hele achterhoofd met een straight te bewandelen. Maar ik beperk me in die regio toch maar tot beziging van een krabbertje. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted October 27, 2014 Share Posted October 27, 2014 Goed op weg Saka. Rustig doorgaan, dan komt de rest ook vanzelf. Wat betreft het stroppen van je mes, je draait hem toch wel over de rug? Want dan loop je het minste risico dat je in het leer snijdt. Volgens mij is Joost de enige die het mes over de snijkant keert, maar dat komt omdat hij het nooit goed geleerd heeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
3gor4 Posted October 27, 2014 Share Posted October 27, 2014 Top man! En mooi stuk leer inderdaad. Heb je de leer vastgelijmd tegen het houtje? Of alleen strakgetrokken en vastgeschroefd? Ik heb me ondertussen nou al een 10 keer met de open mes geschoren maar het gaat elke keer beter. Maar ben nog niet geheel overtuigd van mijn slijpskills. Alhoewel de messen de hangende haar testen volstaan, voelt het af en toe nog steeds te ruw. Zeker in de buurt bij mijn kin, waar het flink dichtbegroeid is. Misschien toch maar zoals die turkse/ spaanse barbiers, kleine korte haaltjes!? Maar succes verder met het open mes en je mooie paddle! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted October 27, 2014 Author Share Posted October 27, 2014 Thanx mannen. Ik heb er ook vertrouwen in dat het allemaal goed komt. Fietsen heb ik ook moeten leren en dat was ook best lastig. @3gor4 : ik heb het leer aan 1 kant vastgemaakt (geklemd) en daarna met een tang zo strak mogelijk getrokken en gekeken waar de gaten voor de bouten moesten komen. Twee gaten geboord en vervolgens weer met de tang de gaten over de bouten getrokken en het leer naar beneden geduwd. Lijm heb ik echt niet nodig. Het is nog makkelijker ook zonder lijm wanneer ik het leer moet vervangen. Jij woont toch in Rotterdam? Mocht je in de buurt zijn van de Noordmolenstraat, daar zit Strieder daar heb ik het leer gekocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
3gor4 Posted October 27, 2014 Share Posted October 27, 2014 Hey bedankt voor de gouden tip! Zal daar eens een keer kijken als de tijd ernaar is. Maar hoe vind je het stroppen gaan op dat stuk leer? Heeft die een beetje 'draw' of glijdt het mes alsof je over een stuk glas gaat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted October 27, 2014 Share Posted October 27, 2014 Fijn SakasakaHeyhey! Eindelijk ervan gekomen, en dan nog met resultaat ook. Felicitatie waard. En wat betreft je strop: je hebt gelijk, je bent niet voor de looks gegaan Maar dat boeit natuurlijk van geen kanten, zolang het ding doet wat het moet doen. Over snijden in het leer: zoalsPi56 al schrijft moet je over de rug keren. Het beste is dat je het mes gewoon niet optilt, maar altijd de rug het leer laat raken. Hierdoor gaat het stroppen langzaam, en met veel concentratie, maar je houdt mes en strop heel. Snelheid is NIET belangrijk. Staat stoer, zo van je flatsflatsflats, maar het is beter het rustig en goed te doen. Je zit niet in een koiboifilm, en hoe secuurder je het nu probeert hoe meer plezier je er straks van hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted October 27, 2014 Author Share Posted October 27, 2014 Bedankt weer een hele ervaring rijker:mrgreen Tips voor het stroppen neem ik ter harte. Hier ga ik zeker op letten. @3gor4: graag gedaan. Het glijdt niet zoals op glas, ik voel wel degelijk weerstand. Veel ervaring met stroppen en verschillende leersoorten heb ik niet. Voor zover ik het kan beoordelen doet het leer goed zijn werk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted October 27, 2014 Share Posted October 27, 2014 Goed op weg Saka. Rustig doorgaan, dan komt de rest ook vanzelf. Wat betreft het stroppen van je mes, je draait hem toch wel over de rug? Want dan loop je het minste risico dat je in het leer snijdt. Volgens mij is Joost de enige die het mes over de snijkant keert, maar dat komt omdat hij het nooit goed geleerd heeft Helemaal eens met Π. En ik heb het inderdaad nooit goed geleerd. Want 40 jaar geleden was er behoudens een enkele seniele herenkapper, waar ik niet op lette, niemand bij wie je de kunst kon afkijken. Het kantelen over de rug is een veilige methode om schade aan het leer en contact van het scherp van de snede met het leer te voorkomen. Dus ik zeg tegen ieder die mij bij het stroppen gade slaat: "Denk erom, wat je nu ziet moet je als newbie niet nadoen!" Maar ik stel ieder gerust. Mijn messen gaan vice versa over de strop ruisend door het micro struikgewas. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted October 27, 2014 Share Posted October 27, 2014 Geweldig Sak! Ik durf dat - na decennia - met mijn nek nog steeds niet aan. Want ik zie ondanks mijn ervaring niet wat zich daar achter mijn hoofd afspeelt. Snuff durft - zoals hij mij eerder mededeelde - zijn hele achterhoofd met een straight te bewandelen. Maar ik beperk me in die regio toch maar tot beziging van een krabbertje. J Denk dat topicstarter zijn keel bedoelt ipv zijn nek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted October 28, 2014 Author Share Posted October 28, 2014 Ik denk dat ik verkeerd begrepen ben. Ik bedoelde ook mijn keel, het onderste gedeelte. De achterkant van mijn nek blijf ik lekker met een DE doen wel zo veilig:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted October 29, 2014 Share Posted October 29, 2014 Goed bezig Saka! Weer een bekeerling . Alle gegeven tips kan ik me alleen maar bij aansluiten. En verder gewoon blijven oefenen en je gevoel volgen. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SakasakaHeyhey Posted October 29, 2014 Author Share Posted October 29, 2014 Thanx cutthroat. Vandaag op voor de 2e scheerbeurt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts