Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoewel ik overwegend de paddle strop gebruik met verschillende leders heb ik me deze wat bijzondere strop van Neil Miller aangeschaft.

Ten eerste omdat de man bekend staat als de top qua strops maken en hij al geruime tijd ernstig ziek is en slechts heel af en toe nog speciallekes maakt, wellicht de laatste kans vandaar de aankoop. (heb er vroeger nog eentje gehad waar ik heel tevreden over was)

Er zijn twee leders van 2,5", een kant is zwart latigo dat zeer soepel is en een heel lekker gevoel geeft bij het stroppen. De andere zijde is een kruiselings gearceerde zwart russian kalf leder. Alles is modulair en kan door middel van schroeven losgemaakt worden waardoor leders vervangen kunnen worden.

De zwarte latigo is dunner dan de bekende latigos, steviger, gladder en minder olieachtig, geeft een medium lichte draw.

De zwarte russische kalf is een dure ledersoort die heel dicht aanleunt bij de Old Russian Calf van weleer, deze heeft echter geen inwerkperiode nodig en is veel plooibaarder, zelfs naar de zachte kant toe.

De gekruiste arceering werd vroeger bekomen door het leder over een ton te spannen en met scherpe draden groeven te trekken op een hoek van 45 graden. Andere bedrijven zoals Illinois (voor ze veranderden van naam naar Fromm International) probeerden dit na te bootsen door een diamandvormig patroon in het leder te stansen van hun russische strops, dit maakte ze heel stijf en hard en een lange inwerkperiode was dan ook nodig. Deze is echter zodanig bewerkt dat hij meteen klaar is voor gebruik.

Je zult wel denken wie krast nou groeven in een strop, wel dit werd al meer als 100 jaar gedaan bij oude Lipshaw microtome strops (die werden gebruikt om chirurgische messen te stroppen).

De totale lengte is 80cm, bruikbare stroplengte is 50 cm, breedte is 6,35 cm

8m8oBYJ.jpg

e9cLlZI.jpg

Een bekende liet deze strop maken door Neil:

SIqCjlz.jpg

UMlLdC2.jpg

Posted

Wat is de zin van dat geruitte patroon in het leer? Is dat een nabootsing van canvas met hetzelfde doel?

Posted

Ron,

Ik heb al vaker naar het werk van Neil gekeken en even zo vaak de aanvechting om een van zijn producten aan te schaffen na grote worsteling met mijzelf weten te onderdrukken. Ik bezit geen enkele hangende strop. Zelfs de poor man's niet. Ik durf er niet aan. Ik strop verkeerd want ik rol niet over de rug. Dat is geen probleem met een paddle en helemaal niet met een stalen strop-base zo stijf en vlak als een werkbank met daarop strops met een magnetische rug die ik bezig en die nog breder zijn dan mijn messen lang.

Maar ik ben doodsbenauwd dat ik met deze techniek toegepast op een hangende strop door een buiging daarvan op de snede in plaats van op de spine, op mijn bek ga.

Als ik de overtuiging zou verwerven dat ik die vrees niet verdien, dan zou ik waarschijnlijk gaan sparen voor:

http://www.strop-shop.co.uk/stropping-station-cw-5-no-hand-made-strops-153-p.asp

Elke ochtend zie ik mijn verbeelding deze geweldige contraptie naast mijn wastafel hangen.

J

Posted

Joost dat is wel het van het wat je op het oog hebt. Maar je hebt gelijk, de kans dat je de eerste dag al flink ingekorte leders hebt is erg groot. Of je moet ergens een strook leder kunnen bemachtigen om het een keer te proberen gedurende een paar dagen maar ik vrees ervoor. En veranderen van manier is heel moeilijk na zoveel jaren.

Ik heb hem nu een paar dagen in gebruik en moet zeggen dat het leder enorm lekker stropt, het is een stuk dunner dan we bijvoorbeeld van zijn naamgenoot Tony Miller gewoon zijn (die trouwens ook heel goede strops maakt maar niet meer verzend buiten de US), blijft over Scruppleworksuit Denemarken (ook heel goed) en the old traditional strop.

De HandAmerican Strops die jij gebruikt staan ook hoog aangeschreven. Ik gebruik bijna uitsluitend de paddle maar wou deze toch hebben voor hij niet langer te vinden is.

Posted

Met dat stroppingstation worden je scheerbeurten een stuk langer Joost! Zeker als je tussen de passes door je mes over alle vijf de strops wilt halen.

Posted

Had ik niet aan gedacht :-) Langs de andere kant kunnen wij ons dat permitteren, we moeten onze dag toch ergens mee vullen terwijl jullie werken ;-)

Posted

Je bedoeld om jullie pensioen te bekostigen waarmee jullie dan weer spullen aan kunnen schaffen om de anders zo lege, lange, saaie dag mee te vullen? ;)

Posted

Verrek zeg Ramon, - effe off topic - ik vroeg me ook al een paar maanden af wie dat geld in die potjes stopt waarvan nu een paar flentertjes naar mij doorstromen, maar dat is mij nu duidelijk! Jullie stoppen het er in! Geweldig! Doorgaan! En overdrijf het maar gerust. Niet altijd "an je eige" denken. :lol:

J

PS Als Ron het niet met mij eens is dan rekent hij wel met mij af! Ik krijg nu al de klotenbibber.

Posted

Ah we doen het maar met het weinige dat jullie bereid zijn af te staan. En sinds ik 5 jaar geleden op rust ging (50 is een mooie leeftijd om ermee te kappen vind ik :twisted: ) is er nog niet één lange, saaie dag geweest. Druk druk druk, maar wel overwegend met leuke dingen, het is te zeggen je kan alles meer schikken naar de momenten die je zelf wil.

Zolang je nog tot de werkende klasse behoort denk je daar eigenlijk niet aan, alles gaat zijn gangetje. Trouwens ik ken een hoop collega's die helemaal niet gelukkig zijn sinds ze op rust zijn.

Terug on topic: Ga toch nog proberen Neil te overtuigen om een Cordovan - linnen combinatie voor me in elkaar te steken (heeft hij niet meer op voorraad). Ooit mogen proberen van iemand en dat is een sublieme combo.