Chris Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Hey, Ik scheer me sinds kort (2 maand) met vaste scheerzeep (De Vergulde Hand), maar het lukt me nog steeds niet om een goed schuim te maken. Op zich schuimt het wel heel goed en dik, maar het schuim droogt direct op mijn gezicht waar het echt helemaal droog en vast wordt. Dit is waarschijnlijk niet de bedoeling Ik heb geprobeerd om meer water toe te voegen (beetje bij beetje), maar ook na meer dan 2 minuten mixen bleef het te dun: op zich had ik wel een mooi schuim op de borstel, maar op mijn gezicht zelf was het veel te dun, mijn huid kwam er nog door. Tenzij De Vergulde Hand een zeer slecht/goedkoop product is doe ik toch duidelijk iets mis? Ik heb (op dit moment nog) ook een zeer goedkope borstel (huismerk Kruidvat), zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Om samen te vatten: ik kan dus wel veel schuim maken zonder probleem, maar ofwel is het te droog, ofwel is het te dun (te nat?) Iemand die mij tips kan geven of een idee heeft wat ik verkeerd doe? Ik heb al heel wat howto's gelezen en youtube filmpjes beken en ik doe het in mijn ogen wel op de goeie manier, maar het resultaat is er nog helemaal niet... Alvast bedankt voor enige hulp... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shaving Silly Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Dat probleem had ik ook met Vergulde Hand. Ik gebruik het niet meer en heb met de scheerschuim waar ik nu mee werk geen probleem. Ik zou zeer zeker als ik jouw was een andere scheerschuim proberen. [ Ik werk nu met scheerschuim van Mama Bear en Menrock scheercrème.] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robkars Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Dit is bij mij ook het geval met vergulde hand, vanochtend heb ik eerst Bartex op mijn gezicht gesmeerd en erna met vergulde hand direct op mijn gezicht gedaan met de kwast, dat ging wel, maar eerst lekker een scheerschuim maken is zeer lastig. Ik gebruik ook Palmolive creme, daar gaat het goed mee, een lekkere pot vol met schuim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris Posted October 22, 2014 Author Share Posted October 22, 2014 Dat probleem had ik ook met Vergulde Hand.Ik gebruik het niet meer en heb met de scheerschuim waar ik nu mee werk geen probleem. Ik zou zeer zeker als ik jouw was een andere scheerschuim proberen. [ Ik werk nu met scheerschuim van Mama Bear en Menrock scheercrème.] Ik verwacht deze week een levering van Barbieri Di Figaro, met onder andere Proraso scheerzeep. Ik zal die zeker eens proberen dan. Ik was nog even aan het twijfelen of het inderdaad niet gewoon slechte kwaliteit was, maar ik lees er toch ook veel goede reviews over dus ging ik er van uit dat het gewoon mijn schuld was Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Ik heb Vergulde Hand gebruikt en geen enkel probleem met opschuimen ooit gehad. Gewoon wat proberen in een kommetje en experimenteren met de hoeveelheid water Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Genoeg water gebruiken. Als je direct op je gezicht opschuimt dan moet je ook zorgen dat je gezicht al lekker nat is. De Vergulde Hand schuimt ik meestal op op de zeep zelf, zit bij mij namelijk in een scheerkommetje van De Vergulde Hand. Kan ook in een aparte kom natuurlijk. Maak een paar keer een proefschuim, tot je doorhebt hoe de zeep werkt. Voor die 1,80 kan je best een paar kommen verpesten en wegspoelen. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 blijven oefenen. Ga gerust eens een middagje schuim kloppen dan krijg je het snel genoeg onder de knie. En je schuim mag lekker nat zijn, het heet immers nat scheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris Posted October 22, 2014 Author Share Posted October 22, 2014 blijven oefenen. Ga gerust eens een middagje schuim kloppen dan krijg je het snel genoeg onder de knie. En je schuim mag lekker nat zijn, het heet immers nat scheren. Dat heb ik er gerust voor over, maar dan is mijn vraag: hoe herken ik een goed schuim? Hoe moet het er uit zien, wat moet de consistentie zijn, ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Je moet geen grote luchtballon zien en ik houd als richtlijn aan dat wanneer je de kwast er uit trekt er een puntje schuim mee