Jump to content

Recommended Posts

Posted

Zijn hier mensen die ervaring hebben met de High Mountain White kwasten/ knots?

En in hoeverre verschillen ze met bijv. de premium silvertips finest badgers?

Posted

Ik heb er geen ervaring mee, maar houdt er rekening mee dat die benaming nogal vrij geïnterpreteerd wordt door fabrikanten. Ik geloof dat Plisson deze naam heeft bedacht, maar je kunt de gelijknamige haarsoort ook vinden in Chinese kwasten van 25 euro.

Het verschil? Geen idee....

Posted

Ik heb één keer een Plisson HMW mogen gebruiken en het was een prettige ervaring maar dan praten we over een borstel van over de €300. Ik kan met slechts één borstel moeilijk vergelijken met andere top kwaliteit silvertip badgers want daarbij speelt loft en diameter een grote rol, enkele millimeters langer of korter en je krijgt een heel ander gedrag.

Mijn bescheiden mening is dat tot iets over de €100 er fantastische borstels te verkrijgen zijn, alles wat daar (ver) boven zit is vaak net ietsjes anders, hoger aangeschreven, etc.... maar in verhouding niet zoveel beter dat het de prijs echt goedmaakt. Iemand met merk X wat .... gekost heeft is ook meer geneigd om daaraan kwaliteiten toe te schrijven die in hogere sferen verkeren :-)

Posted

Oke, het komt er dus op neer dat de verschillen steeds kleiner worden naarmate het prijs/ kwaliteit segment hoger wordt.

Ik ben voorlopig ook niet van plan om een extreem dure kwast aan te schaffen. Maar had juist een oogje op een HMW knot van TheGoldenNib site.

Aangezien de HMW knot daar zeer betaalbaar is.

Nu begin ik ook te twijfelen in hoeverre de kwaliteit van de haren anders zijn ten opzichte van de HMW van bijv. de Plisson kwasten.

Posted

Oke... Is nou niet echt geheel duidelijk met zoveel diversiteit.

Maar ik had ooit ergens eens gelezen dat die HMW beestje juist ergens uit china kwam.

Dus ook net weer een ander das soortje als uit andere gebieden.

Dan zal ik maar een mailtje sturen naar TGN voor verduidelijking. Want waarom zou die anders zo veel verschillende gradaties knots aanbieden?

Posted

HMW is geen beschermde merknaam. In feite kan iedereen dus de naam plakken op een dassenhaartje.

Oorspronkelijk is HMW (evenals Manchurian) afkomstig van een das die in de hogere, bergachtigd delen van China leeft. Wegens de koudere temperaturen daar is het haar anders dan van een ander soort das. We praten hier dan over de originele en oude, dure en zeer zeldzame Plisson HMW kwasten.

Echter, de slimme marketeers hebben ingespeeld op de grote vraag naar HMW kwasten door hun haarsoort te labellen als HMW met grote verschillen in kwaliteit tot gevolg. Ditzelfde zie je gebeuren met alle gradaties dashaar trouwens.

Bottom line; Plisson HMW, mits we het over de originele hebben, is absoluut niet hetzelfde als TGN HMW knots. Dat wil niet zeggen dat TGN knots slecht zijn. Integendeel zelfs, ze hebben vele tevreden klanten.

Betreft prijzen, soms betaal je meer voor het merk zonder betere kwaliteit, soms is dat verschil er wel. Een kwast van 200 euro hoeft niet beter te zijn dan een kwast van 30 euro. Gaat er ook om waar je voorkeur naar uitgaat. Even als voorbeeld. Frank Shaving verkoopt zijn kwasten uit China. Handvatten zijn gegoten in mallen, knots zijn massaal geproduceerd en behoorlijk vol geprut met lijm (de plug). Simpson kwaten worden met de hand gedraaid, knots met de hand gebonden.

Ligt eraan wat je er voor wilt betalen.

Mijn persoonlijke mening is dat goedkoop toch wel duurkoop is, mindere kwaliteit en haarsoort. En dat zeg ik niet omdat ik van die dure kwasten heb ;)

• 4 months later...
Posted

In dit draadje is ook sprake van een z.g. HMW knot.

DokU2xC.jpg

Hoewel het geen vervelende kwast is geworden, voel ik toch een klein prikje (een beetje zoals "black pure badger").

Een silvertip is toch een stuk zachter ... 8-)

Posted

Zoals eerder gezegd is High Mountain White geen beschermde naam. Ik denk dat je je mag afvragen of deze variant wel net zo HMW is als z'n geprezen broertjes ;)

Posted

Ik ben zelf nog vollop aan het twijfelen tussen High Mountain badger en Silvertip badger bij Whipped Dog ... Maar dat ga ik wel nog uitvissen met een mailtje naar Larry als het moment aangebroken is (en natuurlijk hou ik jullie daarover op de hoogte ;) )