Jump to content

Friodur met Joost

efsk

Recommended Posts

Heren, Dames ook,

Een week of weinig geleden trof ik een Henckels Friodur 15/16 Spaanse punt met sierrug aan. Prachtig mes. Volhol geslepen met voelbare maar bijna niet zichtbare double belly. Maar wat deden de centenneukers bij Zwilling? Die hingen er de allergoedkoopste niet-afgewerkte plastic scales aan die ze konden vinden. De randjes niet bijgewerkt, de puntjes waarmee ze ergens aan vast hadden gezeten er nog aan, het was zelfs mij te pijnlijk.

DSC00860.JPG

Nu wilde het toeval dat Joost effe niks te doen had en een reden zocht zich in het schuurtje terug te trekken. Hij wierp zich dus op als vrijwilliger om wat aan die scales te doen. Een aanbod waar Joost niet heeft hoeven aandringen: én mooie scales én de kans wat te leren, daar wilde ik best voor naar de buitengewesten.

DSC00852.JPG

Het eerste wat opviel is dat Joost een stuk kleinbehuister lijkt dan ik me herinnerde. Dat komt niet door verhuizing of een ramp met de woning, maar er ligt een Anaconda te liggen. Op de foto's was het al niet klein, maar in levenden lijve steekt het de naamgever naar de kroon. Het bijbehorende kistje kun je gevoegelijk een asielzoekerscentrum in huisvesten. Indrukwekkend, qua formaat en uitstraling.

Eerst een verdomd goeie espresso en vorm kiezen. Joost had al wat voorwerk gedaan qua ontwerpen, dus het was kijken passen en kiezen. Plankje uitzoeken, dat werd Ziricote. Een mooie, wat grijzige houtsoort met mooie vlam.

Knippen, plakken, passen, passen, tekenen, en op naar het schuurtje.

DSC00853.JPG

Met moeite langs de Anaconda gewurmd en daar ging de meester los. Zagen, schuren, boren, schuren, passen, schuren, machinaal, handmatig, bloed en zweet geen tranen werden hier ingestoken. Gelukkig kon ik me als een soort operatiezuster nog een beetje nuttig maken, tape aanreiken, tang wegleggen, en was ik behulpzaam met het ledigen van de koelkast. Ook kijken naar schuren maakt dorstig ten slotte.

Nog maar weer wat passen en daar kon het mes erin en was de spacer aan de beurt. Er zullen vast mensen zijn die niet toevallig een mooi stukje kamelenbot hebben liggen maar het blijkt fantastisch spacermateriaal. En laat het aan Joost over om dat versmolten met de scales haarfijn pas te maken.

DSC00855.JPG

Gedane arbeid mensen. Even een slok. En terug in huis. Buik inhoudend langs de Anaconda, mevrouw Joost, die diverse malen kwam informeren of de inwendige mens wel goed verzorgd werd, het eindresultaat goed laten keuren, zo ook zoon Joost, en slijpen maar.

Uiteindelijk, bijna zes uur na aankomst, weer op huis aan. Een fijne ervaring en een hoop kennis rijker. En een set mooie scales om een fokking scherp mes.

Heden de test.

DSC00858.JPG

Dit mes is groot. Niet alleen de scales, ook het ijzer. Het steekt uit in de lengte, en dan komt die Spaanse punt nog eens. En dan daar die scales aan die ook al niet te klein zijn. Dat is even wennen met de balans, en af en toe voorzichtig mikken, zeker bij de Coupe de Maitre. Bij het omhoogscheren, wat ik met de vleug mee op de hals doe, zijn de scales heerlijk. Ze krommen zich om de pols en ondersteunen als het ware de juiste houding. Bizarre ervaring, een mes wat je helpt.

Leuke dag. Mes geupgrade tot pronkstuk. Het scheert nog ook.

Afgebeeld op de dubbel-LP "Black Light District" door Coil

Mooi werk mannen! Dat kamelenbot (hoe verzin je het) laat zich erg mooi afwerken tot een spacer! Werkt het ook voor de scales an sich?

Geeft Joost wel vaker masterclasses? Daar kan ik er ook wel 1 van gebruiken.

Je hebt blijkbaar ook een stukje literaire bekwaamheid meegepikt bij ome Joost, heerlijk stukje!

Ik heb al vaker gezegd dat de vorm van de handvaatjes van de meester niet helemaal mijn ding zijn maar als ik dan de laatste regels lees ..... terwijl ik me niet van de indruk kan ontdoen dat juist die vorm er voor zou zorgen dat ze me niet zouden bevallen tijdens het scheren. Ik sta erom bekend om het wel vaker mis te hebben.

De stukjes hout zijn met zorg uitgekozen zie ik qua tekening, prachtig! Toch maar even aan de maker denken met het komende nieuwjaar? Heeft hij wel verdiend! Wat een transformatie 8-)

Het moet gezegd Snuff, die scales leveren geen hinder op. Het is een andere gewichtsverdeling, maar in principe heb je dat iedere keer dat je een ander mes pakt (in minder extreme mate). Ook als je goed-om stropt, als ik, handelt het prima. Wat dat betreft had ik de eerste pass tijd nodig om te wennen, maar daarna liep het lekker.

