Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heren, Dames ook,

Na lang gekloot is mijn eerste Koraat gereed. Het mes zelve heb ik geruimte ijd geleden al laten zien, nu heeft het eerste mes scales.

DSC00840.JPG

Het idee is gebaseerd op een afbeelding van een Japans mes met net vervormde gunstocks. Het dun uit laten lopen naar de pivot en de uiteinden zijn van mijzelve.

DSC00841.JPG

Het hout is Hornbeam, haagbeuk oid in het Nederlands, en is fokkend hard. Van zichzelve heel licht, bijna wit hout. Na inoliën geraakte het wat beige, en na de spacer pasvorm schuren raakte het viesgevlekt. Het schuursel van de grenadille trok in het hout lijkt het.

DSC00842.JPG

Het sluit niet in het midden. Daar baal ik een beetje van want daar heb ik nou de hele tijd op gelet. Bastard.

DSC00843.JPG

Sluit wel mooi op de spacer, dat wel. Scheren is wel effe wennen. Ten eerste is het puntje gemeen, ten tweede ligt, door de lange scales en ook de vorm ervan, het zwaartepunt anders dan ik gewoon ben. Tegelijk is dit wel het mes wat tegen de vleug het makkelijkst door de haren op de hals snijdt. Ken je nagaan wat dat wordt als ik het écht scherp krijg, in plaats van scherp genoeg.

Feit is: blij dat ik er nog een heb liggen.

Voor de zekerheid nog een keer de eerder vertoonde foto's voor wat betreft maatvoering.

DSC00844.JPG

DSC00626.JPG

DSC00644.JPG

Achtergrond: Met scales: de LP "First Step Beyond" door Medusa, zonder scales "1000 Hurts" door Shellac

Posted

Netjes gedaan Richard, maar ik moet eerlijk zeggen dat voor mij het geheel niet in evenwicht is. Ik zou de wig wat korter gemaakt hebben en bij de pivot had ik hem wat verder door laten lopen. Maar nogmaals, mijn complimenten voor de technische uitvoering.

Posted

Je hebt een punt Pieter. Ik heb me ook kort afgevraagd waarom ik dat gaatje niet wat verderop heb geboord. Daarna heb ik alleen nog gevloekt over hoe hard dat hout is. Maar vermoedelijk ziet het geheel er beter uit als de scales achter de pivot nog wat doorlopen. Aan de teen vind ik het wel wat hebben, die lengte,.

Posted

Gefeliciteerd met het volbrengen van je project! Qua uitzicht is het niet mijn ding maar dat wist je al, niet dat het iets uitmaakt, als het maar aan jouw verwachtingen voldoet. Het scherpte potentieel van deze messen ligt heel hoog dus nog even fijntunen.

Posted

Mooi Richard! Die klus zit er weer op. Je hebt er een geweldig mes aan. Inderdaad een beetje jammer van het korte pivoteindje.

J

Posted

Ik vind hem iets te snel terug lopen naar dun, maar verder ziet het er goed uit!!

Zie op B&B wel eens scales met deze vorm voorbij komen, weer eens wat anders :)

Posted

Ha Richard,

Ondanks dat de vorm van deze scales niet mijn ding is, is het in ieder geval goed geslaagd. En die Koraat messen, ach...ze kunnen inderdaad bijzonder scherp en prettig worden. Blijven oefenen, komt het vanzelf goed.

Trouwens bijzonder dat je telkens weer een matchend album vindt om een mes op te tonen (hoewel dat met jouw collectie waarschijnlijk een stuk makkelijker is :D )

Posted

Richard, ik was al langer de overtuiging toegedaan dat je het model niet zelf verzonnen zou kunnen hebben. Daar is niks mis mee want de grootste scalemodeljatter op deze scheeraardkloot dat ben ik.

Ik ben er dus even voor gaan zitten en werd daarbij de Japanse hoek in gedreven. En kassa!.

Als beginner bij de eerste oefeningen direct de "goede praktijk, het midden van de weg" verlaten is risicovol.

We hebben het er donderdag in mijn werkplaatsje verder over. :)

J

Posted

Whooww, mooi mes Richard.

Mooi gedaan, ziet er strak uit.

Begint wel steeds meer te kriebelen om er ook eentje te bestellen uit het bergachtige landje van Ulrik.