michigalex Posted October 16, 2014 Posted October 16, 2014 Zoals jullie in de topic Koraat wel gelezen hebben ben ik bezig met mijn eerste scales ooit en nogwel voor een Koraat ook Vanavond weer wat aan het puzzelen geweest en deze wordt het:: Gelijk maar tekening op dik fotopapier geprint om een beeld te krijgen. Maten kloppen allemaal dus das mooi Voor het sjabloon voor het hout geef ik een offset van 2mm naar buiten, zodat ik nog een beetje kan schuren. Van het weekend maar eens een plankje zien te scoren en maar een begin maken met hout.
Buffel Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Profi inderdaad, ben benieuwd naar het eind resultaat!
michigalex Posted October 17, 2014 Author Posted October 17, 2014 Ben nog aan het twijfelen of ik ga proberen met het plankje snakewood. Vorm is voor mij prima zo. Dus daar kan ik niet veel mee verkloten zegmaar. Wil met figuurzaag zagen, kan er daarmee veel misgaan?
michigalex Posted October 17, 2014 Author Posted October 17, 2014 Wil het zeker nog behandelen, maar weet nog niet waarmee. Heb scales gezien( denk van Snuff) welke in soort van blanke lak staan. Vind ik ook wel mooi. Alle tips zijn weer welkom!!
Snuff Posted October 17, 2014 Posted October 17, 2014 Wil het zeker nog behandelen, maar weet nog niet waarmee. Heb scales gezien( denk van Snuff) welke in soort van blanke lak staan. Vind ik ook wel mooi. Alle tips zijn weer welkom!! Die zijn verzegelt met Cyanacrylat en dan op hoogglans gepolierd, wat volgens Ulrik heel wat werk is ingekropen maar het voorkomt wel de bijna onvermijdelijke haarscheurtjes die je krijgt met slangenhout. Ik zou het niet als eerste keuze nemen, je gaat tegen moeilijkheden aanlopen.
rare kwast Posted October 18, 2014 Posted October 18, 2014 Wat betreft het zagen: Ik plak altijd beide scale helften aan elkaar met dubbelzijdig tape. op deze manier kan het hout net wat meer hebben en scheurt het minder snel, (en je hebt beide scales direct gelijk. ). Wanneer je ze uitgezaagd hebt, kun je direct de gaatjes boren, daar kan dan niks meer mis gaan. Wat betreft de afwerking: epoxy kan bij Snakewood, maar zal door de dichte structuur niet echt diep in het hout trekken, tenzij je een vacuümpomp hebt. Dan ben je eigenlijk het hout aan het stabiliseren/impregneren. Door het vacuüm trek je alle lucht uit het hout en worden alle lucht ruimtes gevuld met epoxy en dus alle houtvezels ingekapseld, waardoor het niet meer werkt en kan rotten. Epoxy kan ook gebruikt worden als lak, en zal in dit geval (snakewood) meer dan voldoende zijn. Ik gebruik vaak epoxy van Wilsor ( http://www.wilsor.nl ). Eenvoudiger is: in stappen opschuren tot korrel 2500 (nat), en vervolgens polijsten. dit kan voorzichtig op een polijstmachine (met de juiste pasta's), maar kan natuurlijk ook met de hand. Doordat Snakewood zo dicht van structuur is, hoeft er niet altijd een lak op (in ieder geval wanneer het gepolijst wordt). gewoon even opletten dat je de scales niet onder de kraan houdt. Veel succes en plezier met het maken van de scales!! Gr Martijn
joostmoree Posted October 18, 2014 Posted October 18, 2014 Snakewood is schitterend. Het is nr. 4 op de lijst van 's-werelds hardste houtsorten (The Wood Database). Ik citeer daaruit: "Snakewood also tends to be quite brittle and can splinter easily while being worked. Despite the difficulties of working it, Snakewood turns well and finishes to a high polish." Ik citeer voorts uit Edelholzverkauf: "A hint: This wood is very difficult to work with, it tends to crack at any time and you have to expect hairline cracks when working on a piece. There is no such thing as snake-wood without cracks, and all pieces of snake-wood have at least hairline cracks, whether visible or not. Please you do not expose the wood to sudden and strong temperature and humidity alterations, snakewood‘s tendency to crack is legendary.... " Hieruit is te concluderen dat dit geen hout is voor beginners. Ik heb tot dusverre twee messen in Snakewood weten te verpakken waarbij ik aanteken dat ik een paar scales van de houtkachel heb weten te redden met toepassing van een succesvolle cyanoacrylaatoefening. Ik deel gemelde conclusie dan ook volkomen. Daarnaast is het in mijn visie zo dat de luster van Snakewood scales alleen tot uitdrukking komt als het plankje concept wordt verlaten en de scales naar de randen worden verdund tot ze elegant op (nagenoeg) nul uitkomen. En dat is een helse toer. Doe je dat niet dan wordt het eindresultaat een paar Thiers-Issard achtige vervangingsscales. Pinnen is naar mijn ervaring uit den boze. Het hout scheurt uitlopend van het pingaatje na de eerste paar tikken met het klinkhamertje. Ik adviseer microbolts met een ringetje. Zorg ervoor dat je boortjes hebt die in maatvoering oplopen met stappen van 0,2 mm zodat je het pivotgat zo strak kunt boren dat het boutje er net doorheen kan. Als het gat ook maar ietsje ruimer is dan is het resultaat bij aandraaien: krak. Als ik in de toekomst weer met snakewood aan de gang ga - en dat is zeker - dan zal ik een voering van 0,5 mm koper toepassen te meer omdat ik het plank concept mijd. Heb je het eenmaal tot een goed eind gebracht en heb je het gerede product opgeschuurd in stappen tot en met 2K schuurpapier dan krijg je het hoogglanzend door het te polljsten met het fijnste staalwol dat je kunt krijgen met tussendoor herhaaldelijk stevig opwrijven in een gesloten droge schone hand waarbij warmte/hitte ontstaat die een eigen vettig product doet afscheiden en na een paar dagen met tussen pauzes opwrijven een hoogglans oplevert. Succes! J
michigalex Posted October 19, 2014 Author Posted October 19, 2014 Joost, bedankt voor je input! Als ik dit zo lees kan ik beter het plankje laten liggen en opzoek gaan naar iets anders. Ik ga eerst aan de slag met een plaatje meranti en als dit allemaal lukt ga ik met het snakewood aan de slag. Wie niet waagt wie niet wint.
