Jump to content

Flic

efsk

Recommended Posts

Heren, Dames ook

We houden de vaart erin. De Flic. Flics, in mijn geval. Weer zo'n vreemd iets. Flic is een mes gemaakt door meneer Voos, in Solingen. Meneer Voos dacht bij zijn eigen "weet je wat? De Engelsen en/of Amerikanen moeten een goed mes en ik ga dat maken." Alleen had hij geen distributiekanaal. Daartoe nam hij contact op met Dovo. Dovo zei "Natuurlijk jongen, voor een paar centjes willen wij je messen best distribueren in den vreemde." Niks geks, ware het niet dat Dovo, dat zijn Dorp und Voos. De halve eigenaar van een bedrijf zet een concurerende lijn op. Wellicht good business-sense, maar ik ben even los. Ook blij, trouwens.

Flic de eerste was al zichtbaar bij de toon uw aankopen.

DSC00869.JPG

Originele doosje en zelfs de gebruiksaanwijzing erbij, zij het wat verfomfaaid.

DSC00870.JPG

Beetje gemarmerde scales, half-transparant. Verder niet heel bijzonder.

DSC00872.JPG

Het woordje Flic is de enige markering op het mes.

DSC00873.JPG

Mooie Holschliff

DSC00875.JPG

mooie 6/8

DSC00877.JPG

Vandaag eens even getest voor het eerst en het is toch een verdomd fijne scheerder. Alsof het mes het gezicht kent, zo soepel volgt het de lijnen. En zacht, ook. Terwijl het wel alles wegscheert wat het tegenkomt. Ik schreef het al: blij.

Zwart. Neusilbereinlage, zoals het heet. Maakt de generieke meuk toch leuk.

DSC00861.JPG

Al net zo uitbundig volgepend als de vorige. Maar wel met Daumenloch, en een schouder die overgaat in een spiegel.

DSC00862.JPG

Vind ik een mooie vorm trouwens, een mes met een spiegel. Bij voorkeur zonder schouder dan. Nu ja. Kijk toch hoe mooi:

DSC00864.JPG

En een volle 13/16.

DSC00865.JPG

Deze heb ik nog niet op het gelaat ervaren. Van de week eerst eens over de stenen halen. Maar als die ander een indicatie is gaat ook die scheerbeurt een feest worden. De rooie is goedkeurend knikkend aan de messentrekker toegevoegd in ieder geval.

LP's: De "Rode Flic" ligt op de LP Hanuman van de gelijknamige band. De zwarte Flic ligt op de verzamelLP Drilling the Curve met Texaanse Rock/Psychedelica van begin jaren '90.

Geweldig mooie uiteenzetting met dito plaatjes, ouwe jongen!

Je weet dat ik er ook twee heb met Flic reliëf op de scales en daar donders tevreden mee ben. En ik heb er nog wat vaag goudbeslag op zitten. Ik ga niet voor hedendaags verguldsel maar voor wat "vintage" schemering daarvan als deze ga ik overeind zitten. En inderdaad, scheren als de hel.

J

Dank je wel luiden. Plaats gerust, zo je ze hebt, plaatjes van je eigen Flicsen. Ik kijk graag naar mooie messen, zelfs al zijn ze van een ander ;-)

Hier is'tie dan Richard. een plaatje van mijn "Fliccers". Met zoveel restanten van verguldsel als is weergegeven. Maar wel met redelijk uniek relief op de scales! Reden waarom ik ze niet heb gerescaled.

J

http://imgur.com/a/npxPI

Mooie mesjes Richard en wat kun je toch leuk schrijven "ouwe gabbert" hahaha :lol::lol:

@ Joost, jouw mesjes zien er ook goed uit ;) Joost, had ik die afgelopen zaterdag ook gezien volgens mij niet maar ik wel een mooie anaconda gezien daar bij je in het hoekie pffffffffffffffffffff wat een mes net zoals de Koraatjes (ahum) jaja zo meteen een mailtje dichten naar Ulrik.

Toedelidoekie

T.

Eventjes als een wilde bezig geweest en de tweede Flic gescherpt. Vervolgens kon ik me ermee scheren.

Ook dit mes scheert heerlijk.

Tevens. Scherp mensen. Echt serieus scherp. Als ik ieder mes wat ik zelf scherp op deze scherpte krijg ben ik een tevreden mens. Dat maakt dus dat de scheerbeurt nog fijner was.

. . . .de tweede Flic gescherpt. Enzovoorts

Tevens. Scherp mensen. Echt serieus scherp. Als ik . . .wat ik zelf scherp op deze scherpte krijg ben ik . . . . . Dat maakt dus . . .was.

Jemig de pemig Richard, wat was die Flic scherp! :D

J