komt wat niet gelijk inzakt. Maar zoals gezegd, proberen en ook tijdens het scheren een beetje opletten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stoppel Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Blijven proberen, er is van De Vergulde hand een prima schuim te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert79 Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Ik denkt dat het 'type' gezichtshuid ook een rol speelt.Zelf had ik dit probleem ook en nog steeds.Of ik het op mn natte gezicht opschuimde of opklopte in mn bakje, de schilvers vlogen door de badkamer heen.Ik had ook een hele mooie glanzende schuim, maar na een minuut of 3 was dat een matte schuim.Toch een teken dat ie gewoon uitdroogd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris Posted October 22, 2014 Author Share Posted October 22, 2014 Ik denkt dat het 'type' gezichtshuid ook een rol speelt.Zelf had ik dit probleem ook en nog steeds.Of ik het op mn natte gezicht opschuimde of opklopte in mn bakje, de schilvers vlogen door de badkamer heen.Ik had ook een hele mooie glanzende schuim, maar na een minuut of 3 was dat een matte schuim.Toch een teken dat ie gewoon uitdroogd. Dan had ik het deze ochtend toch goed gedaan Je moet geen grote luchtballon zien en ik houd als richtlijn aan dat wanneer je de kwast er uit trekt er een puntje schuim mee komt wat niet gelijk inzakt. Ik had me vanochtend nochtans gedoucht voor het scheren. Zou een pre-shave dan kunnen helpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongShave Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Ik heb zelf ook redelijk veel moeite gehad met schuim maken. Inmiddels gaat het als een speer na veel goede tips die ik hier op het forum (met name van Marco) ontvangen heb en door het volgen van een "Schuim" Workshop van KaleRolf. Lees maar eens mijn Topic van destijds: viewtopic.php?f=7&t=1998 Succes, Chris! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Chris, Misschien meer schuim op je huid proberen aan te brengen. Mij gaat dat beter als ik van beneden naar boven veeg. (net als de schilder ). Zelf gebruik ik ook een goedkope trekpleisterkwast waar ik zeer tevreden over ben. Je kwast zou ook nog tegen kunnen werken maar de zeep moet goed zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Ja, zo'n tegenwerkende kwast had ik pas ook nog, maar die maakte om te beginnen wel gewoon goed schuim. Alleen het schuim sloeg dood in de kwast. Uitdrogen deed het niet. De Vergulde Hand is gewoon wat lastiger om er echt goed schuim van te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Ik sluit me bij voorgaande opmerkingen aan. De Vergulde Hand is een wat lastigere en dorstige zeep. Probeer het zeker met de spullen die je BdF krijgt. Grote kans dat het daar beter mee gaat. Het schuim moet geen grote duidelijk zichtbare luchtbellen hebben. De consistentie waar je naar zoekt is die van opgeklopte slagroom of eiwit. Als je je kwast eruit haalt moeten de pieken blijven staan. Als je schuim mooi glanst bevat het genoeg water. Dus oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Komt vanzelf goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stoppel Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Ik ben en blijf van mening dat DVH makkelijk op te kloppen is. Wellicht wat meer water nodig maar verder niks bijzonders. Vele generaties hebben hier hun dagelijkse schuim van gemaakt. Ik maak er niet minder makkelijk voldoende goed schuim van dan van bijvoorbeeld een erkend 'schuimer' als Arko. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Maakt inderdaad makkelijk schuim. Maar voor goed schuim wat niet uitdroogt moet je wel een beetje opletten. Zelf heb ik er ook geen probleem mee, maar heb dit toen ik net begon, een jaar of 14 geleden best well eens mee lopen klooien. Toen wilde bij mij ook nog wel eens de droge vlokken in het rond vliegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barbiere di Figaro Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Ik denk dat er nu eenmaal een groot verschil zit tussen een ervaren scheerder die met verschillende zepen weet hoe daar schuim van te krijgen en snel merkt of er water bij moet of er teveel water in zijn kwast zat en iemand die als het ware die "benchmarks" niet heeft. Als je dat niet hebt, dan is De Vergulde Hand geen prettige zeep om mee te beginnen. Want als je het daar niet helemaal goed krijgt, dan droogt-ie vrij snel uit, hetgeen de ervaring niet ten goede komt. (klein understatement). