Jump to content

Gezocht: Groot Varken!

Frans

Recommended Posts

Heren goedemorgen,

Nieuwsgierig geworden door de mooie verhalen over de varkensharen kwasten, ben ik op zoek

naar een grote (dikke) varkensharen kwast.

Ik heb de namen en rugnummers voorbij zien komen, maar vind het vrij lastig om het formaat

te bepalen. Mijn voorkeur gaat uit naar Omega of Semogue. De kleur Ivoor, zwart of, maar dat zal wel

erg bijzonder zijn: Butter scotch.

Wie weet er een die er op lijkt?

De Omega 49 in rood, wit of zwart of de Omega 48 met een verchroomd (plastic) handvat.

Beide voor minder dan €10 te koop, dit zijn de pro versies en eigenlijk bedoeld voor de barbier dus uitstekende kwaliteit. Zijn wel erg groot maar als groot je ding is dan zijn deze echt perfect.

Ik heb de 48 en gebruik hem niet veel omdat hij zo groot is maar denk er niet over om hem weg te doen, vooral handig om de benen van mijn vrouw in te zepen als ik die weer eens moet scheren (mag ze niet meer zelf in verband met bloedbad de laatste keer...).

Bedoel je dat het handvat groot/dik moet zijn of juist de bundel haren?

Butterscotch zie je inderdaad niet veel meer, maar is er nog wel.

Misschien is de Semogue Model 2000 wel iets voor je:

• Totale hoogte: 117mm
  • Handvat: 52mm
  • Kwast: 62mm
  • Knot diameter: 25mm
  • Handvat gemaakt van hout

model2000.jpg

Ik ben wat minder thuis in grote varkens wegens mijn voorliefde voor biggetjes maar een aantal voor de hand liggende keuzes zijn;

- professionele Omega's zoals hier: http://www.omegabrush.com/english/dabarba/elenco.php?macro=5&gruppo=62

- ik hoor veel positiefs over de grotere Semogue's maar heb zelf alleen twee 50mm modellen in gebruik.

-vergeet Vero niet; te krijgen bij een aantal (zelfstandige) drogisterijen in groot en groter met een haarkwaliteit die mooi inbreekt en zeer zacht wordt.

Wat is groot? Wil je je hoofd scheren? Mijn Turkse paardenhaar no:6 is van een redelijk groot varken gemaakt. Voor 8,50 dollar hebben ze ook de no:1. Die is echt groot. Hij is wel wat minder luxe dan de andere kwasten die je noemt maar die no:6 gebruik ik al een jaar naar volle tevredenheid.

No:1

Diametre Mm :29

Sortie Mm :68

-------------------------

Diameter Inches :1,17

Length Inches :2,69

Heren,

Allemaal dank voor jullie inspanningen en naspeuringen! Ik ga jullie

bijdragen morgen even rustig lezen en zal dan kijken wat ik ga aanschaffen!

Helaas moet ik nu naar het vlooientheater, om 05:30 uur is er weer reveille.

Allemaal nog een prettige avond!

Hoi,

Een Omega #11049 is de eerste die bij me opkomt inderdaad:

34120404212894.jpg

De kwast is overigens ook los te verkrijgen, en dan kan een beetje handigerd dus zijn eigen handvat draaien.

386aa1fec28afe87236538538d9bc770.image.234x300.jpg

http://thegoldennib.com/index.php?main_page=product_info&cPath=9_88&products_id=325

Krijg je zoiets:

normal_Super_Retaggio.JPG

Deze is van Rudy Vey, maar Oscar11 of Aart kunnen vast ook iets voor je maken.

Verder is de SOC ook geen kleintje!

01.jpg

http://vintagescent.com/index.php?main_page=product_info&cPath=5&products_id=113

Bevalt mij erg goed, en kost iets van 25 euro.

Hallo Wim,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord en de mooie foto's! Waarschijnlijk wordt het eerst een Semogue.

Als het bevalt, kan ik daarna nog een Omega kopen! Die van Rudy Vey vind ik ook erg mooi!

Vlooientheater? Bestaat zoiets nog steeds dan???

Hallo Puerco,

Ja, het bestaat nog steeds, geeft alleen geen voorstellingen meer...

Ik heb bij Shave and More de eerste Semogue ownersclub varkenshaar besteld.

Ben erg benieuwd hoe lang het me gaat kosten om deze in te breken

zoals het hier zo mooi wordt omschreven!

Als het bevalt, dan ga ik zeker ook nog voor een Omega en een Vero

kijken. Een echt Nederlands product hoort er tenslotte bij.

De eerder genoemde grote Omega modellen zijn zeker aantaders.

Als je in dezelfde gedachte verder kijkt, zou de Omega #45 wat kunnen zijn. Het ze heeft een zwaar handgedraaid handvat, ongeveer dezelfde maten kwa knot maar met een imitatie dassenharen streep. Connaughtshaving verkocht deze lange tijd.

Subtiel is anders, maar verder vind ik dit echt goede kwaliteit.

Ja Marcel die Omega komt er ook nog binnenkort....