joostmoree Posted October 19, 2014 Posted October 19, 2014 Ik heb Richard zo ongelofelijk verneukt in de aanvang van zijn eerste? scalesproject dat we om het allemaal goed te maken volgende week donderdag gebroederlijk met de armen over elkaars schouders in mijn werkhoek een paar scales voor zijn luizige 14 Friodur gaan maken. We houden jullie op de hoogte! Dit betekent niet dat ik argeloos op uitnodigingen tot verneuken in ga! J
efsk Posted October 19, 2014 Posted October 19, 2014 Geen 14 Joost, die heb ik nog niet van Henckels. Wel luizig
joostmoree Posted October 19, 2014 Posted October 19, 2014 Mich, een paar plankjes Meranti om te oefenen, daar is niks mis mee. Maar het is niet geschikt om op een Koraat te monteren. Ik citeer uit de The Wood Database: Meranti: Average Dried Weight: 42 lbs/ft3 (675 kg/m3) Dit is ter vergelijking ongeveer de helft van African Blackwood; Janka Hardness: 800 lbf (3,570 N) Let op, ter vergelijking: African Blackwood: Janka Hardness: 3,670 lbf (16,320 N)!!!! Grain/Texture: Grain can be straight or interlocked. With a coarse texture and low natural luster. Endgrain: Diffuse-porous; large to very large pores in no specific arrangement, Even gechargeerd met verontschuldiging, Meranti is een soort vogeltje zithout. Gebruik het voor een tijdelijk steigerpaaltje en om te oefenen maar niet met het oogmerk eindproduct voor een mes. J
joostmoree Posted October 19, 2014 Posted October 19, 2014 Ik doe mijn best maar het blijft geriatrisch tobben, tobben, tobben . . . . . J
michigalex Posted October 20, 2014 Author Posted October 20, 2014 Het is meer ter oefening voor het zagen en passen
michigalex Posted October 20, 2014 Author Posted October 20, 2014 Zojuist wat gezaagd in een meranti plaatje (multiplex). Zagen ging gemakkelijk,al heb ik wel gemerkt dat je beter heel precies kunt zagen, dan het later met schuren recht te trekken. Ik had 2 helften met dubbelzijdige tape aan elkaar geplakt. En scales in 1x gezaagd met figuurzaag . Viel wel op dat ik een paar keer iets schuin had gezaagd. Ff schuren en was weer gelijk. Gaatjes boren en van elkaar afgehaald. Trok er wel een paar splinters vanaf met tape, maar komt denk door multiplex. Met echt hout gebeurd dat niet toch? Het kleine verdikkingkje voor het duimgat raakte alleen net eerder dan de kop. Moet daar iets meer af. Het is daar ook nog klein beetje buiten lijntje. Op naar het echte hout als ik weer een avondje/dagje vrij heb.
Ulrik Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 Ziet er goed uit! Wanneer ik een tip geven kan, ik zou niet met dubbelzijdige tape aan elkaar plakken en dan de Gaatjes boren. Beter is eerder te boren (2mm, later je kan nog steeds groter boor.) en met tandenstoker te bevestigen. Deze werkwijze is nauwkeuriger en praktische Btw. This was my first text in dutch, i hope it´s understandable! vriendelijke groeten Ulrik
efsk Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 Perfectly understandable Ulrik. Ein 2mm Loch, vielleicht Grösser, wird das nicht ziemlich Gross? Mit eine Rosette ist gleich das halbe Heft Kupfer!
Kogel Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 Hee Ulrik, sehr froh sie hier zu sehen. Mein Deutsch is nicht so gut aber ich versuche. Frans
Ulrik Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 Bedankt voor het welkom! @efsk: Mijn blade zijn zeer zwaar, omdat is een sterke rivet beter Ik weet ook niet hoe dik de microfasteners zijn, ik dacht meer als 2mm?
efsk Posted October 20, 2014 Posted October 20, 2014 Mijn eerste Koraat heb ik met 1.6mm microbolts bevestigd. Dat lijkt genoeg te zijn. Misschien doe ik de volgende groter, eens kijken hoe dat staat
michigalex Posted October 21, 2014 Author Posted October 21, 2014 Welkom Ulrik, Leuk dat je hier meeleest! Ik gebruik 2,0mm microbolts. 2,0mm past precies in het mes. Ik zal je tip van de tandenstoker eens proberen. Alex
Snuff Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Btw. This was my first text in dutch, i hope it´s understandable! Hi Ulrik, Good to see you here, for those who don't know Ulrik from Koraat razors, he's partly responsible for keeping this hobby a cheap one (voor diegenen die Ulrik niet moesten kennen, hij is mede verantwoordelijke voor het betaalbaar houden van onze hobby)
joostmoree Posted October 21, 2014 Posted October 21, 2014 Geweldig Ulrik, dat je de moed hebt om je in het Nederlands te mengen "im Addergewirr" van ons Forum! Welkom! J
Recommended Posts