Overigens vergeten te melden in mn verhaal: het mes is kaarsrecht. Na Joosts slijpwerk bezat het een facet als een lineaal, met gelijke breedte over de volle lengte.

Net als Snuff dacht ook ik dat Joost niet alleen een ferme hand in de fabricage van de scales, maar ook in het opstellen van de post heeft gehad ;) . Maar ik weet dat ook Richard zich op uitstekende en literaire wijze weet uit te drukken :D

Schitterend resultaat mannen! Fantastisch mooie tekening in het hout, ongelooflijk mooi mes (geweldig die bewerkte rug!) En een mooie vorm van de scales. Ik heb zelf twee messen met scales in die vorm, en kan uit ervaring melden dat dit prima werkt met het scheren. Het formaat is even wennen, maar daarna geen enkel probleem meer. Hetzelfde geldt voor het stroppen. In het begin wat lastig (scales draaien naar binnen), maar eenmaal de slag te pakken gaat het prima. De spacer vind ik geweldig. Ontzettend mooi contrast en geweldig mooi verlijmd.

En dan nog geslepen door Joost ga je hier ontzettend veel plezier van hebben. Ik ben positief afgunstig :D . Maar ik heb me voorgenomen om naast budget voor een zeker stukje Oostenrijks Damascener staal ook budget apart ga zetten (lees: sparen) voor zo'n fraaie Friodur ;)

Zo te lezen hebben jullie je beiden goed vermaakt :D

Toch snel gedaan van nix naar een compleet afgewerkte scale incl. geslepen mes!

Ik vind de scales goed passen bij het mes. Mooie kleur hout met idd een mooie vlam.

Veel plezier ermee!!

Mooi werk mannen! Dat kamelenbot (hoe verzin je het) laat zich erg mooi afwerken tot een spacer! Werkt het ook voor de scales an sich?

Enzovoorts

quote]

Nox,

Elke bot(been)soort leent zich bij uitstek, voor het maken van scales.

Het probleem is evenwel dat het als halffabricaat in een basislengte van 160mm binnen redeljke grenzen niet is te verkrijgen. Alles wat zich afspeelt op dit gebied heeft zich tot dusverre gestaard op de grote markt. Die van de handvat-messen-makers. Daar is er in het bijzonder de VS, vele 10-duizenden participanten van. En wat begeert deze groep? 120 mm lengte.

En, daar kunnen we dus niks mee.

Dus ik in mijn in blijdschap heb ik mij niet anders kunnen beperken dan tot de aanschaf van 50 mm dikke plankjes waaruit ik ondermeer scales kan maken. Ik ben voornemens in elementenopbouw, dit materiaal, in stukken, toe te passen op een voering. Zodat ik de 160 mm lengte in de basis ""aan elkaar brei". Aluminium als voering lijkt me wel wat. Ik verdiep mij in duraluminium. Dit blijkt in eerste onderzoek over een aantal verlangde eigenschappen te beschikken.

Iets voor de Damascener? Ulrik werkt ondertussen ook met samensmelting van in de aanvang gebroken scales!

J

Ter toelichting het volgende.

Waarom introduceer ik een voering?

Bot (been) is naar ik heb ervaren daadwerkelijk hard al een rots. Met de eigenschap van bijzonder bros. Als gietijzer 96HRC. Om tegen het dichtklappen van het mes bestendig te zijn moet je het lomp uitvoeren. Ik heb meerdere scales in been achter de rug. En die liepen allemaal schade op bij het dichtklappen. De chips vliegen je om de oren.

Doch ik wil lomp mijden. Ik wil ultiem verfijnd en elegant uitvoeren. Mijn voorkeur en die van anderen gaat immers evenmin uit van lomp.

J

Mooi verslag, mooi mes en zeker mooi stukje hout wat er voor gebruikt is. Kwa vorm van de handvat niks vernieuwends dit ontwerp wordt bij elk mes gebruikt door Joost, blijkbaar 1 sjabloon ;) . Maar goed dat is mijn bescheiden mening betreffende vorm, voor de rest weet ik zeker dat het een verbetering is dan wat er opzat.

Uit je verslag krijg ik zo maar de indruk dat het een bere gezellige middag was ;). Zo gaaf dat mensen die elkaar enkel kennen via een forum waar de zelfde interesse gedeeld wordt samen een leuke middag hebben.

Hoi Rolf, als geschreven: er kon gekozen. Verschillende ideeën en ontwerpen. Maar ja, ik vind dit nu eenmaal mooi. Bovendien: als de Meester van de Zeeg aanbiedt een paar scales te maken voor je dan kies je niet voor een paar plankies.

Verder heb je helemaal gelijk. Zonder dit forum had ik Joost, en jou ook trouwens, nooit ontmoet. En dan heb je zomaar een hele fijne dag samen. Dat zijn toch van die kleine geschenkjes die het leven de moeite maken.