Vandaag heb ik gezondigd, door bij de lokale drogist een Wilkinson

met boar te kopen.... Zag op de site van Shave and More, dat mijn bestelde kwast

pas eind juli leverbaar is...Ja, we kennen onszelf nietwaar...dus, nieuwsgierig als ik ben

moest het gewoon weten. Zojuist geprobeerd en hij valt niet tegen!

Gewoon lekker zacht zelfs! Kijk, nu word ik pas echt nieuwsgierig naar de Semogue!

(Oh ja, ik vond de Wilkinson wel duur, hij kost 10,25 euries...haha)

De Omega 10049 is een uitstekende kwast. Lekker groot. Ik heb er twee, een witte en een rode. Voor het weinige geld heb je er een hele goede kwast aan. Eén nadeeltje, het handvat is wat aan de lichte kant (want 't is hol). De rode die ik vorige maand voor 10 euro kocht van een Turk (varkensharen kwasten zijn blijkbaar niet populair aldaar...) op eBay heb ik voorzichtig geopend en daarna in het rode handvat polyester giethars gegoten. Nu heeft ie een lekker gewicht. Daarna m'n witte ook gedaan. Ik heb m'n rode pas een keer of 5 gebruikt en de uiteinden van de haren beginnen nu al te splijten, prima!

• 2 weeks later...

Jaja, morgen is het hopelijk zo ver! Dan komt de Semogue die ik bij Shave and More had besteld....

Wachten duurt altijd lang, daarom is krassen zo..... Nee, grapje, maar als hij minimaal zo'n goede performance

heeft als de Wilkinson -die ik als tussenoplossing had gekocht- dan vrees ik, dat het niet de laatste zal zijn

die hier in de verzameling zal worden opgenomen. Ik denk en hoop, dat de SOC me niet zal teleurstellen!!

Hoi,

Een Omega #11049 is de eerste die bij me opkomt inderdaad:

34120404212894.jpg

De kwast is overigens ook los te verkrijgen, en dan kan een beetje handigerd dus zijn eigen handvat draaien.

386aa1fec28afe87236538538d9bc770.image.234x300.jpg

http://thegoldennib.com/index.php?main_page=product_info&cPath=9_88&products_id=325

Krijg je zoiets:

normal_Super_Retaggio.JPG

Deze is van Rudy Vey, maar Oscar11 of Aart kunnen vast ook iets voor je maken.

Verder is de SOC ook geen kleintje!

01.jpg

http://vintagescent.com/index.php?main_page=product_info&cPath=5&products_id=113

Bevalt mij erg goed, en kost iets van 25 euro.

Vandaag is de Semogue owners club kwast binnengekomen.

Hij staat tussen bovenstaande foto's van Wim.

Kan niet anders zeggen, dan dat hij er geweldig mooi uitziet.

De knot voelt nu al zacht aan. Ik ga hem meteen vanavond proberen!!

Weet eigenlijk nu al, dat dit voor mij een topper zal zijn!

Toch valt het me lichtjes tegen dat er nog niemand met een plaatje als deze is aankomen zetten. :P (sorry kon het niet laten)

:lol: Dat scheert alleen niet zo prettig. Dat die bank dat houdt is ook een wonder trouwens!

Vandaag is de Semogue owners club kwast binnengekomen.

Hij staat tussen bovenstaande foto's van Wim.

Kan niet anders zeggen, dan dat hij er geweldig mooi uitziet.

De knot voelt nu al zacht aan. Ik ga hem meteen vanavond proberen!!

Weet eigenlijk nu al, dat dit voor mij een topper zal zijn!

Gefeliciteerd!

Ze hebben wat tijd nodig om echt tot hun recht te komen, maar zijn zeker de moeite waard. Ik heb die van mij vorig jaar verkocht, maar ik denk dat ik er toch weer een ga aanschaffen.

De grote Semogue is binnengekomen.

Heb hem uitgeprobeerd en hij valt beslist niet tegen! Eerst even laten weken in kokend heet water.

(toch makkelijk zo'n quooker...) Vervolgens heb ik de TOBS rozengeur gepakt en een ben aan de slag gegaan.

Hij verloor minder snel warmte dan ik had gedacht na de verhalen die ik hier had gelezen. Het is ook een flinke kwast

met een grote dichte knot! Ik had iets teveel water genomen, maar dat had niet veel invloed, want het is

een regelrechte schuimfabriek! Had een nieuwe Feather in de Weber zitten, kortom: morgen in de herhaling!

Ik ben er zeer content mee!

Het is een hoog aangeschreven kwast, maar ik zou erg voorzichtig zijn met dat kokend hete water. Dat vindt geen enkele kwast fijn. Niet dat hij meteen uit elkaar zal vallen, maar op termijn is het slecht voor de haren en de lijm waarmee het geheel vastzit.

Ik ben het met Marcel eens, een kwast is van haar en het beste is om deze net zo te behandelen als je je eigen haar zou behandelen, dus geen kokend heet water en geen chemische dingen die je ook niet op je hoofd zou smeren.

Even inweken voor gebruik met warm water (niet warmer dan je pijnloos aan kunt raken), na gebruik goed uitspoelen en van tijd tot tijd even de zeepresten eruit wassen met een beetje shampoo, dan kan hij jaren mee.

Bij houten kwasten is het ook nog van belang om het hout geseald te houden, ze worden tenslotte in een natte omgeving gebruikt.