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robkars Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Ik denk dat er nu eenmaal een groot verschil zit tussen een ervaren scheerder die met verschillende zepen weet hoe daar schuim van te krijgen en snel merkt of er water bij moet of er teveel water in zijn kwast zat en iemand die als het ware die "benchmarks" niet heeft. Als je dat niet hebt, dan is De Vergulde Hand geen prettige zeep om mee te beginnen. Want als je het daar niet helemaal goed krijgt, dan droogt-ie vrij snel uit, hetgeen de ervaring niet ten goede komt. (klein understatement). In het begin zijn er veel zaken waar je tegen aan loopt, daar is natuurlijk dit geweldige forum voor, om daar antwoorden te vinden, wel dat je graag eerst begint, met tocht wel redelijk resultaat. Het is dan prettig, vooral omdat je het van huis uit niet mee hebt gekregen. te horen dat er toch wel diverse mensen zijn die in het begin er ook moeite mee hadden, om zo eerst maar eens een ander zeepje te gebruiken en onderwijl te oefenen in het zeep kloppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongShave Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Ik denk dat er nu eenmaal een groot verschil zit tussen een ervaren scheerder die met verschillende zepen weet hoe daar schuim van te krijgen en snel merkt of er water bij moet of er teveel water in zijn kwast zat en iemand die als het ware die "benchmarks" niet heeft. Als je dat niet hebt, dan is De Vergulde Hand geen prettige zeep om mee te beginnen. Want als je het daar niet helemaal goed krijgt, dan droogt-ie vrij snel uit, hetgeen de ervaring niet ten goede komt. (klein understatement). In het begin zijn er veel zaken waar je tegen aan loopt, daar is natuurlijk dit geweldige forum voor, om daar antwoorden te vinden, wel dat je graag eerst begint, met tocht wel redelijk resultaat. Het is dan prettig, vooral omdat je het van huis uit niet mee hebt gekregen. te horen dat er toch wel diverse mensen zijn die in het begin er ook moeite mee hadden, om zo eerst maar eens een ander zeepje te gebruiken en onderwijl te oefenen in het zeep kloppen. En zo is het maar net, Rob! Goed verteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted October 22, 2014 Share Posted October 22, 2014 Ik denk dat er nu eenmaal een groot verschil zit tussen een ervaren scheerder die met verschillende zepen weet hoe daar schuim van te krijgen en snel merkt of er water bij moet of er teveel water in zijn kwast zat en iemand die als het ware die "benchmarks" niet heeft. Als je dat niet hebt, dan is De Vergulde Hand geen prettige zeep om mee te beginnen. Want als je het daar niet helemaal goed krijgt, dan droogt-ie vrij snel uit, hetgeen de ervaring niet ten goede komt. (klein understatement). Juist! Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted October 23, 2014 Share Posted October 23, 2014 Dat het schuim wat dunner is als uit een bus is ook normaal. Als dat je referentie is. Je Proraso kun je wel met wat minder water opkloppen als vergulde hand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robkars Posted October 23, 2014 Share Posted October 23, 2014 Vanochtend wat geoefend schuim kloppen met diverse scheerkwasten, Meestal gebruik ik een Mühle kwast met dachshaar, deze ging moeizaam om er schuim mee te kloppen , daarnaast had ik nog een kwast met donkerbruin haar (???) en deze ging wel snel met kloppen met een voor mij mooie schuim, de haarlengte van de kwasten zijn gelijk, dus zou ik denken dat de kwast ook invloed heeft op het resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris Posted October 23, 2014 Author Share Posted October 23, 2014 Bedankt voor de bemoedigende (en vele) reacties! Vandaag komt mijn pakketje van Barbiere Di Figaro aan met onder andere Proraso zeep en een nieuwe Semogue kwast (ik weet dat die nog moet inbreken) dus dan ga ik daar alvast eens mee aan de slag om wat oefenschuim te maken. Ik laat jullie weten wat het resultaat was Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts